برای استخدام وکیل برای دعاوی ارگان های دولتی چه نکاتی اهمیت دارد؟

0

برای استخدام وکیل برای دعاوی ارگان های دولتی چه نکاتی اهمیت دارد؟ اغلب اشخاص حقیقی یا حقوقی به دنبال انتخاب یک نماینده قانونی برای انجام مسائل مربوطه هستند. در این بین اگر در پی استخدام وکیل برای دعاوی ارگان های دولتی هستید، باید به نکات مهمی توجه کنید.

برای استخدام وکیل برای دعاوی ارگان های دولتی چه نکاتی اهمیت دارد؟

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : هنگام استخدام وکیل برای دعاوی ارگان های دولتی باید به دانش، مهارت، تحصیل، اعتماد به نفس و دیگر موارد مشابه توجه داشته باشید. در این مقاله قصد داریم به بررسی نکات مهمی در زمینه استخدام نماینده قانونی برای ارگان های اداری و دولتی بپردازیم.

اگر در انتخاب وکیل، نهایت دقت را به عمل آورید به راحتی قادر به پیشرفت و کسب سود هستید. لازم به ذکر است وکیل نام برده قادر به حمایت و دفاع از مسائل و مشکلات به وجود آمده است.

اگر با مطالعه این مقاله پاسخ سوالات خود را دریافت نکردید، از سعید شهبازی وکیل پایه یک دادگستری راهنمایی بگیرید.

هر آنچه باید از استخدام وکیل برای دعاوی ارگان های دولتی بدانید

ارگان های دولتی نظیر شرکت نفت و گاز، شرکت ملی پتروشیمی، شرکت ملی صادرات گاز، شرکت مهندسی و توسعه نفت، شرکت حفاری و پترو، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و غیره است. تمامی این شرکت ها و ارگان های دولتی نیاز به یک وکیل ماهر و خبره دارند.

بهتر است بدانید وکیل یا نماینده قانونی وظیفه دارد در خصوص مسائل حقوقی و مالی به مراجع قضایی رجوع کند و به پیگیری امور بپردازد. وکیل انتخابی با اجازه موکل خود و با توجه به حدود اختیارات وی، قادر است از حقوق موکل یا شرکت دفاع کند. بنابراین هرچه نماینده قانونی ماهرتر باشد، آثار بهتری از فعالیت های وی متوجه موکل خود می شود.

وکیل به چند دسته نظیر وکیل انتخابی، وکیل تسخیری، وکیل معاضدتی، وکیل اتفاقی و وکیل حقوقی ادارات تقسیم می شود.

ادارات و ارگان های دولتی قادر به انتخاب یک وکیل یا نماینده قانونی برای خود هستند که این امر با تصویب رئیس اداره مربوطه اتفاق می افتد. مدیرعامل شرکت برای اقامه دعوا یا دفاع از حقوق اشخاص و اعضای شرکت، نماینده ای را به دادگاه معرفی کرده که از حقوق سازمان خود دفاع کند.

اغلب نماینده ای برای امور قراردادها، مسائل کلی شرکت و نماینده ای برای چک و سفته انتخاب می کنند. حال برای گزینش و استخدام وکیل برای دعاوی ارگان های دولتی باید به چه نکاتی توجه کرد؟

قرارداد وکیل

قرارداد وکیل از دو نوع تشکیل شده است. یکی از آن ها به عنوان قرارداد خاص به حساب می آید و دیگری قرارداد و مشاوره حقوقی برای مدت محدود و معین است.

یکی از نکات حائز اهمیت در استخدام وکیل برای دعاوی ارگان های دولتی توجه به انعقاد قرارداد است. سازمان ها و ارگان های دولتی باید نمایندگان قانونی خود را از بین وکلایی انتخاب کنند که از جانب وزارت دادگستری تایید شده اند.

سازمان های مربوطه با توجه به میزان کار و دعاوی مربوطه، قادر به انتخاب و گزینش دو نماینده قانونی یا مشاور حقوقی برای خود هستند. اگر مایل هستید که وکیل بیشتری را برای سازمان انتخاب کنید، باید از وزارت دادگستری موافقت مربوطه را کسب کنید.

برای انعقاد قرارداد معین و در مدت محدود با یک یا دو وکیل، باید توجه داشته باشید فرد مذکور در دو یا چند وزارتخانه، موسسه یا ارگان های دولتی مشغول نباشد؛ زیرا این امر در کل غیرقانونی و ممنوع است.

اغلب قراردادهای معین و محدود برای مدت یکسال منعقد می گردد که در صورت لزوم قابل تمدید است. البته باید در قرارداد حق الفسخ برای هریک از طرفین قید گردد.

تعین حق الوکاله

اگر به استخدام وکیل برای دعاوی ارگان های دولتی پرداختید، باید به میزان حق الوکاله و دستمزد وی نیز توجه کنید. دستمزد نماینده قانونی در قراردادهای معین و محدود، به صورت ماهانه و مقطوع با توجه به کمیت و کیفیت مشاوره ای که می دهد از جانب وزارت دادگستری، وزیر امور اقتصادی و وزیر مربوطه تعیین می گردد.

برای دستمزد و حق الزحمه برای موارد خاص، طبق آیین نامه حق الوکاله مشخص می شود و اگر در آیین نامه مطلبی درج نشده باشد، از جانب هیئت مدیره مرتبط، تعیین می شود.

توجه داشته باشید قبل از مشخص کردن میزان دستمزد و حق الوکاله، انعقاد قرارداد ممنوع است و در صورتی که فوریتی در کار باشد باید در قرارداد درج گردد که میزان حق الوکاله طبق قانون تعیین و پرداخت می شود.

هزینه سفر و دیگر موارد مشابه بر گردن ارگان های دولتی است. لازم به ذکر است پرداخت هرگونه وجه و کمک نقدی یا غیر نقدی به غیر از وجوه مذکور در آیین نامه، ممنوع است.

توجه داشته باشید پس از استخدام وکیل برای دعاوی ارگان های دولتی، ارجاع هرگونه پست دولتی یا سازمانی به وی ممنوع است. لازم به ذکر است وزارت جنگ لزومی به رعایت این قوانین ندارد.

کلام آخر

سعی کردیم در این مقاله به بررسی نکات کلیدی استخدام وکیل برای دعاوی ارگان های دولتی بپردازیم. نماینده قانونی انتخابی باید دارای تحصیلات مرتبط، دانش و مهارت های لازم جهت دفاع و حمایت از حقوق شرکت و سازمان باشد.

این شخص باید از اعتماد به نفس بالایی بهره مند بوده که توانایی صحبت و مذاکره در دادگاه و با اشخاص حقیقی را داشته باشد. حتما به نوع قرارداد، مدت آن و تعیین حق الزحمه نماینده قانونی و حقوقی شرکت دقت کنید.

سعید شهبازی به عنوان نماینده قانونی و درجه یک دادگستری، قادر به هرگونه راهنمایی و مشاوره به شما عزیزان در حوزهای گوناگون است.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد