آیا ثبت شرکت تک نفره در ایران امکان دارد؟

0

آیا ثبت شرکت تک نفره در ایران امکان دارد؟ بسیاری از افراد وجود دارند که ترجیح می‌دهند شرکت خود را به صورت انفرادی تأسیس کنند.

آیا ثبت شرکت تک نفره در ایران امکان دارد؟

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : این افراد در نظر دارند بدون وجود شریک دیگری فعالیت‌های تجاری خود را به انجام برسانند؛ به همین دلیل نیاز به راهنمایی را حس می‌کنند. شاید شما یکی از این افراد باشید. ثبت شرکت تک نفره در صورت امکان، شرایط و ضوابط خاص خود را دارد.

در مقاله‌ی که به شما ارائه می‌کنیم، از این شرایط صحبت به عمل می‌آوریم. با ما همراه باشید.

حداقل افراد مورد نیاز در ثبت شرکت

در شرکت‌های تضامنی، شرکت نسبی، شرکت با مسئولیت محدود و شرکت مختلط غیر سهامی حداقل تعداد شریک دو نفر است. ثبت شرکت تک نفره در این حالت امکان‌پذیر نیست.

در شرکت‌های سهامی خاص و شرکت مختلط سهامی حداقل ۳ نفر و در شرکت سهامی عام حداقل ۵ نفر و در شرکت تعاونی تولید و مصرف حداقل ۷ نفر شریک نیاز است.

شرکت‌های تضامنی

همان‌طور که ذکر شد، شرکت‌های تضامنی با وجود حداقل دو شریک قابل تأسیس هستند. اما باید بدانید که در این نوع شرکت‌ها، در صورتی که شرکت، توانایی پرداخت دیون طلبکاران را نداشته باشد، هریک از سهامداران به طور شخصی و از اموال شخصی خود باید طلب شرکت را پرداخت کنند. حتی اگر طی نامه‌ای، یکی از سهامداران از پرداخت دیون معاف شده باشد، آن نامه غیر رسمی بوده و مطابق قانون تجارت این فرد ملزم به پرداخت دیون خواهد بود.

شرکت با مسئولیت محدود

یکی از مرسوم‌ترین انواع شرکت که در میان ایرانیان رواج دارد، شرکت با مسئولیت محدود است. از مزایای این شرکت می‌توانیم به این نکته اشاره می‌کنیم که هر فرد سرمایه‌گذار، تنها به  میزان سرمایه‌ای که آورده است، دارای سهام و مسئولیت در شرکت می‌شود.

فعالیت شرکت‌های با مسئولیت محدود، صرفا باید تجاری باشند؛ برعکس شرکت‌های سهامی که هم تجاری و هم غیر تجاری ثبت می‌شوند. شرکت با مسئولیت محدود، به طور معمول بین اعضای خانواده یا فامیل شکل می‌گیرد. دلیل این امر نیز مسئولیت‌های محدود این افراد نسبت به طلبکاران است. در این حالت نیز ثبت شرکت تک نفره امری غیر طبیعی است.

شرکت مختلط غیر سهامی

ترکیبی از دو شرکت بالا، شرکت مختلط غیر سهامی است که با حداقل دو شریک تأسیس می‌شود. از میان این شرکا، فرد یا افرادی به عنوان ضامن انتخاب شده و فرد یا افرادی نیز به عنوان شریک با مسئولیت محدود شناخته می‌شوند. افرادی را ضامن می‌نامند که مسئولیت پرداخت دیون شرکت در صورت نیاز را داشته باشند. این ضامن‌ها مانند سهامداران شرکت‌های تضامنی عمل می‌کنند. افرادی که شریک با مسئولیت محدود هستند، به اندازه‌ای سرمایه آورده خود دارای مسئولیت و پرداخت به طلبکاران در صورت مطالبه هستند.

شرکت‌های نسبی

شرکت‌های نسبی شبیه شرکت‌های مسئولیت محدود عمل می‌کنند. تفاوتی که این شرکت‌ها با شرکت‌های مسئولیت محدود دارند در این نکته خلاصه می‌شود که در شرکت‌های با مسئولیت محدود، سهامداران مسئول پرداخت دیون شرکت هستند، اما شرکت‌های نسبی هر سهامدار را به اندازه سرمایه‌ای که آورده است ملزم به پرداخت دیون می‌کنند.

در شرکت‌های نسبی ابتدا سعی می‌شود مطالبات از سرمایه شرکت پرداخت شود. اگر این امکان وجود نداشت، هر فرد به اندازه سرمایه آورده خود طلب را پرداخت می‌کند. اما در صورت انحلال کامل شرکت، طلبکار به راحتی امکان مطالبه دیون خود از شخص سهامداران را دارد. لازم به ذکر است که در شرکت‌های تضامنی حتی در صورت منحل نشدن شرکت نیز این امکان برای طلبکاران وجود خواهد داشت.

راه حل ثبت شرکت تک نفره

ثبت شرکت تک نفره در قانون تجارت ایران اجازه داده نشده‌است. اما اگر متقاضی ثبت این نوع شرکت هستید، باید بدانید راه‌حل‌هایی وجود دارد.

بهترین پیشنهادی که می‌شود به شما عزیزان کرد این است که حداقل یک شریک مورد اعتماد بیابید. پس از انتخاب این شریک، درصد بیشتری از سهام شرکت را به خود اختصاص دهید و تعیین کنید که هر شریک با توجه به سرمایه‌ای که آورده است، تا چه میزان حق دخالت در شرکت را داشته باشد.

اگر به کسی برای شریک شدن اعتماد ندارید، ۹۹% سهام شرکت را متعلق به خود کنید و ۱% از سهام را به شریک دوم اختصاص دهید.

خلاصه

متأسفانه یا خوشبختانه، امکان تأسیس شرکت به صورت انفرادی در قانون ایران داده نشده‌است. اما شما چندین راه میان‌بر برای تحقق خواسته‌ی خود دارید. چندین نوع شرکت وجود دارند که امکان تأسیس با حداقل دو شریک را می‌دهند. این شرکت‌ها شرکت‌های تضامنی، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت‌های نسبی و شرکت مختلط غیر سهامی هستند.

شرکت‌های تضامنی پرداخت دیون و بدهی‌های شرکت را در صورت مطالبه به عهده سهامداران می‌گذارند. شرکت‌های با مسئولیت محدود، اکثرا میان اعضای خانواده و فامیل رواج دارند. این شرکت‌ها مسئولیت سهام را بر اساس سرمایه آورده هر شریک مشخص می‌کنند.

شرکت‌های مختلط غیر سهامی، ترکیبی از شرکت‌های تضامنی و مسئولیت محدود هستند. این شرکت‌ها فردی به نام ضامن دارند که مانند سهامدار در شرکت تضامنی عمل می‌کند. این ضامن مسئول پرداخت دیون طلبکاران در صورت نیاز است.

در شرکت‌های نسبی رویه‌ای مانند شرکت‌های با مسئولیت محدود پیش گرفته می‌شود. با این تفاوت که در شرکت‌های نسبی، در صورتی که طلبکاران مطالبه به عمل آورند، تنها در صورت انحلال شرکت است که ملزم به پرداخت از اموال شخصی خود می‌شوند.

در نهایت پیشنهادی به شما دادیم که از نظر قانونی مناسب‌ترین راه است. برای پاسخ به سوال‌های بیشتر و راهنمایی در این زمینه، با وکلای ماهر شرکت ثبت فردا در ارتباط باشید.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به لینک ثبت فردا مراجعه کنید یا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد