راهنمای تحصیل در اروپا

0

تصمیم گرفته‌اید برای تحصیل به خارج از کشور سفر کنید؟ تبریک می‌گویم! امیدوارم با خواندن این راهنمای تحصیل در اروپا برای یکی از بهترین تجربه‌های تحصیلی خود آماده شوید. اگر بخواهم از تجربه‌ی شخصی خود بگویم، تحصیل در خارج از کشور زندگی‌ام را کاملاً دگرگون کرد و در شکل گیری شخصیت امروزم تاثیر به سزایی داشت.

برای اینکه بدانید تجربه‌ی خوبی دارم، باید بگویم که سه تجربه‌ی تحصیل خارج از کشور دارم، به بیش از ۲۷ کشور دنیا سفر کرده‌ام و به مدت دو سال در اروپا راهنمای تور بوده‌ام. برای همین می‌خواهم در این راهنمای تحصیل در اروپا دانش خود را در مورد همه‌ی چیزهای اروپا با شما در میان بگذارم و توصیه‌هایی در این رابطه برای شما داشته باشم. هر چیزی را که فکر می‌کنم برایتان مفید خواهد بود در این راهنمای تحصیل در اروپا مطرح خواهم کرد تا برای این تجربه‌ی هیجان‌انگیز و دگرگون کننده‌ی زندگی خود آماده شوید.

قبل از رفتن

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده : در این مرحله از راهنمای تحصیل در اروپا باید تعیین کنید که مقصدتان کجاست. مطمئناً افرادی را می‌شناسید که تحصیلاتشان در خارج از کشور تمام شده و برگشته‌اند؛ یا داستان‌هایی از شهرهای مختلف اروپایی شنیده‌اید. باید بررسی کنید و ببینید چه چیزی برایتان از همه مهم‌تر است.

همچنین باید به بحث هزینه‌ها بیندیشید. اگر بودجه‌تان محدود است، خب پس شهرهایی مثل پاریس، لندن یا کپنهاگ را فراموش کنید. ترجیح می‌دهید در شهرهایی تحصیل کنید که چندان گردشگری نباشند و دانشجویان خارجی در آن‌ها کمتر باشد؟ یا دوست دارید در شهری بزرگ تحصیل و زندگی کنید که زندگی شبانه داشته باشد و دورتان پر از آدم باشد؟ همه‌ی این موارد به سلیقه و اولویت‌های شخصی مربوط می‌شود.

افرادی را می‌شناسم که در کوچک‌ترین شهرهای اسپانیا درس خوانده‌اند و عاشق آن شده‌اند. فرصت چندانی برای مسافرت نداشته‌اند اما وقتی به خانه برگشته‌اند، زبان اسپانیایی را مثل زبان مادری خود حرف می‌زدند. اما نکته‌ای که در این راهنمای تحصیل در اروپا باید مطرح کنیم این است که بیشتر دانشجویان شهرهای بزرگ‌تر را برای تحصیل انتخاب می‌کنند. به عنوان مثال من در شهر رم درس خوانده‌ام و تجربه‌ای بی‌نظیر داشتم. با آدم‌های بی‌نظیری ملاقات کرده‌ام، زیاد سفر کردم و زبان ایتالیایی را هم به خوبی یاد گرفتم. پس اگر شما هم عاشق این هستید که در خارج از کشور تحصیلات خود را ادامه دهید، خوب پس دست به کار شوید و مقصد خود را انتخاب کنید. نگذارید چیزی شما را محدود کند.

ممکن است بعضی دانشگاه‌ها با سازمان‌های خاصی شریک باشند و رشته‌های خاصی را فقط در شهرهای خاصی ارائه کنند. این نباید جلوی شما را بگیرد. هزاران هزار انتخاب دارید. اگر شهری را که دانشگاه یا سازمان شما پیشنهاد می‌کند دوست ندارید، مرخصی بگیرید و به دنبال رشته مورد علاقه‌تان در شهری که دوست دارید بروید. فقط دقت کنید که رشته و دانشگاهی را انتخاب کنید که بعداً در کشورتان مورد تایید دانشگاه‌ها و وزارت علوم باشد.

انتخاب رشته

برای اینکه بتوانید برنامه و رشته‌ای را انتخاب کنید که تاثیر زیادی بر تحصیلات شما در خارج از کشور داشته باشد، در این راهنمای تحصیل در اروپا به چند سوالی اشاره می‌کنیم که باید در باره‌ی هر برنامه و رشته‌ای بپرسید.

  • آیا می‌توانید آپارتمانی را با دانشجویان خارجی دیگر شریک شوید یا اتاقی نزد خانواده‌ای بگیرید؟
  • آیا رشته‌ی انتخابی جمعه‌ها کلاس دارد؟
  • آیا این رشته سفرهای آخر هفته که هزینه‌ی آن در شهریه محاسبه شده باشد، دارد؟
  • آیا گرفتن کلاس زبان اجباری است؟
  • شهریه دانشگاه در مقایسه با دیگر موسسات خارجی چگونه است؟
  • آیا دانشگاه در مرکز شهر است؟
  • گزینه‌های اسکان دانشجویان در چه مکان‌هایی واقع شده‌اند؟
  • آیا انگیزه‌های دیگری برای انتخاب رشته و شهر مربوط وجود دارد؟ (مثلاً هزینه‌های حمل و نقل عمومی، بیمه‌ی مسافرت، طرح‌های غذایی و غیره)

از نظر من تنها چند جنبه واقعاً اهمیت دارند که ارزش کلی رشته را تعیین می‌کنند. مهم‌ترین نکته این است که رشته‌ای را انتخاب کنید که جمعه‌ها کلاس نداشته باشد و زمان و برنامه‌ی متنوعی داشته باشد. می‌دانم که اکثر افراد بدون تحقیق درباره‌ی مواردی که در این راهنمای تحصیل در اروپا مطرح کرده‌ام، ثبت نام دانشگاه خود را انجام می‌دهند. اما پیدا کردن پاسخ این پرسش‌ها با فرستادن یکی دو ایمیل به دانشگاه میسر می‌شود. پس از قبل برنامه ریزی کنید، پاسخ این پرسش‌ها را بگیرید و رشته‌ای را انتخاب کنید که پاسخگوی نیازهایتان باشد.

بستن بار سفر

از آن آدم‌هایی نباشید که تمام کمد لباسشان را با خودشان می‌برند. اصلاً لازم نیست این کار را بکنید و بعداً هم افسوسش را خواهید خورد. پیشنهاد من در این راهنمای تحصیل در اروپا این است که برای هر نوع شرایط آب و هوایی وسایل لازم را بردارید. احتمال باران، برف و سفر به مناطق گرم‌تر وجود دارد. آماده باشید اما برای هر وضعیت آب و هوایی، نیازی نیست ۵ دست لباس بردارید.

همچنین یادتان باشد که در تمام شهرهای بزرگ اروپایی، یک H&M پیدا می‌شود و می‌توانید با قیمت مناسب هر لباسی که لازم داشتید تهیه کنید. بیشتر خطوط هوایی به شما اجازه می‌دهند یک چمدان بزرگ، یک چمدان کوچک کابین و یک کیف لوازم شخصی (کوله پشتی یا کیف دستی یا کیف رودوشی) همراه داشته باشید. سعی کنید از تمام ظرفیت خود استفاده نکنید چون قطعاً در کشور مقصد نیز خریدهایی خواهید کرد؛ از سوغاتی گرفته تا چیزهای دیگر، پس برای زمان برگشت هم جا نگه دارید.

مسائل مالی

صادقانه بگوییم، تحصیل در اروپا و همچنین سفر به اروپا گران است. برای همین است تعداد کمی آنقدر خوش شانس هستند که این سفر فوق العاده را تجربه کنند. من برای اینکه بتوانم برای تحصیل به رم بروم، وام دانشجویی گرفتم اما ارزشش را داشت. البته من کار هم داشتم و پول جمع می‌کردم تا بتوانم تا حد امکان سفر کنم. پدر و مادرهای بسیاری وقتی فرزندانشان را برای تحصیل به خارج از کشور می‌فرستند، حسابی سخاوتمند می‌شوند اما این امر در مورد همه صادق نیست. بنابراین هدف توصیه‌های این بخش از راهنمای تحصیلی بیشتر افرادی است که از این موهبت برخوردار نیستند. برای افرادی که بودجه‌ی محدودی دارند، توصیه می‌کنم که بودجه‌ی هفتگی خود را برنامه‌ریزی کنند و دقیقاً بدانند در کجا چقدر خرج خواهند کرد تا از دردسرهای مالی آینده جلوگیری کنند.

فرایند ویزا

توصیه‌یمهمی که در این راهنمای تحصیل در اروپا می‌توانم برای شما داشته باشم این است که از لحاظ زمانی، درخواست ویزای خود را درست برنامه‌ریزی کنید. همچنین قبل از مراجعه برای قرار خود کنسولگری، چندین بار چک کنید تا تمام مدارک مورد نیاز برای ویزا را همراه داشته باشید.

لوازم الکترونیکی و عکاسی

لوازم الکترونیکی در اروپا خیلی گران است بنابراین هر چه لازم دارید به همراه داشته باشید. اگر اهل عکاسی هستید، تمام لوازم مورد نیاز عکاسی را همراه داشته باشید. شارژر، کارت حافظه، لنز و غیره را حتماً با خود ببرید.

نوشتن وبلاگ و خاطرات

قبل از سفر به اروپا برای تحصیل شاید فکر کنید مدت زیادی از خانه دور خواهید ماند. اما حقیقت این است که زمان مثل برق می‌گذرد. من شخصاً افسوس می‌خورم که نوشتن وبلاگم را قبل از رفتن به رم شروع نکرده بودم. بنابراین در این راهنمای تحصیل در اروپا به شما توصیه می‌کنم که این کار را انجام دهید. وبلاگی درست کنید و سفرتان را در آن بنویسید. وقتی بیست سال بعد به آن نگاه بیندازید، خوشحال می‌شوید که این کار را کرده‌اید. اگر دوست ندارید وبلاگ بنویسید، دفتر روزانه‌ای تهیه کنید و اتفاقا و خاطرات خود را هفته‌ای یک بار در آن یادداشت کنید.

آمادگی‌های لازم

همیشه اسکن و کپی پاسپورت خود را به همراه داشته باشید. شماره‌های مهم را جایی یادداشت کنید. دو کپی جداگانه داشته باشید یک نسخه را هم به خودتان ایمیل کنید.

سفر

«اگر بیست و دو سال دارید، از لحاظ جسمی سالمید، تشنه‌ی یادگیری و بهتر شدن هستید، سفر کنید- به هر کجا که می‌توانید و هر چقدر که در توان دارید. اگر مجبورید روی زمین بخوابید. ببینید مردم چگونه زندگی می‌کنند، چه می‌خورند، چگونه غذا می‌پزند. هر جا که رفتید از مردم آنجا بیاموزید.» آنتونی بوردن

این یکی از نقل قول‌های مورد علاقه‌ام است. فکر می‌کنم به خوبی حرف دلم را می‌زند. تا جایی که می‌توانید سفر کنید و از زمان خود در خارج از کشور استفاده کنید. زمان سریع می‌گذرد و هر سفری تجربه‌ها و خاطرات منحصر به‌فردی برای شما به ارمغان خواهد آورد، چیزهایی که هرگز فراموش نخواهید کرد. اروپا برای سفر کردن عالی است و با خطوط هوایی ارزان‌قیمت، شرکت‌های اتوبوسرانی و آژانس‌های مسافرتی به صرفه‌ی آن، می‌توانید از مدت اقامت خود در اروپا نهایت استفاده را ببرید.

امنیت

امنیت یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید مد نظر قرار دهید. بگذارید رک بگویم، از خودتان حماقت نشان ندهید. عقل و درایت خود را به کار گیرید. من شخصاً وقتی مسئولانه رفتار می‌کردم، در هیچ یک از شهرهای اروپا به مشکل برخورد نکردم.

جیب‌بری در اروپا خیلی رایج است. اما به سادگی می‌توانید از آن اجتناب کنید. توصیه‌ی همیشگی من، چه در این راهنمای تحصیلی در اروپا چه در خارج از آن این است که پارانوید باشید. وقتی در جمعیتی شلوغ هستید، باید تصورتان این باشد که همه می‌خواهند جیبتان را بزنند. مطمئن شوید که کیف پول و تلفن موبایلتان در جای امنی قرار دارند. نزدیک به دیگران نایستید. اگر در متروهای شلوغ، رستوران‌ها، ایستگاه‌های قطار و غیره پارانوید باشید، قربانی جیب‌بری نخواهید شد.

تحصیل

صبر کنید ببینم، پس واقعاً باید موقعی که خارج از کشور هستید، واقعاً درس بخوانید؟ بله.

به شما دروغ نخواهم گفت، ترم تحصیل‌ام در اروپا در واقع یکی از سخت‌ترین ترم‌های کل تحصیلاتم بود. البته برنامه‌ی سختی را انتخاب کرده بودم و ۱۶ واحد درسی داشتم. استادان نیز در مورد دادن تکالیف زیاد و مهلت تحویل کار، خیلی دست و دلباز بودند. اما در این راهنمای تحصیل در اروپا می‌خواهم صادق باشم و رازی را با شما در میان بگذارم. استادانتان می‌خواهند که سفر کنید. می‌خواهند اروپا را بگردید، با آدم‌های جدید آشنا شوید و فرهنگ‌های مختلف را بشناسید. از طرف دیگر نیز می‌خواهند چیز یاد بگیرید. در بیشتر دوره‌ها و کلاس‌ها، تعداد غیبت‌های محدودی دارید. از این غیبت‌ها استفاده کنید. اگر در یک روز چهارشنبه پرواز ارزانی پیدا کردید، از کلاس‌های پنجشنبه بگذرید و سوار هواپیما شوید. بعدا فرصت برای انجام تکالیف پیدا می‌کنید. از لحظه استفاده کنید.

زندگی شبانه

شهرهای معروف اروپایی از زندگی شبانه برخوردار هستند و هر هفته رویدادهای متعددی برگزار می‌شود. از این رویدادها استفاده کنید و داخل شهر بروید و با فرهنگ مردم آن آشنا شوید. نگاه مردم اروپا به دانشجویان خارجی جالب است، دوست دارند که با شما آشنا شوند و به پرسش‌های شما پاسخ دهند. توصیه من به شما در این راهنمای سفر این است سعی کنید دوست پیدا کنید.

زبان

حالا که در کشوری خارجی هستید، حتماً زبانشان را یاد بگیرید، دست کم مبانی آن را باید بیاموزید. خود من وقتی با دانشجویانی حرف می‌زنم که یک ترم در فلورانس تحصیل کرده‌اند و تنها سلام و خداحافظ و متشکرم را یاد گرفته‌اند، افسوس می‌خورم. حرف زدن به زبانی دیگر خوش می‌گذرد. مردم آن کشور هم قطعاً تلاش شما را ستایش خواهند کرد. بیشتر رشته‌ها کلاس زبان اجباری دارند که به نظر من فرصت خیلی خوبی است. اگر تلاش کنید می‌توانید خیلی سریع واژگان جدید و اصطلاحات رایج را یاد بگیرید.

پس انداز کردن

در دو سه هفته‌ی اول اقامت خود در اروپا، احتمالاً عقل از کف می‌دهید و برنامه‌ریزی‌ای که برای بودجه خود کرده بودید، کاملاً از ذهنتان پاک می‌شود. بعد حساب بانکی‌تان را چک می‌کنید و متوجه می‌شوید که وقت آن است که تلاش کنید و جلوی خود را بگیرید. دیگر باید هزینه‌هایتان را کنترل کنید. در این قسمت از راهنمای تحصیل در اروپا، چند راه برای پس انداز پول به شما پیشنهاد می‌دهم:

  • دیگر بیرون غذا نخورید. اگر تمام وعده‌های غذایی‌تان را خودتان درست کنید، پول زیادی صرفه‌جویی خواهید کرد. هر کاری هم که نتوانید انجام دهید، دیگر یک آب جوشاندن و ریختن مقداری پاستا در آن کاری ندارد. از طرفی دیگر به سنی رسیده‌اید که بتوانید چند مدل غذا بپزید. آشپزی را شروع کنید. اگر به آشپزی عادت کنید، برایتان ساده می‌شود و پول بیشتری پس انداز می‌کنید و می‌توانید بیشتر سفر بروید.
  • تاکسی سوار شدن را فراموش کنید. مگر در مواقع واقعاً اضطراری، وقتی می‌توانید با وسایل نقیله عمومی به موقع به مقصد برسید، نیازی ندارید پولتان را برای تاکسی هدر دهید. پیاده بروید. شما در اروپا هستید، پس پیاده‌روی کنید.
  • وسایل بلا‌استفاده نخرید. می‌دانید منظورم چیست. هر وقت خواستید کیف پولتان را در بیاورید، از خودتان بپرسید: این خرید واقعاً ضروری است؟

یک طرح تلفن ارزان قیمت تهیه کنید و فقط برای مدت زمانی که مکالمه می‌کنید پول بپردازید. می‌توانید طرح اینترنت هم بگیرید. تازه می‌توانید از اپلیکیشن‌های پیام رسان مثل واتس اپ و وایبر نیز استفاده کنید.

رفت و آمد روزانه

وقتی سرتان خیلی شلوغ نیست، از روزهای هفته‌ی خود استفاده کنید. فرقی ندارد در کدام شهر هستید، مطمئناً جاهای مختلف و فعالیت‌های زیادی هست که می‌توانید کشف کنید. از زمان خود بیشترین استفاده را ببرید. بعد از کلاس مستقیم به خانه نروید و وقت خود را با تماشای تلویزیون یا چرت زدن تلف نکنید. بیرون بروید. فعال باشید. به ساحل‌های نزدیک بروید. در شهر پیاده‌روی کنید. بگردید و بروید.

تعطیلات پاییز و بهار

برای این‌ها از قبل برنامه‌ریزی کنید. از تعطیلات طولانی مدت ۱۱ روزه‌ی خود بهره‌ی کامل ببرید و تا جایی که می‌توانید بگردید اما خب این شاید برای من جالب باشد. بعضی افراد نیز هستند که برخلاف نویسنده‌ی این راهنمای تحصیلی در اروپا ترجیح می‌دهند فقط یکی دو جا را ببینند و بقیه‌ی وقت خود را استراحت کنند. اگر می‌خواهید سفر کنید، از قبل برایش برنامه داشته باشید. پروازها و هتل خود را رزرو کنید. اینطوری می‌توانید وقتی بقیه برای رزرو هواپیما و غیره دچار ترس و وحشت شده‌اند، راحت بنشینید و به آن‌ها بخندید.

تماس با خانواده و دوستان

افراد زیادی را می‌شناسم که برایشان سخت است مدت طولانی از خانواده و دوستان خود دور باشند. اما یک چالش برایتان می‌گذارم؛ تماس‌های خود را محدود کنید. با دوستان جدیدی که پیدا کرده‌اید وقت بگذرانید. بدیهی است که پدر و مادرتان نگران خواهند شد، پس با آن‌ها در تماس باشید و اطلاعات برنامه‌ی تمام سفرهایتان را به آن‌ها بدهید اما هر روز با آن‌ها در اسکایپ حرف نزنید!

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد