ساخت تجهیزات آشپزخانه صنعتی چه مراحلی دارد؟

0

ساخت تجهیزات آشپزخانه صنعتی چه مراحلی دارد؟ تجهیزات آشپز خانه صنعتی برای انجام کارهای یک آشپز خانه بزرگ لازم و ضروری است. حجم پخت غذا در این آشپز خانه ها اصلا با آشپز خانه های منزل قابل مقایسه نیست. برای اینکه بشود غذا را در حجم و تنوع زیاد تهیه کرد باید از تجهیزات و ابزار های مخصوص آن بهره برد.

ساخت تجهیزات آشپزخانه صنعتی چه مراحلی دارد؟

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده : ساخت تجهیزات آشپزخانه صنعتی مراحل زیادی دارد و بنا به نیاز و فضای هر آشپز خانه ممکن است متفاوت باشد. این کار بسیار تخصصی است و نیازمند علم مهندسی و کاربردی در زمینه آشپز خانه صنعتی است.

اگر قصد راه اندازی آشپز خانه صنعتی را دارید یا به این صنعت علاقه مندید با ما همراهی کنید. در این بخش از سایت جیلیز که دانش زیادی در زمینه طراحی، ساخت و خرید و فروش تجهیزات آشپز خانه های صنعتی دارد، می خواهیم مراحل ساخت تجهیزات آشپزخانه های صنعتی را مورد بررسی قرار دهیم.

مرحله اول- بررسی های لازم در ساخت تجهیزات آشپزخانه صنعتی

آشپز خانه های صنعتی به لحاظ فضایی که در اختیار دارند و خدماتی که قرار است ارائه دهند با یکدیگر متفاوت هستند. بعضی آشپز خانه ها فقط محل طبخ غذا و فرستادن آن به بیرون از محل هستند که در این گونه آشپز خانه ها سرو انجام نمی شود و تزیینات کمتری روی غذا اعمال می شود پس تجهیزات کمتری نیز نیاز دارند.

در بعضی دیگر از آشپز خانه های صنعتی در واقع آشپز خانه بخش بزرگی از یک رستوران است و باید به سرو و تزیینات و خدمات آن نیز پرداخته شود. در ساخت تجهیزات آشپزخانه صنعتی، تجهیزات بیشتری برای این آشپز خانه های رستورانی در نظر گرفته می شود و فضای بیشتری نیز برای این نوع از آشپز خانه ها احتیاج خواهد بود.

در رستوران ها معمولا تنوع غذایی بیشتر از آشپز خانه های بیرون بر است. در رستوران ها پیش غذا، غذای اصلی و دسر نیز تهیه می شود. منو غذایی باید مورد بررسی قرار گیرد که در ادامه راجع به آن توضیح داده خواهد شد.

مرحله دوم- طراحی تجهیزات آشپزخانه صنعتی

در این مرحله با توجه به فضا و نیاز آشپز خانه چیدمان و وسایل مورد نیاز آن طراحی می شود. برای چیدمان آن باید نقشه های پیشنهادی کشیده و با در نظر گرفتن منابع مالی تجهیزات برآورد شود. باید مشخص شود که آشپز خانه چه نوع ساختاری داشته باشد، تجهیزات مورد نیاز در نظر گرفته شود، جایگاه و ساختار یونیت ها تعیین شود.

یک طراحی کامل برای ساخت تجهیزات آشپزخانه صنعتی باید شامل مشخصات فضای آشپز خانه، تعریف چگونگی انجام کار ها، تعریف سیر مواد غذایی، تعریف گردش کارکنان در آشپز خانه و چگونگی و شکل تجهیزات آشپز خانه باشد.

برنامه غذایی در طراحی آشپزخانه صنعتی مهم است. زیرا تجهیزات باید برای آماده سازی آن برنامه غذایی در نظر گرفته شوند. ابعاد و کیفیت تجهیزات نیز برای طراحی حائز اهمیت است.

مرحله سوم – ساخت و تهیه تجهیزات آشپزخانه

پس از انجام مرحله طراحی نوبت به تهیه و ساخت تجهیزات آشپزخانه صنعتی می رسد. در ساخت تجهیزات آشپز خانه های صنعتی باید اندازه ها را مطابق طراحی و فضای آشپز خانه در نظر گرفت. تجهیزات ممکن است ساده یا پیچیده باشند. ظرف شویی ها، یخچال ها، هود ها، خورد کن ها، میکسر ها و چرخ گوشت های صنعتی همچنین دیگ های بزرگ زود پز و غیره جز تجهیزات مکانیزه حساب می شوند که در هر آشپز خانه صنعتی لازم هستند.

در این گونه از آشپز خانه ها تجهیزات معمولا از اجناس استیل، آلومینیوم و گالوانیزه تهیه می شود که البته از اجناس دیگری نیز بنا بر بودجه اشخاص می شود استفاده کرد که مرغوب ترین ان ها اجناسی است که نام برده شد. برخی از تجهیزات مانند دیگ ها، ملاقه ها و غیره را شاید بشود از جنس های دیگر تهیه کرد. ولی اجناسی مانند ترولی، یونیت ها و غیره  باید از جنس استیل در نظر گرفته شود.

هر یک از تجهیزات با در نظر گرفتن جنس مناسب آن طراحی می شود. سپس توسط متخصصین به اجرا در می آید. در ساخت تجهیزات آشپزخانه صنعتی باید به جنس کلیه قطعات توجه نمود. نکته ای که در ساخت تجهیزات آشپزخانه مهم است این است که قطعات هر دستگاه باید به راحتی از یکدیگر باز شود. شستشوی تجهیزات باید برای کارگران آشپزخانه به آسانی انجام پذیرد. زیرا حفظ پاکیزگی تجهیزات در برخورد با مواد غذایی اهمیت دارد.

برای استفاده از تجهیزات باید به نکاتی در فضای آشپز خانه نیز توجه شود. به عنوان مثال هود ها باید دارای کانال کشی نیز باشند وکباب پز ها نیز به کانال خروج دود نیاز دارند که باید در مراحل ساخت انجام شوند.

مرحله چهارم- نصب تجهیزات آشپز خانه صنعتی

بعد از مرحله طراحی و ساخت نوبت به تحویل و نصب تجهیزات آشپزخانه صنعتی می رسد. در این مرحله باید تجهیزات با دقت به آشپز خانه منتقل شوند. برای نصب تجهیزات بهتر است این کار را به عهده تکنسین های نصب شرکت سازنده بگذارید.

آن ها به خوبی با طراحی و چگونگی قرار گیری تجهیزات در آشپزخانه شما آشنا هستند. این کار با نظارت دقیق در محل نصب انجام می شود و کاملا  با نقشه های طراحی شده مطابقت دارد. پس از پایان مرحله نصب، تجهیزات مورد آزمایش سلامت قرار می گیرند و به مشتری تحویل می شوند.

در این مرحله تکنسین ها وظیفه دارند نحوه کار تجهیزات را به کارکنان مربوطه آشپزخانه آموزش دهند. در صورت بروز مشکل در کارکرد تجهیزات، در شرکت های معتبر می شود از گارانتی آن استفاده کرد و دستگاه را در محل آشپزخانه تعمیر کرد.

در نتیجه

با مراحل ساخت تجهیزات آشپزخانه صنعتی آشنا شدیم. برای راه اندازی کسب و کار در زمینه آشپزخانه صنعتی باید فضایی مناسب و بودجه کافی در نظر بگیرید. سعی کنید تجهیزات کاربردی را انتخاب کنید و از خرید تجهیزاتی که فقط فضا اشغال می کنند و جلوی روند کار کارکنان را می گیرند خودداری کنید.

خوشبختانه در سایت جیلیز امکان خرید و فروش تجهیزات آشپزخانه صنعتی فراهم است. همچنین اگر بودجه شما برای تجهیز آشپزخانه محدود باشد امکان خرید اجناس دست دوم و فروش اجناس اضافی خود را خواهید داشت.

به این ترتیب کمک زیادی به بهینه سازی فضای آشپزخانه و روند کار شما خواهد شد. از اجناس سایت دیدن فرمایید و نیاز آشپزخانه صنعتی خود را در کوتاه ترین زمان رفع کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد