انواع وکالت دعاوی حقوقی شامل چه مواردی می شود؟

0

انواع وکالت دعاوی حقوقی شامل چه مواردی می شود؟ عقد وکالت میان وکیل و موکل موجب می شود که این دو نسبت به هم تکالیف و وظایف مشخصی داشته باشند. طی عقد وکالت موکل انجام امور حقوقی، اجتماعی یا اقتصادی خود را به شخص دیگری تحت عنوان وکیل واگذار می کند.

انواع وکالت دعاوی حقوقی شامل چه مواردی می شود؟

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : با توجه به اهمیت شناخت کافی در این خصوص، لازم است که افراد در مورد انواع وکالت دعاوی حقوقی اطلاعات جامعی کسب کنند. برای کسب اطلاعات لازم در این زمینه، در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

انواع وکالت دعاوی حقوقی

وکالت دعاوی حقوقی عموما به دو صورت مطلق و مقید انجام می شود ولی دعاوی حقوقی بسیار گسترده و متنوع هستند که در تیترهای زیر به آن ها اشاره خواهد شد.

در انواع وکالت دعاوی حقوقی که به صورت مطلق انجام می شود؛ موکل به شخصی جهت انجام تمامی امور خود وکالت می دهد. وکیل در این مواقع قادر به انجام تمامی امورد اداری، مالی و خانوادگی موکل خود خواهد بود.

وکالت دعاوی از نوع مقید به این معنی است که وکالت تنها در یک مورد خاص همچون خرید خانه به وکیل واگذار می شود و در سایر زمینه ها کاربرد ندارد.

وکالت دعاوی حقوقی امکان دارد که در هر یک از حوزه های زیر انجام شود اما چند قانون کلی وجود دارد. به طور کلی مورد وکالت باید مسئله ای باشد که امکان انجام آن برای خود فرد نیز فراهم باشد. به همین جهت فرد که ورشکسته یا محجور است؛ قادر به عقد وکالت جهت انجام امور مالی خود با شخص دیگری نیست. ضمن اینکه مورد وکالت نباید از جمله مواردی باشد که تنها خود فرد قادر به انجام آن است.

دعاوی تجاری

دعاوی تجاری از جمله انواع وکالت دعاوی حقوقی پرطرفدار محسوب می شود. چند نمونه از اینگونه دعاوی مربوط به کلاهبرداری، خیانت در امانت، مطالبه دیون مختلف است. با توجه به اینکه بسیاری از فعالیت های تجاری توسط اشخاص حقوقی انجام می شود؛ دعاوی مربوط به آن ها نیز در زیر مجموعه دعاوی تجاری دسته بندی می شود.

رسیدگی به مسائل انحلال شرکت های سهامی خاص یا عام به دلیل کاهش سرمایه و انحلال کلیه شرکت های تجاری و بررسی علل تشکیل نشدن مجمع عمومی سالانه جهت رسیدگی به امور مالی شرکت از جمله این موارد هستند.

دعاوی طاری

دعاوی طاری به مسائلی اشاره دارد که بر دعاوی اصلی عارض خواهند شد. اینگونه موارد عموما در همان دادگاه دعاوی اصلی بررسی می شوند. ورود ثالث، جلب ثالث و دعوی متقابل و دعوی اضافی از جمله اصلی ترین تقسیم بندی های دعاوی طاری است.

دعاوی خانوادگی

بخش عظیمی از انواع وکالت دعاوی حقوقی دادگاه های سراسر کشور مربوط به دعاوی خانوادگی است که در دادگاه خانواده به آن ها رسیدگی می شود. مواردی همچون استرداد جهیزیه و هدایای نامزدی، اثبات زوجیت دائم یا موقت، مطالبه مهریه و نفقه یا تقسیط آن، انواع طلاق از جمله توافقی، غیابی یا به درخواست زوج یا ابطال آن، دریافت حق ملاقات با فرزند مشترک، مطالبه اجرت المثل زوجه و غیره از جمله دعاوی است که به کرات در دادگاه ها مطرح می شود.

دعاوی مربوط به عقود و قراردادها

افراد به واسطه عقد قرارداد امور مختلف را به اشخاص مختلف محول می کنند یا اینکه مطالبات خود را از آنان دریافت می کنند. یکی از انواع وکالت دعاوی حقوقی مربوط به همین مورد است که مفادی همچون تنظیم اسناد رسمی، انجام یا ابطال معاملات یا جلوگیری از انجام نقل و انتقلات مختلف، فسخ قرارداد و استرداد مورد معامله، افزایش یا مطالبه اجاره بها، دعاوی مربوط به تقسیط را در بر می گیرد.

دعاوی مربوط به امور حسبی

کلمه حسبه به معنی مزد و پاداش است و به طور کلی امور حسبیه از لحاظ فقهی بحث بسیار مفصلی است. با این حال امور حسبی از لحاظ حقوقی به مواردی اشاره دارد که دادگاه بدون در نظر گرفتن اختلاف موجود در آن، رسیدگی را انجام و تصمیم مقتضی را اخذ می کند. صدور حکم حجر، مهر و موم ترکه و میراث شخص متوفی و انجام امور حصر وراثت، اخذ حکم رشد از سوی دختر و پسر از جمله انواع وکالت دعاوی حقوقی در حوزه امور حسبی به شمار می رود.

سخن پایانی

از لحاظ قانونی وکالت عقدی به شمار می رود که به موجب آن یکی از طرفین دیگری را در امری نایب خود قرار می دهد. در این نوشته به انواع وکالت دعاوی حقوقی اشاره شد. انواع دعاوی حسبی، خانوادگی، تاری، تجاری و غیره مواردی هستند که به کمک وکیل پایه یک دادگستری به بهترین شکل ممکن انجام خواهند شد. به سایت سعید شهبازی وکیل پایه یک دادگستری در تمامی دعاوی حقوقی همراه شماست تا نتیجه رضایت بخشی دریافت کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد