شباهت ثبت شرکت نسبی و شرکت تضامنی

0

شباهت ثبت شرکت نسبی و شرکت تضامنی : شرکت های تجاری انواع مختلفی دارند که نوع نسبی و تضامنی دو مورد از آن ها است. در این دو نوع مسئولیت اعضا یا همان شرکا نامحدود تعیین می شود.

شباهت ثبت شرکت نسبی و شرکت تضامنی

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : به غیر از این مورد شرکت های نسبی و تضامنی شباهت های زیادی با یکدیگر دارند که آگاهی نسبت به آن ها به متقاضیان پیش از ثبت شرکت کمک زیادی خواهدکرد.

پیش از توضیح در خصوص شباهت های بین این دو شرکت تجاری بهتر است که با تعریف و کارایی هریک به شکل مجزا آشنا شوید.

ثبت شرکت نسبی چگونه است؟

در مفاد قانون تجارت اینگونه آمده است که شرکت نسبی نوعی شرکت جهت انجام امور تجاری محسوب می شود که با یک اسم مشخص بین دو یا چند نفر تشکیل خواهد شد. مسئولیت هر یک از اعضا و شرکا به نسبت سرمایه ای است که در شرکت به ودیعه گذاشته اند.

ثبت شرکت های نسبی بین دو یا چند شریک صورت خواهدگرفت. اساسنامه شرکت نسبی تنها بین شرکا اهمیت دارد و در مورد اشخاص ثالث فاقد عملکرد است. در ضمن موضوع فعالیت شرکت نسبی همواره باید یک موضوع تجاری باشد و هرگونه فعالیت غیرتجاری برای اینگونه شرکت ها غیرمجاز است.

مدارک مورد نیاز ثبت شرکت های نسبی

  • ارائه دو نمونه از مدارک اصلی شرکت شامل شرکتنامه، تقاضانامه و اساسنامه تکمیل شده.
  • تعیین پنج نام مناسب و ورود آن ها به ترتیب اولویت در فرم.
  • تحویل فیش واریز هزینه های جاری ثبت شرکت نسبی.
  • گواهی عدم سوپیشینه کیفری برای تمامی اعضا هیات مدیره و مدیر عامل.
  • دو نمونه از صورت جلسه مجمع عمومی موسسین و صورت جلسه هیات مدیره.
  • ارائه مجوزهای فعالیت از مراجع ذی ربط که با موضوع شرکت مرتبط هستند.
  • فتوکپی برابر اصل شده از تمامی مدارک هویتی شرکا و مدیران عامل.
  • در شرایطی که اعضا بیش از دوازده نفر باشند؛ به هیات نظار نیاز است که باید مدارک هویتی آن نیز ارائه شود.

ثبت شرکت تضامنی چگونه است؟

نوعی شرکت تجاری که بین دو یا چند نفر با یک نام مشخص تشکیل می شود و هر یک از شرکا در آن مسئولیت تضامنی خواهندداشت را شرکت تضامنی می نامند. منظور از این مطلب این است که اگر دارایی شرکت جهت پرداخت کل بدهی های آن کافی نباشد؛ هر یک از اعضا مسئول هستند که بدهی را تمام و کمال پرداخت کنند.

در صورتی که بین شرکا قرار دیگری گذاشته شده باشد؛ در برابر قانون بی اثر خواهدبود. با توجه به مسئولیت و تعهد بالایی که این نوع از شرکت در پی خواهدداشت؛ تنها کسانی اقدام به ثبت شرکت تضامنی می کنند که با یکدیگر آشنایی کامل داشته باشند یا اینکه نسبت فامیلی بین آن ها باشد.

مدارک مورد نیاز ثبت شرکت های تضامنی

  • دو نمونه از اساسنامه به عنوان اصلی ترین مدرک ثبتی شرکت.
  • دو نمونه شرکتنامه که به امضا تمامی شرکا رسیده باشد.
  • دو نمونه تقاضانامه ثبت شرکت تضامنی.
  • ارائه فتوکپی از شناسنامه و کارت ملی تمامی شرکا، اعضا هیات مدیره، بازرسین و هیات نظار در صورت وجود.
  • ارائه مجوز از مراجع مرتبط در صورتی که موضوع فعالیت شرکت به ارائه مجوز نیاز داشته باشد.
  • گواهی عدم سوپیشینه کیفری تمامی اعضا.

شباهت ثبت شرکت نسبی و تضامنی

با مطالعه تلفیقی از مفاد ۱۸۹ و ۱۸۵ از قانون تجارت به شباهت های زیر در ثبت شرکت نسبی و تضامنی بر می خوریم:

میزان سرمایه

در هر دو نوع شرکت سرمایه به بخش هایی به نام سهم الشرکه تقسیم خواهدشد. ضمن اینکه در قانون تجارت نه تنها برای شرکت تضامنی، بلکه برای شرکت نسبی هیچگونه حداقل و حداکثری در خصوص میزان سرمایه ابتدایی و کلی در نظر گرفته  نشده است. ضمن اینکه انتقال سهم الشرکه در هر دو نوع تنها با رضایت کلیه شرکا صورت می گیرد.

پیش از ثبت هر دو شرکت تمامی سرمایه نقدی و غیر نقدی باید تقویم و تسویم شود. در این مورد انجام ارزیابی توسط کارشناس رسمی دادگستری براساس قانون الزامی قلمداد می شود.

شرکا

اشخاصی که قصد ثبت این دو نوع شرکت را دارند؛ دست کم باید دو شخص حقیقی یا حقوقی باشند. با این حال همچنان در قانون حداکثری جهت تعیین تعداد شرکا تعیین نشده است. اگر شخصی به تازگی به جمع شرکا پیوسته باشد؛ در هر دو نوع شرکت مسئول تمامی قروضی خواهد بودکه از پیش وجود داشته است.

مدیریت

پس از ثبت شرکت نسبی همانند تضامنی دست کم یک نفر باید از اعضا یا افراد خارج از شرکت مسئولیت مدیریت آن را به عهده بگیرد.

تغییرات شرکت

تغییرات مختلفی که ممکن است که در شرکت به وجود بیاید؛ همانند انحلال، تغییر، تبدیل بر اثر خروج یا فوت اعضا، نظارت و بازرسی، تغییر اساسنامه، نحوه تقسیم سود و زیان در شرکت های تضامنی و نسبی دقیقا مشابه یکدیگر هستند.

نام شرکت

در نام هر دو نوع شرکت باید عبارتی که نشان دهنده فعالیت شرکت باشد؛ قید شود. طبق قانون تجارت باید نام شرکا یا حداقل برخی از آن ها در نام شرکت ذکر شده باشد. اگر نام دیگر شرکا قید نشود؛ به جای آن باید از عباراتی همچون برادران یا شرکا استفاده شود.

نتیجه گیری

در ثبت شرکت نسبی شباهت های زیادی با شرکت تضامنی در قانون تجارت به چشم می خورد. این شباهت ها در تمامی زمینه ها از جمله نام، شرکا، میزان سرمایه و تسلیم آن، نحوه مدیریت، انتقال سهام و دیگر مسائل وجود دارد.

در مراحل ثبت و مدارک مورد نیاز جهت ثبت بین این دو نوع تفاوت خاصی وجود ندارد و همانند دیگر انواع شرکت ها مراحل ابتدایی از طریق سامانه اینترنتی و مراحل انتهایی به صورت حضوری انجام می شود. باتوجه به اینکه طی این مراحل به دانش و تخصص نیاز دارد؛ بهتر است که یک متخصص این امور را پیگیری کند. به همین جهت پیشنهاد می شود که از وکلا و کارشناسان سایت ثبت فردا در این خصوص کمک بگیرید. زیرا این افراد به بهترین نحو ممکن ثبت شرکت شما را با کم ترین هزینه انجام خواهند داد.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به لینک ثبت فردا مراجعه کنید یا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد