فرش ماشینی چگونه بافته می شود؟

0

فرش ماشینی چگونه بافته می شود؟ فرش های ماشینی یکی از پر فروش ترین فرش هایی هستند که اکثر مردم خریداری می کنند. همانطور که از اسم فرش ماشینی مشخص است، به وسیله ماشین بافندگی بافته می شود. همه ما در روز بارها روی این نوع فرش ها پا می گذاریم و شاید برایمان سوال باشد که چگونه بدون دخالت دست می توان فرش بافت؟

فرش ماشینی چگونه بافته می شود؟

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : چرا که در ابتدا تمامی فرش ها تنها به صورت دستباف و با سختی و زمان زیاد بافته می شدند. علاوه بر این هزینه فرش های دستباف بسیار زیاد بود. اما فرش های ماشینی در زمان بسیار کمتر بدون دخالت دست بافته شده و با هزینه پایین در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرند. حال ببینیم این نوع فرش چگونه بافته می شود.

اجزا و ابزارهای مورد نیاز جهت بافتن فرش ماشینی

همانطور که گفتیم این نوع فرش بدون دخالت دست و توسط یک ماشین بافته می شود. بنابراین ابتدایی ترین و ضروری ترین ابزار جهت بافت فرش های ماشینی، یک ماشین بافنده است. ماشین های متفاوتی جهت بافت این نوع فرش وجود دارد.

هر کارخانه با توجه به نیاز و بودجه خود می تواند یکی از این ماشین ها را انتخاب کند. به عنوان مثال ماشین های CRX، ASR، VTR، HCP، واندویل، تکسیما و شونهر از جمله ماشین های متعارفی هستند که جهت بافت فرش استفاده می شوند.

فرش های ماشینی از سه جزء اصلی شامل نخ تار، نخ پود و نخ خاب تشکیل می شوند. بنابراین قبل از شروع بافت این نوع فرش، تهیه این سه جزء اصلی به همراه آماده کردن خامه مورد نیاز در اولویت قرار دارد.

مراحل بافت فرش ماشینی

شاید تصور کنید بافت این نوع فرش بسیار ساده باشد. اغلب فکر می کنیم که به راحتی نخ ها به ماشین داده شده و فرش آماده، تحویل گرفته می شود. اما باید بگوییم که بافت این نوع فرش اگرچه به سختی بافت فرش دستباف نیست اما مراحل مختلفی را طی می کند.

قصد داریم شما را با مراحل اصلی بافت این نوع فرش آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید تا پاسخ تمام سوال های خود راجع به بافت فرش های ماشینی را دریافت کنید.

مرحله اول: ریسندگی

الیاف وارد شده به کارخانه معمولا قبل از ورود به مرحله ریسندگی، وارد قسمت رنگرزی می شوند. در آنجا انواع رنگ های متفاوت وجود داشته و نخ ها را با تنوع بالا رنگ می کنند. معمولا در فرش های ماشینی بین ۸ تا ۱۰ رنگ نخ به کار برده می شود. اکنون نخ ها آماده ورود به مرحله ریسندگی هستند.

در این مرحله قرار است که الیاف وارد شده به نخ تبدیل شوند. اما اینکه به چه نوع نخی تبدیل شوند را همین مرحله ریسندگی به عهده دارد. همانطور که گفتیم این نوع فرش دارای سه جزء اصلی شامل نخ تار، نخ پود و نخ خاب است. این نخ ها در مرحله ریسندگی آماده می شوند.

به این صورت که نخ تار از الیاف پنبه، نخ پود از الیاف جوت و نخ خاب یا همان نخ ریشه از الیاف آکریلیک، پلی استر یا پلی پرولین آماده می شوند. گاهی اوقات جهت آماده کردن نخ ریشه از الیاف ویسکوز نیز استفاده می شود. در مرحله ریسندگی این نخ ها آماده شده و در مقدار های مورد نیاز به دستگاه داده می شوند.

معمولا بخش عمده و حدود ۸۲ درصد فرش ماشینی را نخ خاب یا همان نخ ریشه تشکیل می دهد. نخ تار در کمترین مقدار و حدود ۶ درصد و نخ پود به مقدار دو برابر نخ تار مورد استفاده قرار می گیرد.

مرحله دوم: بافندگی

کار بافندگی تماما به عهده ماشین بافنده است. ماشین بافندگی از دو طرف کار استفاده کرده که به اصطلاح فرش رو و زیر بافت گفته می شود. نخ ریشه بین تمامی فرش های بافته شده، مشترک است. در واقع ماشین بافندگی به صورت ممتد از نخ ریشه استفاده می کند. زمانی که بافت فرش توسط ماشین به اتمام می رسد، یک تیغ برش که همراه با بافت در حال حرکت است، نخ خاب را برش داده و دو فرش را از هم تفکیک می کند.

مرحله سوم: تکمیل فرش

تا اینجا فرش ماشینی توسط ماشین بافته شده اما آماده فروش نیست. زیرا لازم است قبل از عرضه به بازار مراحلی را طی کند تا بافت فرش تکمیل شود. مراحل تکمیل فرش معمولا در یک سالن مجزا انجام می شود. در ابتدا فرش خام در اختیار رفوگر قرار می گیرد.

رفوگر تمام فرش را به خوبی و با دقت بازرسی کرده و در صورت وجود هر گونه ایراد آن را اصلاح می کند. پس از آن لازم است که مراحلی جهت افزایش کیفیت، دوام و زیبایی فرش طی شود. در ابتدا فرش خام وارد مرحله رائینگ می شود.

در این مرحله رول های فرش براساس اندازه به یکدیگر دوخت می خورند تا آماده ورود به مراحل بعدی شوند. در مرحله بعدی سطح فرش پرداخت می شود که به آن مرحله شیرینگ می گویند. در واقع در این قسمت پستی بلندی های سطح خاب فرش که طی مرحله بافت توسط ماشین ایجاد شده است، با یک تیغ و بسیار دقیق برش داده می شود تا سطح فرش کاملا صاف و یکنواخت شود.

در این مرحله جهت افزایش دقت کار از سیستم رایانه جهت تشخیص پستی بلندی ها استفاده می شود. سپس به وسیله دستگاه آهار، آهار زنی پشت فرش انجام می شود. پس از آن لبه های فرش توسط تیغ برش خورده و به صورت زیگزاگ لبه دوزی می شود.

ریشه زنی نیز در همین مرحله انجام می شود. لبه دوزی و ریشه زنی توسط دستگاه دوخت ریشه و زیگزاگ صورت می گیرد. در انتها مجددا کیفیت فرش توسط واحد کنترل سنجیده شده و فرش پس از بسته بندی، آماده ورود به بازار می شود.

سرای ابریشم جای هیچ گونه نگرانی برای خریداران راجع به کیفیت فرش های ماشینی باقی نمی گذارد. در نتیجه با مراجعه به سایت سرای ابریشم می توانید با کیفیت ترین فرش ماشینی را در بهترین و شیک ترین مدل ها خریداری کنید.

 

اگر فرش ملشینی انتخاب شما است می توانید به سایت سرای ابریشم مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.

 

 

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد