نحوه تعمیر بخاری گازی

0

نحوه تعمیر بخاری گازی : به گزارش مجله اینترنتی دکوکده و به نقل از سنجاق بخاری هایی با سوخت گاز طبیعی و پروپان نسبت به بخاری های قدیمی نفتی کمتر خراب می شوند. در حقیقت، بیشتر مشکلات مربوط به این بخاری ها از ترموکوپل، فندک یا قطعات برقی ناشی می شوند.

نحوه تعمیر بخاری گازی

کوره و بخاری های گازی فلکه کنترل دارند که از نشست گاز جلوگیری می کند، اما آنقدرها هم ایمن نیستند. اگر در خانه بوی گاز را حس کردید، اصلا چراغ ها را روشن نکنید و سعی نکنید گاز را قطع کنید. سریع از خانه خارج شوید، در را باز بگذارید و با شرکت گاز تماس بگیرید. دیگر به خانه وارد نشوید.

اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید می‌تونید در قدم اول می‌توانید هزینه تعمیر بخاری را در شهر خودتان بپرسید. مثلا اگر به دنبال تعمیرکاران بخاری در تهران باشید می‌توانید درخواست تعمیر بخاری ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

در اغلب بخاری ها یک دریچه فندک را می پوشاند. برای دسترسی به فندک و مشعل، در را باز کنید. در برخی از بخاری ها هم باید یک پنل را بردارید.

کلید فندک، دکمه های ریست، فلکه گاز و ترموکوپل معمولا جلوی بخاری قرار دارند. کلید تنظیم دما هم در دریچه اصلی جلوی بخاری قرار دارد.

حالا که برای تعمیر بخاری آماده هستید، باید مشکل را شناسایی کنید.

عیب یابی بخاری های گازی

بخاری گازی به دلایل مختلف از کار می افتد اما تعمیر آن می تواند راحت باشد. در اینجا جدولی از دلایل احتمالی را معرفی می کنیم.

مشکل کار نکردن دستگاه:

  1. قطع جریان: باید مطمئن شوید فیوز نپریده یا مدارشکن قطع نشده بود. باید جریان را برگردانید.
  2. خاموش بودن کلید: باید کلید جلوی دستگاه را روشن کنید.
  3. اضافه بار موتور: سی دقیقه صبر کنید. کلید ریست را فشار دهید. در صورت نیاز تکرار کنید.
  4. خاموش شدن فندک: فندک را روشن کنید.
  5. نبود گاز: مطمئن شوید فلکه گاز باز است.

نبود گرمای کافی:

  1. پایین بودن ترموستات: دمای ترموستات را به ۵ برسانید.
  2. کثیف بودن فیلتر: فیلتر را تمیز کرده یا تعویض کنید.
  3. مسدود شدن دمنده: دمنده را تمیز کنید.
  4. مسدود بودن دریچه ها: دریچه ها را باز کرده و مطمئن شوید مسدود نیست.
  5. تعادل نداشتن سیستم: سیستم را متعادل کنید.
  6. شل یا شکسته شدن دمنده: تنظیم یا تعویض تسمه.
  7. کثیف بودن مشعل: تماس با متخصص.

روشن نشدن فندک:

  1. مسدود شدن روزنه فندک: روزنه فندک را تمیز کنید.
  2. نبود جریان گاز: مطمئن شوید دکمه فندک فشرده شده و فلکه گاز باز است.
  3. روشن نماندن فندک: ترموکوپل شل یا خراب: ترموکوپل را سفت کرده و یا تعویض کنید.
  4. پایین بودن مشعل: فیلتر مشعل را بالا ببرید.
  5. خراب بودن فندک برقی: تماس با متخصص.

خاموش و روشن شدن دائم دستگاه:

  1. کثیف بودن فیلتر: فیلتر را تمیز کرده یا تعویض کنید.
  2. روغن کاری موتور یا دمنده: در این صورت باید موتور و مکنده را روغن کاری کنید.

کار نکردن دمنده:

  1. تنظیمات اشتباه دمنده: تنظیمات ترموستات را از روشن روی خودکار بگذارید.
  2. تنظیمات اشتباه کلید محدود کننده: کلید را ریست کنید.
  3. تنظیم کلید محدود کننده: تماس با متخصص.

سروصدای بخاری:

  1. شل بودن پنل: پنل را سفت کنید.
  2. خراب بودن تسمه: تسمه را سفت کرده و یا تعویض کنید.
  3. شل بودن یا سفت بودن بیش از حد تسمه دمنده: تسمه را تنظیم کنید.
  4. روغن کاری موتور یا دمنده: در صورت نیاز آن را روغن کاری کنید.
  5. کثیف بودن مشعل: تماس با متخصص

فندک برای کارکرد بخاری ضروری است. در قدم بعدی تعمیر آن را یاد می گیرد.

نحوه روشن کردن فندک و مشعل بخاری

فندک مشعل هم ممکن است به دلایل مختلف خراب شود. برای روشن کردن آن باید دستورالعمل را خوب اجرا کنید. اگر آن مراحل کافی نیستند این گام ها را دنبال کنید.

  1. قسمت تنظیمات فندک را پیدا کنید. این بخش فلکه گاز و تنظیمات فندک دارد.
  2. فلکه را در حالت خاموش قرار داده و سه دقیقه صبر کنید.
  3. به قسمت تنظیمات فندک بروید. کلید روشن کردن فندک را نگه داشته و دکمه ریست روی کنترل پنل را نگه دارید. این کلید را آنقدر نگه دارید تا مشعل روشن شود و فلکه را در حالت روشن نگه دارید.
  4. اگر مشعل روشن نمی ماند، شاید روزانه آن مسدود باشد. فلکه گاز را خاموش کرده و با سیم روزنه را تمیز کنید. اگر باز هم روشن نماند، شاید ترموکوپل خراب باشد. اگر مشعل روشن نماند، از متخصص کمک بگیرید.

برخی از بخاری ها با جریان برق مشعل را روشن می کنند و فندک نیست. به جای آن المنت برقی وجود دارد. در این صورت باید با تکنسین تماس بگیرید.

اگر مشعل روشن نمی ماند شاید ترموکوپل خراب باشد. در مرحله بعد این موضوع را نشان می دهیم.

نحوه تعویض ترموکوپل

ترموکوپل قطعه ای از بخاری در نزدیکی فندک است. یک قطعه امنیتی که در صورت روشن ماندن مشعل یا جریان برق گاز را قطع می کند.

اگر فندک و مشعل روشن نماند، شاید ترموکوپل خراب باشد و باید تعویض شود. برای تنظیم ترموکوپل باید با آچار مهره آن را سفت کنید. مواظب باشید زیاد به مهره فشار نیاورید و فقط آن را سفت کنید. بعد فندک را روشن کنید اگر مشعل روشن نماند، باید ترموکوپل را با مورد مشابه آن تعویض کنید. در اینجا نحوه تعویض آن را نشان می دهیم:

  1. قطعه مسی و مهره اتصال دهنده به لوله گاز را باز کنید. مهره قلاب شکل زیر ترموکوپل که لوله را در جای خود نگه می دارد، را باز کنید.
  2. ترموکوپل جدید را در جای خود بگذارید. لوله استیل در بالا و لوله مسی در پایین قرار بگیرد. مهره قلابی شکل بالای لوله را پیچ کنید. اتصال لوله مسی به گاز را محکم کنید. مطمئن شوید لوله خشک و تمیز است.
  3. مهره را بندید اما زیاد سفت نکنید. مهره قلابی شکل و مهره اتصال دهنده باید کمی از وقتی با دست بسته می شود، سفت تر باشد.

کلید محدود کننده

کلید محدود کننده کلید امنیتی در مقابل بخاری و زیر پلنوم قرار دارد. اگر پلنوم زیاد داغ شود، این کلید دستگاه را خاموش می کند. همچنین در صورت خاموش شدن دستگاه و پایین آمدن دما مکنده را خاموش می کند. اگر مکنده همچنان روشن باشد، یا ترموستات روی حالت روشن قرار گرفته یا کلید محدود کننده باید تنظیم شود. اول ترموستات را بررسی کنید. اگر دمنده روشن است، آن را روی حالت خودکار قرار دهید، اگر دمنده روی حالت خودکار است باید کلید محدود کننده را تنظیم کنید.

برای تنظیم کلید، روکش را بردارید. زیر آن یک کلید دندانه دار با علامت LIMIT وجود دارد که نباید آن را لمس کنید. سمت دیگر کلمه FAN وجود دارد و روی آن دو نشانگر دیده می شود. نشانگر بالا به معنای روشن بودن دمنده و نشانگر پایین به معنای خاموش بودن آن است. نشانگرها باید ۲۵ درجه فاصله داشته باشند. نشانگر بالا را روی دما ۱۱۵ درجه فارنهایت و نشانگر پایین را روی دمای ۹۰ درجه قرار دهید.

اگر حین این مراحل بوی گاز را حس کردید، باید نشت گاز را جدی بگیرید. در ادامه درباره نشت گاز صحبت می کنیم.

نحوه کنترل مشعل و نشت گاز

استفاده صحیح از بخاری به جریان سوخت و شعله بستگی دارد. در اینجا می خواهیم روش اطمینان از میزان گاز کافی بخاری را به شما نشان دهیم.

تنظیم مشعل

شعله بخاری باید پر و بی عیب و نقص باشد. زرد هم نشود. برای تنظیم ارتفاع شعله مشعل اصلی از متخصص کمک بگیرید. برای تنظیم ارتفاع مشعل فندک پیچ را بچرخانید تا حداکثر به ۵ سانتی متر برسد. پیچ در نزدیکی فلکه گاز و روی کلید فندک قرار دارد.

نشت گاز

اگر حس کردید گاز نشت می کند، محلول حاوی شوینده و آب آماده کرده و با آن لوله گاز و فلکه ها را بپوشانید. آب و شوینده در جایی که گاز نشت کند حباب ایجاد می کند. در صورت یافتن نشت با آچار آن قسمت را سفت کنید، اما نه بیش از حد سفت. اگر لوله یا اتصال هنوز نشت داشت، باید از متخصص کمک بگیرید.

حالا که با روش های تعمیر بخاری آشنا شدید، هم همیشه خانه ای گرم خواهید داشت و هم در هزینه ها صرفه جویی می کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد