وجه افتراق بین بازرس شرکت سهامی و ناظر شرکت با مسئولیت محدود چیست؟

0

وجه افتراق بین بازرس شرکت سهامی و ناظر شرکت با مسئولیت محدود چیست؟ ممکن است بدانید که شرکت های تجاری در قالب ها و انواع مختلفی در حال فعالیت هستند؛ اما ناظران و بازرسان نیز به کار شرکت های تجاری در قالب های مختلف رسیدگی می کنند.

وجه افتراق بین بازرس شرکت سهامی و ناظر شرکت با مسئولیت محدود چیست؟

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : ما در این مقاله قصد داریم که شما را با اعمال این بازرسان و ناظران که به نظارت در کار شرکت های سهامی و همچنین شرکت های با مسئولیت محدود مشغول هستند؛ آشنا کنیم.

شما علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه و افزایش آگاهی نسبت به ثبت شرکت های تجاری در انواع قالب ها و همینطور در ابعاد درون کشوری و بین المللی این فرصت را دارید که به سایت معتبر ثبت فردا مراجعه کنید.

به طوری که با استفاده از تجربه متخصصین و کارشناسان در حوزه ثبت شرکت، از خدمات گوناگون و متنوع در این زمینه بهره مند شوید. به این شکل با صرف حداقل هزینه و در کم ترین زمان ممکن به ثبت شرکت مورد نظر خود می پردازید.

بازرس شرکت سهامی کیست و چه وظایفی دارد؟

در فرآیند تاسیس و ثبت شرکت سهامی تعیین نمایی از بازرس شرکت یکی از فرایندهایی است که نقش مهمی در این بین ایفا می کند. بازرس عبارت از شخصی است که با توجه به موضوع، مجمع های عمومی موسس و عادی صاحبان سهام، او را جهت اموراتی همچون موارد زیر تعیین می کنند:

  • بازبینی فعالیت های شرکت و امور مالی و حسابداری آن با قصد حمایت از حقوق سهام داران طبق قوانین تجارت و اساسنامه شرکت.
  • تهیه و تقدیم گزارش صحت، درستی یا نادرستی اقدامات مدیران به مجمع عمومی عادی.

نکات قابل توجه در ارتباط با بازرس شرکت های سهامی

در رابطه با بازرس شرکت های سهامی باید نکاتی را بدانید که در ادامه به آن ها اشاره می شود:

  1. بازرس خارج از اعضای هیات مدیره گزینش می شود؛ یعنی یکی از اعضای این هیات نخواهد بود.
  2. در ابتدای تاسیس شرکت های سهامی بازرس یا بازرسان در شرکت های سهای از نوع عام، از جانب مجمع عمومی موسس گزینش شده و از طرفی در شرکت های سهامی خاص نیز این عمل از جانب مجمع عمومی موضوع ماده ۲۰ مصوبه قانون تجارت انجام می شود.

در سال های آتی در هر دو قالب شرکت سهامی عام و سهامی خاص گزینش بازرسان از جانب مجمع عمومی عادی به عمل می آید.

  1. بازرس شرکت سهامی به مدت یک سال انتخاب شده و ماموریت و مسئولیت خواهند داشت.
  2. همانطور که اشاره شد؛ بازرسی، نظارت در امور مالی و حسابداری شرکت به منظور حفظ حقوق سهامداران است.

باید توجه داشت که مجمع عمومی عادی باید یک یا چند بازرس جایگزین نیز گزینش کند که در صورت غیبت، مرگ، استعفا یا عزل به دلیل سلب شرایط یا عدم قبول سمت به وسیله بازرس یا بازرسان اصلی، جهت انجام وظایف مربوطه دعوت شوند.

هیات نظار در شرکت با مسئولیت محدود

تاسیس شرکت با مسئولیت محدود عموما بر اساس شناخت قبلی و عمیق شرکا از یکدیگر و اعتمادی که به یکدیگر دارند؛ شکل می گیرد. به همین جهت تا زمانی که تعداد شرکا از ۱۲ نفر تجاوز نکرده باشد؛ بر اساس قانون شرکا هستند که در امور شرکت نظارت می کنند. این در حالی است که از اختیار نمایی ناظر یا بازرس ممنوع نشده اند.

اما زمانی که تعداد شرکا بیش از ۱۲ نفر شد؛ قانون گذار شرکت با مسئولیت محدود را موظف به اختیار هیات نظار خواهد کرد که این هیات توسط مجمع عمومی شرکا گزینش می شوند.

ماده ۱۰۹ معطوف به ماده ۱۶۵ قانون تجارت

ماده ۱۰۹ قانون تجارت عبارت است از: در هر یک از شرکت های با مسئولیت محدود، هیات ناظران حداقل با ترکیب سه نفر از شرکا ایجاد می شود و این هیات ناظران را مجمع عمومی شرکا بلافاصله پس از تاسیس قطعی شرکت و پیش از انجام هرگونه اقدامی در امور شرکت معین می کند.

انتخاب هیات بر حسب ضوابط مقرر شده، در شرکت نامه بازبینی می شود و در هر صورت، اولین هیات ناظران به مدت یک سال انتخاب خواهند شد. باید بدانید که قانون جهت گزینش های بعدی هیات نظار از منظر مدت ماموریت و فعالیت آن ها اقداماتی جدی صورت نمی دهد و مدت ماموریت آن ها برای دوره های بعدی بیشتر از ۱ سال در شرکت نامه پیش بینی نمی شود.

اما با توجه به ضوابط قانونی حاضر در این موضوع، از جنبه ماده ۱۴۴ مصوبه قانونی، اصلاح قسمتی از قانون تجارت در رابطه با مدت زمان فعالیت بازرس شرکت سهامی که در هر سال مجددا گزینش می شود؛ باید گفت که بر اساس اصول، در شرکت های با مسئولیت محدود نیز مدت ماموریت اعضای هیات ناظران در دوره های بعد نیز ۱ سال بوده و گزینش مجدد ناظرین قبلی هیچ مشکلی ایجاد نمی کند.

وجه افتراق بین بازرس ناظر بر شرکت سهامی و ناظر شرکت با مسئولیت محدود

بین بازرسان شرکت های سهامی و ناظران شرکت های با مسئولیت محدود وجه تمایزهای کلیدی در زمینه شرایط گزینش، محدودیت های تصمیم گیری و موارد دیگر وجود دارد که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

وجه افتراق اول

بازرس شرکت سهامی از بین اشخاصی به جز مدیران، مدیر عامل شرکت سهامی و نزدیکان نسبی یا سببی آن ها تا درجه سوم از اقوام طبقه های اول و دوم و نیز خارج از مزد بگیران آن ها باید باشد. همچنین لازم است که از بین اشخاصی که خارج از شرکت مشغول به فعالیت هستند؛ گزینش شوند. اما در شرکت با مسئولیت محدود ضرورت دارد که عضو هیات نظار از بین شرکای این شرکت گزینش شود.

وجه افتراق دوم

در صورت غیبت، معذوریت، مرگ، استعفا، سلب صلاحیت و شرایط یا عدم قبول این عنوان از طرف بازرس یا بازرسان شرکت های سهامی، از بازرسان جایگزین استفاده می شود. اما در هیات نظار اگر یکی از اعضا معذور باشد؛ فوت کرده باشد؛ استعفا داده یا صلاحیت او از وی گرفته شده باشد یا این عنوان و سمت را نپذیرد؛ مجمع عمومی شرکا موظف است که جانشین او را تعیین کند. در غیر این صورت، تصمیم های اتخاذ شده توسط دو ناظر دیگر، قانونی نخواهد بود و به رسمیت شناخته نمی شود.

وجه افتراق سوم

در صورتی که شرکت سهامی بازرسان متعددی داشته باشد؛ هر یک از آن ها این امکان را دارند که به تنهایی وظایف خود را انجام دهند. با این وجود تمامی بازرسان موظف هستند که گزارش واحدی تهیه و ارائه کنند. در صورت وجود اختلاف عقیده و رای بین بازرسان، موارد مورد اختلاف لازم است که با ارائه دلیل در گزارش قید شود.

اما در هیات نظار شرکت های با مسئولیت محدود، نه تنها تعداد ناظران همواره متشکل از ۳ نفر است؛ بلکه تصمیم گیری با توجه به اکثریت آرا صورت می گیرد. با این وجود، همیشه سه عضو هیات ناظران باید در جلسه حضور داشته باشند.

سخن آخر

ما در این مقاله به معرفی بازرس شرکت سهامی و ناظر شرکت با مسئولیت محدود پرداختیم و وجوه تفاوت و تمایز آن ها را برای شما شرح دادیم و به ملاحظات قانونی و دامنه فعالیت های هر یک در این شرکت ها اشاره کردیم.

در نهایت نیز باید بدانید که این فرصت را دارید که جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و در حوزه ثبت شرکت در ابعاد داخلی و بین المللی با کارشناسان و متخصصان سایت معتبر ثبت فردا مشورت کنید. چنان که این افراد در کم ترین زمان مشکل شما را برطرف خواهند کرد.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به لینک ثبت فردا مراجعه کنید یا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد