انواع نارسایی قلبی کدام اند؟

0

انواع بیماری های نارسایی قلبی بسیار متنوع اند و بر اساس شدت بیماری نام های مختلفی دارد. در این مقاله به صورت مفصل به بررسی انواع نارسایی قلبی خواهیم پرداخت.

نارسایی قلبی چیست و چه علائمی دارد؟

قبل از بررسی کلاس بندی نارسایی قلبی بهتر است با اینکه بیماری نارسایی قلبی چیست و چه انواعی دارد، آشنا شوید. نارسایی قلبی زمانی اتفاق می افتد که قلب شما توانایی و قدرت کامل پمپاژ خون به سراسر بدن را نداشته باشد.

علائم نارسایی قلبی از خفیف تا شدید می تواند متفاوت باشد که شامل علائم زیر است:

  • تنگی نفس؛
  • خستگی و ضعف؛
  • ورم در ساق پا، مچ پا یا شکم؛
  • سرفه طولانی مدت؛
  • خس خس سینه؛
  • آریتمی قلب؛
  • سرگیجه؛
  • تکرر ادرار؛
  • حالت تهوع؛
  • کم اشتهایی؛

نارسایی قلبی و انواع آن

انواع نارسایی قلبی و روش های درمان

علائم و شیوه درمان نارسایی قلبی با توجه به شدت بیماری و شرایط بیمار می تواند متفاوت باشد. به همین دلیل، از اصطلاحات پزشکی مختلفی برای توصیف دقیق انواع بیماری های نارسایی قلبی استفاده می شود. تشخیص دقیق نوع و علت نارسایی قلبی در انتخاب بهترین روش درمان نارسایی قلبی بسیار مهم است.

نارسایی حاد قلبی به طور ناگهانی ایجاد می شود و علائم در ابتدا شدید است. نارسایی حاد قلبی ممکن است به دنبال حمله قلبی باشد که باعث آسیب به ناحیه ای از قلب شما شده است. همچنین ممکن است ناشی از کمبود ناگهانی توانایی بدن برای جبران نارسایی مزمن قلبی باشد. اگر دچار نارسایی حاد قلبی شوید، ممکن است در ابتدا شدید باشد، اما ممکن است فقط برای مدت کوتاهی ادامه داشته باشد و به سرعت بهبود یابد. معمولاً نیاز به درمان و دارو دارد تا از طریق تزریق (داخل وریدی) انجام شود.

نارسایی مزمن قلبی بسیار شایع است. علائم به مرور زمان به آرامی ظاهر می شوند و به تدریج بدتر می شوند.

اگر علائمی مانند تنگی نفس در یک بیمار مبتلا به نارسایی مزمن قلبی در مدت زمان بسیار کوتاهی بدتر شود، آن را دوره جبران حاد می نامیم. این دوره ها اغلب نیاز به درمان در بیمارستان دارند و بنابراین باید از آنها اجتناب شود.

لطفاً توجه داشته باشید که نارسایی قلبی ممکن است به دلیل ریتم نامنظم قلب یا ضربان قلب سریع ایجاد یا بدتر شود زیرا این امر مانع پر شدن صحیح بطن ها می شود. شناسایی چنین عوامل محرکی برای درمان آنها و اجتناب از آنها در آینده مهم است.

نارسایی قلب اصولا فقط سمت چپ یا راست درگیر می کند، اما گاهی امکان دارد هر دو سمت را تحت تاثیر قرار دهد. بر همین اساس انواع نارسایی قلب عبارتند از:

نارسایی قلبی سمت چپ

در این نوع نارسایی قلبی؛ بطن چپ توانایی پمپاژ خون کافی به بدن را ندارد. در نتیجه خون در رگ های ریوی تجمع پیدا می کند. همین موضوع باعث تنگی نفس، مشکل تنفس یا سرفه به خصوص در حین فعالیت فیزیکی می شود. یکی از شایع ترین انواع نارسایی های قلبی؛ نارسایی قلبی چپ است.

البته نارسایی قلبی سمت چپ نیز خود به دو دسته تقسیم می شود که عبارتند از:

 نارسایی سیستولی قلب

نارسایی قلبی با کاهش کسر جهشی (HFrEF) که نارسایی سیستولیک نیز نامیده می شود؛ بطن چپ توانایی خود را برای انقباض طبیعی از دست می دهد. قلب نمی تواند با نیروی کافی برای فشار خون کافی به گردش خون پمپ کند. این نوع نارسایی قلب در مردان بیشتر از زنان دیده می شود.

نارسایی دیاستولی قلب

نارسایی قلبی با کسر جهشی حفظ شده (HFpEF)، که نارسایی دیاستولیک (یا اختلال عملکرد دیاستولیک) نیز نامیده می‌شود؛ بطن چپ توانایی خود را برای شل شدن طبیعی از دست می‌دهد (زیرا عضله سفت شده است). قلب نمی تواند به درستی از خون در طول دوره استراحت بین هر ضربان پر شود. این نارسایی قلبی در زنان بیشتر از مردان دیده می شود.

البته نارسایی قلبی دیاستولیک و سیستولیک علاوه بر سمت چپ ممکن است سمت راست قلب را نیز درگیر کند.

نارسایی قلبی سمت راست

نارسایی قلب و تنگفی نفس

در این نوع نارسایی، بطن راست نمی تواند عملیات پمپاژ خون را به نحو احسن انجام دهد و خون کافی به ریه ها انتقال پیدا نمی شود، که نتیجه آن تجمع خون در رگ های خونی می شود. افزایش فشار خون در رگ ها باعث می شود که مایعات از رگ ها به داخل بافت اطراف انتقال پیدا کند که باعث تجمع مایعات در پاها و یا حتی شکم یا ناحیه تناسلی شود.

نارسایی دو طرفه قلب

در این نوع نارسایی هم بطن راست و هم بطن چپ درگیر است که علائم نارسایی قلبی چپ و راست مانند تنگی نفس و تجمع مایعات در اندام ها مشاهده می شود.

نارسایی قلبی اصولا در اثر بیماری عروق کرونر، فشار خون بالا در طولانی مدت یا سکته قلبی ایجاد می شود. نارسایی قلبی سمت راست اصولا در اثر نارسایی قلبی پیشرفته سمت چپ اتفاق می افتد و با روش درمان نارسایی قلبی چپ قابل درمان است. البته گاهی اوقات به دلیل فشار خون بالا در ریه ها، آمبولی ریوی یا برخی بیماری های ریوی ایجاد می شود.

نارسایی احتقانی قلب

یکی از انواع نارسایی قلبی؛ نارسایی احتقانی قلب است که نیاز به مراقبت های پزشکی به موقع دارد.(البته گاهی اوقات اصطلاح نارسایی قلب و نارسایی احتقانی قلب به جای یکدیگر استفاده می شوند)

با کند شدن جریان خون از قلب، خونی که از طریق سیاهرگ ها به قلب باز می گردد، برگشت می یابد و باعث احتقان در بافت های بدن می شود. این اتفاق اکثر مواقع باعث تورم (ادم) می شود. اغلب اوقات تورم در پاها و مچ پا وجود دارد، اما ممکن است در سایر قسمت های بدن نیز رخ دهد.

گاهی مایعات در ریه ‌ها جمع می‌شود و تنفس را مختل می‌کند و باعث تنگی نفس می‌شود، مخصوصاً زمانی که فرد دراز کشیده است. این ادم ریوی نامیده می شود و در صورت عدم درمان می تواند باعث ناراحتی تنفسی شود.

نارسایی قلبی بر توانایی کلیه ها برای دفع سدیم و آب نیز تأثیر می گذارد. این آب احتباس شده همچنین باعث افزایش تورم در بافت های بدن (ادم) می شود.

کلام آخر

انواع نارسایی قلبی شامل نارسایی قلبی سمت چپ، نارسایی قلبی سمت راست، نارسایی قلب دو طرفه و نارسایی احتقانی قلب است. درمان نارسایی قلبی بستگی به نوع نارسایی، علت و شدت آن دارد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد