وظایف مدیر یا مدیران در اداره و ثبت شرکت تضامنی چیست؟

0

وظایف مدیر یا مدیران در اداره و ثبت شرکت تضامنی چیست؟ مدیر یا مدیران در هر مجموعه و شرکتی شرح وظایف و اختیاراتی دارند که از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت است و هر یک اختیاراتی با محدودیت های خاص را برای مدیران در نظر دارند. اگر به فکر تاسیس و ثبت شرکت تضامنی هستید؛ لازم است که با وظایف و اختیارات، مقررات و دامنه حدود اختیارات مدیر یا مدیران در ارائه دستورات و اقدامات قانونی نیز آشنا باشید.

وظایف مدیر یا مدیران در اداره و ثبت شرکت تضامنی چیست؟

  • ما در این مقاله قصد داریم که شما را با وظایف مدیر در ثبت شرکت تضامنی به طور مفصل آشنا کنیم که شما ضمن آشنایی با این وظایف و مسئولیت ها، بهترین و مناسب ترین تصمیمات را در این زمینه اتخاذ کنید.

در این رابطه باید بدانید که اگر به ثبت شرکت تضامنی و همچنین دیگر قالب های شرکت تجاری در ابعاد درون کشوری و بین المللی علاقه مند هستید؛ این فرصت را دارید که با مراجعه به سایت معتبر ثبت فردا با استفاده از تجربه متخصصین و کارشناسان این سایت با صرف حداقل هزینه و در کم ترین زمان ممکن به ثبت شرکت مورد نظر خود بپردازید. در ادامه مقاله با ما همراه باشید که در ثبت و اداره شرکت خود دچار مشکل نشوید.

مهم ترین وظایف مدیر در ثبت شرکت تضامنی

مهم ترین وظایف مدیر در ثبت شرکت تضامنی به شرح زیر است:

  1. به ثبت رسانی شرکت
  2. اجرای مصوبه های شرکای شرکت و مفاد اساسنامه، شرکتنامه و مقررات قانونی
  3. دعوت و جمع آوری شرکا به منظور اخذ تصمیم گیری های مهم و اساسی در مواقع ضروری
  4. انجام تمام وظایفی که بر اساس قوانین و مقررات مرتبط با موضوع برای اداره امور شرکت ضروری است و نیز در اساسنامه آورده شده است و همچنین ارسال صورت جلسه های مصوبات شرکا به مرجع ثبت شرکت ها به منظور ثبت و آگهی مراتب لازم الثبت در دفتر ثبت شرکت ها، امضای مدارک و اسناد با رعایت پیش آورده های شرکتنامه
  5. پیگیری انتشار آگهی در مرجع ثبت شرکت ها مربوط به مواردی همچون: تغییر اساسنامه شرکت، تمدید مدت شرکت بیش از مدت مقرر، انحلال شرکت، تغییر نام شرکت و موارد دیگر.
  6. نظارت و بازبینی موارد زیر به منظور ارائه به شرکا و تنظیم اظهارنامه مالیاتی به منظور ارائه به حوزه مالیاتی.
  • گردش مالی شرکت و ایجاد ترازنامه
  • حساب سود و زیان سال مالی گذشته
  • وجه دارایی
  • مطالبات
  • بدهی های شرکت
  • صورتحساب یا گزارش دوره عملکرد سالیانه.

وظایف مدیر در اداره شرکت تضامنی

  1. در صورت وجود تعدد مدیران، دعوت از آن ها به منظور انجام امور شرکت به ترتیب و در وقت های تعیین شده در اساسنامه.
  2. تنظیم و تهیه صورت جلسه لازم از مذاکرات، تصمیمات و انجام وظایف بر اساس تقسیم کاری که از طرف شرکا بین مدیران انجام می شود.
  3. لحاظ حداقل ۵% پنج درصد از سود خالص شرکت در هر سال تحت عنوان سرمایه احتیاطی یا اندوخته قانونی جهت رسیدگی به موارد زیر:
  • جبران خسارت های احتمالی سال های بعد.
  • با رعایت مفاد اساسنامه، ترتیب این اندوخته یا ذخیره اختیاری به منظور جبران و تامین ضررهای احتمالی و استهلاک اموالی که در اثر استفاده دچار استهلاک شده و ارزش و قیمت آن ها کاهش پیدا کرده است.
  • جهت تکمیل محل خالی مطالبات مشکوک الوصول و امثال آن.
  1. تقسیم سود تقسیم شدنی بین شرکا در پایان سال مالی طبق ماده ۱۱۹ قانون تجارت.

محدودیت اختیارات و وظایف مدیر در ثبت شرکت تضامنی و اداره آن

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : با استناد به قانون تجارت مدیر در شرکت های تضامنی در حکم وکیل شرکت است. بنابراین جهت اینکه این امکان را داشته باشد که شرکت خود را در برابر اشخاص ثالث متعهد کند؛ لازم است که به اسم شرکت و در قلمرو اختیارات خود و موضوع شرکت به تصمیم گیری بپردازد. در غیر این صورت، مسئول تعهدات یاد شده خواهد بود.

در این رابطه باید بدانید که این امکان وجود دارد که وظایف مدیر در ثبت شرکت تضامنی محدودیت های خاصی داشته باشد. شرکا قادر هستند که در اساسنامه  شرکت، قلمرو اختیارات و وظایف مدیر را تعیین کنند. با این وجود، قانونگذار در دو مورد زیر بر اختیارات مدیر شرکت تضامنی محدودیت اعمال می کند:

محدودیت انجام فعالیت های بازرگانی

مدیر یا شریک شرکت تضامنی این امکان را ندارد که بدون رضایت و موافقت دیگر شرکا (به حساب خود یا حساب شخص ثالث) جهت انجام تجارتی از نوع تجارت شرکت اقدام کند. از طرفی مدیر این حق را ندارد که تحت عنوان شریک ضامن یا شریک با مسئولیت محدود در شرکتی دیگر که کسب و کاری به شکل تجارت شرکت مزبور دارد؛ فعالیت کند.

محدودیت در تقسیم سود

ماده ۱۳۲ قانون تجارت عنوان می کند که اگر در نتیجه زیان های وارد شده به شرکت، سهم الشرکه شرکا کسر شود؛ تا زمانی که این کمبود جبران نشود؛ پرداخت هر نوع سود و منفعت به شرکا ممنوع است. به عبارت دیگر، مدیر شرکت تضامنی این حق را ندارد که به منظور جبران زیان وارد شده به شرکت، سود به وجود آمده را تقسیم کند.

اداره شرکت تضامنی در صورت تعدد مدیران

بر اساس آنچه که پیش از این اشاره شد؛ شرکا این امکان را دارند که جهت اداره شرکت به انتخاب چند مدیر بپردازند. در این صورت معاملات و قراردادهای آن ها با اشخاص ثالث در صورتی سودمند خواهد بود که مطابق مقرراتی که جهت چگونگی تصمیم گیری آن ها در اساسنامه نقل شده است؛ عمل کرده باشند.

همچنین در صورتی که جهت اخذ تصمیم در اساسنامه ذکر نشده باشد که به کسب توافق نیاز دارند یا به صورت انفرادی مشکلی ندارد؛ طبق قواعد عمومی وکالت هیچ یک از آن ها این امکان را ندارد که بدون دیگری یا دیگران نسب به اخذ تصمیم اقدام کند.

سخن آخر

انتخاب مدیران در شرکت های تضامنی و همچنین وظایف آن ها در این شرکت ها از مسائلی است که پیش از ثبت شرکت باید به آن پرداخته شود. ما در این مقاله شما را با نحوه انتخاب مدیران در شرکت تضامنی و وظایف مدیر در ثبت شرکت تضامنی آشنا کردیم.

همچنین گفته شد که جهت کسب اطلاعات بیشتر در این باره به سایت معتبر ثبت فردا مراجعه کرده و با متخصصان این سایت در رابطه با امورات شرکت خود مشورت کنید.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به لینک ثبت فردا مراجعه کنید یا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد