مراحل شکایت کیفری از زبان وکیلان

0

مراحل شکایت کیفری از زبان وکیلان : شکایات امروزه به دو دسته شکایت حقوقی و شکایت کیفری تقسیم می شوند. به طوری که هر یک از این شکایات جرائم مختلفی را در برمی گیرند. همچنین طرح هر یک از این شکایات مراحل به خصوصی دارند. به طوری که مراحل شکایت کیفری با شکایت حقوقی کاملا متفاوت است.

مراحل شکایت کیفری از زبان وکیلان

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : بنابراین برای طرح هر نوع شکایت کیفری یا حقوقی ابتدا باید با مراحل آن آشنا باشید که دچار مشکل نشوید. به همین دلیل اگر جز آن دسته از افرادی هستید که نسبت به مراحل دعاوی کیفری اطلاعات کافی ندارید؛ بهتر است در ادامه این متن با ما همراه باشید. زیرا قصد داریم این مراحل را از زبان وکلای متخصص در این زمینه برای شما شرح دهیم.

آشنایی با مراحل شکایت کیفری

هر نوع عمل حقوقی مراحل به خصوصی دارد که برای پیگیری آن باید توسط شخص درخواست کننده طی شود؛ اما از آنجا که افراد عادی با این مراحل آشنایی کافی را ندارند؛ وکلا این کار را انجام می دهند. به طوری که مراحل دعاوی کیفری نیز جز این دسته از امور قرار می گیرد.

درواقع اگر بخواهید با مراحل دعاوی کیفری آشنا شوید؛ باید از وکیلان متخصص در این حوزه کمک بخواهید. در این رابطه باید بدانید طرح و پیگیری دعاوی کیفری پنج مرحله دارد که به درستی باید آن ها را طی کنید. بنابراین ما در ادامه این مراحل را از زبان وکلای دعاوی کیفری برای شما شرح می دهیم.

مرحله اول، تنظیم متن شکایت

اگر می خواهید با مراحل شکایت کیفری آشنا شوید، باید بدانید اولین مرحله آن تنظیم متن شکایت و نوشتن آن براساس قوانین است. چنان که این شکایت ها در برگه ای به نام شکواییه باید تنظیم شوند. البته باید بدانید شکایت ها در برگه های معمولی نیز نوشته می شوند و الزامی به نوشتن آن ها در برگه های تنظیم شده توسط قوه قضاییه وجود ندارد.

پس از این باید با موارد ضروری که باید در متن شکایت شما وجود داشته باشند؛ آشنا شوید که طرح شکایت در دادگاه به آسانی صورت گیرد. چنان که موارد زیر را باید در متن شکایت کیفری خود بنویسید:

  • نام و نام خانوادگی؛
  • نام پدر؛
  • سن؛
  • شغل؛
  • تحصیلات؛
  • وضعیت تاهل؛
  • مذهب؛
  • تابعیت؛
  • شماره شناسنامه و کارت ملی؛
  • آدرس دقیق؛
  • آدرس ایمیل؛
  • شماره تلفن همراه و ثابت؛
  • کدپستی؛
  • موضوع شکایت؛
  • تاریخ و محل وقوع جرم؛
  • ضرر وارد شده به شاکی؛
  • دلایل و مدارک وقوع جرم؛
  • اسامی و نشانی شاهدان در صورت امکان؛
  • نشانی و مشخصات مظنون در صورت امکات.

بنابراین پس از اینکه تمامی این موارد را در متن شکایت خود ذکر کردید و شکواییه شما تنظیم شد؛ باید آن را امضا کنید.

مرحله دوم، مراجعه به دادسرا

دومین مرحله از مراحل شکایت کیفری این است که شکواییه خود را به دادسرا ارائه دهید. البته توجه داشته باشید که به دادسرایی مراجعه که مربوط به جرم شکایت مورد نظر شما باشد. درواقع نباید زمانی که جرم در شهری همچون تبریز اتفاق افتاده است، برای شکایت کیفری به دادسرای تهران مراجعه کنید. زیرا در این صورت به شکایت شما رسیدگی نخواهد شد.

پس از اینکه شکایت خود را به دادسرا ارائه دادید؛ کارشناسان قضایی بررسی های لازم را انجام می دهند و سپس دستورات مبنی بر پیگیری شکایت شما را صادر خواهند کرد.

مرحله سوم، رسیدگی به شکایت کیفری و تحقیقات اولیه

در این مرحله از مراحل شکایت کیفری دادسرا و کارشناسان قاضی نسبت به رسیدگی به شکایت شما اقدام می کنند. به طوری که تحقیقات اولیه را انجام می دهند و در صورتی که متوجه شوند جرم مورد نظر شما اتفاق افتاده است؛ مجرم را دستگیر خواهند کرد.

سپس دادستان نسبت به تنظیم کیفرخواست اقدام می کند و آن را به دادگاه می فرستند. پس از این پرونده شکایت کیفری شما توسط قاضی دادگاه پیگیری می شود. البته باید بدانید با دستگیری مجرم و در این مرحله همچنان نتیجه شکایت شما مشخص نیست و باید منتظر بمانید که دادگاه تصمیم گیری کند.

مرحله چهارم، رسیدگی در مرحله اول

در مرحله چهارم از مراحل شکایت کیفری پس از اینکه پرونده وارد دادگاه شد؛ با تعیین وقت پیگیری، جلسه ای تحت عنوان دادرسی با حضور شاکی و متهم تشکیل خواهند شد. در این جلسه قاضی پرونده با توجه به تحقیقات و گزارشات دادسرا و شهادت شاهدان به پرونده رسیدگی می کند.

چنان که ابتدا پرونده در دادسرا بررسی می شود و اگر به مرحله کیفرخواست نیز رسیده باشد؛ باز هم دادگاه باید تصمیم گیری لازم را برای پرونده انجام دهد. در این مرحله نیز مجرم حقوقی دارد که از خود دفاع کند. چنان که وکلای متخصص در این زمینه به هر دو طرف کمک می کنند که به حق خود دست پیدا کنند.

مرحله پنجم، رسیدگی در مرحله تجدیدنظر

در آخرین مرحله از مراحل شکایت کیفری در صورتی که قاضی دادگاه متوجه شود که تحقیقات کامل نیست و اطلاعات جدیدی در رابطه با پرونده به دست آید؛ پرونده را به دادسرا می فرستد. به طوری که در دادسرا باید نسبت به تکمیل تحقیقات اقدام کنند.

البته در مواقعی نیز قاضی این کار را انجام می دهد. پس باید بدانید به جز برخی از موارد مانند دیه کم تر از یک دهم دیه کامل، حبس کم تر از سه ماه وغیره امکان درخواست تجدید نظر در حکم صادرشده توسط قاضی وجود دارد.

در نتیجه

از آنجا که امروزه بسیاری از افراد درخواست شکایت کیفری دارند، اما با مراحل و چگونگی انجام این شکایت آشنا نیستند؛ ما در این مقاله به شرح مراحل شکایت کیفری پرداختیم. چنان که دانستید ابتدا باید شکواییه تنظیم شود و آن را به دادسرا ارائه دهید.

سپس در دادسرا تحقیقات انجام می شود و پرونده به دادگاه منتقل خواهد شد. پس از این قاضی با بررسی تحقیقات نسبت به صدور حکم اقدام می کند. در نهایت باید بدانید اگر توانایی دفاع از حق خود را در دادگاه ندارید و با قوانین حقوقی آشنا نیستید؛ وکلای متخصص همچون کارشناسان ما در سایت سعید شهبازی به شما کمک می کنند.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد