وکیل شرکت سهامی خاص و اختیارات او

0

وکیل شرکت سهامی خاص و اختیارات او : در مقالات قبلی نیاز به استخدام وکیل جهت انجام امور حقوقی در شرکت سهامی خاص و عام را بررسی کردیم. در این مقاله به بررسی دامنه اختیارات وکیل در شرکت سهامی خاص می پردازیم.

وکیل شرکت سهامی خاص و اختیارات او

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : هر وکیلی که در شرکت سهامی خاص استخدام می شود؛ در عقد قرارداد شرایط و وظایف خود را لحاظ می کند.

هنگام استخدام وکیل برای شرکت سهامی خاص، شرایط و ضوابط کاری و مسئولیت وکیل جهت انجام امور حقوقی شرکت و نیز مسئولیت ارائه مشاوره حقوقی وی در قرارداد ثبت می شود.

با آگاهی از میزان اختیارات حقوقی وکیل شرکت سهامی خاص انتظارات شما به عنوان مدیر عامل یا رئیس هیئت مدیره از وکیل واضح تر خواهد شد. به همین جهت در این مقاله به بررسی وکیل شرکت های سهامی خاص و اختیاران او خواهیم پرداخت.

وکیل شرکت سهامی خاص

وکیل ثبت شرکت های سهامی خاص مشاوری حقوقی است که به ارائه مشاوره به مسئولین و مدیران شرکت در خصوص مسائل مربوط به تجارت می پردازد. سوالی که ذهن اکثر صاحبان کسب و کار های پررونق و تجارت های گسترده و نیمه گسترده را درگیر می کند؛ این است که آیا جهت رسیدگی به امور حقوقی به وکیل نیاز دارند یا کسب اطلاعات حقوقی پایه و اولیه نیاز آن ها را برطرف خواهد کرد؟

در این رابطه باید بدانید که استخدام وکیل شرکت های سهامی خاص یا دیگر شرکت ها نیاز اساسی یک شرکت جهت پیشگیری از ضررهای احتمالی یا اختلافات تجاری است. به عبارتی، وکیل قادر خواهد بود که با علم خود نسبت به قوانین و مقررات حقوقی شرکت را از سقوط به ورطه شکست نجات دهد.

برخی از مدیران شرکت و صاحبان کسب و کار در خصوص هزینه های به کارگیری وکیل در شرکت ها نگران هستند. در این رابطه باید گفت که تقریبا این نگرانی بی مورد است؛ زیرا سودی که وکیل با انجام بررسی های حقوقی و امور مشاوره ای به شرکت می رساند؛ با هزینه اندک جهت استخدام وکیل قابل مقایسه نیست.

انعقاد قرارداد وکیل شرکت سهامی خاص

همانطور که می دانید؛ شرکت سهامی خاص یکی از انواع قالب های تجاری شرکت است. در این نوع شرکت ها سهام قابل داد و ستد در بورس اوراق بهادار نیست؛ اما سهام آن قابل معامله بوده و مردم عادی این سهام را معامله می کنند.

همچنین مسئولیت دیون و قروض هر یک از سهامداران به اندازه میزان سرمایه گذاری آن ها و خرید سهم توسط آن ها است. در این نوع شرکت ها لزوم وجود وکیل به وضوح احساس می شود. زیرا شرکت ها و امور مربوط به آن ها قوانین خاص و پیچیده ای دارند. بنابراین جهت رسیدگی به امور شرکت، طرح دعاوی، اقامه دعوا، اخذ مشاوره حقوقی، رسیدگی به امور سهامی وغیره  استخدام یک یا چند وکیل ماهر و کاربلد ضروری است.

مزایای وکیل شرکت های سهامی خاص

وکیل ثبت شرکت های سهامی خاص یا سایر شرکت ها در بسیاری از زمینه ها فعالیت می کند و مثمر ثمر واقع می شود. برخی از این فعالیت های او در شرکت های سهامی عبارت است از:

  • بررسی و رسیدگی به اختلافات تجاری
  • بررسی و رسیدگی به خرید و فروش اوراق بهادار و سهام شرکت
  • بررسی و رسیدگی به مسائل مرتبط با مالکیت شرکت
  • بررسی و رسیدگی مشکلات شرکت در مواجهه با قوانین تجاری
  • بررسی و رسیدگی به حفظ اطلاعات شرکت و پیشگیری از تقلید و سواستفاده دیگر شرکت ها نسبت به شرکت مذکور از طریق ثبت برند و کپی رایت.

حوزه اختیارات وکیل شرکت سهامی خاص

به طور کلی، حوزه اختیارات وکیل شرکت از قبل مشخص نشده است و لیست به خصوصی ندارد. به عبارتی دیگر، تمام امور حقوقی که وکیل قادر به انجام آن ها است؛ به عنوان اختیارات یک وکیل در شرکت لحاظ می شود.

اختیارات یک وکیل نسبت به شرکت حین ثبت قرارداد و در شروط و مواد قرارداد ذکر خواهد شد. همچنین مسئولیت وکیل نسبت به امور حقوقی شرکت به صورت جداگانه در مواد قراردادی بین شرکت و وکیل مکتوب می شود.

از طرفی دیگر، طبق اساسنامه شرکت سهامی خاص اختیاران وکیل مشخص خواهد شد. حین تنظیم اساسنامه شرکت وظایف و اختیارات وکیل در اساسنامه ثبت می شود. بنابراین در ادامه به بررسی اجمالی برخی اختیارات وکلا در شرکت سهامی خاص می پردازیم.

تدوین اساسنامه

همانطور که می دانید؛ یکی از مهم ترین ارکان شرکت سهامی اساسنامه آن شرکت است. تمامی شرکت های سهامی عام یا خاص باید اساسنامه داشته باشند. از آنجایی که اساسنامه روابط بین مدیران یا شرکای شرکت را مشخص می کند؛ تنظیم آن باید بر اساس قوانین و شرایط خاصی صورت گیرد.

یکی از وظایف مهم وکیل در شرکت های تجاری و غیر تجاری تنظیم اساسنامه است. در برخی مواقع، اساسنامه شرکت به اصلاح یا تغییر نیاز دارد. در این صورت، وظیفه وکیل شرکت های سهامی خاص تغییر و اصلاح اساسنامه شرکت بر اساس قوانین حقوقی است.

مشاوره حقوقی به مدیران شرکت های تجاری

در خلال روابط کاری مدیران شرکت تجاری به مشاوره حقوقی در امور مختلف نیاز دارند. یکی از وظایف اصلی وکیل در شرکت سهامی خاص ارائه مشاوره حقوقی به مدیران و اعضای اصلی شرکت است. به طوری که این امر در پیشرفت شرکت اهمیت بسیاری دارد.

طرح و دفاع از دعاوی

بسیاری از شرکت ها دلیل اصلی استخدام وکیل را طرح دعوی یا دفاع از طرح دعاوی علیه شرکت می دانند. شرایط کاری شرکت های سهامی خاص به دلیل ارتباطات فراوان با سهامداران به گونه ای است که احتمال دارد که دعاوی متعددی علیه شرکت اقامه شود.

بنابراین یکی از وظایف و اختیارات اصلی وکیل شرکت های سهامی خاص، رسیدگی به دعاوی حقوقی و احقاق حق شرکت است.

مشاوره و اجرای داوری در زمینه اختلافات شرکا

طبق این اختیار در صورت بروز مشکل و اختلاف نظر بین شرکا وکیل قادر خواهد بود که بین آن ها داوری انجام داده و طبق قوانین و مقررات مکتوب در اساسنامه شرکت به اعضای اصلی شرکت و شرکا مشاوره دهد.

موارد یاد شده تنها بخشی از اختیارات احتمالی وکلا در شرکت سهامی خاص بود. باز هم متذکر می شویم که اختیارات وکیل در شرکت سهامی خاص محدود به موارد ذکر شده نیست؛ بلکه اختیارات کامل وی در اساسنامه شرکت و قرارداد شرکت با او مشخص می شود.

استخدام وکیل شرکت سهامی خاص

لزوم استخدام وکیل با تجربه برای شرکت های سهامی خاص بر هیچ یک از مدیران عامل این شرکت ها پوشیده نیست. با توجه به پیچیدگی امور حقوقی، گروه حقوقی سعید شهبازی، وکیل پایه یک دادگستری با سابقه کاری قابل توجه در انجام امور حقوقی و تجاری شرکت های سهامی خاص آماده ارائه کلیه خدمات مربوطه هستند. بنابراین بدون نگرانی به سایت سعید شهبازی مراجعه کرده و از بروز مشکل در شرکت خود جلوگیری کنید.

کلام آخر

همانطور که ذکر شد؛ تمامی شرکت های سهامی خاص به یک یا چند وکیل جهت رسیدگی به امور حقوقی و تجاری خود نیاز دارند. در این مقاله به بررسی مزایا و ویژگی های وکیل شرکت های سهامی خاص پرداختیم و در ادامه بخشی از اختیارات احتمالی وکیل نسبت به امور حقوقی شرکت مانند تدوین اساسنامه، ارائه مشاوره حقوقی به مدیران عامل، طرح دعاوی حقوقی یا دفاع از دعوی حقوقی علیه شرکت وغیره را از نظر گذراندیم.

لازم به ذکر است که این امکان وجود دارد که سوالات و مشکلات حقوقی خود در رابطه با وکیل شرکت سهامی خاص را با گروه حقوقی سعید شهبازی زاده در میان بگذارید که در اسرع وقت به پاسخ سوالات و مشکلات خود دست پیدا کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد