ثبت تغییرات شرکت های نسبی

0

آیا از نحوه ثبت تغییرات شرکت های نسبی آگاهی دارید؟ شرکت های نسبی با نام مخصوصی برای انجام امور تجاری بین دو یا چند نفر تشکیل می شوند. وظایف شرکا متناسب با سرمایه ای است که مالک آن هستند. اما از جهتی این شرکت ها به شرکت های تضامنی شباهت دارند.

ثبت تغییرات شرکت های نسبی

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : در نامگذاری شرکت های نسبی همانند شرکت های تضامنی عبارت شرکت نسبی به همراه نام حداقل یکی از شرکا ذکر می شود. باقی شرکا با عبارت و شرکا مشخص می شود. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا در به بررسی دقیق تر ثبت تغییرات در شرکت های نسبی بپردازیم.

ثبت تغییرات شرکت های نسبی چگونه صورت می گیرد؟

ثبت تمامی شرکت ها از جمله شرکت های نسبی نیازمند طی مراحل قانونی ثبتی است. در این حین اطلاعات و مشخصات شخصیت حقوقی به ثبت قانونی خواهد رسید و در صورتی که شرکا در آینده به هر دلیلی بخواهند در برخی از این موارد تغییر ایجاد کنند، باید مراحل قانونی آن را طی کنند.

مهمترین عواملی که در تغییرات شرکت های نسبی انجام می دهیم تنظیم صورتجلسه است. صورتجلسه در واقع نوشته ای است که شرح کامل تغییرات مورد نظر را در آن می نویسند و پس از آن به تایید و امضای تمامی اعضا می رسانند.

تغییراتی که ممکن است در یک شرکت نسبی انجام شود

افزایش سرمایه شرکت های نسبی

شرکت نسبی همانند شرکت مسئولیت محدود و تضامنی شرکتی است که در آن میزان سرمایه شرکت به تعداد سهام نیست بلکه بر اساس میزان سهم الشرکه در نظر گرفته می شود. در نهایت نیز مبلغ آن به صورت نقد و غیر نقد پرداخت می گردد.

البته این امکان وجود دارد که در طول حیات شرکت سرمایه شرکت را افزایش دهد. تغییرات در خصوص سرمایه تحت صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده است. مجمع عمومی فوق العاده می تواند به هیئت مدیره اجازه دهد طی مدت ۵ سال به دو روش سهم الشرکه و ورود شریک جدید انجام دهد.

کاهش سرمایه شرکت های نسبی

کاهش سرمایه شرکت نسبی در دو صورت انجام می شود. کاهش ارزش سهام و کاهش تعداد سهام. سایر قوانین این حوزه به شرح زیر هستند:

  1. شرکت های نسبی دارای حداقل سرمایه ۱.۰۰۰.۰۰۰ ریال هستند و سرمایه آن ها به صورت سهم الشرکه توسط افراد تامین شده است.
  2. هر شرکتی می تواند به دلیل ورشکسته شدن یا بالا بودن سرمایه اقدام به کاهش سرمایه خود کند.
  3. خروج هر شریک و دریافت سهم الشرکه خود از صندوق شرکت سبب کاهش سرمایه شرکت می شود.
  4. در صورتی که شرکت دچار ضرر و زیان هایی شده باشد شرکت می تواند جهت جبران خسارت از سرمایه خود کم کند.
  5. اگر سرمایه شرکت کمتر از حد مجاز یعنی ۱.۰۰۰.۰۰۰ ریال شود شرکت ۱ سال فرصت دارد که سرمایه را به حداقل برساند در غیر این صورت هر ذینفع می تواند با حکم دادگاه شرکت را منحل کند.
  6. تمامی تغییرات در این نوع شرکت ها با تایید مدیر عامل امکان پذیر است.
  7. اساسنامه شرکت نمی تواند تصمیم در مورد سرمایه را در اختیار هیئت مدیره قرار دهد.
  8. هیئت مدیره باید قبل از اقدام به کاهش سرمایه تصمیم خود را در روزنامه های کثیرالانتشار آگهی کند.
  9. ارائه لیست شرکا قبل و بعد از کاهش سرمایه باید انجام شود.

پس از تنظیم صورت جلسه مجمع عمومی فوق العاده و پذیرش آن در سامانه ثبت شرکت ها، اصل صورتجلسه امضا شده را به همراه سایر مدارک به اداره ثبت شرکت های مربوطه از طریق پست ارسال می کنیم.

نقل انتقال سهام در شرکت های نسبی

انتقال در این نوع شرکت ها به دو صورت غیرارادی و ارادی در نظر گرفته می شود. انتقال غیر ارادی زمانی رخ می دهد که یکی از شرکا فوت شده و در این صورت سهم او به وراث تعلق گیرد و آن ها در سود و زیان شرکت، شریک شوند.

نوع دیگر انتقال به صورت ارادی یا قراردادی است در این نوع انتقال باید رضایت شرکایی که حداقل سه چهارم سرمایه شرکت را دارا هستند و اکثریت عددی را نیز دارند، وجود داشته باشد.

تغییر موضوع شرکت

در این نوع ثبت تغییرات شرکت های نسبی، تغییر موضوع شرکت برابر با تغییر حوزه فعالیت شرکت است که در این صورت افراد حقوقی پس از ثبت شرکت می توانند مواردی را به موضوعات فعالیت شرکت اضافه و یا به طور کلی آن را تغییر دهند.

مراحل تغییر موضوع شرکت به شرح زیر است:

  1. در صورت تصمیم و صلاح دید اعضای شرکت موضوع قابل افزایش یا کاهش است.
  2. برای تغییر موضوع شرکت باید مجمع عمومی فوق العاده با حضور همه اعضای شرکت تشکیل داده شود و صورتجلسه تغییر موضوع شرکت تنظیم و به امضای همه اعضای شرکت برسد.
  3. در این صورتجلسه باید سهم الشرکه هر یک از شرکا تعیین شود.
  4. در صورت مجوزی بودن موضوع باید مجوزهای لازم گرفته شود.
  5. موضوعات غیر قانونی و غیر مجاز قابل ثبت نیستند.

تغییر محل آدرس

تغییر آدرس در تمامی شرکت ها به موجب صورتجلسه ی مجمع عمومی فوق العاده قابل ثبت است. البته لازم به توضیح است که اختیار تغییر محل شرکت در تبصره بند ۳ اکثر اساسنامه ها شرکت های نسبی به هیئت مدیره نیز واگذار شده است. در این تبصره آمده است که هیئت مدیره به هر کجا که صلاح بداند می تواند آدرس شرکت را تغییر دهد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت تغییر آدرس

  1. کلیه مدارک ثبتی شرکت
  2. صورتجلسه تغییر آدرس تنظیم شود و به امضای سهامداران و یا اعضای هیات مدیره رسیده باشد.
  3. کلیه مدارک تغییرات شرکت ( در صورت وجود تغییرات )

تنظیم صورت جلسه ثبت تغییرات شرکت های نسبی بر اساس نوع تصمیمات و ارکان های تصمیم گیری به سه دسته تقسیم می شوند:

  1. مجمع عمومی عادی
  2. مجمع عمومی فوق العاده
  3. هیئت مدیره

نتیجه گیری

ثبت تغییرات شرکت های نسبی مراحل قانونی دارد که باید طی شود. در صورتی که بخواهید تغییراتی در این زمینه به وجود بیاورید باز هم باید مراحل قانونی را طی کنید. ما در مقاله ای که خواندید انواع تغییراتی که می توان در شرکت های نسبی به وجود آورد را بررسی کردیم و به تک تک آن ها پرداختیم. امیدواریم مقاله ما به شما در این زمینه کمک کرده باشد و بهره کافی را از آن برده باشید.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به لینک ثبت فردا مراجعه کنید یا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد