توصیه هایی جهت انتخاب پارچه مبلی

0

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده : در طول زندگی خود ممکن است برایتان پیش بیاید که بخواهید پارچه مبلی خود را عوض کنید. این اتفاق می‌تواند به دلیل از بین رفتن و فرسوده شدن مبلمان شما باشد و یا به جهت خسته شدن از ترکیب رنگ فعلی مبل‌هایتان. پس انجام این کار دور از ذهن نیست و شاید بخواهید به هر دلیلی مبلمان خود را زیباتر کنید. برای تعویض پارچه مبل در بازار پارچه‌ مبلی با تنوع زیادی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها با توجه به سلیقه و هدف شما می‌تواند بهترین انتخاب برای مبلمان خانه یا محل کارتان باشد. در انتخاب پارچه مبلی نکاتی حائز اهمیت است که باید حتماً آن‌ها را رعایت کنید تا نتیجه نهایی همان نتیجه دلخواه شما باشد.

یکی از مهم‌ترین این‌ها رنگ پارچه است. یقیناً طراحی دکوراسیون داخلی فضای مد نظر شما برایتان اهمیت زیادی دارد و رنگ مبلمانتان تأثیر چشم‌گیری در جلوه نهایی منزل شما خواهد داشت. پس توجه به این نکته حائز اهمیت است. نکته مهم دیگر تراکم پارچه‌های مبلمان است. در واقع هر چه تراکم پارچه‌ای که انتخاب می‌کنید بیشتر باشد، علاوه بر ظاهر و جلوه زیباتر طول عمر بیشتری نیز به مبلمان شما می‌دهد. در ادامه با ما همراه باشید تا انواع پارچه‌های مبلمان را به شما معرفی کنیم و در مورد ویژگی‌های خوب و بد آن‌ها اطلاعاتی به شما بدهیم.

انواع پارچه مبلی

پارچه مبلی نخی یا پنبه‌ای

پارچه‌های رو مبلی نخی از متنوع‌ترین و جذاب‌ترین پارچه‌های مبلمان محسوب می‌شوند. این پارچه‌ها به دلیل دوام بسیار زیادشان محبوب‌ترین پارچه برای انواع مبلمان راحتی محسوب می‌شوند. مراقبت از این نوع پارچه بسیار آسان است و فقط با یک پارچه تمیز، کمی آب و شوینده مناسب و ملایم قابل شستشو است. این پارچه در برابر سایش مقاومت بسیار خوبی دارد و به همین علت گزینه مناسبی جهت استفاده در مبل‌های پراستفاده است. در مقابل به جهت اینکه این پارچه‌ها الیاف طبیعی دارند در برابر تابش مستقیم آفتاب رنگ خود را از دست می‌دهند. علاوه بر این به ‌راحتی چروک می‌شوند و سریع بو می‌گیرند.

پارچه مبلمان کتان

این پارچه‌های زیبا بسیار شبیه به پارچه‌های رو مبلی نخی و پنبه‌ای هستند. بافت پارچه رو مبلی کتان بسیار لطیف، درخشان و یکدست است اما معایبی هم دارد. از معایب این پارچه می‌توان به ساییده شدن و چروک شدن اشاره کرد. البته شستشو و تمیز کردن آن نیز به آسانی پارچه رو مبلی پنبه‌ای نیست. اگر حیوان خانگی دارید بهتر است از انتخاب این پارچه صرف نظر کنید و سراغ مدل‌های دیگر بروید.

پارچه رو مبلی نانو

پارچه مبلمان نانو از جدیدترین پارچه‌های رو مبلی موجود در بازار محسوب می‌شود. این پارچه با جدیدترین فناوری‌های روز دنیا تولید می‌شود و از قابلیت‌های آن می‌توان به غیر قابل اشتعال بودن، ضد آب بودن، ضد باکتری بودن و ضد لک بودن اشاره کرد. تمام این نکات به علاوه بافت زیبا و نرم این پارچه باعث می‌شود که تا سالیان سال این نوع پارچه رو مبلی مهمان شما باشد.

پارچه مبلمان یشمی

استفاده از پارچه‌های یشمی برای انواع مبلمان از گذشته تا به امروز مرسوم بوده است. این نوع پارچه رو مبلی قابلیت انتقال گرما در فصل‌های سرد سال را دارد و به همین دلیل در مناطق سردسیر کشور محبوبیت بسیاری دارد. بافت پارچه رو مبلی یشمی بسیار نرم و لطیف است، قابلیت کشسانی بالا و مقاومتی خوب در برابر پاره شدن دارد. علاوه بر این موارد این پارچه به ‌راحتی چروک نمی‌شود. شاید تنها عیب پارچه‌های یشمی شستشوی سخت آن باشد.

پارچه رو مبلی چرم

پارچه مبلمان چرم به دلیل اصالت و زیبایی همیشه طرفداران خاص خودش را داشته است. پارچه‌های رو مبلی چرم شخصیت بسیار رسمی و ویژه‌ای به دکوراسیون داخلی خانه می‌دهند. پارچه‌های چرم به دلیل استقبال بالا در انواع مختلف مصنوعی و طبیعی تولید می‌شود. از مزایای پارچه‌های چرم می‌توان به عدم امکان نفوذ آب و رطوبت به درون آن اشاره کرد. البته که این نوع پارچه با تمام جذابیت‌هایش معایبی نیز دارد؛ مثلاً در برابر اجسام تیز مقاومت پایینی دارد و هنگام نشستن یا دراز کشیدن بر روی آن‌ها به بدن می‌چسبند و این به خاطر آن است که هوا از بافت پارچه چرم عبور نمی‌کند. تنوع رنگی این نوع پارچه رو مبلی نیز محدود است.

پارچه مبلی مخمل

پارچه رو مبلی مخمل یکی دیگر از انواع پارچه‌های لوکس و شیک محسوب می‌شود. بافت لطیف و نرم این پارچه اولین چیزی است که توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند. استحکام و دوام بالای پارچه مخمل نیز یک ویژگی محبوب و کاربردی به شمار می‌رود. پارچه‌های مخمل طیف رنگی بسیار زیادی دارند و می‌توانند با تمام اجزای دکوراسیون داخلی منزل هماهنگ شوند. پارچه مخمل کبریتی و پارچه مخمل نانو از انواع این رو مبلی شیک است.

پارچه مبلمان جیر

جیر نوعی از پارچه است که شکل طبیعی آن از پوست بز و گوساله تولید می‌شود. این نوع پارچه به چرم مخمل‌نما هم معروف است. لکه‌گیری این پارچه کار سختی نیست اما باید مراقب بود که این پارچه به آب واکنش نشان می‌دهد و نباید آن را با دستمال مرطوب تمیز کرد. اسپری‌های مخصوصی برای تمیز کردن این نوع پارچه وجود دارد.

پارچه مبلمان ریون

پارچه ریون تنوع طرح و رنگ بالایی دارد و بافت آن هم بسیار سبک است. علاوه بر این در برابر ساییده شدن مقام است و حالت کشسانی و ارتجاعی خوبی دارد. البته که این پارچه هم دارای نقاط ضعفی مانند عدم مقاومت کافی در برابر نفوذ رطوبت، چروک شدن سریع و لغزندگی سطح را دارد.

پارچه رو مبلی نایلونی

مهم‌ترین ویژگی پارچه مبلمان نایلونی مقاومت بسیار بالای این جنس است. این پارچه در برابر کشیده شدن و سایش مقاوم است و حداقلی‌ترین جذب رطوبت را دارد. البته نباید مبلمانی با این نوع پارچه را در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار داد.

پارچه مبلمان پلی‌استر

پارچه رو مبلی پلی‌استر یک نوع پارچه مصنوعی است که تمام ویژگی‌های خوب پارچه نایلونی را دارا است. علاوه بر آن‌ها مقاومت خوبی در برابر تابش آفتاب دارد و به ‌راحتی چروک نمی‌شود. در میان این نوع پارچه‌های مصنوعی می‌توان به پارچه میکروفایبر اشاره کرد که ترکیبی از پارچه نایلونی و پلی‌استر است.

سخن آخر

در این مطلب با انواع پارچه مبلمان آشنا شدید. اگر قصد تعویض پارچه رو مبلی خود را به هر دلیلی دارید توصیه می‌کنیم از سایت فابریک ۲۴ نیز دیدن کنید و همچنین تمام پارچه‌های موجود در بازار و ویژگی‌های مثبت و منفی آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید تا در آینده متحمل پرداخت هزینه اضافی نشوید. امیدواریم توانسته باشیم به شما کمک کنیم.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد