انواع روش‌های بتن ریزی سقف های ساختمانی

0

انواع روش‌های بتن ریزی سقف های ساختمانی : به گزارش مجله اینترنتی دکوکده و به نقل از گنبد فیروزه روش‌های متعددی برای بتن ریزی در ساختمان سازی استفاده می‌شود. این فرآیند از لحاظ ایجاد مقاومت برای بتن مورد توجه است. بتن ریزی باید به گونه‌ای انجام شود که موجب جداشدن بتن نشود. از همین رو مراحل بتن ریزی باید به صورت متوالی و قبل از گیرش اولیه لایه قبلی انجام شود.

انواع روش‌های بتن ریزی سقف های ساختمانی

نوع روشی که برای بتن ریزی استفاده می‌شود به شرایط زمین، موقعیت کارگاه، ارتفاع مورد نیاز برای بتن ریزی و گستردگی کار بستگی دارد.

موارد مورد توجه در بتن ریزی

  1. از ایجاد درز سرد جلوگیری شود.
  2. بتن نباید دچار جداشدگی گردد.
  3. از گیرش شده باشد.
  4. رعایت موارد ایمنی
  5. عدم ایجاد آلودگی توسط بتن
  6. عدم انتقال گرما یا سرمای شدید
  7. نوع وسیله‌ای که برای بتن ریزی استفاده می‌شود باید به شکل صحیح انتخاب گردد.

یکی از موارد کاربرد بتن ریزی، استفاده از آن در ساخت سقف وافل است. سقف وافل در واقع سقف‌های مشبکی هستند که به صورت مشبک ساخته می‌شوند. به دلیل مزایای فنی و اقتصادی که دارد امروزه بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. سقف‌های وافل بار مرده ساختمان را کاهش داده و نمایی زیبا در زیر سقف ایجاد می‌کند. به صورتی که دیگر نیازی به استفاده از سقف کاذب برای زیباسازی زیر سقف نیست.

در سقف‌هایی که دهانه‌های بلندی دارند، سقف وافل کاربرد بیشتری دارد. به طور کلی قالب وافل به دو دسته وافل یکطرفه و وافل دوطرفه تقسیم می‌شوند‌. وافل یکطرفه برای سقف‌هایی با دهانه کمتر از سه متر و وافل دوطرفه برای سقف‌هایی با دهانه بیشتر از سه متر استفاده می‌شود. سقف وافل نسبت به سقف یوبوت و کوبیاس قیمت کمتری دارد. زیرا حجم بتنی که برای ساخت آن استفاده می‌شود کمتر است. از طرفی مدت زمان اجرای آن کوتاه‌تر بوده و محیط ایمنی را برای کارگران فراهم می‌کند. از ماندگاری و مقاومت بیشتری نسبت به سقف‌هایی که به صورت سنتی ساخته می‌شوند، برخوردار است. وزن پایین آن بار مرده ساختمان را کاهش داده و عملکرد بهتری در برابر حوادث طبیعی دارد. قالب‌های وافل پس از جداسازی در پروژه‌های دیگر قابل استفاده هستند.

شرکت گنبد فیروزه بزرگترین تولید کننده انواع قالب سقف وافل در سراسر کشور می باشد.  همچنین این شرکت دارای نمایندگی های در اقصی نقاط کشور است که برای انجام پروژه های کوچک و بزرگ می توان از پیمانکاران این شرکت استفاده نمود.

جهت مشاوره اجرا و یا سفارش قالب وافل میتوانید با کارشناسان گنبد فیروزه ارتباط برقرار نمایید.

شماره تماس دفتر: ۰۳۷۶ ۶۲۵ ۳ ۰۳۱

شماره همراه: ۲۴۴۵ ۴۲۵ ۰۹۱۳

انواع بتن ریزی:

بتن ریزی با روش سنتی

در این روش معمولا بتن ریزی با حجم کم انجام می‌شود. به همین دلیل توسط کارگران اجرا می‌گردد. پس از بتن ریزی، بتن در مجاورت هوا قرار گرفته و با حرکت گسسته موجب جدا شدن بتن در مسیر شده و برای حجم‌های کم مناسب است. زیرا برای توالی مکرر بتن مناسب نیستند.

بتن ریزی در زیر آب

برای بتن ریزی در زیر آب از مواد افزودنی روان کننده یا فوق روان کننده استفاده می‌شود. با استفاده از این مواد، روانی بتن برای مدت طولانی حفظ می‌شود. معمولا قطر لوله ترمی ۲۰ الی ۳۰ سانتی متر بوده و قطر آن حداقل ۸ برابر سنگدانه می‌باشد. حداکثر اندازه سنگدانه مورد استفاده در این روش ۱.۵ اینچ است. از وسیله‌ای توپ مانند برای تمیز کردن لوله استفاده می‌شود.

در بتن ریزی در داخل آب از لوله ترمی با گل بنتونیت استفاده می‌گردد زیرا خاک به داخل چاه یا گودال هنگام حفاری ریخته نمی‌شود. لوله ترمی در واقع یک لوله صلب انعطاف پذیر است که به شکل شاقول قرار گرفته و برای بتن ریزی استفاده می‌شود.‌ این لوله‌ها در اندازه‌های سه متری به هم متصل شده که به اندازه ۹۰ الی ۱۵۰ سانتی متر در بتن قرار می‌گیرد.

ابتدای لوله قیفی قرار دارد که هم موجب تسهیل کار بتن ریزی شده و هم به عنوان نوعی مخزن استفاده می‌شود تا لوله خالی از بتن نشود. این مجموعه بوسیله جرثقیل جا به جا می‌شود.

در این روش بهتر است از بتن خود تراکم استفاده شود. زیرا بر اثر وزن خود متراکم شده و همچون سیال عمل می‌کند. زیرا بتن جدید بتن قدیمی را پس زده و در آن حل می‌شود.

بتن ریزی زیر آب با لوله ترمی

در ابتدای بتن ریزی از سر لوله ترمی یک توپ یا گلوله کنفی قرار داده شده تا بتن و آب قبل از بتن ریزی در تماس نباشند. حجم بتن ریزی به سطح قالب بستگی دارد. سرعت ارتفاع بتن زیری در این حالت حداکثر ۲ متر در ساعت است.

باکت چیست؟

باکت در واقع جام بتن است. این جام‌ها همیشه همراه با جرثقیل نبوده و گاهی بر روی کابل بین دو دره در سدها استفاده می‌شوند. برای مکان‌های صعب العبور مناسب است. باکت جرثقیل گاهی به زیر بچینگ رفته و پس از شوت بتن حمل می‌شود. باکت‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند.

۱-باکت‌هایی که به صورت جانبی تخلیه می‌کنند.

۲-باکت‌هایی که به صورت قائم تخلیه می‌کنند.

این وسیله برای بتن ریزی کند مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیرا باید پس از بارگیری توسط جرثقیل حمل شده و از طریق دریچه تخلیه گردد.

شرایط بتن ریزی

بتن ریزی در دمای بسیار گرم و بسیار سرد، استحکام بتن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین باید بتن ریزی در شرایط دمای مناسب ایجاد شود.

بتن ریزی در دمای بسیار پایین:  بتن ریزی در دمای پایین موجب انجماد آب در بتن شده که در اثر آن گیرش بتن کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه چسبندگی میان مواد سازنده بتن نیز کاهش پیدا خواهد کرد. اگر مجبور هستید که در دمای پایین بتن ریزی کنید از محلول کلردار و نیترات دار در ترکیب بتن استفاده می‌گردد.

بتن ریزی در دمای بسیار بالا: در این روش به دلیل بالا بودن دما در هنگام بتن ریزی، آب موجود در بتن تبخیر شده و رطوبت آن کاسته می‌شود. در نتیجه گیر سیمان و دانه‌های شن و ماسه نیز کمتر خواهد شد. با بتن ریزی در دمای بالا مقاومت بتن کم شده و به دلیل افزایش آب ترک‌هایی در سطح آن ایجاد می‌شود که استحکام بتن را تحت تاثیر قرار داده و با سرخوردن میلگردها، بتن حالت یکنواختی خود را از دست می‌دهد.

زمانی که بتن ریزی قطع شد از رابیس و میلگرد برای گیرش دو طرف بتن استفاده می‌کنند. قطع بتن ریزی نباید به صورت افقی انجام شود. بتن ریزی به صورت عمودی استحکام سازه را بیشتر کرده و مقاومت آن را بالا می‌برد.

نگهداری از بتن

تا ۲۴ ساعت بعد از بتن ریزی قالب‌ها برداشته نمی‌شوند تا بتن بدون قالب هم مستحکم باشد. سپس با باز شدن قالب‌ها تا یک هفته بتن آبیاری می‌شود تا از ترک خوردن آن در طی تبخیر آب بتن جلوگیری شود. تبخیر آب در بتن موجب پوک شدن آن و در نتیجه کاهش استحکام بتن خواهد شد. با این روش با حفظ رطوبت گیرش بتن حفظ می‌گردد.

منبع: گنبد فیروزه

 

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد