قواعد مهم در ثبت شرکت تضامنی

0

قواعد مهم در ثبت شرکت تضامنی : آیا شما هم قصد تاسیس شرکتی نوپا از نوع تضامنی را دارید؟ آیا از قوانین و قاعده های لازم برای ثبت شرکت تضامنی مطلع هستید؟ آیا نیاز به راهنمایی در این زمینه دارید؟

قواعد مهم در ثبت شرکت تضامنی

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : در حالت کلی هر نوع شرکتی مزایا و معایب مختص به خود را دارد. شرکت های تضامنی هم نوعی از این شرکت ها هستند که در صورت شناخت کافی از شرکای انتخابی خود، توانایی داشتن یک شرکت قدرتمند و مورد اعتماد را خواهید داشت.

به یاد داشته باشید ثبت شرکت های تجاری الزامی است و در صورت عدم ثبت این نوع از شرکت ها جریمه نقدی برای شما در نظر گرفته می شود. بنابراین سعی کنید در اولین فرصت ممکن شرکت خود را ثبت کنید.

در ادامه به قوانین و قواعد مهم در خصوص شرکت های تضامنی خواهیم پرداخت. تا پایان این مقاله با موسسه ثبت فردا همراه باشید.

نگاهی کلی به ثبت شرکت تضامنی

اگر به دنبال ثبت شرکت تضامنی هستید احتمالا باید از نوع همکاری و روند کاری این شرکت ها هم مطلع باشید. وجود این نوع شرکت ها از گذشته روم باستان تا به امروزه، همواره میان مردم و به طور سنتی رواج داشته است. در این مجموعه ها مشارکت بین افراد به گونه ای است که دو یا چند نفر در پی شراکت با یکدیگر در تمامی مسائل همچون سود، ضرر، بدهی های مالی و حقوقی با یکدیگر همکاری می کنند.

این نوع شرکت ها از انواع هفت گانه شرکت های تجاری تلقی می شوند. در تاسیس آن ها مهم ترین رکن، انتخاب بهترین شرکا از نظر شخصیت و اعتبار است. به یاد داشته باشید در صورت بروز هر گونه خسارت، بدهی یا مشکلات مالی هر یک افراد موظف به پرداخت دیون و تعهدات شرکت خواهند بود.

در این نوع از شرکت های هفت گانه، حداقل افرادی که قصد شراکت دارند ۲ نفر خواهد بود. به طور کلی این شرکت ها از انواعی است که برای شرکا ریسک بالایی خواهند داشت و شر‌کا در مقابل طلبکاران مسئولیت بسیاری دارند.

شیوه نام گذاری شرکت تضامنی

یکی از مهم‌ترین قواعد در ثبت شرکت تضامنی نام گذاری آن است. در ادامه به بررسی قاعده نام گذاری شرکت های تضامنی خواهیم پرداخت.

در نامگذاری شرکت تضامنی باید عبارت شرکت تضامنی یا حداقل نام یکی از شرکا به کار برده شود. در صورت عدم استفاده از نام تمام اعضا باید پس از اسم شریک یا شرکای ذکر شده عبارتی از قبیل برادران و غیره ذکر شود.

به یاد داشته باشید اسم انتخابی برای شرکت شما ضمانتی برای تعهدات شرکت و اعتماد افراد به شرکت خواهد بود.

سایر قواعد مرتبط با ثبت شرکت تضامنی

توجه داشته باشید که هر شرکت تضامنی در صورتی که تمام شرکا راضی باشند و مقررات را رعایت کنند، قابلیت تبدیل به شرکت های سهامی را خواهد داشت. از طرفی در شرکت های تضامنی انتخاب بازرس اجباری نیست؛ اما تعیین آن به صورت اختیاری مانعی ندارد.

با ثبت شرکت تضامنی، تمامی شرکا این اختیار را دارند که در صورت کسب رضایت سایر اعضای شرکت، برای برکناری مدیریت مجموعه اقدام کنند.

با در نظر گرفتن این موضوع که میزان سود دریافتی هر یک از شرکا بسته به قوانین تعیین شده در شرکت است؛ قابلیت اخذ تمام سود شرکت توسط یکی از شرکا وجود ندارد.

تمام شرکا در مقابل دیون شرکت مسئول هستند و درصورت بروز هر گونه مشکل موظف به پاسخگویی خواهند بود. همچنین شرکا اجازه ورود به شرکت دیگری با عنوان شریک ضامن را نخواهند داشت؛ مگر آنکه رضایت سایر شرکای خود را داشته باشند.

شرکت تضامنی نوعی از شرکت های تجاری است و افراد قابلیت فعالیت در زمینه های غیر تجاری در این شرکت ها را نخواهند داشت؛ در صورت بروز این تخلف با شرکا برخورد خواهد شد.

بایدها و نبایدها در ثبت شرکت تضامنی

در ثبت شرکت های تضامنی حداقل سرمایه در نظر گرفته نشده است و محدودیت مالی برای تاسیس شرکت وجود ندارد؛ اما به طور کلی عرف حداقل این سرمایه یک میلیون ریال است.

شرکایی که قصد تاسیس شرکت را دارند باید صلاحیت انجام این کار را داشته باشند. یعنی مطابق با مفاد ماده ۲۱۱ قانون مدنی باید شرکا عاقل و بالغ باشند. در مقابل لازم به ذکر است که علاوه بر اهلیت شخصیت، این فرد باید اهلیت تجاری هم داشته باشد؛ یعنی توانایی پرداختن به امور تجاری را داشته باشد.

فعالیت شرکت در عرصه یا حوزه های مختلف باید مطابق با موضوع ذکر شده در شرکت نامه باشد. به یاد داشته باشید تایید این مطابقت بر عهده قاضی است! شرکت درصورتی ثبت و تاسیس می شود که قرار داد آن به صورت کتبی منظور شود.

همچنین عضوی که قصد تشکیل شرکتی با سرپرستی محدود را دارد، قابلیت تعهد به تشکیل شرکت تضامنی را نخواهد داشت. از طرفی در صورتی که موضوعی که شرکت با آن تاسیس شده است منحل گردد، فعالیت شرکت نیز باید خاتمه پیدا کند.

شرکت های تضامنی چگونه اداره می شوند؟

طریقه اداره و پیشبرد شرکت تضامنی بسیار آسان است؛ از همین رو برای تاسیس شرکتی با تعداد زیادی شریک مناسب نیست. تعداد مدیران در این گونه شرکت ها ممکن است یک یاچند نفر باشد و تعیین این موضوع بسته به تصمیم شرکا دارد. تعیین مدیریت از میان افرادی غیر از شرکا هم امکان پذیر است.

در صورت فوت یکی از اعضا، بقا و پابرجایی شرکت به رضایت سایر شرکا بستگی دارد. اگر در رابطه با سهم ها حکم خاصی در شرکت وجود نداشته باشد، تقسیم بندی سهام میان شرکا به نسبت سهمی است که در شرکت سرمایه گذاری کرده اند.

در صورتی که یکی از شرکا سهم خود را به شریک جدیدی واگذار کند، از آن پس هیچ مسئولیتی در قبال دیون شرکت نخواهد داشت.

سخن آخر

در طول مقاله درباره قواعد مهم هنگام ثبت شرکت تضامنی و قانون های پیرامون آن پرداختیم. شما باید قبل از اقدام به ثبت و راه اندازی یک شرکت تضامنی، از تمام قواعد و قوانین آن مطلع باشید و در صورت قبول این قوانین اقدام به ثبت شرکت کنید.

اطلاع و آگاهی از قوانین شرکت ها قبل از تاسیس سبب می شود که شما دچار مشکلات پس از راه اندازی شرکت نشوید. این قوانین در موارد مختلفی همچون اعتبار مالی و حقوقی قابل مشاهده هستند. امیدواریم در این مقاله مطالب مفیدی در خصوص تاسیس شرکت تضامنی را به شما ارائه کرده باشیم.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به لینک ثبت فردا مراجعه کنید یا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد