کاشی سنتی چیست

0
کاشی سنتی چیست : کاشی سنتی بزرگترین جزء از بدنه مصالح ساختمانی هنری در معماری است. اما اگر بپرسیم کاشی سنتی چیست؟ به این پاسخ می‌رسیم که: اصولا به هر جسم سخت و سفت که برای پوشش کف، دیوار یا زمین در ساختمان به‌کار می‌رود مانند سرامیک یا پوشش‌های مشابه کاشی می‌گویند.

کاشی سنتی چیست

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : کاشی می‌تواند به هر شکل هندسی منظم باشد، گرچه به‌دلیل کارکرد عمده آن در پوشش دیوار و کاربردهای روزمره ما آن را بیشتر در اشکال مربع و مستطیل دیده‌ایم. جنس کاشی هم بسیار متنوع و حتی گاه شیشه یا فلز است. اما در معماری متداول شهری بیشتر از سرامیک به‌عنوان کاشی استفاده می‌شود. کاشی سنتی در معماری ایران زمین از گذشته‌های دور و اغلب به‌منظور پوشش سقف، کف و دیواره‌های اماکن مذهبی و بناهای یادبود به‌کار گرفته شده است. اما امروزه علاوه بر این‌ها در بافت رایج شهری، المان‌ها و نیز در قالب هدیه دست‌به‌دست می‌شود. در ادامه مطلب موارد بیشتری در مورد کاشی سنتی می‌آموزیم. با ما همراه باشید.

کاشی سنتی در گذر تاریخ…

ساخت و ساز و نماسازی بناها در طول تاریخ بشر به‌عنوان بخشی جدایی ناپذیر از بدنه فرهنگ و تمدن انسانی همواره مطرح بوده است. کاربرد مصالحی مانند کاشی سنتی در این بازه زمانی خصوصا هنگامی اهمیت بیشتری یافت که از آن در بدنه بناهای یادبود و مقبره‌ها، یادمان‌های سنتی و نیز اماکن مذهبی استفاده شد. همین موضوع پای کاشی سنتی را از سرزمینی به سرزمین دیگر و از قاره‌ای به قاره دیگر گشود. با فتح سرزمین‌های دور و نزدیک توسط اسلام طرح‌های اسلیمی در کاشی سنتی نیز به آن سرزمین‌ها راه یافتند. هرچند طراحی و شیوه‌های پخت و سایر مراحل کاشی‌سازی نیز متقابلا از آن ممالک به سرزمین‌های اسلامی وارد شد. شاید این دوران را بتوان به همین مناسبت دوران تلفیق این هنر نامید. امروزه اما در مسیر جاده طولانی و پرپیچ ‌و خمی هستیم که کاشی سنتی تا رسیدن به ما و دوران ما طی کرده است. نقش و نگارهای رنگین و لعاب‌کاری‌های هنرمندانه استادکاران این فن مسیر را مزین کرده است و آثار بی‌بدیل کاشی‌کاری در طول این جاده می‌درخشند. کشور ما با گنجینه رنگین‌ و گرانبهایی از کاشی سنتی بی‌شک نقطه درخشان این مسیر در طول تاریخ است.

کاشی سنتی چیست؟

کاشی سنتی چیست : برای علاقمندان به هنرای تجسمی و صنایع دستی هیچ شکی وجود ندارد که کاشی سنتی بخش بزرگی از بار این رشته از هنر را بر دوش می‌کشد. گرچه پسوند سنتی با این نوع کاشی قرین شده اما کاربرد آن در نماهای مدرن شهری نیز این روزها رونق گرفته است و اینک تجلی این نمونه از هنر بر در و دیوار اماکن شهرها اعم از سنتی و مدرن می‌درخشد. کلمه کاشی به معنای منصوب به کاشان است و از آن جهت بر این صنعت هنری نهاده شده که به‌احتمال زیاد نخستین ساخته‌های کاشی سنتی ایرانی از این شهر برآمده‌اند. در کتاب فرهنگ علامه دهخدا کاشی به “نوعی خشت که بر آن نقاشی کنند و آبگینه ساییده بر روی آن بمالند و بپزند، چنان که رنگین و شبیه چینی شود” تعبیر شده است. اما قدمت این کار به بیش از ۶ هزار سال می‌رسد. نخستین نمونه های این نوع کاشی را می‌توان در بناهای مربوط به دوران هخامنشی و آشور مشاهده نمود. این صنعت در دوران ظهور اسلام ضمن تلفیق با هنر طراحی اسلیمی به اوج رسیده است. از مساجد نایین و نی‌ریز می‌توان به‌عنوان نمونه‌های کهن و بی‌بدیل کاشی‌کاری سنتی در ایران نام برد.

انواع سبک‌های کاشی سنتی چیست؟

کاشی سنتی چیست : استفاده از کاشی در معماری از دیرباز در ایران و دیگر کشورهای منطقه متداول بوده است. کاشی‌هایی که برای تزئین ساختمان‌ها و عمارات به‌کار می‌روند عموما به پنج دسته کلی تقسیم می‌شوند: کاشی معرق: از تراشیدن تکه‌های کوچک و تلفیق آنها به یکدیگر ساخته می‌شود. کاشی معقلی: دارای طرح هندسی بوده و از تلفیق این‌گونه اشکال ساخته می‌شود. کاشی گره چینی: که از چیدن قطعات کاشی در کنار هم پدید می‌آید. کاشی هفت رنگ یا خشتی: از تلفیق خشت‌های کوچک رنگی و لعاب‌دار طرحی کلی ساخته می‌شود. کاشی مشبک: که ساختاری شبکه‌ای از کاشی است. این ۵ دسته اصلی در تلفیق و ترکیب با یکدیگر مبدا ایجاد طرح‌های بسیار زیبا و اعجاب‌انگیزی از کاشی سنتی شده‌اند که در بناهای ایرانی می‌درخشند. غالبا چندین شیوه کاشی‌کاری در هر بنا مورد استفاده قرار می‌گیرند. ترکیب این شیوه‌ها در بخش‌های مختلف بنا کاربرد دارند. برای مثال کاشی‌کاری مشبک چنان که از نامش برمی‌آید بیشتر در پنجره‌ها و نماهای رو به بیرون استفاده می‌شود.

دیگر انواع کاشی چیست؟

غیر از ۵ گانه‌های کاشی سنتی که در میان همگان معروفند انواع دیگری نیز از این کاشی وجود دارد که کمتر از آنها یاد می‌شود. این نمونه‌ها عبارتند از: کاشی مُهری: این نوع کاشی سنتی با تهیه مهر کنده‌کاری شده و قالب‌گیری آن تهیه می‌شود. کاشی نره‌ای: معمولا از کاشی سنتی معمولی ضخیم‌تر بوده و در گنبدها بیشترین استفاده را دارد. کاشی پیش‌بُر: از قالب‌گیری با فلز و چوب تهیه و گاه نیز به شکل خام استفاده می‌شده است. کاشی زیر رنگی: لعاب را با رنگ دلخواه بر روی کاشی ریخته و در کوره می‌پزند. سپس باز لعاب زده و مجددا در کوره می‌پزند. بعد از برش و تلفیق هم بار دیگر لعاب‌کاری و برای بار سوم به کوره‌پزخانه فرستاده می‌شوند. رنگ اول زیر رنگی و رنگ دوم نقش اصلی نامیده می‌شود. کاشی خط بنایی: از ترکیب خط کوفی در امتداد افقی و عمودی طرح‌های جالب کاشی‌کاری پدید می‌آید که به خط بنایی معروف است.

نتیجه

آنچه از نوشتار بالا نتیجه می‌گیریم بیش از هر چیز اهمیت کاشی سنتی در اعتلای فرهنگ و هنر ایرانی است. امتداد دوره‌های تاریخی که این هنر را در خود پرورانده و رشد داده‌اند نیز از دیگر مواردی است که در این متن به آنها اشاره شده است. اشاره به انواع کاشی کاری سنتی نیز در این متن آمده که شامل این موارد است: کاشی معرق، کاشی معقلی، کاشی گره چینی، کاشی هفت رنگ یا خشتی، کاشی مشبک، کاشی مُهری، کاشی نره‌ای، کاشی پیش‌بُر و کاشی زیر رنگی هر یک از این انواع نیز در روش ساخت و کاربرد آنها دارای تمایزات و تشابهاتی هستند که در حوزه هنر وسیع کاشی کاری می‌گنجند. برای علاقمنذان به این هنر سنتی و کسانی که می‌پرسند کاشی سنتی چیست؟ پاسخ‌هایی درخور در این حوزه فراهم آمده است. شما هم در صورت علاقه به هنر کاشی کاری سنتی می‌توانید برای آگاهی بیشتر در این مورد و ثبت سفارشات خود به سایت خوگرپلاس مراجعه نمایید. اگر کاشی انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد