چگونه کاشی کف را تمیز کنیم؟

0

چگونه کاشی کف را تمیز کنیم؟ : به گزارش مجله اینترنتی دکوکده و به نقل از سنجاق استفاده از کاشی، برای سطوحی که غالبا با آب در تماس هستند، انتخابی هوشمندانه است. بسترهای کاشی کاری شده از دوام زیادی نیز برخوردار هستند و از آن‌ها می‌توان در مکان‌هایی مانند سرویس‌های بهداشتی و حمام، اتاق لباسشویی، آشپزخانه و محل درآوردن کفش‌ها استفاده کرد. فرقی نمی‌کند که کاشی از چه جنسی باشد؛ وینیل، سرامیک و یا سنگی؛ در هر حال تمیز کردن اصولی این سطوح، به دوام بیشتر و بهتر به نظر رسیدن آن‌ها، کمک شایانی می‌ِکند.

چگونه کاشی کف را تمیز کنیم؟

نظافت منزل از جمله خدماتی می باشد که توسط برخی از شرکت ها و موسسه ها به مشتریان داده می شود. البته چون امروزه با پیشرفت تکنولوژی روبرو شده ایم و بسیاری از سفارش ها و خدمات را می توانیم آنلاین ثبت و دریافت کنیم میتوان برای گرفتن قیمت نظافت منزل نیز از بازارهای آنلاینی مثل سنجاق استفاده کرد.

اگر شما به هر دلیلی فرصت نمی کنید که خودتان کارهای نظافتی منزل یا محل کارتان را انجام بدهید کافیست که به وب سایت یا اپلیکیشن سنجاق مراجعه کرده و سپس سفارش نظافت منزل خود را ثبت کنید و از هزینه نیروهای خدماتی مطلع شوید. برای ثبت سفارش نظافت منزل در تهران کافی است به چند سوال ساده پاسخ دهید.

هرچند وقت یک بار این سطوح را تمیز کنیم؟

پاسخ به این سوال، به میزان تردد افراد در مکان‌های کاشی کاری شده، بستگی دارد. البته مشخص است که بایستی خرده ریزه‌های غذا را سریعا از روی سطوح پاک کرد. غالبا لازم است که سطوح کف، جارو کشیده و یا با استفاده از جاروبرقی، تمیز شوند. خرده سنگ و ریگ‌هایی که از ته کفش، به زمین می‌ریزند، به مرور زمان باعث ایجاد خراش بر روی کف می‌شوند؛ پس لازم است ابتدا با جاروبرقی یا جاروی دستی، از شر این ذرات خلاص شویم. هم چنین این عمل، می‌تواند از جمع شدن مو و ذرات گردوغبار در گوشه و کنار دیوارها و بین درز کاشی‌ها، جلوگیری کند. در ضمن، بایستی هفته‌ای یک بار، کف اتاق تی کشیده شود تا عاری از هرگونه کثیفی، گردد.

برای تمیز کردن سطوح کاشی کاری شده از جنس وینیل، به چه چیزهایی احتیاج داریم؟

تقریبا تمامی کاشی‌های وینیلی، نیازی به واکس زدن، ندارند. استفاده از واکس و یا هرگونه تمیزکننده‌ای که نقش براق کنندگی هم دارد، باعث کدر شدن کاشی‌ها می‌گردد.

مواد مورد نیاز:

  • تمیزکننده‌های مخصوص وینیل (تجاری و یا خانگی)
  • الکل ایزوپروپیل (اختیاری)
  • اسپری صنعتی WD-40 (اختیاری)
  • جوش شیرین (اختیاری)

ابزار مورد نیاز:

  • جاروی دستی، تی گردگیری و یا مکنده (جارو برقی)
  • اسفنج
  • پارچه‌‌‌ی کهنه
  • تی مرطوب
  • دو عدد سطل

دستورالعمل:

مرحله‌ی اول، اول جارو کنید و سپس تی بکشید.

همیشه قبل از تی کشیدن، با استفاده از جاروی دستی و یا برقی، گرد و خاک‌ها را از سطوح بزدایید. در غیر این صورت، فقط باعث پراکنده شدن کثیفی‌ها بر روی سطوح می‌شوید.

مرحله‌ی دوم، از شر لکه‌های سمج خلاص شوید!

قبل از تی کشیدن، از شر لکه‌هایی که به سختی از بین می‌روند، خلاص شوید.

از بین بردن هر لکه، روش خاصی می‌طلبد:

رژلب، مداد شمعی، رنگ و جوهر: ابتدا با یک اسفنج آغشته به الکل، ناحیه‌ی مدنظر را الکلی کنید. سپس بعد از گذشت پنج دقیقه، با استفاده از یک اسفنج تمیز، لکه را از بین ببرید.

ساییدگی سطوح: بر روی یک دستمال، مقداری  WD-40 اسپری کنید و با استفاده از آن محل خراشیده شده را بسایید.

لکه‌های خشک شده‌ی غذا: با استفاده از جوش شیرین و مقداری آب، ماده‌ای خمیری درست کنید. خمیر را بر روی محل لک شده، بمالید و با استفاده از یک حوله‌ی مرطوب، لکه را از بین ببرید.

مرحله‌ی سوم، محلول‌های تمیزکننده و آبکشی را آماده کنید.

اگر از یک تمیزکننده‌ی تجاری استفاده می‌کنید، دستورالعمل‌های درج شده بر روی محصول را با دقت دنبال کنید. این امر باعث می‌شود که دستتان بیاید چه مقدار از محصول را باید در سطل بریزید و با آب مخلوط کنید. در ضمن بهتر است از آب گرم استفاده کنید تا لکه‌های چرب و چسبناک، به راحتی از بین بروند. در سطل دیگر، مقداری آب بریزید تا بتوانید تی را تمیز کنید چرا که استفاده از تی کثیف، تنها به کثیف شدن زمین، ختم می‌شود.

یک راهنمایی!

خودتان تمیزکننده‌ی وینیل بسازید:

انواع و اقسام تمیزکننده‌ی مخصوص وینیل، در بازار وجود دارد ولیکن شما می‌توانید با مخلوط کردن یک پیمانه سرکه به ازای یک گالن آب گرم، تمیز‌کننده‌ی خودتان را بسازید! خاصیت اسیدی سرکه، انواع لکه‌ها را از بین می‌برد بدون اینکه سطح را کدر کند. برای اینکه تاثیر بیشتری ببینید، می‌توانید مقداری مایع ظرفشویی به این مخلوط اضافه کنید. اگر از مایع ظرفشویی استفاده می‌کنید، ابتدا با استفاده از محلول کفی، سطح را تی بکشید و سپس برای بار دوم، از محلول سرکه و آب استفاده کنید تا اثری از کف، بر روی زمین باقی نماند.

مرحله‌ی چهارم، سطح را خیلی خیس نکنید!

بعد از فرو بردن تی در سطل محلول یا آب، سر تی را به خوبی بفشارید تا آب اضافی آن خارج شود. کاشی‌هایی از جنس وینیل، نباید به مدت طولانی، در معرض آب قرار بگیرند. آب اضافی ممکن است در درزهای کاشی، جای بگیرند و باعث شوند که لبه‌های آن‌ها، تاب بردارد.

مرحله‌‌‌ی پنجم، اگر کاشی وینیلی را واکس زده‌اید، به این مرحله توجه کنید.

همان‌طور که اشاره شد، استفاده از واکس، باعث کدر شدن کاشی‌های وینیلی می‌شود. یک محلول با نسبت یک به یک از آمونیاک و آب درست کنید. اطمینان حاصل کنید که اتاق از تهویه‌ی مناسب برخوردار باشد. تی را به محلول آغشته کنید و قسمتی از سطح را تی بکشید. بگذارید به مدت ده دقیقه، سطح با محلول در تماس باشد. سپس با استفاده از یک قلم‌مو، واکس را از روی سطح بتراشید و آن را آبکشی کنید. این مرحله را آنقدر تکرار کنید تا سطح دوباره براق شود.

چگونه کاشی‌هایی از جنس سرامیک و یا سنگ را تمیز کنیم؟

کاشی‌های سرامیکی و سنگی از وینیلی، بادوام‌تر است. اغلب آن‌ها در برابر خراشیدگی، مقاومت نشان می‌دهند و لکه‌ها به راحتی از روی این سطوح، پاک می‌شوند. هم چنین از تنوع گوناگونی برخوردارند و می‌توانند با هر سلیقه و دکوری، هماهنگ شوند. مشکل دیگری که گریبان این سطوح را می‌گیرد، کثیفی بین درزهای کاشی است. در واقع تمیز کردن فاصله‌ی بین دو کاشی که از ملات پر شده است (بندکشی)، مسئله‌ای است که تنها در این نوع از کاشی‌ها دیده می‌شود.

چیزهایی که احتیاج دارید:

مواد مورد نیاز:

  • برای کاشی‌های سرامیکی: تمیزکننده‌های چندکاره‌ی موجود در بازار یا مایع ظرفشویی
  • برای کاشی‌های با سنگ طبیعی: تمیزکننده‌های غیر اسیدی بر پایه‌ی آلکالین
  • جوش شیرین، هیدروژن پراکسید و یا پودر تمیز کننده محتوی بلیچ

ابزار مورد نیاز:

  • جاروی دستی، تی گردگیری یا جاروبرقی
  • تی خیس
  • قلم‌مو با موی سفت
  • دو عدد سطل

دستورالعمل:

مرحله‌ی اول، از شر گرد و خاک‌های موجود، خلاص شوید.

همیشه تمیز کاری را با زدودن گردوغبار و کثیفی‌ها آغاز کنید. این مرحله را می‌توان با استفاده از جاروی دستی، جاروبرقی و یا تی مخصوص گردگیری، انجام داد.

مرحله‌ی دوم، درز بین سرامیک‌ها را تمیز کنید:

اگر سرامیک‌ها به درستی بندکشی نشده باشند، ملات بین آن‌ها، گرد و خاک می‌گیرد که با تی کشیدن، به راحتی از بین نمی‌روند. خوش‌بختانه محصولاتی وجود دارند که می‌توان با استفاده از آن‌ها، درزها را به خوبی تمیز و براق کرد. از یکی از محصولاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود، استفاده کنید و سپس با استفاده از یک قلم‌مو، با دقت درزها را تمیز نمایید. سپس طبق روال همیشگی، زمین را تی بکشید.

جوش شیرین و آب: با استفاده از آب و جوش شیرین، یک خمیر درست کنید. خمیر را با کمک یک مسواک یا انگشتان دستتان، به درزها بمالید. سپس با استفاده از یک قلم‌مو، درزها به خوبی تمیز کنید.

هیدروژن پراکسید: با استفاده از یک قطره چکان، چند قطره از این ماده را در درزها بریزید. سپس با قلم‌مو، آن‌ها را بسایید.

پودر بلیچ با پایه‌ی هیدروژن: با استفاده از پودر تمیز کننده و آب، یک خمیر تهیه کنید. سپس این ماده‌ی خمیری را به درزهای بین کاشی‌ها، بمالید و بعد از گذشت ده تا پانزده دقیقه، محل را به خوبی تمیز کنید.

هشدار!

از استفاده از بلیچ‌های محتوی کلر مانند وایتکس، خودداری کنید زیرا این مواد در طولانی مدت، باعث آسیب رسیدن به بندکشی‌ها می‌شوند.

مرحله‌ی سوم، استفاده از تی خیس:

با دنبال کردن دستورالعمل‌های درج شده بر روی محصول تمیز کننده، مقدار مناسبی از محصول را با آب مخلوط کنید. حواستان باشد که در استفاده از تمیز کننده، خسّت به خرج دهید‍! چرا که استفاده‌ی بیش از لزوم از این مواد، باعث چسبناک شدن سطح می‌گردد.

مرحله‌ی آخر، آب‌کشی:

بعد از تی کشیدن محل با استفاده از محلول تمیز کننده، تی را با آب خالی، خیس کنید و زمین را تی بکشید. این مرحله باعث از بین رفتن آثار به جا مانده از تمیزکننده‌ها می‌شود. بعد از آن زمان این است که اجازه دهید سطح، در هوای آزاد خشک شود.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد