ثبت شرکت تعاونی مصرف

0

درباره ثبت شرکت تعاونی مصرف چه می دانید؟ شرکت تعاونی شرکتی است که بین اشخاص حقیقی جهت فعالیت در زمینه تولید و توزیع، به منظور بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی اعضا تشکیل می شود.

ثبت شرکت تعاونی مصرف

به گزازش اینترنتی مجله دکوکده : اگرچه شرکت تعاونی در قانون تجارت جزو شرکت های تجاری درج شده است اما گزارشات نشان داده که تشکیل شرکت های تعاونی، عمدتا اقدامی در جهت رفع مایحتاج عمومی و به منظور رشد سطح زندگی و بهبود وضعیت مادی و معیشتی آن ها به حساب می آید.

اهداف شرکت های تعاونی

  1. ایجاد شرایط کار برای همه افراد به منظور رسیدن به اشتغال کامل
  2. قرار دادن امکانات در اختیار کسانی که تخصص لازم را دارند اما به دلیل شرایط بد مالی قادر به خرید وسیله های مورد نیاز برای انجام کار نیستند
  3. پیشگیری از ثروت اندوختن افرادی خاص که عدالت اجتماعی در نتیجه آن برهم زده می شود
  4. جلوگیری از کارفرمای مطلق شدن دولت
  5. قرار گرفتن مدیریت، سرمایه و منابع مورد نیاز در اختیار افرادی که توانایی کار دارند و تشویق آن ها برای بهره برداری مستقیم از حاصل کار خود
  6. پیشگیری از انحصار، احتکار، تورم، اضرار به غیر.
  7. توسعه و استحکام بخشیدن به مشارکت و تعاون عمومی بین همه مردم.

انواع شرکت های تعاونی

  • شرکت تعاونی تولید محصولات صنعتی و کشاورزی
  • شرکت تعاونی توزیع و فروش محصولات
  • شرکت تعاونی وام و اعتبار
  • شرکت تعاونی ساختمان مسکن
  • شرکت تعاونی مصرف
  • شرکت تعاونی بیمه محصولات و حیوانات
  • شرکت تعاونی نمایندگی کارخانجات و موسسات تولیدی

انواع شرکت های تعاونی جهت ثبت

شرکت تعاونی خاص

شرکت تعاونی خاص شرکتی است که جهت عضویت در آن باید در گروهی خاص از جمله دانشجویان، پزشکان، وکلا و غیره عضویت داشت. در این صورت سهام مربوط به شما تعلق می گیرد و شما را واجد شرایط می کند.

شرکت تعاونی عام

شرکت تعاونی عام شرکتی است که عضویت در آن برای عموم مردم آزاد خواهد بود و هر کسی می تواند در آن ثبت نام کند. تعداد اعضای این نوع شرکت در حالت حداقلی باید ۵۰۰ نفر باشد و وزارت تعاون اعضای آن را مشخص می کند. ضمن اینکه سهام آن برای عرضه به عموم مردم واگذار می شود.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت تعاونی مصرف

  • گواهی پایان خدمت نظام وظیفه عمومی یا معافیت
  • کپی شناسنامه
  • کپی کارت ملی
  • کپی مدارک تحصیلی موسسین
  • برگ عدم سوء پیشینه موسسین

پیش نیازهای لازم برای ثبت شرکت تعاونی مصرف چیست؟

  1. حداقل متقاضی برای این نوع شرکت باید ۷ نفر باشد. این افراد باید شرایط زیر را داشته باشند:
  • عدم ممنوعیت قانونی؛
  • تابعیت جمهوری اسلامی ایران؛
  • خریداری حداقل سهام ذکر شده در اساسنامه؛
  • برای عضویت در تعاونی، درخواست خود را کتبا ارائه کنند؛
  • برای رعایت مقررات تعاونی تعهد بدهند؛
  • در شرکت های تعاونی دیگر عضویت نداشته باشند.
  1. از بین ۷ نفر متقاضی که شرایط بالا را دارا هستند، جلسه تشکیل می شود و از بین خود، حداقل ۳ نفر عضو هیئت موسس شوند.

ثبت شرکت تعاونی مصرف

طبق ماده ۱۹۳ شرکت تعاونی اعم از شرکت تولیدی یا مصرفی، مطابق اصول شرکت سهامی یا طبق مقررات مخصوصی با رضایت شرکا ترتیب داده می شوند. بنابراین شرکت تعاونی علاوه بر شکل گیری در قالب شرکت سهامی می تواند طبق مقررات خاصی با رضایت شرکا تشکیل شود.

شرکت تعاونی باید اساسنامه داشته باشد. اساسنامه انواع شرکت های تعاونی به صورت “نمونه اساسنامه” ای است که به وسیله وزارت تعاون تهیه و تنظیم شده در اختیار تشکیل دهندگان شرکت قرار می گیرد. جهت ثبت شرکت تعاونی باید از قبل از طرف وزارت خانه مزبور “موافقت نامه تشکیل” صادر شود. جهت ثبت شرکت تعاونی باید از طرف وزارت تعاون “مجوز ثبت” صادر شود.

اساسنامه جهت ثبت شرکت تعاونی مصرف باید شامل چه مواردی باشد؟

در اساسنامه شرکت تعاون مواردی از قبیل، قید کلمه تعاونی، هدف، موضوع، نوع، حوزه، عملیات، مدت، مرکز اصلی، نشانی، میزان سرمایه، مقررات مربوط به اعضاء، ارکان مقررات مالی و کار، انحلال و تصفیه، حداقل و حداکثر اعضا به نسبت سرمایه و فرصت اشتغال و نوع فعالیت ذکر می شود.

اعضا در صورتی که واجد شرایط مقرر باشند می توانند به عنوان عضو شرکت، فعالیت خود را آغاز کنند. ضمن اینکه طبق اساسنامه تنظیم شده اجازه دخالت و اظهار نظر را در کلیه امور را دارند.

یک شرکت تعاونی مانند شرکت های تجاری دیگر دارای شخصیت حقوقی است. این امر بدین معنی است که دارایی آن مجزا و مستقل از دارایی اعضا قرار می گیرد. مسئولیت مالی اعضا در شرکت تعاونی، محدود به میزان سهم آن ها در نظر گرفته می شود. مگر اینکه در قرارداد دیگری به ثبت رسیده باشد.

سرمایه شرکت های تعاونی به دو صورت تامین می شود

  • شرکت هایی که تمام سرمایه آن به وسیله اعضا تامین می شود.
  • شرکت هایی که قسمتی از سرمایه (حداقل ۵۱ درصد) به وسیله اعضا و بقیه به وسیله نهادهای دولتی و عمومی در اختیار شرکت گذاشته می شود.

حداقل سرمایه در تشکیل شرکت های تعاونی عام یکصد میلیون ریال و حداقل سرمایه برای ثبت شرکت های تعاونی خاص ده میلیون ریال است. در زمان تشکیل نیز حداقل یک سوم سرمایه در بانک نگهداری می شود.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی بر این داشتیم شما را با شرکت تعاونی و به طور خاص با شرکت تعاونی مصرف آشنا کنیم. شرکت تعاونی به این صورت تعریف می شود که جهت فعالیت جهت تولید و توزیع و بهبود بخشیدن به وضعیت مالی و اقتصادی اشخاص ثالثی که در آن شریک می شوند صورت می گیرد.

در ادامه به مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت تعاونی مصرف پرداختیم و همینطور پیش نیازهای لازم جهت ثبت این نوع شرکت را بیان کردیم و در آخر به ثبت شرکت تعاونی مصرف اشاره کردیم که شامل اساسنامه است و البته نحوه تشکیل اساسنامه توسط وزارت تعاون و موارد که باید در آن ذکر شود نیز نگاهی انداختیم.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به لینک ثبت فردا مراجعه کنید یا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد