وکالت ثبت طرح صنعتی شامل چه وظایفی می شود؟

0

وکالت ثبت طرح صنعتی شامل چه وظایفی می شود؟ برای اینکه با یک شغل خاص و منحصر به فرد آشنا شوید، باید به اهمیت وظایف و مسئولیت های او در جامعه پی ببرید. در امور مربوط به وکالت ثبت طرح صنعتی، وکیل یکی از نقش های خاص و کلیدی را به عهده دارد. آیا از حیطه وظایف وکیل ثبتی در این موارد اطلاعی دارید؟

وکالت ثبت طرح صنعتی شامل چه وظایفی می شود؟

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده : طرح صنعتی، زاده تفکر و خلاقیت افرادی است که به فردایی بهتر می اندیشند. افرادی هوشمند با آمال و آرزوهای دست یافتنی که برای ثبت این اهداف نیاز به یاری وکلایی توانمند دارند. وکلا کمک می کنند که طرح صنعتی افراد خلاق به ثبت برسد تا بتوانند از حمایت های قانون برخوردار باشند، پس نقش کلیدی وکلا را نباید نادیده گرفت.

در این مقاله با مهم ترین وظایف وکلا در ثبت طرح های صنعتی آشنا می شوید و اهم مسئولیت هایی را که به آنان محول می شود، بررسی می کنیم.

اگر به تسریع در روند طرح های ثبتی می اندیشید و خواهان راهکارهای حرفه ای در مسیر پیشرفت هستید، بهتر است از تجربیات سعید شهبازی، وکیل پایه یک دادگستری بهره مند شوید. در شرح وظایف وکلا با ما همراه باشید.

نقش وکیل در وکالت ثبت طرح صنعتی چگونه است؟

وکیل تنها فردی است که می تواند به کمک طراح طرح صنعتی بیاید و با استفاده از دقت، سرعت و توانمندی های خود در اشراف به قوانین جلوی سوءاستفاده های ناشی از تقلید و کپی طرح را بگیرد. در واقع هر چه سریعتر وکالت ثبت طرح صنعتی را عهده دار شوید به نفع طراح است.

اما سوال اصلی این است که طراح در چه زمینه هایی می تواند از وکیل استفاده کند و وکلا چه نقشی در ثبت طرح صنعتی دارند؟ در ادامه مطلب همه امور مورد بررسی وکیل در این زمینه شرح داده می شود.

در انتخاب و چگونگی ثبت طرح مشاوره می دهد

وکیل با اشراف به انواع ثبت طرح داخلی یا خارجی می تواند طراح را در انتخاب هر کدام از انواع ثبت راهنمایی کند. وکالت ثبت طرح صنعتی از مشاوره های مفید و دلسوزانه آغاز می شود. وکیل باید متعهد به امور موکل بوده و اطلاعات خود را پیرامون مزایا و معایب ثبت طرح به موکل ارائه کند.

اگر تصمیم طراح به سرمایه گذاری و فعالیت در داخل کشور است جهت ثبت طرح در داخل کشور باید در وبسایت اداره مالکیت صنعتی فرم های موجود و اظهار نامه مربوط به طرح را پرکرده و مدارک مورد نیاز را بارگذاری کنید.

ثبت طرح در خارج از کشور نیز به شیوه ملی، منطقه ای و بین المللی مقدور است که کلیه مدارک باید به زبان کشور مقصد ارائه شود و با این شیوه، طرح از حمایت های سازمان جهانی مالکیت معنوی برخوردار خواهد بود. وکلا در این زمینه می توانند مشاوره های آنلاین و تلفنی نیز داشته باشند.

وکیل اظهارنامه ای ایده آل تنظیم می کند

همان طور که می دانید طرح صنعتی باید دارای نوآوری و کاربرد عملی بوده و در عین حال به لحاظ ظاهری هم باید نوآوری داشته باشد. ازجمله حیطه وظایف وکالت ثبت طرح صنعتی، تکمیل صحیح اظهارنامه است.

اظهارنامه باید به صورتی اینترنتی نیز تکمیل شود. با ورود به سامانه اداره مالکیت صنعتی، صفحه خدمات الکترونیکی و بخش ثبت طرح صنعتی چهار مرحله از ثبت اظهارنامه را پشت سر بگذارید و اطلاعات ویژه آن را پر کنید. در این اظهارنامه نام و مشخصات وکیل قانونی نیز به ثبت می رسد.

در این اظهارنامه همه مشخصات هویتی و اطلاعات شخصی متقاضی را تکمیل کرده درباره طرح ابداعی تاریخ و محل درخواست طرح توضیحاتی ذکر می شود. به صورت دقیق تصویری واضح از طرح دو یا سه بعدی تهیه شود و در برخی موارد مرجع ثبتی از متقاضی می خواهد که تصویر گرافیکی به صورت ماکت درآید.

درخواست حق تقدم اهمیت دارد

رقابت در کسب و کار و تولیدات صنعتی افزایش یافته است. در صورتی که تکنولوژی یا فناوری به کار رفته در طرح صنعتی ویژه و منحصر به فرد باشد، باید درخواست حق تقدم را به نام موکل خود به ثبت برسانید.

در تکمیل این درخواست، تاریخ و شماره اظهارنامه، طبقه بندی بین المللی که مرتبط با اظهارنامه است و کشوری که اقدام به ثبت در آن صورت گرفته را درج کنید.

بر مشخصه فنی و تصاویر طرح نظارت داشته باشید

یکی دیگر از وظایف وکیل کمک به موکل برای تنظیم تصاویر طرح است. تصویر باید در قطع A4 و عمودی باشد. زمینه طرح ساده و تصویر بسیار شفاف و رنگی باشد. حجم تعیین شده برای تصاویر نیز نباید بیشتر از ۵۰۰ کیلو بایت باشد.

مراحل ثبت طرح صنعتی باید توسط وکیل صورت گیرد

وکالت ثبت طرح صنعتی شامل انجام همه مراحل زیر است. وکلا باید با درایت و هوشمندی راه های ساده و سریعی جهت تسهیل در امور را برگزینند.

  • ورود به وبسایت اداره ثبت طرح صنعتی؛
  • اقدام جهت تشکیل پرونده به صورت حضوری در اداره؛
  • پرداخت کلیه هزینه ها؛
  • پس از طی کلیه مراحل شمارهثبت طرح را دریافت می کنید؛
  • اقدام جهت چاپ در روزنامه رسمی؛
  • در صورت بررسی و تایید کارشناسان زیربط سند و گواهی ثبت را دریافت می کنید.

سخن آخر

وکلا می توانند با مراجعه به وب‌سایت سعید شهبازی، وکیل پایه یک دادگستری از همه ضوابط و مقررات وکالت ثبت طرح صنعتی آگاهی یابند. امور ثبتی و دعاوی مرتبط با ثبت طرح صنعتی از جمله اموری است که انتظار می رود، وکلا با هزینه ای کم و در زمانی کوتاه به نتایج دلخواه دست یابند.

یکی از اموری که از وکلای زبده انتظار می رود حمایت از طرح های صنعتی و حقوق مالکیت فکری است.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد