چیدمان تجهیزات آشپزخانه صنعتی بر چه اساسی انجام می شود؟

0

چیدمان تجهیزات آشپزخانه صنعتی بر چه اساسی انجام می شود؟ برای طراحی و چیدمان تجهیزات آشپزخانه صنعتی باید اصول بهداشتی و نکات مختلفی را رعایت کنید که قادر به استفاده بهینه از تمام فضای آشپزخانه باشید و محیط مناسبی را برای پرسنل و کارکنان فراهم کنید که به بهترین نحو کار خود را انجام دهند.

چیدمان تجهیزات آشپزخانه صنعتی بر چه اساسی انجام می شود؟

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده : برای راه اندازی یک رستوران، هتل، مطبخ یا هر نوع آشپزخانه دیگری که برای پخت غذا به تعداد بالا به کار می رود، باید امکانات و تجهیزات مورد نیاز را خریداری کنید که به فعالیت خود رونق دهید و فروش را بالا ببرید.

توصیه می کنیم بهترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی را خریداری کنید؛ زیرا کیفیت و دوام بالا در این لوازم بسیار اهمیت دارد. به این منظور پیشنهاد می دهیم از فروشگاه جیلیز مرجع تخصصی خرید و فروش تجهیزات آشپزخانه های صنعتی بازدید کنید و اقلام ضروری را با بهترین قیمت خریداری کنید.

بررسی نکات مهم در چیدمان تجهیزات آشپزخانه صنعتی

در طراحی آشپزخانه های صنعتی باید توجه داشته باشید که محیط بیش از اندازه شلوغ نباشد و امنیت پرسنل بسیار مهم است. فضای پخت و آماده سازی غذا باید جدا از محیط نگهداری لوازم و مواد غذایی باشد و ظرفیت لازم را داشته باشد. باید از استانداردهای لازم آگاهی داشته باشید که قادر به طراحی و چیدمان تجهیزات آشپزخانه صنعتی به بهترین نحو باشید.

یکی از مهمترین نکات در طراحی آشپزخانه های بزرگ، چیدمان تجهیزات است. ممکن است روش های مختلفی برای آشپزخانه های صنعتی وجود داشته باشد. آشپزخانه رستوران شما باید علاوه بر کارایی، رضایت پرسنل را نیز همراه داشته باشد و زیبایی آن به قدری باشد که برای پخت غذا، شوق و ذوق را در آشپز و کارکنان به وجود آورد.

برای چیدمان آشپزخانه صنعتی باید نکات زیر را در نظر بگیرید. این نکات هم در محیط های بزرگ و هم در فضاهای کوچک کاربرد دارد:

  •     اندازه فضای آشپزخانه؛
  •     راه های ورودی و خروجی؛
  •     استانداردهای بهداشتی و ایمنی؛
  •     تجهیزات مورد نیاز آشپزخانه.

بهتر است برای استفاده حداکثری از محیط، از یک معمار یا طراح دکوراسیون برای این منظور استفاده کنید.

در طراحی و چیدمان آشپزخانه چندین شیوه وجود دارد که علاوه بر بخشیدن زیبایی به محیط مورد نظر، آن را مدرن و لوکس نشان می دهد. از جمله مهمترین معیارهای طراحی چیدمان، دسترسی سریع کارکنان به لوازم مورد نیاز است. از این رو چیدمان باید به نحوی صورت بگیرد که کار پرسنل را آسان کند.

در ادامه مقاله به بررسی چندین نوع از چیدمان آشپزخانه صنعتی می پردازیم.

چیدمان جزیره ای

چیدمان جزیره ای آشپزخانه صنعتی مانند نوع خانگی آن ها است. احتمالا در آشپزخانه های خانگی، کابینت های جزیره ای را دیده اید که اغلب سینک ظرفشویی روی این کابینت ها تعبیه می شود و در مرکز آشپزخانه قرار می گیرد. در برخی موارد نیز به عنوان پیشخوان یا میز غذاخوری استفاده می شود.

در آشپزخانه های صنعتی این نوع چیدمان بسیار کاربردی است. اغلب این جزیره ها به عنوان محل آماده سازی غذا، جا به جایی و انتقال آن ها بین کارکنان استفاده می شود. توجه داشته باشید سینک ظرفشویی در آشپزخانه های صنعتی در مرکز قرار ندارد و جزیره تنها برای آماده سازی غذا است.

بهتر است این چیدمان برای کافی شاپ ها صورت بگیرد که هود بالای جزیره قرار می گیرد. اما در رستوران ها هود در کناره آشپزخانه باید نصب شود.

چیدمان ارگونومیک

در این نوع چیدمان تجهیزات آشپزخانه صنعتی، تمامی وسایل در دسترس کارکنان و آشپز قرار می گیرد. اغلب بدون اینکه پرسنل ذره ای حرکت کنند، به همه چیز دسترسی دارد. ممکن است فریزر زیر پیشخوان باشد و اجاق گاز نیز در کنار فریزر قرار گرفته باشد.

لازم به ذکر است مصرف انرژی در چیدمان ارگونومیک بسیار بالا است و بهینه نیست؛ زیرا تجهیزات برودتی در کنار اجاق گاز قرار می گیرد که مصرف برق را بالا می برد.

چیدمان محل آماده سازی یا خط مونتاژ

اغلب این نوع طراحی و چیدمان مناسب آشپزخانه هایی است که از یک غذا چندین مدل تهیه می کنند. در چیدمان تجهیزات آشپزخانه صنعتی، وسایلی که مورد نیاز است اغلب در کنار هم قرار می گیرند و دیگر بخش های آشپزخانه مانند خط مونتاژ کنار یکدیگر طراحی و اجرا می شوند.

برای نمونه، آشپزخانه یک فست فود ممکن است طوری چیدمان شود که فریزر صنعتی در ابتدا قرار گیرد و در کنار آن میز خمیر گیر و سپس میز مواد اولیه غذا و فر گذاشته شده و در انتهای کار نیز محل بسته بندی غذا طراحی و چیدمان می شود.

چیدمان محل پخت یا خط تولید

چیدمان تجهیزات آشپزخانه صنعتی به شیوه خط تولید، مناسب فست فود و مطبخ هایی است که غذاهای آماده و سریع تهیه می کنند. برای آماده سازی ساندویچ و پیتزا، مواد غذایی اولیه بسیاری مورد نیاز است که خریداری شود به همین دلیل چیدمان خط تولید کاربرد زیادی دارد.

آشپزخانه های صنعتی تجهیزات مختلفی را با توجه به نیاز خود خریداری می کنند. تجهیزات پخت، آماده سازی، نگهداری و برودتی در رستوران ها و کافی شاپ ها متفاوت است.

مواد اولیه مانند لبنیات، خمیر پیتزا و گوشت باید در فریزر و یخچال های صنعتی قرار بگیرد و سپس برای استفاده باید وارد خط تولید شود.

کلام آخر

یکی از مواردی که هنگام چیدمان تجهیزات آشپزخانه صنعتی باید به آن توجه کرد استفاده بهینه از فضا و حداقل کردن انرژی است. این کار باعث می شود مصرف آب و برق کم شده و صرفه جویی شود. همچنین باید دسترسی کارکنان به مواد غذایی و دیگر تجهیزات آسان باشد.

لازم به ذکر است در چیدمان تجهیزات، علاوه بر بالا بردن کارایی، باید از فضا حداکثر استفاده را کرد و زیبایی آشپزخانه را نیز مد نظر قرار داد.

چیدمان ممکن است به صورت جزیره ای، خط تولید، خط مونتاژ یا ارگونومیک صورت بگیرد که با توجه به فعالیت شما و آشپزخانه رستوران یا کافی شاپ متفاوت است.

توصیه می کنیم برای خرید تجهیزات، ابتدا منوی غذایی خود را مدنظر قرار دهید و با توجه به بودجه و کوچک یا بزرگ بودن فضا، تجهیزات مورد نیاز را خریداری کنید. پیشنهاد می دهیم برای تهیه بهترین لوازم از فروشگاه جیلیز بازدید کنید و انواع گوناگونی از وسایل مورد نیاز خود را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت خریداری کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد