انواع دعاوی کیفری و نقش وکیل در آنها

0

انواع دعاوی کیفری و نقش وکیل در آنها : امروزه در دادگاه ها انواع دعاوی کیفری و حقوقی توسط افراد یا وکلا مطرح می شوند. منظور از شکایات کیفری آن دسته از دعاوی است که جرم توسط فردی صورت گرفته و شاکی جهت رسیدگی به دعوی خود به مراجع قضایی مراجعه می کند.

انواع دعاوی کیفری و نقش وکیل در آنها

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : در این رابطه باید بدانید شکایات کیفری انواع مختلفی دارند که جرم های گوناگونی را دربر می گیرند. علاوه بر این توجه داشته باشید که در شکایات کیفری مجرم باید در دادگاه حضور پیدا کند و برای او مجازات و خسارت در نظر گرفته می شود.

بنابراین جهت آشنایی بیشتر با انواع شکایات کیفری و نقش وکلای متخصص در پیگیری این نوع از دعاوی در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

یکی از جرم هایی که جز دعاوی و شکایات کیفری مطرح می شود؛ قتل عمد و غیرعمد است. در این رابطه باید بدانید مجازات قتل در ایران قصاص است و دیه برای مقتول در نظر گرفته می شود. به طوری که مبلغ این دیه سالیانه براساس شرایط اقتصادی و بسیاری مسائل دیگر تغییر می کند.

البته توجه داشته باشید که برای طرح دعوی کیفری قتل باید مدارک مستندی داشته باشید. چنان که وکلای متخصص در زمینه شکایات کیفری با تهیه مدارک و طی مراحل قانونی در سریع ترین زمان ممکن دعوی کیفری قتل مورد نظر شما را در دادگاه مطرح خواهند کرد.

شکایات کیفری مربوط به سرقت و کلاه برداری

جالب است بدانید شکایت از انواع سرقت و کلاه برداری جز دعاوی کیفری محسوب می شود. به طوری که مجازات های مختلفی همچون قطع انگشتان دست، قطع پای چپ، حبس ابد و اعدام برای سارقین در نظر گرفته می شود.

در این رابطه باید بدانید برای طرح و رسیدگی به دعوی کیفری سرقت باید دو مرد عادل شهادت دهند، علم قاضی نیز اهمیت دارد و سارق نیز باید دو مرتبه اقرار کند. همچنین در دعوی کیفری کلاه برداری نیز برای مجرم متناسب با نوع کلاه برداری حبس و جزای نقدی در نظر گرفته می شود که طرح دعوی برای این امر نیز قوانین مخصوص به خود را دارد.

بنابراین اگر مال شما دزدیده شده است یا مورد کلاه برداری قرار گرفته اید؛ بهتر است با کمک وکلای متخصص در زمینه شکایات کیفری نسبت به طرح دعوی اقدام کنید. زیرا این افراد با تمامی قوانین حقوقی آشنا هستند و به خوبی از دعوی شما در دادگاه دفاع خواهند کرد.

دعاوی کیفری ارتباط نامشروع

امروزه باتوجه به اهمیت روابط نامشروع از نظر شرعی و عرفی این دسته از جرایم نیز تحت عنوان شکایات کیفری مطرح می شوند. مجازات این نوع از جرایم نیز متناسب با شواهد و مدارک و متناسب با نوع رابطه گاهی برای هر دو طرف و گاهی تنها برای یک طرف در نظر گرفته می شود.

چنان که این نوع از جرایم غیرقابل بازگشت هستند و حتی نیازی به شکایت شاکی خصوصی ندارند. البته این در صورتی است که رابطه نامشروع توسط پلیس مشاهده شده باشد.

در غیر این صورت باید با استفاده از اسناد و مدارک نسبت به اثبات رابطه نامشروع اقدام کنید که دعوی شما در دادگاه بررسی شود. بنابراین اگر اطلاعات چندانی در رابطه با دعوی کیفری روابط نامشروع ندارید؛ از وکلای متخصص در این زمینه کمک بخواهید. چنان که آن ها به شما کمک می کنند مدارک موجود را جمع آوری کنید و در دادگاه به نمایندگی از شما به دفاع از دعوی می پردازند.

دیگر دعاوی کیفری و نقش وکیل در رسیدگی به آن ها

تا بدین جا چند مورد از شایع ترین و مهم ترین شکایات کیفری برای شما مطرح شد؛ اما باید بدانید این نوع از دعاوی به همین چند مورد ختم نمی شوند. به همین دلیل در ادامه به موارد دیگر شکایات کیفری اشاره می کنیم:

  • خیانت در امانت؛
  • ضرب و شتم عمدی؛
  • تجاوز به عنف؛
  • فروش مال دیگران؛
  • تصرف عدوانی؛
  • جعل و استفاده از سند مجعول وغیره.

در این رابطه باید توجه داشته باشید که دعاوی مربوط به تمامی این موارد قوانین مربوط به خود را دارند که باید براساس آن قوانین نسبت به طرح شکایت اقدام کنید. ضمن اینکه هر یک از انواع شکایات کیفری، مجازات ها و جزای نقدی متناسب با خود را دارند.

بنابراین کسانی باید نسبت به طرح و رسیدگی به شکایات کیفری اقدام کنند که با تمامی قوانین و شرایط این نوع از دعاوی آشنایی کافی را داشته باشند. به همین دلیل اگر در این زمینه اطلاعات کافی ندارید؛ باید بدانید وکلای متخصص دعاوی کیفری به بهترین شکل این شکایات را در دادگاه مطرح می کنند و به دفاع از آن ها می پردازند.

در نتیجه

امروزه شکایات تحت دو عنوان حقوقی و کیفری در دادگاه ها مطرح می شوند که ما در این مقاله به معرفی انواع دعاوی کیفری و نقش وکیل در طرح و رسیدگی به آن ها پرداختیم. چنان که متوجه شدید این دسته از دعاوی شامل قتل، سرقت، کلاه برداری، روابط نامشروع، تجاوز به عنف و بسیاری موارد دیگر می شود.

همچنین متوجه شدید که هر یک از این دعاوی قوانین و مراحل حقوقی مربوط به خود را دارند که برای طرح و دفاع از آن ها باید با تمامی این قوانین آشنایی کافی داشته باشید. به همین دلیل وکلای متخصص در زمینه شکایات حقوقی کسانی هستند که با دانش و تخصص کافی دعاوی شما را به بهترین شکل در دادگاه مطرح می کنند.

علاوه بر این به نمایندگی از شما مدارک و اسناد را به مراجع قضایی ارائه می دهند و به دفاع از دعوی کیفری شما می پردازند. بنابراین اگر به تنهایی توانایی طرح دعوی کیفری در دادگاه را ندارید؛ بهتر است به وکلای مجرب همچون وکیلان ما در سایت سعید شهبازی مراجعه کنید. چنان که با استفاده از راهنمایی آن ها نتیجه مطلوب را کسب می کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد