چقدر از هزینه ثبت شرکت سهامی عام خبر دارید؟

0

چقدر از هزینه ثبت شرکت سهامی عام خبر دارید؟ هزینه ثبت شرکت سهامی عام یکی از مواردی است که متقاضیان ثبت شرکت باید به آن توجه داشته باشند. در واقع تعرفه هایی که برای این امر در نظر گرفته می شود، ممکن است بنا به قانون ثبت شرکت ها هر سال تغییراتی داشته باشد. با این حال آشنایی با این هزینه ها در هر مرحله از ثبت شرکت به شما در برآورد هزینه کلی کمک بسیاری خواهد کرد.

چقدر از هزینه ثبت شرکت سهامی عام خبر دارید؟

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : به طور کلی هزینه های ثبت شرکت عبارت اند از: هزینه اولیه افتتاح حساب، هزینه های اظهارنامه، هزینه انتشار آگهی در روزنامه، هزینه پذیره نویسی، هزینه های پستی، در صورت استخدام وکیل ثبتی هزینه های حق الوکاله و در انتها هزینه ثبت نهایی شرکت جهت دریافت سند مالکیت آن. برای کسب اطلاع دقیق درباره این هزینه ها با ما تا ادامه این مقاله همراه باشید.

هزینه اولیه ثبت شرکت سهامی عام

بدون شک انجام کارهای اداری و روند قانونی ثبت شرکت ها هزینه های متفاوتی را برای افراد در پی خواهد داشت. با توجه به نوع شرکت، تعداد اعضای آن و فعالیت های شرکت، سرمایه اولیه یکسان نخواهد بود. شرکت سهامی عام یکی از معتبرترین شرکت هایی است که درصدی از سهام خود را به صورت اوراق قرضه در اختیار عموم قرار می دهد تا بدین وسیله آنها را در سود و زیان شرکت سهیم کند.

جهت ثبت این شرکت ها در ابتدا باید سرمایه ای حداقل برابر با ۵ میلیون ریال در اختیار موسسان قرار داشته باشد تا مراحل ثبت آن در اداره اسناد رسمی طی شود. ۲۰ درصد از هزینه اولیه توسط موسسان شرکت پرداخت می شود و از این میزان حدود ۳۵ درصد از آن باید در حساب شرکت با نام شرکت در شرف تاسیس واریز گردد. مابقی هزینه ثبت شرکت سهامی عام توسط فروش سهام به مردم تامین می شود. در این صورت طبق قانون مراحل بعدی ثبت انجام خواهد شد.

اگر سرمایه اولیه شرکت بعد از تاسیس آن به کمتر از میزان مشخص شده برسد، موسسان موظف هستند در مدت زمان یک سال سرمایه شرکت را حداقل تا میزان مشخص شده افزایش دهند. در غیر این صورت هر فرد دارای صلاحیتی قادر خواهد بود نسبت به انحلال شرکت اقدام کند.

هزینه ثبت شرکت سهامی عام در مراحل متفاوت

ثبت شرکت سهامی عام نیز مانند سایر شرکت های دیگر هزینه های مربوط به خود را دارد. در واقع روند قانونی ثبت در شرکت های متفاوت تقریبا یکسان است ولی ممکن است هزینه های آن با یکدیگر کمی متفاوت باشد که این امر نیز به تعداد اعضای شرکت و فعالیت های آن بستگی دارد.

اگر می خواهید تخمینی کلی از هزینه ثبت شرکت سهامی عام را انجام دهید، در ادامه مراحلی را که هزینه بردار است، بررسی می کنیم.

هزینه استعلام نام شرکت و تعیین آن

یکی از مواردی که در قانون ثبت شرکت ها هزینه بردار است، هزینه استعلام نام شرکت است. این مرحله از طریق سایت اداره ثبت اسناد رسمی انجام می شود و هزینه آن به صورت اینترنتی پرداخت خواهد شد. دریافت رسید و ارجاع آن به اداره مربوطه همراه با مدارک دیگر جهت انجام مراحل بعدی ضروری است.

هزینه مربوط به تنظیم اساسنامه شرکت

بعد از دریافت هزینه های استعلام نام برند، جهت ثبت شرکت باید صورتجلسه، اساسنامه و اوراق مربوطه به طور رسمی و قانونی به مراجع ذیربط ارجاع داده شود. تنظیم اساسنامه شرکت باید توسط وکلای کار آزموده صورت گیرد و هر فردی قادر نخواهد بود این مرحله قانونی را انجام دهد.

بعد از تنظیم اساسنامه، ارسال آن به اداره ثبت اسناد رسمی صورت می گیرد. هزینه ثبت شرکت سهامی عام در این مرحله بسته به میزان حجم موضوعات مندرج در اساسنامه متغیر است و تعیین مبلغ قطعی آن توسط وکلا مشخص می شود.

هزینه دریافت اظهارنامه از سایت اداره مالکیت معنوی

با ورود به سایت اسناد رسمی این مرحله از ثبت شرکت سهامی عام نیز به صورت اینترنتی انجام می شود تا روند کارهای اداری با سرعت بالاتری پیش رود. اظهارنامه ای که از طریق این سایت به مخاطب ارائه می شود، هزینه مربوط به خود را دارد و باید در ابتدا به حساب اداره مورد نظر واریز گردد تا مراحل بعدی ثبت انجام شود.

هزینه ثبت شرکت سهامی عام در این مرحله نیز میزان مشخصی است که توسط صاحبان شرکت یا وکلای آنها پرداخت می شود. در این اظهارنامه کلیه اطلاعات شرکت و صاحبان آنها و مدارک مورد نیاز ضمیمه خواهد شد.

هزینه های پستی شامل تمبر، پوشه و ثبت مدارک

این هزینه ها نیز شامل ارسال ده برگ از مدارک، پاکت، پوشه، گیره، تمبر و غیره می شود. در واقع ارسال این مدارک جهت تشکیل پرونده فیزیکی یکی از مراحل ضروری در ثبت شرکت است. به طور معمول این هزینه ها ۳۰۰ هزار ریال برآورد می شود.

هزینه انتشار آگهی در دو نوبت در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار

یکی دیگر از هزینه هایی که باید برای ثبت شرکت پرداخت شود، هزینه انتشار آگهی در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار است. این هزینه نیز بر اساس میزان متن آگهی و صورتجلسه شرکت متفاوت است. بر اساس قانون، بعد از گذشت یک ماه از ثبت شرکت سهامی عام، آگهی مربوطه به چاپ می رسد. هزینه های انتشار نیز بر عهده شرکت سهامی عام خواهد بود.

هزینه حق الثبت شرکت

هزینه حق الثبت مربوط به باطل کردن فیش سرمایه شرکت هاست که بر اساس سرمایه آنها متفاوت است. این هزینه حداقل ۱۰۰ هزار تومان در نظر گرفته می شود. در صورت افزایش سرمایه در شرکت، این هزینه نیز افزایش خواهد داشت.

هزینه پلمپ دفاتر تجاری

بعد از ثبت شرکت و انتشار آگهی آن در روزنامه رسمی، در مدت زمان یک ماه باید هزینه پلمپ دفاتر تجاری توسط صاحبان شرکت یا وکلای آنها به اداره ذیصلاح پرداخت شود. این دفاتر همان دفتر کل شرکت هستند که در زمان محاسبه مالیات بر درآمد سالانه شرکت، جزو دارایی های آن به شمار می روند.

هزینه دریافت کد اقتصادی و پرونده مالیاتی

پرداخت هزینه ثبت شرکت سهامی عام در این مرحله به میزان ۰.۰۰۲  سرمایه کلی شرکت است که باید به اداره مالیات و دارایی پرداخت شود. برای این منظور وکلا یا صاحبان شرکت باید رسید پرداخت هزینه پرونده را با کد اقتصادی دریافت شده به اداره ثبت اسناد رسمی ارسال کنند تا کلیه مراحل ثبت به صورت قانونی پیش رود.

هزینه حق وکالت در صورت استخدام وکیل

در صورتی که صاحبان شرکت برای انجام کلیه کارهای قانونی دارای وکیل باشند، موظف به پرداخت هزینه حق الوکاله و موسسه حقوقی نیز هستند. یکی از سایت های بسیار معتبر که در زمینه ثبت شرکت به فعالیت مشغول است، سایت ثبت فردا نام دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هزینه های جزئی ثبت شرکت با وکلای خبره فعال در این سایت در ارتباط باشید.

در نتیجه…

باید بگوییم که انجام مراحل قانونی و اداری ثبت شرکت بدون پرداخت هزینه های آن امکان پذیر نیست. برای این امر مهم در ابتدا باید سرمایه مشخصی به حساب شرکت واریز گردد و بعد از آن در هر مرحله از ثبت، هزینه های مشخص شده توسط سازمان اداره ثبت اسناد رسمی پرداخت شود.

همچنین در صورتی که از وکلای ثبتی جهت انجام این امور استفاده کنید، باید هزینه هایی مازاد بر مبالغ مشخص شده را بپردازید. از این رو اطلاع دقیق از این مراحل و هزینه ها به شما در سرعت بخشیدن به روند اداری این کار کمک خواهد کرد.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به لینک ثبت فردا مراجعه کنید یا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد