زیباترین کاشی سنتی

0
زیباترین کاشی سنتی : پهنه وسیع و خوش‌رنگ آسمان هنر ایران را ستارگان فراوانی روشن کرده‌اند. در میان آن‌ها برخی چون نقاشی و طراحی با روشنی بیشتری می‌درخشند. اما در این میان درخشش ماه این آسمان یعنی کاشی سنتی چشم همگان را در سراسر دنیا خیره کرده‌است.

زیباترین کاشی سنتی

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : قدمت این هنر به بلندای تاریخ پربار و غنای فرهنگ ایرانی است و رنگ‌های درخشان آن چون رنگین‌کمان بر پهنه آسمان وطن خودنمایی می‌کنند. اگر بخواهیم از این بین زیباترین کاشی سنتی را برگزینیم، بی‌شک پای در راهی دشوار نهاده‌ایم. چرا که هر که از این پاره‌های جان هنر را دریایی از ملاحت و زیبایی دربر گرفته‌است. از این رو شتابان از این باغ الوان گذری می‌کنیم، توشه‌ای برمی‌چینیم و سخنی می‌آموزیم و می‌آموزانیم. به این امید که ما را نیز بهره‌ای از این‌همه باشد که آن را تقدیم طبع بلند شما نماییم. اگر مایل هستید، بر گنجینه این هنر نظاره‌ای داشته باشید، با ما همراه شوید. از عمر کهن‌ترین کاشی‌های یافت شده در کاوش‌های باستان‌شناسی که به زمان پادشاهی ایلام تعلق داشته و در مناطق جنوب غربی ایران یافت شده‌اند، بیش از ۲۷۰۰ سال می‌گذرد. پادشاهی هخامنشیان نیز میراثی گران‌بار از کاشی‌های ارزشمند برای ما به میراث گذارده‌است. پس از آن نیز در ادوار مختلف جلوه‌هایی از هنر کاشی‌کاری بر پیشانی بناهای کهن به یادگار مانده است. این همه تنها بخشی از فخر ایرانیان در این عرصه بوده و هر دم از باغ تجلی هنر ایرانی بری و ثمری می‌رسد. اینک و با گذشت سده‌ها از آن ادوار بار دیگر سرپنجه‌های زرین و هنرنمای ایرانی به‌کار افتاده تا چشمان جهان را از هنری ناب سیراب گرداند. کاشی ایرانی بار دیگر سر از غبار روزگاران برآورده و سربلند در زمره هنرهای سنتی می‌درخشد.

کاشی سنتی… از گِل خام تا جواهر!!

بی‌شک تکه‌ای گل خام و قوام نیافته برای فردی که سررشته‌ای از هنر کاشی ندارد، چندان الهام‌بخش نخواهد بود. اما برای یک کاشی‌کار کارآزموده در میان این توده گل گنجینه‌ای نهفته است که تنها چشمان هنرمند او قادر به دیدن آن است. این جواهر پنهان زیباترین کاشی سنتی در جهان است. صنعت زیبای کاشی‌سازی از تکه‌ای گل خام ابتدا سفالی به شکل کاشی مهیا کند. آنگاه با رنگ‌آمیزی و لعاب‌کاری هنرمندانه از آن گوهری بی‌همتا بسازد. ترکیبی از هنر و صنعت که جهان را مسحور خود کرده‌است. کاربرد نقوش اسلیمی و ترکیب آن‌ها با طراحی مدرن ایرانی هم این صنعت را بیش از پیش پرتوان کرده‌است. وجود رنگ‌های الوان و باکیفیت در این میان نیز مهر تاییدی بر کمال این هنر سنتی است.

با کاشی سنتی چه می‌توان کرد؟

کاربرد کاشی سنتی در شکل متداول آن بسیار گسترده‌است. از مسجد و مقبره تا بنای یادبود و موزه و از سرسراهای مجلل تالارها تا گنبدهای فیروزگون کهن همه و همه حاصل سرپنجه‌های هنرمندان کاشی‌کار است. جهانی زیبا و دگرگون که همانند رویایی شرقی، دنیای غرب را شیفته خود می‌کند. تا آنجا که انگیزه اولیه بسیاری از توریست‌ها در سفر به مشرق‌زمین در دیدن این بناها و کاشی‌کاری‌های منحصربه‌فرد آن‌ها خلاصه می‌شود. کاربرد کاشی سنتی بیش از گذشته به داخل منازل ایرانی نفوذ کرده و در گوشه گوشه خانه ایرانیان دلربایی می‌کند. البته این زیبایی را در خانه‌ها محصور نیست و آوازه کاشی سنتی ایرانی تا آن‌سوی مرزها نیز رسیده‌است. اما با این وجود کاربرد کاشی سنتی ایرانی به این مقدار محدود نمی‌شود. این روزها ترکیبات تازه‌ای از کاشی و قاب در قالب هدایای باارزش نیز به این دسته تولیدات افزون شده‌است. کاشی‌هایی که گرچه در چارچوب قاب محصور هستند، اما زیبایی بی‌حد آن‌ها را در هیچ قابی محدود نمی‌شود. نقش و نگارهای زیبای اسلیمی در این قاب‌ها با خاطرات بناهای شرقی گره خورده و یکی خواهدشد.

از سبک‌های طراحی در کاشی سنتی چه می‌دانیم؟

طرح‌های زیبای ایرانی و اسلیمی در کاشی سنتی نیز در زیبایی و درخشش این کارها موثر هستند. از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • کاشی‌کاری معرق یا گل ‌و بته که به نام موزائیکی شهرت دارد.
  • کاشی‌کاری معقلی یا تلفیقی که با استفاده از خط کوفی شکل گرفته‌است.
  • کاشی‌کاری هفت رنگ یا خشت‌کاری
  • کاشی‌کاری مشبک یا محرابی که از چیدن کاشی‌های سفالی بر مبنای طرح اصلی بریده شده‌ شکل می‌گیرد.
  • کاشی‌کاری مقرنس یا لانه‌زنبوری که از عناصر مهم تزئینی معماری در ایران بوده‌است.
از کارهای این سبک می‌توان به مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان اشاره کرد که از زیباترین نمونه‌های کاشی مشبک ایرانی است.

نتیجه:

از آنچه گفتیم چنین بر‌می‌آید که هنر و صنعت طی قرون و اعصار متمادی درهم و باهم آمیخته‌اند. از ترکیب طراحی و نقاشی از یکسو و سفالگری و لعاب‌کاری از سوی دیگر هنری مجلل و چشم‌نواز برآمده که از گذشته تاریخ تاکنون با ایرانیان همراه بوده‌است. گرچه آثار کاشی‌کاری در جای جای مشرق ‌زمین یافت می‌شود، اما اگر خواستار تماشای زیباترین کاشی سنتی هستید آن را بی‌شک در ایران خواهید یافت. پس چشمان خود را به زیبایی این باغ هنرمندانه مهمان کنید و قلب شما را به دستان هنرپرور کاشی‌کاران و کاشی‌سازان هنرمند بسپارید. امروزه طرح‌های جدید و زیبای کاشی نه تنها در منازل که در قالب آثار هنری نیز عرضه می‌گردد. قرارگیری آن‌ها در قاب‌های زیبای چوبی و دست‌ساز نیز بر ارزش هنری‌ آن می‌افزاید. تا جایی که آن‌ها را در لیست هدایای ارزشمند قرار داده‌است. استفاده از فضای مجازی برای بازدید از این آثار زیبا فرصتی مناسب برای هنرمندان و هنردوستان فراهم می‌آورد. تا ضمن بهره‌مندی از این ‌همه خلاقیت و هنر امکان مقایسه انواع کاشی موجود در بازار را با نمونه‌هایی از کاشی سنتی ایرانی داشته باشند. بی‌شک زیباترین کاشی سنتی که همانا محصولات ایرانی است از این آزمون سرفراز بیرون خواهد آمد. برای مشاهده این نمونه‌ها به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید. بدیهی است در این فضا علاوه بر مشاهده انواع کاشی سنتی امکان ثبت سفارشات نیز برای شما فراهم آمده‌است. اگر کاشی انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد