دانستنی های تشکیل و ثبت شرکت تضامنی

0

دانستنی های تشکیل و ثبت شرکت تضامنی : جدا از اینکه قصد ثبت شرکت تضامنی دارید یا ثبت شرکت دیگری برای تشکیل شرکت تجاری به حداقل دو نفر شریک، سرمایه گذار یا سهام دار نیاز خواهید داشت که پس از طی مراحل قانونی و کسب مجوز های لازم اقدام به ثبت شرکت کنند. هر شرکتی باید مشخص کند که چه هدفی را دنبال می کند و تعداد نفراتی که قرار است باهم شراکت یا سرمایه گذاری می کنند نیز باید مشخص شود.

دانستنی های تشکیل و ثبت شرکت تضامنی

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : شرکت ها طبقه بندی مختلفی دارند که عبارتند از: شرکت سهامی عام، شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود. افراد برای ثبت شرکت باید قالب مناسب برای ساختار شرکت خود را معرفی و انتخاب نمایند. اگر قصد ثبت شرکت در کوتاه ترین زمان را دارید و به دنبال راهی ساده و بدون دردسر هستید با کارشناسان حرفه ای ثبت فردا مشورت کنید.

شرکت تضامنی چگونه شرکتی است؟

ثبت شرکت به صورت تضامنی به این صورت است که حداقل دو نفر یا بیشتر برای امور تجاری اقدام به ثبت شرکت می کنند. در این نوع شرکت نام مالکان حتما در اساسنامه شرکت با مسئولیت تضامنی قید می شود.

در این صورت اگر زمانی دارایی های شرکت برای پرداخت قروض و بدهی های شرکت کافی نباشد، هر یک از شرکا موظف به پرداخت تمامی بدهی و قروض هستند. در شرکت تضامنی مسئولیت اعضا خطیرتر از انواع دیگر شرکت ها است.

در تشکیل و ثبت شرکت تضامنی باید توجه داشت که تعهدات محدود به مبلغ سرمایه شرکت نیست بلکه هر زمان که شرکت بدهی داشته باشد. اعضا موظف هستند از سرمایه و اموال شخصی خود دیون را پرداخت نمایند. این نکته مهم وجه تمایز شرکت تضامنی با سایر انواع شرکت ها است.

درجه اهمیت شرکت تضامنی در معاملات

در تشکیل و ثبت شرکت تضامنی این نکته قید می شود که تمامی شرکاء صرف نظر از میزان سرمایه گذاری که در شرکت داشته اند، در قبال کل سرمایه و پرداخت زیان ها و دیون شرکت مسئول هستند. این نوع از ضمانت باعث دلگرمی و اعتماد مشتریان می شود؛ زیرا اگر شرکتی با بن بست سرمایه و رکود مواجه شود با اشخاص حقیقی روبرو هستیم. طرف های قرارداد و بستانکاران دغدغه بسیار کمی برای دریافت مطالبات خود دارند. این شرکت ها بیشتر با اعضای نزدیک خانواده و یا دوستان مورد اعتماد به ثبت می رسد.

مراحل ثبت شرکت تضامنی

جهت تشکیل و ثبت شرکت تضامنی به حداقل دو نفر شریک یا سهامدار نیاز است. قید نام مالکان در اساسنامه شرکت الزامی است و سود شرکت نیز بر اساس توافق بین شرکا تقسیم می شود.

معمولا شرکت های تضامنی نیازی به اساسنامه ندارند اما اگر بین شرکاء قراری معین شود باید در اساسنامه قید شود. در اساسنامه شرکت به صورت کلی موارد زیر درج می شود:

  • نام شرکت؛
  • موضوع فعالیت شرکت؛
  • مدت فعالیت شرکت؛
  • سرمایه نقدی و غیر نقدی شرکاء؛
  • شرایط و قدرالسهم سود و زیان شرکت؛
  • قوانین مربوط به انحلال شرکت و فوت شرکاء.

مدارک لازم برای ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی یکی از انواع شرکت هایی است که بیشتر به صورت خانوادگی و دوستانه ثبت و اداره می شود. به دلیل اینکه مسئولیت اعضا در مقابل اقدامات و فعالیت های شرکت بالا است، افراد مورد اعتماد برای شراکت انتخاب می شوند. مدارک لازم برای تشکیل و ثبت شرکت تضامنی عبارتند از:

  • دو برگ تقاضانامه؛
  • دو نسخه از اساسنامه؛
  • دو برگ شرکت نامه؛
  • فتوکپی شناسنامه شرکاء؛
  • مجوز از مراجع مورد نیاز با توجه به نوع فعالیت.

نکاتی پیرامون تشکیل و ثبت شرکت تضامنی

چند نکته مهم در رابطه با این گونه شرکت ها حائز اهمیت است که به صورت مختصر به آن می پردازیم.

  • در مدارک ثبت شرکت تضامنی، شرکت نامه اهمیت بالایی دارد و به هیچ عنوان قابل تغییر نیست؛ مگر اینکه تمامی اعضا بخواهند تغییری ایجاد کنند.
  • بهتر است نام گذاری شرکت های تضامنی به صورت ذکر نام یک نفر و شرکاء باشد. مثلا در نام شرکت بهتر است که قید شود شرکت تضامنی عزیزی و برادران.
  • در صورت فوت یکی از اعضا باید نام شرکت جایگزین شود و شرکت نامه تغییر کند.
  • میزان سود و زیان هر یک از افراد در شرکت منوط به سهمی است که آورده اند. در واقع منفعت به میزان قدر السهم است.
  • در ابتدای تاسیس شرکت برای انتخاب شرکاء نیاز به دقت فراوان است.

اصول مهم در شرکت تضامنی

همان طور که گفته شد در شرکت تضامنی قراری بین شرکاء برقرار می شود. سه اصل در تشکیل و ثبت شرکت تضامنی از اهمیت زیادی برخوردار است:

اصل اول سهم الشرکه غیر قابل انتقال

شرکت های تضامنی به اعتبار شرکاء وابسته است. اقدامات هر کدام از اعضا ممکن است تعهداتی را برای سایر اعضا به وجود آورد. بنابراین انتخاب شرکاء باید با چشمانی باز و واقع بین صورت گیرد. در این شرکت ها افراد نباید سهم خود را به دیگری منتقل کند مگر اینکه مجدد با هماهنگی تمام اعضا قوانین را تغییر دهند.

اصل دوم در نام شرکت عنوان تضامنی تاکید شود

بر طبق قانون تجارت عنوان تضامنی باید در نام شرکت قید شود. حتما نام یکی از اعضا باید در عنوان  قید شده باشد. در این صورت مشخص می شود اشخاص حقیقی متعهد به امور شرکت هستند. در اینگونه موارد بالا بودن اعتبار اشخاص به افزایش اعتبار شرکت می افزاید.

اصل سوم مسئولیت تضامنی شرکاء

این اصل به این معنا است که اگر سرمایه شرکت برای تادیه دیون کافی نباشد هر کدام از شرکاء مسئول پرداخت دیون هستند. طلبکاران می توانند به هر کدام از اعضا مراجعه و طلب خود را وصول نمایند.

کلام آخر

شرکت تضامنی در حیطه شرکت های شخصی است. این نوع از شرکت ها اعتبار و شخصیت شرکاء بسیار کلیدی و حائز اهمیت است. در این نوع از شرکت ها مسئولیت شرکاء نامحدود تعریف می شود و تمامی شرکاء متعهد به کلیه اموال و دارایی های شرکت هستند. تشکیل و ثبت شرکت تضامنی از این جهت اهمیت بسیاری دارد که تمامی شرکاء در قبال بدهی ها و دیون شرکت مسئولیت تضامنی دارند و سهم الشرکه نیز غیر قابل انتقال است.

در صورتی که تصمیم به ثبت شرکت دارید، ثبت فردا با کادر تخصصی در زمینه ثبت شرکت شما را تا تحقق نتیجه دلخواه یاری خواهد کرد.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به لینک ثبت فردا مراجعه کنید یا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد