کاشی سنتی مشبک چه تفاوتی با کاشی معمولی دارد؟

0
به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : کاشی سنتی مشبک چه تفاوتی با کاشی معمولی دارد؟ کاشی سنتی مشبک برای ایجاد طرح هایی پیچیده که کنار یکدیگر چیده می شوند، کاربرد داشته است. در این نوع کاشی ها سفال گری های لعاب داده شده را بر مبنای طرح اصلی بریده و سپس با در کنار هم قرار دادن آن ها طرح اصلی را می سازند.

کاشی سنتی مشبک چه تفاوتی با کاشی معمولی دارد؟

در میان آثار معماری و بناهای تاریخی مانند بازارها، حمام ها و مساجد مشاهده می شود که علاوه بر در و پنجره و روزنه ها، شبکه ای از سفال یا کاشی وجود دارد. این روزنه ها بر اساس هوای متغیر ایران، آفتاب شدید و روشن، باد و طوفان، عقاید خاص ملی و مذهبی و همچنین جنبه های تزیینی، حفاظتی، تامین روشنایی و تهویه هوا ایجاد شده اند. همچنین این نوع کاشی برای تزیین محراب نیز کاربرد دارد.

تفاوت کاشی مشبک با کاشی های معمولی در چیست؟

ضخامت بیشتر

ابتدا می توان به ضخامت آن ها اشاره کرد. ضخامت کاشی های مشبک بسیار بیشتر از کاشی های معمولی است و در نتیجه استحکام آن ها نیز بالا می رود. به همین دلیل متقاضیان بیشتری را نسبت به خود جذب می کند.

نور را عبور می دهد

کاشی های مشبک به دلیل ساخته شدن به صورت شبکه ای، نور را از بین خود عبور می دهند. یکی از تفاوت های آن با سایر کاشی های معمولی در این موضوع است. چرا که با عبور دادن نور از خود این ویژگی را در بین کاشی های دیگر به خود اختصاص می دهند.

شبکه شبکه در کنار یکدیگر قرار می گیرند

از دیگر ویژگی های کاشی های مشبک می توان به شبکه شبکه بودن آن ها و به طور یکسان کنار یکدیگر قرار گرفتن آن ها اشاره کرد. این نوع کاشی ها بر خلاف کاشی های معمولی وقتی در کنار یکدیگر قرار می گیرند طرح نهایی شکل می گیرد.

تهویه هوا

تفاوت دیگر آن ها در تهویه هوا است. این نوع کاشی ها با طرح خاصی که کنار یکدیگر ارائه می کنند، اجازه عبور هوا به داخل را می دهند و معمولا از این موضوع استفاده مفیدی برده می شود؛ خصوصا در بناهای قدیمی بیشتر این کاشی ها را شاهد هستیم.

استفاده در مساجد و محراب ها

یکی دیگر از تفاوت های کاشی سنتی مشبک استفاده از آن در مکان های مذهبی است به گونه ای که بیشتر در محراب ها از آن استفاده می شود اما کاشی های معمولی چنین کاربردی ندارد.

استفاده در حمام ها و بازارها

در میان آثار معماری و بناهای به جا مانده از گذشته مانند بازارها و حمام ها، علاوه بر پنجره و روزنه، پرده یا شباکی، سفال یا کاشی به کار برده می شود. از دیگر تفاوت های اصلی آن با کاشی های معمولی به کارگیری آنها  در چنین مکان هایی است.

کنترل کردن باد و طوفان در گذشته

در گذشته با استفاده از این نوع کاشی باد و طوفان را نیز کنترل می کردند که در نوع خود حیرت انگیز است. خرید اینترنتی کاشی سنتی مشبک از طریق خوگرپلاس آسان و راحت صورت می گیرد. در صورتیکه قصد خرید کاشی سنتی مشبک را دارید می توانید با مشاوران ما در این زمینه ارتباط برقرار کرده و اطلاعات لازم را بدست بیاورید.

یک رنگ بودن آن

این نوع کاشی ها فقط از یک رنگ تشکیل می شوند که یک دست بودن آن ها نیز به همین خاطر است. البته این کاشی های زیبا برخلاف کاشی های معمولی از طرح ها و رنگ بندی های مختلفی برخوردار نیستند بلکه با قرار گرفتن کنار یکدیگر طرحی را به وجود می آورند.

جنبه حفاظتی

این نوع کاشی ها به نوعی جنبه محافظتی هم دارد که می توان با استفاده از آن ها از محل مورد نظر محافظت کرد.

جنبه زینتی

همینطور برای تزیین انواع بناهای قدیمی از این نوع کاشی ها استفاده می کردند که امروز به عنوان یک بنای معماری تاریخی از آن ها یاد می شود.

انواع کاشی های مشبک

کاشی سنتی مشبک از انواع مختلفی تشکیل شده که در اینجا به سه مورد آن ها اشاره می کنیم:
  1. کاشی شبکه ای هتلی
به این دلیل به آن هتلی گفته می شود که در اکثر هتل ها از آن استفاده می کنند.
  • کاشی شبکه ای پله ای
  • کاشی شبکه ای دایره ای

نتیجه گیری

کاشی مشبک سنتی از خصوصیات مختلفی نسبت به سایر کاشی ها برخوردار است که به برخی از آنها در مقاله ای که مطالعه کردید، پرداختیم. در گذشته در بناهای قدیمی از این کاشی ها استفاده می کردند و امروزه جزء معماری های کشور ما به حساب می آیند. در صورتی که بخواهیم نگاهی به تفاوت های آن ها داشته باشیم، ضخامت انواع کاشی های مشبک نسبت به کاشی های معمولی بیشتر است و نور را نیز از خود عبور می دهند. از ویژگی های دیگر آن جنبه حفاظتی این کاشی ها است. کاشی مشبک سنتی جنبه زینتی نیز دارد و از آن ها در حمام ها و بازارها نیز استفاده می شود. این کاشی ها به سه دسته تقسیم می شوند که از جمله آن کاشی شبکه ای هتلی، کاشی شبکه ای دایره ای، کاشی شبکه ای پله ای است. اگر شما به دنبال خرید اینترنتی کاشی سنتی و از جمله کاشی مشبک سنتی هستید. می توانید با مشاورین ما در خوگرپلاس ارتباط برقرار کرده و در صورت تمایل اقدام به خرید کنید. اگر کاشی انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد