نگاهی کلی به ثبت شرکت سهامی عام

0

نگاهی کلی به ثبت شرکت سهامی عام : برای بسیاری از افراد این سوال پیش آمده که اصلا شرکت سهامی عام چیست و چرا باید برای ثبت این شرکت ها اقدام کنیم.

نگاهی کلی به ثبت شرکت سهامی عام

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : شرکت های سهامی عام کامل ترین نوع شرکت ها هستند. اما قبل از شروع به کار، باید برای ثبت شرکت سهامی عام اقدام شود. قبل از اینکه به ثبت شرکت، فواید و روند کار بپردازیم، باید با ماهیت و کلیت شرکت های سهامی عام آشنا شویم.

در این بخش هر آنچه برای ثبت شرکت های سهامی عام نیاز است بدانید در اختیار شما می گذاریم. پس بهتر است ما را همراهی کنید.

ماهیت ثبت شرکت سهامی عام

شرکت های سهامی عام برای انجام پروژه های مهمی همچون پروژه های بزرگ تجاری و صنعتی از جمله ساخت سدها، کارخانه های بزرگ خودرو و ساخت کشتی و هواپیما تشکیل می شود. همچنین با توجه به گستردگی تجارت، این نوع از شرکت ها امکان دارد با کشورهای خارجی نیز در ارتباط باشد.

برای ثبت شرکت سهامی عام باید نکاتی رعایت شود. در این شرکت ها پنج نفر سهامدار یا صاحب سهم وجود دارد. سرمایه در این شرکت ها به صورت مساوی بین اعضا تقسیم می شود و همه صاحبان سهام در سود و زیان شرکت سهیم خواهند بود.

شرکت سهامی عام صرفا یک شرکت بازرگانی است. این شرکت ها از آنجایی که به صورت سهامی اداره می شوند، به عنوان بازرگانی نیز شناخته می شوند.

سرمایه های موسسان عموما نقدی و غیرنقدی است. سرمایه غیرنقدی آن متوجه صاحبان سهام است. خریداران سهام باید نقدا بهای هر سهم را بپردازند که این کار از طریق مشارکت در بورس و فروش اوراق قرضه فراهم می شود.

شرکت های سهامی عام از اساسنامه، مجامع عمومی، مدیرعامل، هیات مدیره و بازرس یا بازرسان تشکیل شده است که بر کار شرکت به صورت مستقیم و غیرمستقیم نظارت دارند. مدت مدیریت مدیران چنانچه در اساسنامه هم ذکر می شود، نباید از دوسال تجاوز کند.

حال که با کلیت و ماهیت شرکت سهامی عام آشنا شدید، تا انتهای مطلب همراه ما باشید که شما را با ثبت این گونه شرکت ها آشنا کنیم.

آیا ثبت شرکت سهامی عام مزایایی نیز دارد؟

یک شرکت عادی با یک شرکت سهامی عام تفاوت هایی دارد. این نوع شرکت ها همانطور که از نامشان بر می آید، برای عامه مردم است. یعنی عامه مردم این امکان را دارند که سهام شرکت را در صورت فروش، خریداری کنند و به عنوان سهامدار جزء یا کل، با توجه به بودجه ای که سرمایه گذاری کردند، در سهام شرکت سهیم شوند.

شرکت های سهامی عام یا خاص بر پایه سهام، فعالیت تجاری دارند. به طور کلی شرکت های سهامی بازرگانی هستند حتی اگر در زمینه های مختلفی به فعالیت بپردازند.  وقتی این شرکت ها به صورت سهامی اداره می شوند، عنوان بازرگانی به آنها داده می شود.

وقتی که فردی اقدام به ثبت شرکت خود در قالب سهامی عام می کند، با ورشکستگی شرکت فاصله زیادی پیدا خواهد کرد. چراکه در برهه های حساس و مواقع خطر تصمیم می گیرد که سهام خود را بفروشد. به این ترتیب با گرفتن تصمیمات درست و بجا شرکت را از خطر ورشکستگی نجات می دهد.

از سوی دیگر شرکت سهامی عام از صاحبان سهام تشکیل شده است که هر زمان که اراده کنند، مدیرعامل یا اعضای هیات مدیره را تغییر می دهند یا برای تعیین آنها اقدام می کنند. حال در راستای ثبت شرکت سهامی عام چه اقداماتی باید صورت گیرد. در ادامه مطلب توضیح خواهیم داد.

اقدامات لازم برای ثبت شرکت سهامی عام

همان طور که گفته شد ثبت شرکت ها مزایایی دارد. برای اینکه شما نیز از این مزایا برخوردار شوید، باید برای ثبت شرکت اقدام کنید. این اقدامات عبارت اند از:

  1. در شرکت سهامی عام باید دست کم ۵ نفر اعضای هیات مدیره و ۵ نفر نیز شرکا باشند؛
  2. حداقل سرمایه مورد نیاز برای تاسیس چنین شرکتی ۵ میلیون ریال است؛
  3. سهم هریک از موسسان یا صاحبان سهام از مبلغ فوق ۲۰ درصد است و نباید از آن کمتر شود؛
  4. ۳۵ درصد از این سرمایه باید نزد یکی از بانک ها و در حسابی با نام شرکت سهامی عام سپرده گذاری شود؛
  5. دریافت رسید نقدی و اسناد مالکیت شرکت مزبور از همان بانکی که واریز نقدی انجام شده، به ثبت شرکت ها تسلیم می شود؛
  6. مجمع عمومی موسس در این میان وارد عمل می شود و پس از احراز پذیره نویسی اساسنامه شرکت را تنظیم می کند؛
  7. بعد از تصویب اساسنامه مدیر یا مدیران شرکت و هیات مدیره انتخاب می شود.

مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی عام

  • فتوکپی شناسنامه موسسان شرکت؛
  • دو نسخه اظهارنامه؛
  • دو نسخه از اساسنامه شرکت؛
  • گواهی بانکی مبنی بر واریز سرمایه متعهد شده.

لازم است که برای ثبت شرکت سهامی عام به کلمه «عام» اشاره شود. ناگفته نماند که برای شروع به کار حتما به یک فرد خبره و با تجربه نیاز دارید. یعنی فقط داشتن سرمایه و افراد کافی برای تاسیس چنین شرکتی عقلانی به نظر نمی رسد؛ به این خاطر که در طول مسیر با دست اندازهایی مواجه می شوید. اداره شرکت به نخبگی و توانایی بالایی نیاز دارد. بنابراین در بدو امر و در طول مسیر از افراد مجرب و نخبه برای اداره شرکت بهره بگیرید.

درنتیجه…

در این مقال بر آن شدیم شما را با مراحل ثبت شرکت سهامی عام آشنا کنیم. همچنین گفته شد که چرا برای ثبت شرکت باید اقدام کرد و این کار چه مزایایی دارد. به این موضوع نیز اشاره شد که فقط داشتن سرمایه و افراد به تنهایی کافی نیست. اداره شرکت نیاز به توانمندی های خاصی دارد. هر کسی نیز این تبحر را ندارد که به این امر خطیر بپردازد و با سنگلاخ های راه به مبارزه برخیزد.

اگر می خواهید برای ثبت شرکت دست به کار شوید ثبت فردا با کارشناسان و افراد زبده گزینه خوبی است که شما را به اهدافتان برساند. پس معطل نمانید و همین حالا اقدام کنید.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به لینک ثبت فردا مراجعه کنید یا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد