۶  نکته ثبت برند مواد غذایی از زبان متخصصین!

0

۶  نکته ثبت برند مواد غذایی از زبان متخصصین! ثبت برند، موضوع حساس و البته قابل بحثی است؛ به خصوص که اگر این ثبت برند در زمینه مواد غذایی باشد. چراکه مواد غذایی مستقیم با سلامت افراد در ارتباط هستند. این مطلب مخصوص کسانی است که قصد ثبت برند مواد غذایی را دارند چرا که ۶ نکته ثبت برند مواد غذایی در این مقاله بررسی می شود.

۶  نکته ثبت برند مواد غذایی از زبان متخصصین!

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : اگر از مراحل ثبت علامت تجاری واهمه دارید، یا تصور می کنید قرار است مراحل سختی را برای ثبت برند تجربه کنید، باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید. ما در این مقاله بر آن شدیم ثبت برند مواد غذایی را به آسان ترین روش و در قالب ۶ نکته مهم برای شما توضیح دهیم و نشان دهیم که این موضوع کار سختی نخواهد بود. از این رو توجه شما را برای درک بیشتر  مسئله به ادامه مطلب جلب می کنیم.

اولین نکته ثبت برند مواد غذایی، ثبت برند اجباری

باید گفت که در کل موضوع ثبت علامت تجاری، امری اختیاری است. اما در خصوص مواد غذایی، این موضوع امری اجباری می شود. اجباری بودن ثبت برند به نحوه ارائه مواد غذایی نیز بستگی دارد؛ به گونه ای که اگر مواد غذایی در ظروف مخصوصی باشد اهمیت ثبت آن چندین برابر می شود.

لازم است بدانید که اگر تولیدات مواد غذایی خود را در حالی راه اندازی کنید که هیچگونه علامت تجاری ندارید، قانون شما را به شش ماه حبس در زندان محکوم خواهد کرد. از این رو پیشنهاد می دهیم با نکته ثبت برند مواد غذایی آشنا شوید.

دومین نکته، چندین برند تجاری داشته باشید

اگر به عنوان شخص حقیقی اقدام به دریافت کارت بازرگانی کرده اید، باید بگوییم که با کارت بازرگانی خود امکان ثبت ۳ برند تجاری را دارید. همچنین اگر به عنوان شخص حقوقی کارت بازرگانی شرکتی دارید، امکان ثبت ۱۰ برند تجاری برای شما وجود دارد. از این رو افراد زیادی از این مزایا در خصوص توسعه برند های مختلف استفاده می کنند. این موضوع از مهم ترین نکته های ثبت برند مواد غذایی محسوب می شود.

سومین نکته، زمان اعتبار برند مواد غذایی

هنگامی که شما اظهارنامه خود را در اداره مالکیت صنعتی ثبت می کنید، اعتبار برند تجاری شما نیز شروع می شود و تا ۱۰ سال نیز اعتبار دارد. بعد از اتمام این زمان صاحب برند تجاری مواد غذایی به مدت ۶ ماه زمان دارد اقدام به تمدید ۱۰ ساله برند خود کند. در صورتی که این تمدید در طول ۶ ماه انجام نشود، وی ناگزیر است مجددا ثبت علامت نام تجاری خود را انجام دهد.

نکته چهارم، نقل و انتقال برند تجاری

اگر قصد انتقال برند تجاری خود را دارید، لازم است بدانید که این کار برای شما میسر است؛ اما برای نقل و انتقال برند تجاری باید در نظر داشته باشید که شخص ثالث با مقررات و قوانین مربوط، به طور کامل موافق باشد. از این رو اجازه استفاده از یک علامت تجاری به شخص ثالث داده می شود.

درنظر داشته باشید که در کنار قبول قوانین و مقررات، علاوه بر تعویض اجاره علامت تجاری به شرکت های ثالثی داده می شود که امکان تولید درآمد بیشتری را برای شخص یا شرکت ایجاد کنند.

نکته پنجم، اقدامات ثبت برند تجاری

بهتر است در این نکته ثبت برند مواد غذایی را شرح دهیم. شما برای ثبت علامت تجاری نیاز به انجام اقدامات زیر دارید:

  • ارائه فرم اظهار نامه در رابطه با ثبت علامت تجاری به اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی؛ لازم به ذکر است که این اظهارنامه در سه نسخه تنظیم می شود.
  • درصورتی که لوگو یا اسم انتخابی شما، با نام یا لوگو برند دیگر مشابه باشد، ثبت برند صورت نمی گیرد؛
  • نام و طرح برند، به هیچ وجه نباید مغایرتی با مقرات و ضوابط قانون جمهوری اسلامی ایران داشته باشد؛
  • در صورت تایید اداره ثبت شرکت ها، لازم است اطلاعیه ای در روزنامه رسمی کشور منتشر شود؛
  • با گذشت یک ماه از چاپ اطلاعیه، درصورت که اعتراضی از سوی دیگر برند ها در مورد کپی نام یا طرح برند، صورت نگرفت، گواهی ثبت برند از سوی اداره ثبت شرکت ها به فرد درخواست کننده تحویل داده می شود.

نکته ششم، موارد رد تقاضای ثبت برند

بهتر است در ارتباط با موضوعاتی که سبب عدم ثبت برند می شود نیز صحبت کنیم. چرا که نکته ثبت برند مواد غذایی در این خصوص اهمیت ویژه ای دارد. موراد رد تقاضای ثبت برند به شرح زیر است:

  • برند پیش تر ثبت شده باشد؛ توجه داشته باشید، که نام برند انتخابی شما باید مخصوص به خود باشد و در گذشته این برند به نام شخص دیگری به ثبت نرسیده باشد. این موضوع به خصوص در رابطه با ثبت برند مواد غذایی بسیار مهم است؛ چرا که مواد غذایی به طور مستقیم با سلامت افراد جامعه در ارتباط هستند و در خصوص مالکیت ثبت برند، نیاز به توجه ویژه ای دارند؛
  • علامت تجاری باید وجه تمایز داشته باشد؛ بدین گونه که امکان استفاده از اسامی عام برای ثبت برند وجود ندارد. چرا که کلمات عام جنبه عمومی دارند بدین ترتیب نشان از برندی نخواهند بود. این نام های عام اعم از خوراکی، شکلات، پفک و مواردی از این قبیل است. همچنین در نظر داشته باشید که اوصاف اجناس به عنوان نام برند استفاده نمی شوند؛
  • نشان های ساده مانند اشکال هندسی بدون تغییر یا خط های صاف، علامت تجاری محسوب نمی شوند، مگر آنکه طراحی روی آن ها صورت گرفته باشد؛
  • علامت نباید گمراه کننده باشد؛ نام و علامت برند باید به گونه ای باشد که دقیقا گویای آن مواد غذایی و خصوصیاتش باشد. به عنوان نمونه امکان استفاده از نام شکلات در شیرینی باقلوا وجود ندارد؛
  • نام و لوگو برند مواد غذایی باید طبق قوانین جمهوری اسلامی باشد و به هیچ وجه نشان دهنده هنجار شکنی نباشد.

سخن آخر

حال که ۶ نکته ثبت برند مواد غذایی را خواندید، بهتر از پیش امکان ثبت علامت تجاری را خواهید داشت. همانطور که در این مقاله خواندیم، ثبت برند مواد غذایی اجباری است از این رو بهتر است اطلاعات کافی در خصوص این موضوع داشته باشید که روند انجام عملیات ثبت برند برای شما به راحتی سپری شود.

ثبت فردا از سایت های فعال در زمینه ثبت انواع برند از جمبه ثبت علامت تجاری مواد غذایی است. این مقاله صرفا اطلاع رسانی کلی به تمام کسانی که است که قصد ثبت علامت تجاری مواد غذایی را دارند؛ از این رو درصورتی که نیاز به اطلاعات بیشتر دارید، بهتر است با مشاوران ما در این زمینه ارتباط برقرار کنید و بهترین جواب ها و راه ها را بیابید.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به لینک ثبت فردا مراجعه کنید یا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد