روش های درمان موهای خشک و مزایا و معایب آن

0

ما در این مقاله از دکتر با من قصد داریم درباره روش های درمان موهای خشک به صورت کاملا مفصل صحبت کنیم. اما قبل از هر چیز نیاز است که بدانید موی خشک چیست؟

در واقع موی خشک؛ مویی است که رطوبت کافی جذب نمی کند و یا رطوبت خود را بنابر دلایل مختلفی از دست می دهد. معمولا موهای خشک به دلیل عدم وجود رطوبت لازم، درخشندگی خود را از دست داده و همواره مات، شکننده و آسیب پذیر هستند.

در ادامه شما را با دلایل خشکی موی سر، ۱۰ درمان موی خشک و مزایا و معایب موهای خشک آشنا خواهیم کرد، اگر موهای شما هم خشک است با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

چرا موهایتان اینقدر خشک است؟

در جواب این سوال باید به دنبال دلایل خشکی مو باشیم تا بهتر بتوانیم به این سوال پاسخ دهیم. همچنین می توانید به یک متخصص پوست و مو برای بررسی بیشتراین مشکل مراجعه کنید. از جمله دلایل خشکی مو عبارتند از:

  • کمبود تغذیه؛
  • قرار گرفتن بیش ‌از حد در معرض نور آفتاب؛
  • تماس مو با آب های کلردار؛
  • شستشوی روزانه مو؛
  • استفاده بیش از حد از سشوار، اتو مو و سایر دستگاه های حالت دهنده حرارتی مو؛
  • استفاده از محصولات مراقبتی نامناسب برای موها؛
  • دکلره و رنگ مو؛

موی خشک بعد از دکلره و رنگ امری طبیعی است؛ چرا که رنگ مو منافذ غدد چربی را می بندد و مانع ترشح چربی طبیعی پوست و در نهایت خشکی مو می شود.

موهای خشک
موی خشک

بیماری ‌هایی که موجب خشکی مو می ‌شوند؟

برخی از بیمارها مانند: بی اشتهایی عصبی، بیماری منکس (سندرم منکس)، کم کاری تیروئید و برخی اختلالات هورمونی می توانند علت خشکی مو باشند.

درمان های خانگی موی خشک

اگر به دنبال روش های خانگی برای درمان موهای خشک و آسیب دیده خود هستید، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید. از جمله درمان های خانگی موی خشک، اعم از موی خشک در نوجوانان عبارتند از:

روغن تراپی برای درمان موی خشک

یکی از متداول ترین روش های درمان خانگی برای این نوع موها؛ استفاده از روغن های گیاهی مانند روغن زیتون است. روغن زیتون بهترین روش درمان خشکی مو است. البته علاوه بر روغن زیتون، روغن های گیاهی دیگری نیز برای درمان خشکی موی سر موثر هستند که شامل روغن نارگیل، روغن کرچک، روغن بادام، روغن ذرت و روغن جوجوبا است.

تمامی این روغن های گیاهی منبع ویتامین ای، آنتی اکسیدان و نرم کننده طبیعی موهای خشک هستند. روش کار این روغن های گیاهی برای ترمیم موهای آسیب دیده و خشک به این صورت است که سطح بیرونی و کوتیکول های مو را با لایه ای از رطوبت می پوشانند و محافظت می کنند.

روغن تراپی باعث درمان و بازگشت طراوات و درخشندگی موها می شود.

موهای خشک
روش درمانی موهای خشک

روش استفاده از روغن های گیاهی

  • نصف فنجان از روغن گیاهی را تا قبل از رسیدن به دمای جوش گرم کنید.
  • موها را با ملایمت به مدت چند دقیقه با روغن ماساژ دهید.
  • موهایتان را به مدت نیم ساعت یا تمام شب، با یک حوله گرم بپوشانید.
  • سپس آنها را با شامپوی مناسب شستشو دهید.

در انتخاب محصولات مراقبتی موهای خشک دقت کنید

بهترین شامپو برای موهای خشک و وز؛ شامپوهای بدون سولفات هستند. توجه کنید که شستشوی روزانه موهای خشک کار بسیار اشتباهی است و از شستشوی بیش از هفته ای یک یا دو بار موهای خشک پرهیز کنید.

ممکن است موی خشک بعد از دکلره را تجربه کرده باشید. یکی از روش های درمان خشکی مو بعد از دکلره و رنگ کردن موها؛ استفاده از نرم کننده های قبل از حمام است. همچنین استفاده از ماسک موی مناسب در پایان شستشو نیز می تواند در بازگشت طراوت و شادابی مو موثر باشد.

رژیم غذاییتان را تغییر دهید

رژیم غذایی سالم و استفاده از مواد خوراکی حاوی امگا ۳ و آنتی اکسیدان در سلامتی موها و درخشندگی آنها تاثیر بسزایی دارند. از جمله مواد غذایی که می توانید برای درمان خشکی مو استفاده کنید عبارتند از:

  • ماهی ‌های چرب مانند: سالمون، ماهی خال‌ مخالی، ساردین و ماهی تن؛
  • صدف؛
  • بلوبری؛
  • گوجه ‌فرنگی؛
  • گردو؛
  • کلم بروکلی؛
  • لوبیا قرمز؛

مصرف مکمل ها

از جمله مکمل هایی که برای درمان موهای خشک و آسیب دیده موثر هستند عبارتند از:

  • امگا ۳؛
  • روغن گل گاو زبان اروپایی؛
  • روغن تخم کتان؛
  • روغن گل مغربی؛

مصرف ویتامین ‌ها

سوالی که به کرات پرسیده می شود این است که؛ علت خشکی مو کمبود چه ویتامینی است؟ در جواب باید بگوییم که مصرف ویتامین های A، C، بیوتین و آهن می تواند تاثیر بسزایی در سلامت موها داشته باشد.

استفاده از روش های ماسک درمانی برای جلوگیری از موهای خشک

موهای خشک به دلیل خاصیت شکنندگی که دارند نیاز به مراقبت و توجه بیشتری دارند. بنابراین حواستون به موهای خشکتون باشه! یکی از روش های مراقبت از آن، استفاه از روش های ماسک درمانی است که در ادامه به معرفی انواع ماسک های خانگی برای درمان آن خواهیم پرداخت.

شما می توانید بدون نیاز به هزینه نه چندان زیاد و با مواد موجود در آشپزخانه منزلتان بهترین ماسک های ترمیم موهای آسیب دیده و خشک را تهیه کنید.

این ماسک های خانگی می توانند برای ترمیم کوتیکول های آسیب دیده مو بسیار مفید باشند. همچنین این روش های درمانی برای درمان موی خشک در نوجوانان نیز موثر هستند.

البته اگر به دنبال دریافت نتیجه هستید باید هنگام ماسک زدن از کلاه رنگ استفاده کنید و هفته ای ۱ الی ۲ بار ماسک زدن را تکرار کنید.

موهای خشک ماسک مو
ماسک مو

روغن نارگیل؛ ماسک مو خانگی برای موهای خشک و وز

روغن نارگیل خاصیت مرطوب کنندگی دارد و می تواند یک گزینه مناسب به عنوان ماسک مو خانگی برای موهای خشک و وز باشد.

برای درست کردن این ماسک موی خانگی کافی است یک برگ زردچوبه هندی را با روغن نارگیل به مدت ۳ دقیقه بجوشانید و این ترکیب را به مدت چند روز در جایی خنک نگهداری کنید. سپس می توانید ماسک مو را به آرامی روی موها و پوست سرتان ماساژ دهید. سرتان را به مدت نیم ساعت با یک حوله گرم بپوشانید و سپس آنهارا بشویید.

ماسک موی ژلاتین برای درمان موهای خشک

ژلاتین خوراکی بدون طعم، سرشار از پروتئین های مورد نیاز مو است. این ماده باعث افزایش رطوبت رسانی به موها و صاف و براق تر شدن آنها می شود.

روش تهیه ماسک موی ژلاتین

  • یک قاشق غذاخوری ژلاتین خوراکی (بدون طعم) را با یک فنجان آب گرم ترکیب کنید.
  •   ۵ دقیقه به آن زمان دهید تا کاملا در آب حل شود.
  •   ۶ قطره اسانس روغنی مثل اسطوخودوس، یاسمن، رزماری یا مریم گلی را به همراه یک قاشق چایخوری سرکه سیب به این ترکیب اضافه کنید و کاملا هم بزنید.
  • ماسک موی شما آماده است؛ آن را روی موهای تمیز بمالید.
  • پس از گذشت ده دقیقه آن را با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک مو تخم ‌مرغ برای درمان موی خشک

ماسک موی تخم مرغ برای درمان موی خشک بسیار مفید است. چرا که تخم مرغ حاوی پروتئین می باشد و به تقویت، افزایش استحکام و سلامتی آنها کمک شایانی می کند. ماسک مو تخم مرغ برای درمان شکنندگی موها بسیار می تواند موثر باشد.

روش تهیه ماسک مو تخم مرغ

۲ عدد زرده تخم مرغ را با یک قاشق غذاخوری آب ترکیب کنید و مخلوط را به قدری هم بزنید تا کمی پف دار شود.

ماسک مو را روی موهایتان بمالید و پس از گذشت نیم ساعت آن را با آب سرد شستشو دهید.

ماسک مو ماست و روغن برای درمان خانگی خشکی مو

یکی دیگر از روش های درمان خانگی خشکی مو؛ ماسک مو ماست و روغن است.

روش تهیه ماسک موی ماست و روغن

  • نصف فنجان ماست را با دو قاشق غذاخوری روغن زیتون و شش قطره اسانس روغنی مثل اسطوخودوس، یاسمن، رزماری یا مریم گلی ترکیب کنید.
  • این ترکیب را روی موهای شامپو زده قرار دهید.
  • موهایتان را با کلاه حمام یا یک نایلون پلاستیکی به مدت ۲۰ دقیقه بپوشایند.
  • با آب گرم بشویید.

ماسک مو با موز برای درمان موهای خشک

موز سرشاز از پتاسیم است و در بافت خود رطوبت بسیار بالایی دارد. موز یکی از گزینه های مناسب برای درمان موی خشک و وز است. ماسک موی خانگی موز می تواند از موخوره جلوگیری کند و تقویت ارتجاعی آنها شود.

روش تهیه ماسک موی موز

یک عدد موز را کاملا له کنید و از ریشه تا نوک موها را با آن بپوشانید. پس از گذشت یک ساعت با آب ولرم شستشو دهید.

تاثیر هورمون ها در خشک شدن موها

تغییرات هورمونی روی اکثر فرایندهای بدن ما تاثیرگذار است. اما تاثیر هورمون ها در خشک شدن موها چیست؟ دلیل موی خشک در نوجوانان چیست؟

موها به شدت تحت تاثیر هورمون ها هستند، برای مثال عدم تعادل هورمونی در زنان باعث افزایش تستوسترون می شود که منجر به ریزش مو می شود اما موهای بدن افزایش پیدا می کنند!

از جمله مشکلاتی که برای موها در اثر تغییرات هورمونی رخ می دهد عبارتند از: نازک شدن مو، ریزش مو، موهای خشک و شکننده، موهای چرب و سفید شدن مو.

بسیاری از تغییرات موی مرتبط با هورمون مانند نازک شدن مو، شکنندگی مو و ریزش مو، ناخواسته و اجتناب ناپذیر هستند. همچنین موی خشک در نوجوانان نیز منشا تغییرات هورمونی دارد.

دکتر با من مرجع تخصصی پوست و مو

دکتر با من به عنوان یک مرجع تخصصی پوست و مو و درمان انواع مشکلات مو اعم از خشکی مو، چربی مو، ریزش مو و … در خدمت شما عزیزان است.

کلام آخر

از جمله روش های درمان موی خشک که در این مقاله به آن پرداختیم؛ تغییر رژیم غذایی، درمان های خانگی اعم از ماسک موهای خانگی و مصرف ویتامین ها و مکمل ها بودند که روش های موثر و ارزان قیمت درمان خشکی مو می باشند.

اما در صورتی که این روش های درمانی برای خشکی موی شما موثر نبودند می توانید از پزشکان متخصص پوست و موی دکتر با من مشاوره تخصصی بگیرید و از شر این معضل خلاص شوید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد