علت موی چرب چیست؟ راهکارهای درمان موی چرب

0

اگر شما به دلیل چربی بیش از حد موهای سرتان مجبورید هر روز استحمام کنید! اگر دنبال حل این مشکل هستید! اگر به دنبال علت موی چرب هستید! کمی تحمل کنید ما در این مقاله ابتدا شما را با علت موهای چرب در زنان و مردان آشنا خواهیم کرد و سپس با ارائه راهکارهای درمان موی چرب به شما در رهایی از این مشکل کمک خواهیم کرد، بنابراین این مقاله از دکتر با من را از دست ندهید.

موی چرب چیست؟

اگر احساس می کنید که درخشندگی موهایتان بیش از پیش است! اگر لکه هایی شبیه به روغن در بین تارهای مویتان مشاهده می کنید؛ پس احتمالا میزان ترشح چربی غدد پوست سر شما از حالت طبیعی  خارج شده است و اصطلاحا موهایتان چرب شده است.

موی چرب در ابتدا تنها به دلیل ایجاد ظاهری نامناسب می تواند برای افراد آزاردهنده باشد و اعتماد به نفس آنها را پایین بیاورد. اما به مرور زمان چربی موهای سر می تواند باعث ریزش موها نیز شود، بنابراین باید به فکر درمان چربی موی سر خود باشید!

افرادی که چربی پوست سر دارند؛ حتی اگر هر روز هم استحام کنند یا از حالت دهنده های بر پایه روغن و … استفاده کنند، باز هم مشکل چرب شدن موها و گاهی شوره زدن را دارند. همچنین آلودگی هوا، گرمای بیش از حد هوا و بیرون بودن از خانه نیز این مشکل را تشدید می کند.

البته در کنار این معضلات مزایایی نیز دارد که از جمله آنها می توان به کاهش شکنندگی موها، کاهش موخوره و کاهش وز شدن موها اشاره کرد.

حالا که با این موضوع که موی چرب چیست آشنا شدیم، در ادامه شما را با روش های درمان و دلایل چرب شدن موهای سر آشنا خواهیم کرد.

علت موهای چرب
موی چرب

علت موی چرب چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم به راهکارهای درمان چربی موهای چرب بپردازیم؛ بهتر است به این سوال که علت موی چرب چیست پاسخ دهیم. عوامل بسیار زیادی می توانند دلیل موی چرب شما باشند که منشا آنها می تواند ژنتیکی، محیطی یا درونی باشد. از جمله دلایل چربی پوست سر عبارتند از:

ژنتیک

اکثر بیماری ها و مشکلات ما می تواند منشا ژنتیکی داشته باشند که اختلالات مربوط به مو مانند چربی موهای سر نیز از این قاعده مستثنی نیست.

بیماری ‌های پوستی

برخی از انواع بیماری های پوستی مانند درماتیت سبورئیک می توانند با تحریک غدد چربی پوست سر؛ باعث ترشح مقدار زیاد چربی و افزایش چربی موهای سر، همچنین شوره سر شوند.

آکنه سر

در اکثر مواقع سلول های پوستی و مواد چربی در داخل منافذ پوست سر گیر می کنند؛ همین اتفاق زمینه را برای رشد باکتری ها فراهم می کند که نتیجه آن افزایش چربی موهای سر و ایجاد آکنه سر است.

عوامل محیطی

یک علت موی چرب؛ آلودگی های محیطی و مواد شیمیایی هستند. در این مواقع پوست سر ممکن است به یک عامل محیطی طبیعی یا مواد شیمیایی موجود در شوینده ها واکنش نشان دهد و باعث تحریک بیش از پیش غدد چربی شود.

استرس

استرس نیز از دلایل چربی مو است که در صورت کنترل استرس، چربی موهای سر نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

علت چربی مو در زنان چیست؟

اصولا تغییرات هورمونی می تواند باعث افزایش چربی پوست سر شود، به همین دلیل زنان در دوران بلوغ، بارداری، یائسگی و در زمان مصرف داروهای ضد بارداری ممکن است چربی موی سر را تجربه کنند. چربی موی سر به دلیل تغییرات هورمونی امری اجتناب ناپذیر است و پس از گذشت مدت زمانی از بین خواهد رفت.

موهای چرب در مردان
موهای چرب در مردان

علت چربی مو در مردان چیست؟

می توان یکی از دلایل را افزایش سن به خصوص در آقایان است. چرا که در آقایانی که سن آنها بیش از ۵۰ سال است؛ هورمون DHT ترشح می شود. این هورمون باعث کوچک شدن فولیکول های مو و در نتیجه چرب شدن پوست سر می شود.

البته افزایش ترشح چربی توسط غدد مختلف در سنین بلوغ نیز افزایش پیدا می کند؛ چرا که با رسیدن به سن بلوغ اندازه غدد چربی پوست بزرگ تر شده و در نتیجه مقدار ترشح چربی آن نیز افزایش پیدا می کند.

بنابراین علت موهای چرب در زنان و علت موهای چرب در مردان می تواند مربوط به تغییرات هورمونی در اثر افزایش سن، دوران بلوغ و …. باشد.

آیا موی چرب رنگ می گیرد؟

در جواب این سوال باید بگوییم که بله موی چرب رنگ می گیرد، اما بهتر است از رنگ کردن مکرر موهای چرب جدا پرهیز کنید. چرا که رنگ کردن موها باعث تحریک غده های چربی و ترشح بیش از پیش چربی می شود.

موی چرب و ریزش مو

با اینکه هیچ مدرکی درباره ارتباط پوست سر چرب و بیماری آلوپسی وجود ندارد اما قطعا چربی پوست سر باعث تحریک پوست سر و ریزش مو خواهد شد.

علت اصلی چربی پوست سر ماده ای به نام سبوم است که به طور طبیعی توسط غدد موجود در پوست سر تولید می شود. وجود سبوم برای سلامت پوست و موی سر بسیار موثر است. این ماده باعث مرطوب شدن موها و جلوگیری از شکستن موها می شود. همچنین چربی تولید شده توسط سبوم باعث حفظ ph طبیعی پوست سر و مانع از خشک شدن سلول های پوستی می شود.

اما همان طور که گفتیم در صورت تولید بیش از پیش چربی با مشکل چرب شدن پوست سر مواجه خواهیم شد که همین موضوع باعث رشد قارچ مخمر و در نتیجه ایجاد شوره می شود که خود یکی از دلایل ریزش مو می باشد.

بنابراین مقدار چربی متعادل برای حفظ سلامت موها نه تنها مفید بلکه لازم است. اما در جواب رابطه چربی موهای سر و ریزش مو باید گفت که این دو تقریبا با هم رابطه مستقیم دارند، چرا که با ترشح بیش از اندازه سبوم افزایش شوره سر و در نتیجه ریزش مو را خواهیم داشت.

بهترین ماسک برای موهای چرب

از جمله بهترین ماسک برای موی چرب عبارتند از:

ماسک موی چای سبز

چای سبز یک ماسک مو خانگی برای موهای چرب است که می تواند پوست سر را از هر گونه آلودگی و باکتری پاکسازی کند.

چای سبز همچنین حاوی کافئین، اسیدهای آمینه و پانتنول است که به تقویت رشد موی سر و کاهش ریزش مو کمک شایانی می کند.

نحوه تهیه و مصرف ماسک موی چای سبز

  1. با دو قاشق چای خوری چای سبز و یا یک چای سبز کیسه ای، یک فنجان چای سبز درست کنید.
  2. نصف فنجان چای سبز را به همراه یک فنجان آب در یک ظرف بریزید و روی حرارت بگذارید تا جوش بیاید.
  3. پنج دقیقه صبر کنید تا چای دم بکشد.
  4. پس از خنک شدن چای سبز، ده قطره اسانس روغنی لیمو به آن اضافه کنید.
  5. ماسک موی شما آماده است، آن را روی پوست سر بمالید و ۴۰ دقیقه به آن زمان دهید و سپس با آب ولرم موهایتان را بشویید.

ماسک موی سفیده تخم مرغ و آبلیمو

لیمو به دلیل اینکه حاوی اسید سیتریک است یک ماسک بسیار مفید برای موهای چرب است. لیمو باعث متعادل نگه داشتن ph طبیعی پوست سر و کنترل تولید چربی می شود. پروتئین موجود در سفیده تخم مرغ نیز می تواند به رشد سریع مو و کاهش ریزش مو کمک کند.

نحوه تهیه و مصرف ماسک موی سفیده تخم مرغ و آبلیمو

  1. آب لیمو را با سفید تخم مرغ ترکیب کنید.
  2.  این مخلوط را به طور یکنواخت بر روی پوست سر و موهایتان بمالید.
  3.  پس از گذشت ۱۰ دقیقه موهایتان را با آب سرد بشویید.
  4. در آخر موهایتان با شامپو بزنید.

مزایای موهای چرب

همان طور که قبلا هم گفتیم؛ موی چرب در کنار معایبی که دارد مزایایی نیز دارد که از جمله مزایای موهای چرب عبارتند از:

  • کاهش شکنندگی موها؛
  • کاهش وز شدن موها؛
  • کاهش خشکی موها؛
  • کاهش موخوره؛
موهای چرب و درمان آن

معایب موهای چرب

همان طور که بارها در طی این مقاله گفتیم وجود چربی پوست سر به میزان طبیعی برای حفظ سلامت موها و جلوگیری از خشک شدن موها الزامی است. اما ترشح بیش از حد چربی موهای سر معضلاتی را به همراه دارد که از جمله معایب موهای چرب عبارتند از:

ریزش مو

یکی از معایب آن؛ افزایش میزان ریزش مو است. با افزایش ترشح چربی در پوست سر، آلودگی ها بیش از پیش جذب موها می شوند و باعث بسته شدن منافذ باز پوست سر می شوند. همین موضوع باعث می شود که مواد معدنی کافی برای رشد موها تامین نشود و شاهد ریزش مو شویم.

شوره

بسیاری بر این باور هستند که دلیل شوره سر؛ خشک شدن پوست سر است. در حالی که این تصور کاملا اشتباه است! چرا که شوره سر زمانی اتفاق می افتد که آلودگی ها توسط پوست سر جذب می شوند و باعث بسته شدن منافذ باز پوست سر می شود که همین اتفاق باعث ایجاد شوره در سر می شود.

چسبندگی موها

چرب شدن پوست سر می تواند باعث چربی موها نیز شود؛ و همچنین باعث چسبندگی دسته های مو به یکدیگر و از بین رفتن حالت موها می شود.

راهکارهای درمان موی چرب

اولین روشی که همه افراد برای درمان موی چرب در پیش می گیرند روش های درمان خانگی است که در ادامه شما را روش های درمان خانگی موی چرب و روش های پیشرفته تر آشنا خواهیم کرد.

رژیم غذاییتان را تغییر دهید

یکی از دلایل اصلی افزایش چربی موهای سر؛ داشتن رژیم غذایی با کربوهیدرات فراوان است. بنابراین در این صورت برای درمان چربی موهای سر باید به فکر تغییر رژیم غذایی و افزایش سهم ویتامین ها و پروتئین ها در رژیم غذایی روزانه خود باشید.

همچنین سعی کنید مقدار کافی مواد معدنی مانند سولفور و زینک استفاده کنید؛ چرا که این مواد باعث بهبود گردش خون و در نتیجه کنترل چربی موهای سر می شوند.

شامپو و نرم کننده تان را عوض کنید

یکی از مواردی که باعث بروز همچین مشکلی میشود، استفاده از شامپو و نرم کننده نامناسب است. چنانچه شامپو یا نرم کننده حاوی سولفات یا سیلیکون باشد باعث آسیب به فولیکول های مو می شود. چرا که سولفات باعث از بین رفتن چربی فولیکول های مو و تحریک غدد سبابه برای افزایش ترشح چربی می شود. بنابراین بهترین شامپو برای موی چرب؛ شامپویی است که فاقد سولفات یا سیلیکون باشد.

جوش شیرین برای درمان موی چرب

از جوش شیرین می توان برای درمان چربی موهای سر استفاده کرد. به این ترتیب که ۳ قاشق غذاخوری جوش شرین را با ۳ لیوان آب مخلوط کنید و روی سر و موهایتان را با این مخلوط بپوشایند، پس از گذشت چند دقیقه موهایتان را با آب ولرم شستشو دهید.

سرکه سیب برای درمان چربی مو

همان طور که می دانید سرکه سیب یک ماده چربی سوز است که در رژیم های لاغری از آن استفاده می شود و برای کاهش چربی موهای سر نیز می تواند موثر باشد.

برای این کار یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک لیوان آب مخلوط کنید و پس از شستن مو با شامپوی مناسب، روی پوست سر و موهایتان بمالید، پس از گذشت چند دقیقه موهایان را بشویید.

نکته: پس از شستشوی محلول سرکه و آب مجددا از شامپو یا نرم کننده استفاده نکنید.

درمان خوراکی

در صورتی که از درمان های خانگی برای حل این مشکل پاسخی دریافت نکردید، بهتر است که از یک متخصص پوست و مو برای حل این مشکل کمک بگیرید.

یکی از شیوه های درمانی پزشکان برای موی چرب؛ تجویز داروهای خوراکی مانند ایزوترتینوئین است. این دارو با کاهش حجم غدد سبابه، باعث کاهش تولید چربی توسط این غده و در نتیجه درمان چربی موی سر می شود.

درمان موضعی

یکی دیگر از روش های درمانی پزشکان برای این معضل؛ درمان های موضعی است.

درمان چربی موی سر با تکنیک های جدید پزشکی

پزشکان متخصص پوست و مو در صورتی که از درمان های خوراکی و موضعی برای حل این مشکل نتیجه نگیرند روش های درمان جدید مانند درمان های فوتودینامیک و لیزر درمانی را پیشنهاد می کنند.

آیا شامپو برای درمان موی چرب تاثیری دارد؟

در جواب این سوال باید بگوییم که بله شامپو برای درمان این مشکل تاثیرگذار است. چنانچه موهایتان چرب است باید هر روز موهایتان را با شامپوی مخصوص موی چرب شستشو دهید. چرا که شامپو کردن روزانه؛ باعث از بین رفتن چربی اضافه می شود.

بهترین متخصصین پوست و مو توصیه می کنند در انتخاب فرمولاسیون شامپو بسیار دقت کنید. شامپو مناسب برای موهای چرب، شامپوهای بدون سولفات و سیلیکون هستند.

تقویت موهای چرب و نازک

در ادامه شما را با روش های تقویت موهای چرب و نازک آشنا خواهیم کرد:

  • شامپو با ph 7/6 یا بیشتر و شامپو مخصوص موی چرب استفاده کنید. هنگام شامپو زدن ، پوست سر را چنگ نزنید و موهایتان را با آب ولرم و یا حتی کمی سردتر شستشو دهید.
  • اگر موهایتان چرب است از نرم کننده استفاده نکنید، چرا که نرم کننده ها باعث افزایش چرب شدن موها می شوند.
  • یک علت موهای چرب کمبود ویتامین B2 است. بنابراین سعی کنید از منابع غنی از این ویتامین مانند: لبنیات، مخمر (مانند ماءالشعیر)، گوشت، جگر، تخم مرغ و … استفاده کنید.
  • یکی دیگر از دلایل موی چرب؛ استرس است. بنابراین با دوری کردن از استرس باعث تقویت موهای چرب و نازک خود شوید.

علت ریشه مو چرب و ساقه خشک چیست؟

برخی از انواع مو به خصوص موهای فر به طور طبیعی خشک تر از بقیه انواع موها هستند؛ چرا که پیچ و خم موهای فر باعث می شود تا روغن های طبیعی تولید شده توسط پوست سر دیرتر به ساقه مو برسند یا حتی نرسند. نتیجه آن می شود موهایی با ریشه موی چرب و ساقه خشک!

البته خشکی ساقه مو و چربی کف سر می تواند به دلیل آسیب به موها مانند حرارت بیش از حد و رنگ کردن بیش از حد آن نیز باشد. برای به حداقل رساندن خشکی ساقه مو و چربی ریشه موها استفاده از سشوار و اتو مو را به حداقل برسانید، موهایتان را کمتر دستکاری کنید و از رنگ کردن مکرر موهایتان خودداری کنید.

علت چربی موی نوجوانان

دوران نوجوانی دوران تغییر و تحویل در اکثر اندام ها به ویژه موها است. در زمان بلوغ شکل و حالت موها در اثر ترشح هورمون های جنسی تغییر پیدا می کند. به این صورت که در اثر تولید هورمون های جنسی، غدد سبوم نیز چربی بیشتری ترشح کرده و در نتیجه باعث موی چرب در دختران و پسران نوجوان می شود.

تاثیر استرس در چربی موی سر

همان طور که قبلا هم گفتیم علت موی چرب؛ استرس هم می تواند باشد. چرا که استرس به طور مستقیم هورمون آندروژن که وظیفه کنترل تولید سبوم را دارد تحت تاثیر قرار می دهد و در اثر اختلال در عملکرد غدد سبوم، افزایش ترشح چربی و در نتیجه چرب شدن موهای سر را تجربه خواهیم کرد.

دکتر با من مرجع تخصصی شناخت مو

دکتر با من به عنوان یک مرجع تخصصی شناخت مو و درمان انواع مشکلات مو اعم از خشکی، چربی و ریزش موها و … در خدمت شما عزیزان است.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم ابتدا شما را با علت موی چرب که شامل استرس، عوامل محیطی، ژنتیک، بیماری های پوستی، تغییرات هورمونی و … است آشنا کنیم. چنانچه هر گونه سوالی در زمینه دلیل چربی موهای سر و روش های درمان آن دارید می توانید از پزشکان متخصص دکتر با من کمک بگیرید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد