دعاوی امور حسبی به چه معناست و وکیل در آن چه نقشی دارد؟

0

دعاوی امور حسبی به چه معناست و وکیل در آن چه نقشی دارد؟ امور حقوقی مباحث گسترده ای دارد. افراد برای حل اختلافات و همچنین اثبات حق و حقوق خود نیاز مند احکام دادگاهی هستند. یکی از مباحثی که قصد داریم در سایت سعید شهبازی، وکیل پایه یک دادگستری به آن بپردازیم دعاوی حسبی است.

دعاوی امور حسبی به چه معناست و وکیل در آن چه نقشی دارد؟

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : دعاوی امور حسبی باید در دادگاه ها رسیدگی شود و در مورد آن تصمیم بگیرند. درخواست در امور حسبی امکان دارد به صورت کتبی یا زبانی ارائه شود. درخواست زبانی در صورت مجلس دادگاه نوشته می شود و به امضای درخواست کننده خواهد رسید.

وکلای دادگستری با انجام این امور به افراد ذی نفع کمک می کنند. در این مورد معمولا دعوا و درگیری وجود ندارد. این شکل از دعوی بیشتر شبیه یک روند اداری است. موضوع باید در دادگاه مطرح و با حکم قاضی حقوق افراد تامین گردد. در ادامه با معنای امور حسبی آشنا خواهیم شد.

دعاوی امور حسبی به چه معناست؟

دعاوی امور حسبی به دعاوی گفته می شود که دادگاه ها باید بدون ملاحظه اینکه در مورد آن دعوا و مرافعه ای باشد یا خیر نسبت به آن رسیدگی کنند و تصمیم لازم را اعلام دارند.

واژه حسبه به مفهوم اعتراض و تعرض به امری گفته می شود. امور حسبی نیز به اموری اطلاق می شود که اقدام مقامات رسمی در آنها نیاز به خصومت دعوایی و تظلم ندارد. بلکه مقامات دارای صلاحیت باید ارتجالا متعرض و متصدی و مباشر آن امور باشند. امور حسبی از مقوله عبادات و خیرات لازم نخواهد بود.

اموری مانند اثبات حجر، نصب و عزل قیم، امور مربوط به محجورین، موارد تعیین امین، موضوعات غایب مفقودالاثر و همچنین کلیه امور مربوط به ترکه و میراث متوفی، تغییر جنسیت، مهر و موم و صدور گواهی حصر وراثت، بحث قبول و رد ترکه و تقسیم ترکه در امور حسبی رسیدگی می شود.

در امور حسبی قاضی باید هر گونه بازجوئی و اقدامی که برای اثبات قضیه لازم است را انجام دهد. این در مواقعی است که  شاید درخواستی از دادرس نسبت به آن نشده باشد و ممکن است دلائلی که مورد استناد قرار می گیرند را قبول کند.

باید بدانید که تصمیم دادگاه در دعاوی امور حسبی قابل پژوهش و فرجام خواهی نیست مگر آن که در قانون تصریح شده باشد. نکته بسیار مهم در امور حسبی وضعیت وصیت متوفی است که در تصمیم گیری دادگاه موثر است. امور حسبی در بیشتر شهرهای بزرگ در مرجع قضایی مستقلی رسیدگی خواهد شد.

وکلا چه نقشی در دعاوی مربوط به امور حسبی دارند؟

در مورد نقش وکلا در دعاوی امور حسبی باید گفت که افراد ممکن است توانایی رسیدگی به امور را نداشته باشند. در این مورد وکلا نقش مهمی ایفا می کنند.  همچنین کلیه موارد امور حسبی امکان دارد توسط وکیل مطرح و پیگیری شود.

مورد مهم در حضور وکلا مربوط به محجورین است. در حال حاضر با آشنایی بیشتر مردم با دادرسی امور حسبی ارجاع پرونده های اثبات حجر روند رو به رشدی داشته است.

در این بین بعضی از اشخاص سودجو از حمایت قانونی نسبت به محجورین سوء استفاده کردند. در مواردی از دعاوی مشخص شده است که افرادی با نیرنگ به اموال خصوصی مردم دست درازی کرده اند که این موضوع با همدستی برخی از اقوام و خویشان نزدیک برای طرح دادخواست اثبات محجوریت شکل گرفته است. در بعضی موارد نیز با دادخواست محجوریت افراد از مجازات احکام کیفری مصون می مانند.

مورد دیگر در زمینه انتقال اموال قبل از فوت است موضوع دیگری از سو استفاده این است که برخی از وراث قبل از فوت متوفی در زمانی که وی ثبات روحی و توان جسمی مناسبی نداشته معاملاتی بدون رضایت فرد انجام می دهند. در همه شکایات علیه موارد سو استفاده نیاز به وکیل دعاوی امور حسبی است.

برای اثبات سو استفاده از امور حسبی باید از طرق مختلفی از جمله کارشناسی پزشکی قانونی، عکس و فیلم، شهود، تراکنش های مالی و غیره استفاده کرد. در این گونه موارد به دانش حقوقی وکلا نیاز مبرم داریم که نقش اساسی در تغییر رای دادگاه ایفا می کنند.

در آخر

در این مقاله از سایت سعید شهبازی، وکیل پایه یک دادگستری با دعاوی امور حسبی آشنا شدیم. در این مقاله پی بردیم که یک وکیل از زمان شروع تقاضای امور حسبی تا رای دادگاه امکان حضور و انجام کلیه امور را خواهد داشت. همچنین وکلا در اثبات سو استفاده، دروغگویی و کلاه برداری در امور محجوریت و ارث کمک بسزایی به افراد خواهند کرد.

باید توجه کنید که وکیل متخصص امور حسبی باید اطلاع و مهارت لازم مربوط به بکار گیری قوانین این حوزه را داشته باشد. تجربه وکلا نیز در موفقیت های قضایی اهمیت زیادی دارد. چنان چه به کمک وکلای آشنا به امور حسبی نیاز داشتید با ما تماس بگیرید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد