تشکیل و ثبت شرکت دارویی چه مراحلی دارد؟

0

تشکیل و ثبت شرکت دارویی چه مراحلی دارد؟ واردات و صادرات دارو امروزه به یکی از جذاب ترین فعالیت های تجاری تبدیل شده است و تجار بسیاری در پی تاسیس شرکت هایی در قالب دارویی هستند.

تشکیل و ثبت شرکت دارویی چه مراحلی دارد؟

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده تشکیل و ثبت شرکت دارویی کار چندان سختی نیست و البته مستلزم طی مراحلی است که در طول مقاله پیش رو در رابطه با آن با شما سخن خواهیم گفت.

با آگاهی از شرایط تشکیل این شرکت ها، مراحل کار با سرعت بیشتری انجام می شود و مشکلی در این زمینه نخواهید داشت.

آیا امکان تشکیل و ثبت شرکت دارویی برای همه وجود دارد؟

در صورتی که قادر به احراز شرایط اولیه برای ثبت چنین شرکت هایی باشید، امکان ثبت آن برای هر شخص حقیقی یا حقوقی وجود دارد. اما ممکن است در این زمینه اطلاعات خاصی نداشته باشید و ندانید که شرکت های دارویی چه فعالیت هایی دارند؟

از جمله فعالیت های رایج شرکت های دارویی عبارت است از:

  • تولید انواع داروها؛
  • واردات دارو از کشورهایی که مجوز واردات دارو دارند؛
  • صادرات داروهای ساخت داخل که در بازارهای جهانی تقاضا دارند؛
  • پخش دارو در سطح کشور؛

بسته به اینکه تمایل دارید شرکت شما چه فعالیتی داشته باشد، برای تشکیل و ثبت شرکت دارویی نیاز به مدارک خاصی دارید و باید مراحل متفاوتی را بگذرانید. در ادامه یک راهنمای جامع و گام به گام از مراحل ثبت این قبیل شرکت ها را ارائه داده ایم.

مرحله اول؛ احزار شرایط اولیه

هر شخص حقیقی یا حقوقی این فرصت را در اختیار دارد که نسبت به تشکیل و ثبت شرکت دارویی اقدام کند؛ البته باید دارای شرایط اولیه ای باشد!

در صورتی که به صورت صادرات و واردات قصد فعالیت دارید، باید موضوع این نوع خاص از فعالیت را به طور دقیق در اساسنامه شرکت لحاظ کنید. از طرفی در شرایطی که این فعالیت را به صورت پخش دارویی انجام می دهید، لازم است که حتی منطقه و استان فعالیت خود را به وضوح در متن اساسنامه وارد کنید. این مسئله به شفافیت بیشتر فعالیت شما کمک می کند.

لازم است بدانید شرکت هایی که در قالب پخش دارو فعالیت دارند، تنها مجاز به توزیع و پخش داروهایی هستند که مجوز آن را دریافت کرده باشند. این مجوز را معمولا اداره مرتبط با امور دارو و مواد مخدر صادر می کند. بنابراین، شما باید تمام مجوزهای لازم در این زمینه را دریافت کنید و سپس نسبت به ثبت نام و ادامه مراحل کار تشکیل و ثبت شرکت دارویی بپردازید.

همچنین دریافت سایر مجوزها نظیر توزیع فرآورده های بیولوژیک و بسیاری از داروهای خاص که به عنوان مثال برای ترک اعتیاد تجویز می شوند نیز الزامی است. در واقع اگر این مجوزها را در اختیار نداشته باشید، امکان پیگیری درخواست ثبت شما وجود ندارد!

مرحله دوم؛ مدارک مورد نیاز را آماده و ارسال کنید!

اکنون زمان آن رسیده است که مدارک مورد نیاز را بررسی کرده و آن ها را آماده کنید. جالب است بدانید برخلاف احداث سایر شرکت ها که اداره ثبت شرکت ها بر روند آن نظارت دارد، ثبت و تشکیل این قبیل شرکت ها با نظارت کامل کمیسیون قانونی معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور انجام می شود.

علاوه بر به آماده سازی برخی مدارک اولیه همچون رونوشتی از اساسنامه شرکت، باید یک نسخه از آخرین روزنامه رسمی را که نشان دهنده تاسیس شرکت است، فراهم کنید. نداشتن مدارکی که نشان از عدم سوء پیشینه مدیران عامل دارد و عرضه تعهدنامه شرکت الزامی است. همچنین باید نام مناسب و غیر تکراری را برای عنوان شغلی و فعالیت خود انتخاب کنید.

توجه داشته باشید در صورت وجود سابقه کیفری در خصوص سوء فعالیت در این حوزه، با درخواست شما در هر مرحله ای مخالفت خواهد شد! از طرفی متقاضی باید معرفی نامه ای از سوی معاونت غذا و داروی کشور در اختیار داشته باشد. علاوه بر تمام مدارک مورد نیاز، لازم است افراد حتما یک درخواست نامه رسمی و کتبی برای تشکیل و ثبت شرکت دارویی عرضه کنند.

در نهایت با مراجعه به سایت سازمان مربوطه باید این مدارک را بارگذاری کنید و در انتظار بررسی و تاییدیه اولیه آن باشید.

مرحله سوم؛ دریافت تاییدیه اصولی تاسیس و فعالیت یک ساله

پس از ارسال مدارک باید منتظر بمانید که مسئولان مربوطه درخواست شما را بر اساس اطلاعاتی که در اختیار دارند بررسی کنند. در صورت دریافت تاییدیه اولیه که به نام موافقت اصولی شناخته می شود، مجاز به فعالیت به مدت محدود هستید. اکنون به هیچ عنوان پروانه تاسیس دریافت نمی کنید و نحوه فعالیت شما طی یک سال پیش رو تحت نظارت کمیسیون قانونی سازمان غذا و دارو قرار دارد.

مرحله چهارم؛ تمدید مجوز اولیه

این مسئله را در نظر داشته باشید که تمام فعالیت های شما زیر نظر مسئولان مربوطه قرار دارد و در صورت بروز هر گونه تخلفی از ادامه کار شما ممانعت به عمل می آید. از آنجایی که این مسئله کاملا با سلامتی مردم جامعه در ارتباط است، هیچ گونه اغماضی در این خصوص صورت نمی گیرد!  پس از گذشت یک سال و با دریافت موافقت مراجع ذی ربط، این امکان برای شما وجود دارد که دو سال دیگر نیز به فعالیت خود ادامه دهید.

مرحله پنجم؛ دریافت پروانه تاسیس و ثبت شعبه

پس از گذشت سه سال و احراز صلاحیت شما در این خصوص، اکنون این فرصت را دارید که پروانه تاسیس شرکت خود را دریافت کنید. شما همواره تحت نظارت هستید و باید تمامی شرایط کار را رعایت کنید. اکنون باید نسبت به دریافت پروانه تاسیس اقدام کنید.

علاوه بر ارائه درخواست رسمی و مکتوب، باید در مدت سه سال اخیر حداقل ۲۰ نمایندگی یا شعبه را برای حوزه فعالیت خود راه اندازی کرده باشید. جالب است که تشکیل و ثبت شرکت دارویی معمولا در قالب شرکت های زیر انجام می شود:

  • شرکت های تضامنی؛
  • شرکت های سهامی خاص؛
  • شرکت هایی با مسئولیت محدود.

در صورت احراز صلاحیت شما از سوی مراجع قانونی اکنون مجاز به دریافت پروانه تاسیس دائمی هستید.

گام آخر؛ ممیزی و بازرسی های دوره ای

مراحل تشکیل و ثبت شرکت دارویی پس از این مرحله به اتمام می رسد؛ اما ممیزی و بازرسی های سخت گیرانه همیشگی هستند! در واقع هر زمان که مسئولان سازمان غذا و داروی کشور به این نتیجه برسند که شما از قوانین تخطی کرده اید، این مجوز را دارند که شما را برای همیشه از این فعالیت محروم کنند.

حرف آخر

تشکیل و ثبت شرکت دارویی دارای مراحل مختلفی است که در گام نخست باید شرایط اولیه کار را احراز کنید. در صورت بهره مندی از این شرایط این فرصت را دارید با آماده سازی مدارک مورد نیاز، نسبت به ثبت شرکت اقدام کنید.

جالب است بدانید که فعالیت در قالب این شرکت ها در نوبت اول یک ساله، در نوبت دوم دوساله و سپس همیشگی خواهد بود و از همه مهم تر شما همواره تحت نظارت سازمان های مربوطه هستید و آن ها اجازه دارند که در صورت تخطی از قوانین با شما برخورد قانونی کنند.

شرکت ثبت فردا یکی از بهترین مراجع معتبری است که امکان ثبت شرکت دارویی را در اختیار شما قرار داده است. شما با مراجعه به این شرکت این فرصت را دارید که سرعت و دقت فرآیند ثبت را به حداکثر برسانید.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به لینک ثبت فردا مراجعه کنید یا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد