آموزش طراحی کاشی سنتی

0
آموزش طراحی کاشی سنتی : کاشی سنتی از جمله صنایع هنری ایرانی است که ریشه در فرهنگ باستانی ما دارد. تلفیق کم نظیری از رنگ و لعاب بر سفال کاشی است که به آن جان ببخشد. همراه با قوام گِلی که در دستان هنرمند کاشی ساز در زمانی به درازای هنر به تکه ای جواهر بدل می گردد. ابداع زیبایی بی بدیل این زاده های هنر را بیش از هر چیز به کیمیاگری می توان تشبیه کرد. راز این کیمیاگری را اما می توان آموخت.

آموزش طراحی کاشی سنتی

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : آموزش طراحی کاشی سنتی نیز مانند سایر صنایع دستی مستلزم آموختم بخش های منفرد و جداگانه ای است که در نهایت به صورتی یکپارچه و منسجم با هم درمی آمیزند. حاصل این ترکیب کاشی سنتی است که چشمان را به زیبایی می نوازد. بر دیباچه دل ها می نشیند و به دستان هنرمند کاشی کاران بر بناها و یادمان های استوار می نشیند و جاودانه می شود.

طراحی کاشی سنتی، گام اول…

کاشی سنتی با قدمتی چند هزار ساله بخشی جدایی ناپذیر از شناسنامه هنری ایران محسوب می شود. از کتیبه های کوفی و ترکیبات خط و طرح تا پیچیده ترین طرح های ایرانی و اسلیمی همه و همه مستلزم داشتن طرح اولیه هستند. به عبارتی هیچ کاشی یا سفالی بدون طرح اولیه معنا نمی دهد. همین موارد است که لزوم آموختن اصول طراحی را به عنوان نخستین گام در این مسیر یادآور می شود. برای آنکه به درستی در این مسیر گام برداریم بهتر است از آموزش های دسته بندی شده که در این مورد موجود  است بهره گرفته و زمان گران بها را به پراکنده آموزی هدر ندهیم. در همین راستا نیز کلاس های آموزشی جامعی در این رشته هنری موجود است. وجود بسترهای مناسب برای رشد صنایع کاشی بر تعداد طرفداران این دوره های آموزشی می افزاید.

دوره های آموزشی طراحی کاشی سنتی

یکی از مهم ترین و پرطرفدارترین این دوره ها آموزش طراحی کاشی سنتی است. این دوره ها از آشنایی مقدماتی با اصول و مبانی ترسیم نقوش هندسی آغاز می شود و تا نهایی ترین مراحل طراحی کاشی ادامه می یابد. در انتهای این دوره ها نیز کارآموزان پس از کسب دانش و مهارت مورد نیاز موفق به دریافت گواهینامه های مربوطه می شوند. پس از آن می توان نسبت به ورود در بازار کار این رشته اقدام کرد. با توجه به احداث کارخانجات بزرگ و مجهز کاشی در سراسر ایران آینده درخشانی برای بازار این تولیدات پیش بینی می شود. آموزش طراحی کاشی دوره ای کاملا تئوری است و با اجرای محتوای آنلاین در قالب بسته های آموزشی انجام می شود. آموزش این دوره ها نیز یکی از مشاغل فیلد صنایع دستی و هنرهای تجسمی محسوب می شود. در این حوزه وظایفی از قبیل ترسیم نقوش هندسی و نقش مایه ها، ترسیم نقوش اسلیمی و ختایی و قوس ها و نیز آموزش تلفیق این نقوش می گنجند. این دوره ها هم چنین با مشاغلی چون کاشی و سرامیک، معماری و سفالگری در ارتباط بوده و  برای این موارد نیز استفاده می شود. گفتنی است که هر یک از این آموزش ها قسمت های مختلفی دارند.

آموزش طراحی اسلیمی به چه بخش هایی تقسیم می شود؟

طرح های اسلیمی به مجموعه ای از طرح های برگرفته از دوران اسلامی اطلاق می شود که با طرح های ایرانی ترکیب شده اند و زمینه طراحی سنتی را شکل داده اند. به صورت طبیعی چنین مجموعه ای از یک یا چند بخش کوچک تشکیل نیافته و مجموعه ای بزرگ را شامل می شود. آموزش طرح های اسلیمی را در بخش های زیر دسته بندی می کنند: آموزش قوس حلزونی یا اسپیرال، نحوه ترسیم اسلیمی های توپُر و تو خالی، سربند اسلیمی، ترسیم اسلیمی دهن اژدری، ترسیم گل شاه عباسی چهار پَر پروانه ای، ترسیم گل شاه عباسی چهار پر پروانه ای، گل شاه عباسی شش پر، گل لاله اناری، طرح حاشیه، اسلیمی گلدار، تکرار تقارن نقطه ای، قاب گلدانی با موتیف اسلیمی توخالی و طرح حاشیه کوچک. این آموزش ها در قالب کلاس های حضوری یا مجازی قابل تعلیم هستند. هرچند استفاده از کلاس های مجازی و تئوری در فضای اینترنت تا حد زیادی در هزینه و زمان برای آموزش دهندگان و نیز کارآموزان صرفه جویی می کند. این کلاس ها کوتاه ترین راه برای رسیدن به تعالیم لازم در رشته طراحی کاشی سنتی برشمرده می شوند. راهی که از هر جهت در زمان و هزینه ها صرفه جویی می کند و به راحت ترین وجه ممکن آموزش ها را انتقال می دهد.

طراحی کاشی سنتی چه مراحلی دارد؟

پس از پایان آموزش این دوره ها جهت ادامه راه مراحل بعدی را طی کرد. با داشتن این پیش زمینه طراحی انتخاب رشته طراحی کاشی سنتی می تواند بسیار آسان تر در مسیر اصلی خود قرار گیرد. این مجموعه را  به طور خلاصه در ۳ بخش زیر دسته بندی کلی کرد:
  • آشنایی با مبانی ترسیم هندسی نقوش
  • ترسیم نقش مایه  طراحی سنتی کاشی
  • آشنایی با مبانی رسم قوس و نقوش ختایی و اسلامی

نتیجه گیری

از مجموع آنچه گفته شد چنین برداشت می شود که طراحی کاشی نه تنها یک پیش نیاز برای آموزش ساخت کاشی سنتی است، بلکه در رشته های موازی مانند معماری و گرافیک نیز مورد استفاده قرار می گیرد. به عبارتی با داشتن آموزش های لازم در زمینه طراحی کاشی می توان به رشته های مرتبط نیز مربوط شد. با توجه به بازار روبه رشد این صنعت هنری، ظرفیت های زیادی برای رشد و ترقی در این رشته وجود دارد. احداث کارخانجات بزرگ تولید کاشی در سطح کشور نیز این امیدها را بیشتر کرده است. با شرکت در کلاس های آموزش طراحی کاشی سنتی می توان کوتاه ترین راه را برای یادگیری این نوع طراحی انتخاب کرد. این آموزش ها عمدتا در شکل کلاس های تئوری و با ظرفیت های بالای آموزشی انجام می شوند که قادرند که مبانی لازم برای ورود به این رشته کاری را به بهترین وجه ممکن به علاقمندان انتقال دهند. زیر رشته های آموزشی این رشته در ۳ بخش اصلی مبانی ترسیم هندسی، طراحی سنتی کاشی و مبانی رسم قوس و نقوش ختایی و اسلامی جای می گیرد. مجموعه این آموزش ها در رشته هنرهای تجسمی و صنایع دستی قرار می گیرند. اگر کاشی انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد