تاریخچه لوستر در ایران و هر آنچه از پیشینه آن باید بدانید

0

تاریخچه لوستر در ایران و هر آنچه از پیشینه آن باید بدانید : تولید لوستر در ایران و جهان سابقه ای طولانی دارد. در طول قرن ها لوستر به عنوان محبوب ترین شی تزئینی شهرت یافته است. از آغاز کار لوستر نماد پیروزی و جایگاه اجتماعی به شمار می رفت. این اسم مترادف تجمل و قدرت بود.

تاریخچه لوستر در ایران و هر آنچه از پیشینه آن باید بدانید

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده : واژه «لوستر» از کلمه فرانسوی «chandelle» به معنای شمع گرفته شده است. اگر تا به حال متوجه اهمیت و ارزش این وسیله روشنایی و زینتی نشده اید، بهتر است با تاریخچه لوستر در ایران آشنا شوید. بنابراین در ادامه این مقاله با ما همراه باشید که تاریخچه این کالا را در ایران برای شما شرح دهیم.

تاریخچه لوستر در ایران

پیش از هر چیز جالب است بدانید در ایران برای ساخت لوستر به جای لامپ و برق از شمع استفاده می شد و لوسترها از جنس چوب بودند.

با بررسی تاریخچه لوستر در کشور ایران متوجه می شویئ که لوسترها برای اولین بار در خانه های طبقه کارگر ظاهر شدند. در حالی که خانواده های معمولی از چوب، آهن فرفورژه یا قلع برای لوسترها استفاده می کردند. زیرا لوسترهای گران قیمت و پیچیده تری که از بلور سنگ ساخته شده بودند، فقط تعداد کمی از مردم توانایی تهیه آن ها را داشتند. البته جالب است بدانید به دنبال آن اولین لوستر کریستالی ظاهر شد که از یک سازه فلزی نقره و طلا آویزان شده بود. این لوسترها در کاخ ها یا خانه افراد متمول وجود داشت.

به تدریج برخی لوسترها از منحصر به فردترین مواد شیشه ای ساخته شدند. همچنین کریستال سرب درخشان تر و شفاف تر بود و به راحتی شکل می گرفت. پس از آن لوسترهای کاملا بلوری و چشمگیر با فرم های باشکوه شروع به ظهور کردند که عصر طلایی این کالا محسوب می شود.

در دهه های بعد مردم از نفت به عنوان انرژی اصلی روشنایی با نور مصنوعی استفاده کردند و بسیاری از لوسترها به جای شمع به وسیله ای تبدیل شدند که روشنایی آن ها با استفاده از نفت تامین می شد. در نهایت نیز با اختراع برق لوسترهای برقی به بازار آمد که بسیار پرطرفدار هستند.

ارزش لوستر در دوره قاجار

یکی از منابع تاریخی از ارزش لوستر در زمان قاجار خبر می دهد:

در سال ۱۸۱۹ سفیر ایران میرزا ابوالحسن خان با ماموریت دیپلماتیک از شاه ایران وارد لندن شد. او هدایایی از جمله جواهرات، شمشیرهای زینتی، فرش های زیبا، نقاشی ها و اسب های عربی برای پادشاه و شاهزاده سلطنت به همراه داشت.

در مقابل هدایایی برای فتحعلی شاه سفارش داده شد. شیشه سازان سلطنتی تپه لودگیت، لوسترهای ساخته شده یا مجموعه های شمعدانی را برای هدیه به شاه و تزئین کاخ گلستان تازه بازسازی شده در تهران طراحی کردند.

سخن آخر

در این مقاله تاریخچه لوستر در ایران بررسی شد. چنان که دانستید این کالا یکی از ضروریات زندگی افراد برای روشنایی و افزایش جلوه دکوراسیون منازل است. به طوری که در خانه های مختلف و با سبک های گوناگون یافت می شود.

اگر شما نیز دوست دارید لوسترهایی را انتخاب کنید که سنتی باشند یا به دنبال مدل های برقی و جدید هستید، جالب است بدانید در سایت خوگر انواع مختلفی از این محصول وجود دارد. بنابراین با مشاهده انواع گوناگون این کالا در خوگر مدلی از آن را متناسب با دکوراسیون و بودجه خود تهیه کنید.

شما عزیزان می توانید جهت اطلاع از آخرین محصولات و قیمت ها به سایت خوگر مراجعه کنید و یا با شماره تماس ۰۲۱-۶۱۹۲۵ تماس حاصل فرمایید

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد