عیب یابی دستگاه دورکن

0
عیب یابی دستگاه اره دورکن یکی از دستگاه های رایج جهت برش ورق های چوب یا ام دی اف در کارخانه جات چوب و کارگاه های نجاری است. به صورتی که با استفاده از این دستگاه می توان تعداد زیادی ورق چوب را در زمانی کوتاه برش داد.

عیب یابی دستگاه دورکن

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : دستگاه اره دورکن دارای انواع مختلفی همچون اتوماتیک، دستی، ساده، خط زن دار، ریل دار، واگنی و لوکوموتیوی است. اما مسئله ای که این روزها ذهن بسیاری از صاحبان صنایع چوب را به خود مشغول کرده است؛ نحوه عیب یابی دستگاه دورکن است. زیرا با توجه به اهمیت این دستگاه در تولید وسایل چوبی، بروز هرگونه عیب در آن باعث خلل در کار می شود. به همین جهت در ادامه به چگونگی عیب یابی این دستگاه که به دو نوع عیب در قطعات و عیب در برش تقسیم می شود؛ می پردازیم.

عیب یابی قطعات در دستگاه اره دورکن

یک دسته از عیوبی که در دستگاه های دورکن رخ می دهد؛ عیب در قطعات این دستگاه است که به صورت روشن نشدن دستگاه، بالا و پایین نشدن تیغه اصلی و بالا و پایین نشدن تیغه خط زن بروز می کند. در ادامه ضمن اشاره دلیل بروز چنین عیبی، عیب یابی دستگاه دورکن در این شرایط را برای شما شرح می دهیم.

روشن نشدن دستگاه

در بسیاری موارد صاحبان صنایع از روشن نشدن ناگهانی دستگاه اره دورکن گلایه می کنند. در اینجا دلایل این مشکل را به صورت موردی بیان می کنیم:
  • بروز مشکل در برق کارگاه یا در کابل دستگاه اره دورکن شما باعث روشن نشدن دستگاه می شود.
  • در صورتی که درب موتور و درب تیغه اصلی و تیغه خط زن باز مانده باشد، به دلایل ایمنی دستگاه اره دورکن روشن نمی شود.
  • خطا در فازهای ورودی دستگاه دورکن نیز ممکن است باعث روشن نشدن دستگاه شود.
  • در صورت سوختن فیوز شیشه ای، دستگاه اره دورکن روشن نمی شود.
بنابراین در سه مورد اول باید دستگاه و برق کارگاه را بررسی کنید اما در مورد آخر باید فیوز را تعویض کنید. زیرا بار تحمل جریان الکتریکی در فیوز شیشه ای محدود است و با افزایش بار ممکن است این فیوز سوخته شود.

بالا و پایین نشدن تیغ اره اصلی

در صورتی که تیغ اره اصلی دستگاه اره دورکن شما بالا و پایین نشد؛ ابتدا فرمان بالا برنده را بررسی کنید که سالم باشد. سپس در صورت ملاحظه صحت فرمان بالا برنده، میکرو سوئیچ های محدودکننده تیغه اره اصلی را بررسی کنید. دلیل دیگر این است که فیوزهای شیشه ای فرمان تیغه اره اصلی سوخته است و چراغ آن روشن می شود. در صورتی که هیچ یک از این مشکلات وجود نداشت؛ باید موتور بالابرنده تیغه اره اصلی را چک کنید. اگر این موتور دچار مشکل بود؛ باید تعویض شود.

بالا و پایین نشدن تیغه اره خط زن

یکی دیگر از موارد عیب یابی دستگاه دورکن، بالا و پایین نشدن تیغه اره خط زن این دستگاه است. اولین دلیل این مشکل می تواند ریست فیوز محدودکننده حرکت تیغه اره باشد. بنابراین ابتدا این قسمت را بررسی کنید. دومین دلیل بالا و پایین نشدن تیغه اره خط زن، میکرو سوئیچ محدودکننده تیغه اره خط زن است. در صورتی که در این قسمت مشکلی را مشاهده کنید؛ باید این بخش تعویض شود. پس از این بخش های دیگری همچون فیوزهای مدار فرمان تیغه، کلید و موتور بالا و پایین برنده تیغه را بررسی کنید.

عیب یابی برش در دستگاه اره دورکن

یکی دیگر از بخش های عیب یابی دستگاه دورکن مربوط به سیستم برش این دستگاه است. در بخش برش دستگاه دورکن، چهار نوع مشکل از جمله لرزش تیغه اره در زمان کار، انحراف اره در زمان برش، ترک خوردن اره هنگام انجام برش و گیر کردن تیغه اره در زمان برش در چوب ایجاد می شود. در ادامه دو مورد از مهم ترین عیوب را ضمن شرح دلایل آن ها بیان می کنیم که با آگاهی نسبت به آن ها در کوتاه ترین زمان مشکل دستگاه خود را برطرف کنید.

لرزش تیغه اره در زمان کار

گاهی ممکن است در زمان انجام برش با دستگاه اره دورکن، لرزش تیغه اره را مشاهده کنید. بروز چنین مشکلی دلایل مختلفی همچون قطر نازک تیغه اره نسبت به استاندارد دستگاه، تیز نشدن تیغه اره، بزرگی تیغه اره نسبت به فلانش آن، قائم بودن فلانش بر تیغه اره، عدم کیفیت فولاد تیغه اره وغیره دارد. اگر چنین مشکلی با وجود هر یک از دلایل بالا رخ بدهد؛ باید تیغه اره را از دستگاه جدا کرده و متناسب با شرایط دستگاه آن را تیز و تمیز کرده و در دستگاه قرار دهید. در صورتی که تغییری حاصل نشد؛ تیغه اره را طبق استاندارد دستگاه تعویض کنید.

انحراف اره در زمان برش

در رابطه با عیب یابی دستگاه دورکن در صورتی که اره آن دچار انحراف شود؛ باید بدانید که عمده دلایل بروز این مشکل به چگونگی دندانه ها بر می گردد. به صورتی که جهت حل این مشکل باید دندانه ها را چکش زده و چپ و راست کنید.
در غیر این صورت اگر فاصله بین دندانه ها نامساوی باشد؛ باید از سنگ پا و سوهان جهت برقراری تساوی در فاصله آن ها استفاده کنید. از جمله دلایل دیگر انحراف اره در زمان برش می توان به دور کم دستگاه نسب به قطر اره اشاره کرد که در این شرایط باید دور دستگاه را افزایش دهید. همچنین در رابطه با بروز دو مشکل دیگر در برش یعنی ترک خوردن تیغه اره و گیر کردن آن در چوب باید بدانید که بیشتر مواقع با تعویض تیغه یا سوهان زدن آن مشکل برطرف خواهد شد. در نهایت اگر عیب یابی دستگاه دورکن را نمی توانید به خوبی انجام دهید؛ بهتر است دستگاه خود را از سایت خوگر پلاس تهیه کنید. در این صورت با بروز هرگونه مشکل در دستگاه، این سایت خدمات پس از فروش رایگان برای شما لحاظ می کند. اگر اره دورکن انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد