۴ کاربرد اصلی آجر در ساختمان و کاربرد آن

0

۴ کاربرد اصلی آجر در ساختمان و کاربرد آن :  به گزارش مجله اینترنتی دکوکده و به نقل از سنجاق آجر، یکی از مصالح ساختمانی است، و با توجه به نوع ویژگی، دارای تنوع زیادی است مانند؛ آجرنما، آجر لعابی وغیره. در لیست خرید مصالح سلختمانی، معمولا به غیر از خرید شن و ماسه و سیمان، آجر نیز برای کاربردهای مختلف، لحاظ می‌شود. آجرنما نسوز، که یکی از انواع آجراست، به جهت مقاومت بالا در برابر حرارت، و قابلیت گیرایی زیاد آن، بسیار مورد توجه طراحان خلاق قرار گرفته است.

۴ کاربرد اصلی آجر در ساختمان و کاربرد آن

کاربرد آجر در گذشته

آجر یک ماده ساختمانی‌ست، که با قرار دادن خاک رس و شیل و گل در قالب و پختن آن در کوره و یا گذاشتن آن درزیر نور آفتاب ساخته می‌شد. کاربرد این بلوک‌های خشتی به عنوان یکی از مصالح اصلی ساختمانی، در ایران قدمتی طولانی دار. طاق کسری و کف آجری دالان مسجد جامع اصفهان که برای ساخت آتشکده، به کار برده می‌شد از جمله بناهای باستانی ست، که در آن از آجر استفاده شده است. از جمله طرح‌هایی که در بناهای قدیم توسط آجر زده می‌شد می‌توان به طرح گود، بافت‌های متضاد، زوج چینی و گره سازی اشاره کرد.جخت مشاهده لیست قیمت آجر امروز کلیک کنید.

چهار کاربرد اصلی آجرها و تنوع آن

آجر بسته به نوع کیفیت و ظاهرش از لحاظ جنس، رنگ، نوع حرارت دهی و نوع مقاومتش در محیط پیرامون، به لحاط کاربردی به چهار دسته تقسیم بندی می‌شود که در زمان خرید مصالح ساختمانی باید مد نظر داشت. از لحاظ جنس، از لحاظ رنگ، از لحاظ میزان مقاومت در برابر محیط و از لحاظ میزان حرارت دهی.

طبقه بندی و کاربرد آجر از لحاظ جنس

در این طبقه، آجر از لحاط جنس به دو طبقه آجر فشاری و آجر ماشینی تقسیم می‌شود.

  • آجر فشاری که به صورت دستی ساخته می‌شود، برای گره چینی، تیره چینی، دیوارهای حمال و اتاق چینی، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • وآجر ماشینی یا همان آجر سوراخ دار، در ساخت دیوار حمال، جهت مقابله با نیروی زلزله، مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا با بکار گیری از این آجر، می‌توان میل‌گرد‌ها را در داخل سوراخ‌های آن قرار داد تا باعث استحکام بیشتر دیوار شود. این آجرها نسبت به آجرهای فشاری خاصیت مکندگی کمتری دارند و در نتیجه، نمی‌توان به راحتی آن را به ملات چسباند. اما چون ملات، در داخل سوراخ‌های آجرها به طور عمودی نفوذ می کند، باعث استحکام دیوار می‌گردد.

طبقه بندی و کاربرد آجر از لحاظ رنگ

اگر از آجر به عنوان آجر نما استفاده شود، رنگ آن مورد توجه قرار می‌گیرد. آجرنما در رنگ‌های زرد کمرنگ، که در خرید مصالح ساختمانی از آن به آجر سفید هم یاد می‌شود و زرد پر رنگ که به آجر بهی در بازار نیز معروف است و همچنین رنگ قرمز روشن و رنگ قرمز تیره تقسیم می‌شود. از این آجرهای رنگی به صورت آجر لعابی یا آجرنما نسوز، در نماسازی ساختمان استفاده می‌گردد. طیف‌های رنگی متفاوت سطح آجرنما، به دلیل نوع چیدمانش در کوره و همچنین نحوه آتش دادن آن، به وجود می‌آید.

طبقه بندی و کاربرد آجر از لحاظ میزان مقاوت در برابر عوامل محیط

آجر از لحاظ میزان مقاومت در برابر گرما، رطوبت، فشار و دیگر عوامل محیطی به مجموعه آجر آلومینایی تقسیم می‌شود. آجر آلومینایی به مجموعه آجرهای نسوز اتلاق می‌گردد که شامل:

  • آجر نسوز آلومینیومی؛ که جهت پوشش جداره کوره‌های بزرگ صنایع فولاد یا شیشه یا سیمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • آجر نسوز سیلیسی؛ که این آجر نیز همانند آجر آلومینیومی در پوشش جداره داخلی کوره‌های عظیم بکار می رود.
  • آجرهای نسوز ویژه؛ که بخاطر مقاومت زیاد آن‌ها در برابر حرارت، برای پوشش جداره کوره‌های باز کارخانجاتی چون فولاد و فلز سازی استفاده می‌گردد.
  • آجرجوش؛ که در جهت پوشش دادن دیواره تونل‌ها و گنداب رودخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین به علت مقاومت زیاد آن در برابر فشار و ضربه، از آن در فرش کردن کف پیاده روها و کف سواره روها کمک می‌گیرند.
  • آجر لعابی؛ از این آجر به علت صیقلی بودن سطح آن و پوشش لعابی که دارد فقط به عنوان آجر نما، در زیباسازی نمای ساختمان، به کار برده می‌شود. همچنین، در برابر رطوبت و هوازدگی مقاوم بوده و باعث استحکام ساختمان می‌گردد.

  • آجر نما نسوز؛ که تنوع زیادی در طرح و رنگ و سایز دارد. این نوع آجر، مقاومت بالایی در برابر حرارت و گرما داشته و در مقابل آب جذب متناسبی دارد.

از مزایای آجرنما نسوز به طور خلاصه می‌توان به ماندگاری زیاد آن ، کاهش مصرف سوخت فصیلی، کم بودن هزینه نگهداری آن، زیبا بخشی به نمای ساختمان، تنوع بالا در داشتن رنگ‌های مختلف و مقاومت ‌آن در برابر شرایط آب و هوایی مختلف اشاره کرد. این آجر، دارای پنج کاربرد؛ معمولی، متوسط ، حساس، بسیارحساس و ویژه می‌باشد.

طبقه‌بندی و کاربرد آجر از لحاظ میزان حرارت دیدگی آن در کوره

آجر، بسته به ترکیب خاک خشت، نوع کوره و حرارت آن و دوری و نزدیکی خشت به مرکز حرارت، داری جنس‌های مختلف با کاربردهای مختلف است. که شامل موارد زیر می‌باشد؛

  • آجرهایی که بیشتر در مقابل آتش قرار داده شده و حرارت زیادتری دیده است. مثل آجر جوش و آجر دو جوش. این آجرها با از دست دادن قدرت جذب آب، بسیار سخت شده و در نتیجه در مقابل رطوبت و آب نفوذ ناپدیر می‌گردد. بدین دلیل از این نوع آجر در مکان‌ها و قسمت‌هایی که رفت و آمد زیاد است و پاخور بالایی دارند؛ مثل پی یا پله ساختمان وهمچنین در مکان هایی که با آب ارتباط دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • آجرهای شیر و شکری رنگی که کاملا پخته می‌شود و به آجر پخته معروف هستند. در گدشته از این آجر، برای همه نوع ساخت و سازی مانند ساخت آب انبارها استفاده می‌شد.
  • آجرهایی که حرارت کمتری دیده‌اند و به رنگ قرمز هستند که اصطلاحا به آن آجر خام پخته می‌گویند. این آجر نیز در گذشته، جهت ساخت ساختمان‌های آبی ارزان قیمت مثل آب انبارها، که با ملات‌های آهکی قنداق می‌گشت، بکار گرفته می‌شد.

کلام آخر

عرضه کنندگان و تولید کنندگان بی‌شماری جهت تولید آجر، بخصوص تولید انواع آجرنما، مثل آجرنما نسوز، در سطح کشور مشغول به کار هستند. که بنا به سلیقه و سفارش مشتری، اجناس خود را تولید و با رنج  قیمت مناسب، عرضه می کنند. فروشندگان مصالح، با ارائه مشاوره‌های تخصصی به فعالان عرصه ساخت و ساز جهت تسریع بخشیدن در امر خرید مصالح ساختمانی، کمک شایانی کرده، تا هر چه زودتر به نتیجه مطلوب و قابل قبولی در برافراشتن یک بنای مقاوم با نمایی زیبا، برسند.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد