مقررات ثبت شرکت ها راجع به شعبه شرکت خارجی

0

مقررات ثبت شرکت ها راجع به شعبه شرکت خارجی : یکی از چالش برانگیزترین و بلندپروازانه ترین افکار و سوالات در حوزه ثبت شرکت درباره ثبت شعبه شرکت خارجی در ایران است که شاید بسیاری اشخاص آن را در سر داشته باشند.

مقررات ثبت شرکت ها راجع به شعبه شرکت خارجی

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : اهمیت و ضرورت سرمایه گذاری مستقیم خارجی و رقابت هایی که برای حصول این اهداف در جذب آن انجام می شود، اتفاقی است که در روزنامه های کثیرالانتشار هر روزه چند خطی را به خود اختصاص می دهد.

تاریخچه ثبت اولین شعبه شرکت خارجی در آن به زمان های دور و سال ۱۸۳۰ بر می گردد که در آن این شرکت رالی تاسیس شده در شرکت لندن بود که اقدام به تاسیس شعبه ای در شهر تبریز کرد. از آن زمان به بعد شرکت های بازرگانی متعددی به کسب و کار در ایران پرداختند.

بیشترین دلیلی که ممکن است شرکت های خارجی به ثبت شعبه در کشوری دیگر اقدام کنند، بازاریابی بیشتر و سود اقتصادی است؛ اما آیا می دانید که برای ثبت شعبه شرکت خارجی در کشور ما چه قوانین و مقرراتی وجود دارد؟ لطفا در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

شما عزیزان حتی این فرصت را دارید تا برای کسب اطلاعات بیشتر در حوزه ثبت شعبه انواع شرکت های خارجی یا سوالات دیگر با کارشناسان و متخصصان خبره ما در سایت ثبت فردا تماس حاصل کنید تا با پرداخت کمترین دستمزد و صرف کمترین زمان ممکن به ثبت شعبه شرکت خارجی خود بپردازید.

نمایندگی  شرکت خارجی

همانطور که بالاتر اشاره شد، هدف از ایجاد نمایندگی در سایر کشورها ایجاد بازاریابی بیشتر و کسب سود کلان از آن است. مالکان و صادر کنندگان این شرکت ها به این نتیجه می رسند که افزایش دامنه ارائه محصولات خود در کشورهای دیگر از طریق نمایندگی ها و شرکت های فرعی بازارهای تازه ای را به روی محصولات آنها باز کرده است و عامل پیشرفتی قابل توجه برای آنها در نظر گرفته می شود.

تفاوت اصلی بین این دو شکل یعنی شعبه یا نمایندگی و شرکت فرعی در این است که شعبه صرفا قسمتی از وجود مالک یا صادر کننده اصلی در کشور مقصد به شمار می رود و از راه تاسیس دفتر یا شعبه به این صورت است که گویی صادرات کننده به شخصه در آن کشور حضور دارد. بدون اینکه شخصیتی منحصر به فرد و جدا از شرکت مادر در کشور مبدا داشته باشد.

به همین منظور اگر شعبه شرکت خارجی  وام یا اعتبار بانکی بخواهد، بانک به دریافت ضمانت و وثیقه از خود شرکت خارجی بسنده می کند زیرا قرض ها و بدهی های شعبه شرکت در واقع بدهی ها و دیون شرکت اصلی است.

با این وجود شرکت فرعی بر خلاف نمایندگی شخصیت حقوقی مستقل و جدایی از شرکت خارجی مبدا در کشور مقصدی که در آن به ثبت رسیده است، کسب می کند و در صورتی که درخواست دریافت وام یا اعتبار بانکی داشته باشد، بانک ممکن است ضمانت لازم را از سوی شرکت اصلی برای ضمانت و حمایت از قرض های شرکت فرعی درخواست کند.

تعریف شعبه خارجی شرکت مطابق قانون

ب طبق ماده ۲ آیین نامه ثبت نمایندگی در کشور، شعبه شرکت خارجی را چنین تعریف می کند:

شعبه شرکت خارجی، واحدی منطقه ای و پیرو شرکت اصلی است که به طور مستقیم موضوع و کارکردهای شرکت اصلی را در محل مقصد انجام می دهد. کار و فعالیت شعبه در منطقه تحت عنوان و با مسئولیت شرکت اصلی است.

تعریف خود برداشت های مختلفی از ثبت شعبه شرکت خارجی ارائه می دهد:

  1. نمایندگی در واقع واحد محلی شرکت مادر است. به این مضمون که با تاسیس و ثبت آن در کشور ما گویی که خود شرکت اصلی در ایران حاضر است.
  2. این واحد مستقیما هدف، کارکرد و وظیفه شرکت اصلی خود را در ایران به انجام می رساند؛ یعنی به عبارتی تنها در راستا و چارچوب اساسنامه شرکت اصلی امکان فعالیت دارد، نه بیشتر.
  3. ثبت شعبه شرکت خارجی با عنوان و با مسئولیت شرکت مادر است. به تعریفی دیگر کلیه مسئولیت های قانونی بر عهده شرکت مادر در کشور مبدا خواهد بود و در صورت نیاز شرکت اصلی نیازمند به پاسخگویی است.

قوانین و مقررات مربوط به ثبت شعبه شرکت خارجی در ایران

مطابق با ماده ۱ آیین نامه اجرایی قانون اجازه ثبت و درج شعبه شرکت های خارجی که در کشور مادر و محل ثبت خود شرکتی قانونی قلمداد می شوند، ملزوم به عمل برابر در کشور مقصد به منظور برخورداری از امکان فعالیت در ایران در زمینه های زیر بر اساس مقررات این آیین نامه و سایر قوانین مربوط لازم است تا نسبت به ثبت شعبه یا نمایندگی خود در ایران اقدام کنند:

  • ترتیب خدمات پس از فروش کالاها یا خدمات شرکت خارجی؛
  • اقدام به عملیات اجرایی قراردادهایی که بین اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی و شرکت خارجی بسته می شود؛
  • ارزیابی و زمینه سازی برای سرمایه گذاری شرکت خارجی در ایران؛
  • همکاری و معاونت با شرکت های فنی و مهندسی ایرانی برای انجام فعالیت در کشورهای ثالث؛
  • افزایش صادرات غیر نفتی جمهوری اسلامی ایران؛
  • ترتیب دهی خدمات فنی مهندسی و انتقال دانش حرفه ای و فناوری؛
  • اقدام به فعالیت هایی که مجوز آن به وسیله دستگاه های دولتی که قانونا مجاز به صدور مجوز هستند، ارسال می شود. به عنوان مثال باید از ترتیب دهی خدمات در زمینه حمل و نقل، بیمه و بازرسی کالا، بانک، بازاریابی و غیره نام برد.

مراحل ثبت شعبه خارجی شرکت

  1. ارائه دهی مدارک ضروری جهت ثبت شعبه
  2. مراجعه به یگان تعیین نام اداره ثبت شرکت ها جهت اختصاص دهی نام (در تخصیص نام باید دقت شود. نام تایید شده دقیقا نام شرکت خارجی با قید محل شعبه باشد و از اختصار نام یا ترجمه آن خودداری شود)
  3. دریافت رسید تحویل مدارک تقاضا شده
  4. در صورت نبود اشکالات و نقص های دیگر ارائه پیش نویس آگهی تاسیس
  5. پرداخت حق الثبت با مراجعه به بانک
  6. ثبت و درج مفاد پیش نویس آگهی تایید شده در دفتر مربوط
  7. تخصیص شماره ثبت و شناسه ملی
  8. دریافت آگهی تاسیس از دبیرخانه
  9. تحویل تک نسخه ای از آگهی تاسیس شعبه یا نمایندگی شرکت خارجی به یگان روابط عمومی موجود در اداره مربوطه جهت ثبت در روزنامه کثیرالانتشار و دریافت رسید.

نکته: به موجب مواد ۷ و ۸ اساسنامه اجرایی قانون اجازه ثبت و درج شعبه یا نمایندگی شرکت های خارجی شعبه این شرکت ها وظیفه دارند ابتدای هر سال گزارش سالانه شرکت اصلی را بر پایه گزارش های مالی حسابرسی شده توسط حسابداران مستقل و مقیم در کشور مقصد به دستگاه مربوط ارائه کنند.

سخن آخر

امروزه بسیاری از شرکت های خارجی به منظور گسترش بازارهای خود و افزایش فعالیت های اقتصادی در کشورهای دیگر دست به تاسیس شعبه ها، نمایندگی ها یا شرکت هایی فرعی در کشورهای دیگر می زنند که این امر از سال های دور در کشور ما نیز رواج داشته است.

ما در این مقاله شما را با قوانین و مقررات ثبت شعبه شرکت خارجی در کشور آشنا کردیم و همینطور به شما پیشنهاد می کنیم برای پاسخ دهی به هرگونه سوال در این مورد با متخصصان و کارشناسان خبره ما در حوزه ثبت انواع شرکت داخلی یا بین المللی در سامانه ثبت فردا تماس حاصل فرمایید.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به لینک ثبت فردا مراجعه کنید یا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد