پرسش و پاسخ‌های ثبت شرکت

0

مانند هر بحث قانونی دیگری ثبت شرکت نیز سوالات فراوانی را در ذهن متقاضیان به وجود می‌آورد. این سوالات گاهی با خواندن یک متن و یا گاهی با کمک مشاور به پاسخ می‌رسند. از همین رو پرسش و پاسخ‌های ثبت شرکت گزینه‌ی مناسبی برای جویندگان در این زمینه هستند.

پرسش و پاسخ‌های ثبت شرکت

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : از کجا شروع کنیم؟ بیاید تا سری به متداول‌ترین سوالات ثبت شرکتی در این مبحث بزنیم. سوالاتی که شاید بارها از ذهن شما گذشته باشند ولی جوابی برای آنها پیدا نکرده باشید.

ما را در این قسمت از پرسش و پاسخ‌های ثبت شرکت همراهی کنید.

۱. آیا فردی با تابعیت خارجی اجازه ثبت شرکت در ایران را دارد؟

قوانین جمهوری اسلامی ایران مقرر کرده اند که اگر کسی که تبعه خارجی باشد، در صورتی که مرکز اصلی شرکت وی در ایران مستقر شود، شخص حقوقی ایرانی به شمار می‌رود.

۲. آیا فرد خارجی اجازه شریک شدن در شرکت‌های ایرانی را دارد؟

به منظور تشویق اتباع خارجی به سرمایه‌گذاری در ایران، درصد سرمایه‌گذاری این افراد هیچ محدودیتی نداشته و ایشان حق داشتن سهام تا ۱۰۰% را در ایران دارند.

۳. در چه صورتی شرکت تأسیس شده توسط اتباع خارجی به رسمیت شناسایی می‌شود؟

فردی که به عنوان شخص حقیقی یا حقوقی در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند، باید در کشور اصلی خود، شرکتی شناخته شده را دارا باشد. تنها در این صورت است که وی اجازه انجام فعالیت‌های تجاری با ایران را خواهد داشت. به عبارتی اگر شخصی خارجی که در ایران حقوقی شناخته می‌شود، در خارج از ایران و در کشور خود نیز شخصیتی حقوقی داشته باشد، به رسمیت شناخته می‌شود.

۴. مدارک مورد نیاز ثبت شرکت در ایران چه چیزهایی هستند؟

ارائه کپی از مدارک هویتی، مدارکی مانند جواز کسب، جواز تأسیس و غیره، با توجه به فعالیتی که شرکت انجام می‌دهد مؤثر است.

۵. تفاوت شرکت هلدینگ با شرکت سرمایهگذاری چیست؟

شرکت‌های هلدینگ در اغلب موارد مبادرت به فروش نمی‌کنند. چرا که این شرکت‌ها سهام شرکت‌هایی نزدیک فعالیت خود را خریداری می‌کنند و فعالیت خود را با سهام شرکت‌های دیگر انجام می‌دهند. این شرکت‌ها به قصد دخالت در مدیریت سایر شرکت‌ها به وجود آمده‌اند؛ به عبارتی شرکت‌های هلدینگ سهامی را خریداری می‌کنند که پس از خرید آن اجازه دخالت در امور شرکت‌ها را دارا باشند.

اما شرکت‌های سرمایه‌گذاری صرفا شرکت‌هایی هستند که سهام دیگر شرکت‌ها را برای مدتی معین می‌خرند و هنگام گران‌تر شدن آن، سهام را به فروش می‌رسانند. به بیانی دیگر این شرکت‌ها فقط برای سرمایه‌گذاری تأسیس شده‌اند و در سریع‌ترین حالتی که سهام گران شود، آن را به فروش می‌رسانند.

۶. چه مبلغی از سهم الشرکه در بانک نگهداری می‌شود؟

در این سوال از پرسش و پاسخ‌های ثبت شرکت به مبلغ سهم الشرکه می‌پردازیم. بستگی به نوع شرکتی که دارید، در صورت سهامی عام و خاص بودن شرکت، ۳۵% از سرمایه اصلی شرکت باید در حساب بانکی گذاشته شود. این حساب بانکی در بدو تأسیس شرکت ساخته شده‌است و سرمایه اولیه شرکت در آن گذاشته می‌شود.

۷. مجامع عمومی چگونه انجام می‌پذیرند؟

اگر با طرح پرسش و پاسخ‌های ثبت شرکت به جست‌وجوی مجامع عمومی آمده‌اید باید بدانید که در این جلسات هیئت رئیسه وجود دارد. این هیئت متشکل از مواردی است که برای شما شرح می‌دهیم. اولین فرد در این مجمع رئیس یا همان رئیس هیئت مدیره است. افراد دوم ناظران هستند. این ناظران از میان سهامداران انتخاب می‌شوند. یک منشی نیز باید انتخاب شود. این منشی از بین سهامداران یا حتی خارج از سازمان انتخاب می‌شود.

۸.  چه شرکت‌هایی امکان عرضه سهام در بورس را دارند؟

تنها شرکت‌های سهامی عام هستند که این اجازه برای آنها صادر می‌شود. شرکت‌های سهامی خاص و دیگر شرکت‌ها اجازه ارائه سهام در بورس و عرضه اوراق را دارا نیستند.

۹. پذیره‌نویسی چیست؟

پذیره‌نویسی به معنای تأمین کردن بخشی از سرمایه شرکت توسط سهامداران است. این عمل، عملی تجاری محسوب نمی شود.

۱۰. بازرس کیست و چه مسئولیتی در شرکت دارد؟

بازرس فردی است که فعالیت‌های شرکت و هیئت مدیره را مورد نظارت قرار می‌دهد. این فرد یا افراد به حساب‌های مالی، بدهی‌های شرکت، نحوه عملکرد مدیران و غیره نظارت می‌کنند. این نظارت‌ها و صورت‌های مالی در مجمع عمومی به اطلاع سهامداران قرار می‌گیرد.

اگر شرکت سهامی خاص باشد، حداقل دو بازرس نیاز دارد. یک بازرس اصلی و دیگری علی البدل شناخته می‌شود. طول فعالیت این بازرسان یک سال مالی تعیین شده و پس از این مدت باید تغییر کنند.

۱۱. بازرس علی البدل چه کسی است؟

در صورتی که بازرس اصلی توانایی عمل خود، به دلیل بیماری یا فوت و غیره، را نداشته باشد، بازرس علی البدل مسئولیت‌های وی را انجام می‌دهد.

۱۲. آیا نوع شرکت تفاوتی در مالیات ایجاد می‌کند؟

خیر. نوع ثبت شرکت هیچ تفاوتی در مالیاتی که پرداخت می‌شود ایجاد نمی‌کند. مالیات‌های مقرر شده بر اساس سود سالانه، دفاتر و فعالیت‌های شرکت تعیین می‌شوند.

خلاصه

مانند هر مبحث دیگری، سوالاتی درباره ثبت شرکت‌ها وجود دارند که در ذهن برخی از افراد گنگ هستند. با این مقاله سعی داشتیم چند تا از مهم‌ترین و شایع‌ترین سوالات در مورد ثبت شرکت را برای شما عزیزان روشن کنیم.

در مقاله پرسش و پاسخ‌های ثبت شرکت به سوالاتی نظیر، شرایط اتباع خارجی برای ثبت شرکت در ایران و اجازه شریک شدن این افراد در شرکت‌های ایرانی، پاسخ دادیم. همچنین سری زدیم به چگونگی کارکرد بازرسان و معرفی بازرس علی البدل که در مواقعی خاص به کارهای بازرس اصلی می‌پردازد.

آیا تمامی شرکت‌ها اجازه ارائه سهام در بورس را دارند؟ ما به این سوال به وضوح پرداختیم و شرکت‌هایی که اجازه ارائه اوراق و سهام در بورس دارند را مشخص کردیم.

همچنین به نحوه برگزاری مجامع عمومی سخن به میان آوردیم و تفاوت بین شرکت‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های هولدینگ را با معرفی کامل آنها توضیح دادیم.

ممکن است هزاران سوال دیگر درباره ثبت شرکت در ذهن شما به وجود بیاید. برای تمامی این سوالات، شرکت ثبت فردا جواب دارد. سوالات خود را با ما مطرح کنید تا با مشورت بهترین و مجرب‌ترین وکلای کشور به آنها پاسخ داده شود.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به لینک ثبت فردا مراجعه کنید یا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد