نکات مهم دعاوی ارگان های دولتی که باید به وکیل اطلاع دهیم

0

نکات مهم دعاوی ارگان های دولتی که باید به وکیل اطلاع دهیم : خوب است بدانید که در قانون اساسی اصولی وجود دارد که از حقوق مردم در برابر ارگان های دولتی و شهرداری ها حمایت می کند. بنابراین مردم قادر هستند که علیه تصمیمات یا اقدامات نهادهای دولتی طرح دعوی کنند. احقاق حق مردم حتی در خصوص دعاوی ارگان های دولتی بسیار اهمیت دارد. از این رو، جهت احقاق حق و دادخواهی باید به دادگاه مراجعه کنند و حتی توانایی استخدام وکیل واجد شرایط را نیز دارند.

نکات مهم دعاوی ارگان های دولتی که باید به وکیل اطلاع دهیم

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : کلیه وکلا براساس حقایق و مدارکی که وجود دارد؛ روال پرونده را پیگیری می کنند. این مسئله ضرورت اطلاع از شواهد را پررنگ خواهد کرد. در ادامه نکاتی را که وکیل باید از آن ها مطلع باشد را تشریح می کنیم.

موارد مهم در دعاوی ارگان های دولتی

برخی از دعاوی ارگان های دولتی شامل امتناع دانشگاه از تحویل مدارک تحصیلی، اخراج کارمندان بدون دلیل موجه، عدم انجام امور ارباب رجوع توسط اداره خاص و غیره می شود. رسیدگی به شکایات و اعتراضات مردمی به ارگان های دولتی در خصوص مواردی که اشاره شد؛ توسط دیوان عدالت اداری انجام می شود.

دفتر اصلی این دیوان که زیر نظر قوه قضاییه فعالیت می کند؛ در تهران واقع شده است اما در هر یک از مراکز استان ها نیز دفاتر دیوان در دادگستری ها وجود دارند. با این حال اگر خسارتی از سوی ارگان های دولتی یا شهرداری ها متوجه شهروندان شده باشد؛ موضوع باید در دادگاه عمومی حقوقی مطرح و طرح شکایت شود.

به طور کلی دیوان عدالت اداری دو وظیفه اصلی دارد. اول رسیدگی به شکایات و اعتراضات مردم در خصوص عملکرد واحدهای دولتی و پس گرفتن حقوق مردم است و دوم ابطال مصوبات دولتی منافی شرع و قانون به شمار می رود.

آشنایی نسبت به این مطالب شما را در درک روند پرونده حقوقی یاری می کند ولی حتما باید در صورت استخدام وکیل، موارد زیر را به وی اطلاع دهید.

مدارک و مستندات

شکایت در خصوص دعاوی ارگان های دولتی با تقدیم دادخواست شروع می شود. دادخواست فرمی چاپ شده است که از طریق سایت دیوان عدالت اداری نیز در دسترس قرار دارد. خواهان یا وکیل او باید دادخواست را به همراه فتوکپی برابر اصل شده از کلیه مدارک به دفتر شعب دیوان ارائه کند. بنابراین مدارک و مستندات نقش بسیار مهمی در پیشبرد پرونده خواهد داشت و لازم است که هرگونه مدرک و شواهد موجود را به اطلاع وکیل خود برسانید.

عدم وجود ابهام در دادخواست و مدارک برای دادگاه بسیار مهم است. به همین جهت در صورت وجود هرگونه ابهام خواهان باید آن را ظرف مدت ۵ روز از تاریخ اخطاریه برطرف کند. در غیر این صورت دادخواست دارای ابهام از سوی دیوان رد می شود. البته پس از رفع ابهام امکان تجدید دادخواست وجود دارد. بنابراین این موضوع بسیار اهمیت دارد که مدارک و مستندات کامل و بدون ابهام به وکیل ارائه شوند. توجه به این نکته موجب تسریع در دادخواهی پرونده شما خواهد شد.

نشانی دقیق اقامت خواهان

دادخواستی که به دیوان ارائه می شود دارای مفاد مختلفی است. هر یک از این مفاد برای دادگاه اهمیت فراوانی دارند و باید به صورت دقیق و بدون ابهام تکمیل شوند. در مواردی که اقامتگاه دقیق خواهان واضح نباشد یا اینکه شناسایی آن دشوار به نظر برسد؛ مدیر دفتر اقدام به رد درخواست خواهد کرد و این امر رسیدگی پرونده شما را با اخلال مواجه می کند. با این تفاسیر یکی از نکاتی که حتما باید به صورت دقیق در هنگام طرح دعاوی ارگان های دولتی به وکیل خود اطلاع دهید؛ همین نشانی دقیق محل اقامت است.

هرگونه خسارات وارده به خواهان

از جمله حقوق مهمی که برای مراجع کنندگان به دیوان مفروض است؛ امکان صدور دستور موقت به شمار می رود. به این معنی که هرگاه خواهان ادعا کند که تصمیمات یا اقدامات ارگان های دولتی مذکور موجب بروز خساراتی برای او شده است؛ دادگاه جهت توقیف عملیات دستور موقت صادر می کند که این امر تا زمان تعیین تکلیف نهایی انجام اقدامات را به تعویق خواهد انداخت.

البته صدور دستور موقت به هیچ عنوان به معنی قبول یا رد دادخواست نیست و تاثیر خاصی در اصل دعاوی ندارد. با این حال در صورت صدور دستور موقت اصل دعوی با سرعت بیشتری بررسی خواهد شد. با توجه به این قانون، بسیار حائز اهمیت است که در مورد هرگونه خسارتی که به شما به عنوان خواهان در خصوص تصمیمات ارگان های دولتی وارد شده است؛ با وکیل خود صحبت کنید.

سخن پایانی

در دنیای پر تب و تاب امروز، قانون ابزاری است که مردم را از هرگونه اختلاف در امان نگه می دارد و بشارت احقاق حقوق را با خود به همراه دارد. هنگامی که یک سوی دعوی یکی از ارگان های دولتی باشد؛ مردم در گرفتن حقوق خود ضعف بیشتری احساس می کنند. با این وجود اطلاع از قوانین و استخدام یک وکیل مجرب همیشه کمک کننده است.

در این نوشته به نکات مهمی که در دعاوی ارگان های دولتی باید به وکیل خود اطلاع دهید، اشاره شد. با کارشناسان ما در وب سایت سعید شهبازی وکیل پایه یک دادگستری تماس بگیرید و به اطلاعات بیشتری در این زمینه دست پیدا کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد