انواع دستگاه پانل بر

0
انواع دستگاه پانل بر پانل بر ها یکی از مهمترین تجهیزاتی هستند که در زمینه صنایع چوبی و ساخت دکوراسیون های داخلی و خارجی کاربردهای بسیاری دارند. در واقع بدون این تجهیزات امکان برش پانل های چوبی وجود ندارد. به همین دلیل امروزه با انواع پانل بر در این صنعت روبرو هستیم که هر کدام از آنها دارای ویژگی های منحصر به فرد و مشخصی هستند.

انواع دستگاه پانل بر

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : بنابراین برای اجرای هر نوع دکوراسیونی ممکن است از نوع مشخصی از این پانل بر ها استفاده شود. به همین دلیل آشنایی با انواع این دستگاه های برش چوب به شما در این حرفه کمک بسیاری خواهد کرد. به ماشین های صنعتی که دارای تیغه های بزرگی برای برش پانل های چوبی هستند، دستگاه پانل بر گفته می شود. این دستگاه ها با توجه به تجهیزات و قطعاتی که در خود دارند در صنعت چوب بری به وفور استفاده می شوند. پانل بر ها دارای اره های تیغ و بسیار مقاوم از جنس فولاد هستند که در هر شرایط آب و هوایی از خود مقاومت نشان می دهد و دچار زنگ زدگی نخواهد شد. در این دستگاه ها تجهیزاتی دیگری نظیر کنترلر، گیره نگهدارنده پنل های چوبی، میز کار و موتور دستگاه نیز وجود دارد. در واقع این تجهیزات در انواع پانل بر ها قرار دارد و جز اجزای مشترک همه دستگاه های پانل بر مطرح می شود. این تجهیزات در ابعاد و اندازه های متفاوتی تولید و عرضه می گردند. نحوه کار همه این دستگاه ها به گونه ای است که در ابتدا پانل چوبی مورد نظر روی میز کار قرار می گیرد و از طریق گیره های نگهدارنده از جا به جایی این پانل ها جلوگیری می شود. در این راستا تیغه های اره ای روی این پانل ها جا به جا شده و عملیات برش در ابعاد و اندازه های متنوع شروع می شود. تیغه ها در دو سمت دارای حرکت هستند. در یک حرکت تیغه ها از سمت عقب به جلو حرکت می کنند و در حرکت دیگر بارگیری از سمت جلو به عقب انجام می شود.

انواع پانل بر ها

با توجه به مطالبی که در مورد این نوع از دستگاه ها گفته شد، می توان گفت که دستگاه های پانل بر در دو نوع به عنوان های زیر ساخته می شوند:
  • افقی
  • عمودی
هر کدام از این نوع دستگاه ها دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که سبب می شود تا از آنها در کاربری های متنوعی استفاده شود.

ویژگی های دستگاه پانل بر افقی

پانل برهای افقی دارای طول بیشتری نسبت به پانل برهای عمودی هستند. به همین دلیل استفاده از آنها در کاربری های متنوعی صورت می گیرد. در واقع زمانی که نیاز به برش پانل های چوبی در ابعاد و اندازه های متنوعی باشد، از این دستگاه ها استفاده می کنند. همچنین چوب هایی که توسط دستگاه افقی بریده می شوند، دارای کیفیت مطلوب تری هستند. به همین دلیل تقاضا برای خرید و سفارش این تجهیزات بیشتر از نوع عمودی آن است. یکی دیگر از ویژگی هایی که این نوع از دستگاه ها دارند، نحوه نصب آنها است. این نوع از دستگاه ها را هم به دیوار و هم روی چهار پایه های شیب دار نصب می کنند. این ویژگی  سبب شده است تا امکان نصب راحت تر برای این تجهیزات فراهم شود. این نوع از پانل بر ها از نظر سیستم برشکاری نیز به دو صورت کاملاً جدا تقسیم می شوند. این سیستم ها به صورت زیر عنوان می شوند.
  • سیستم ریل هادی استوانه ای
  • سیستم ریل خطی
در سیستم ریل هادی استوانه ای سطوحی که توسط دستگاه بریده می شوند، دارای سطحی صاف تر هستند. همچنین دستگاه هایی که از این سیستم استفاده می کنند، ماندگاری و دوام بالاتری نسبت به مدل ریلی دارند. بنابراین استفاده از این سیستم در پانل بر افقی بسیار مقرون به صرفه تر است.

اجزای پانل بر افقی

هر دستگاهی که که به صورت افقی تولید می شود، دارای اجزای زیر است:
  • میز کار
  • تخت مخصوص برش پانل های چوبی
  • راهنمای برش طولی
  • تیغه های اصلی
  • تیغه های شیار زن
این اجزا در سیستم های افقی وجود دارند. در واقع اعضای ثابت این تجهیزات هستند. با این حال در انواع مدرن تر این تجهیزات ممکن است، اجزای دیگری نیز به آنها اضافه شده باشد. در این صورت قابلیت این دستگاه ها بیشتر از قبل خواهد شد.

پانل برهای عمودی دارای چه مزایایی هستند؟

پانل برهای عمودی نسبت به افقی از کارایی پایین تری برخوردار هستند. این امر نیز به دلیل کم بودن طول و نحوه نصب و کارایی دستگاه مورد نظر بستگی دارد. پانل برهای عمودی به یک صورت و بدون جابه جایی در دیوار نصب می شوند. به همین دلیل برای مکان هایی مناسب هستند که نیاز به جابه جایی ندارند. همچنین با توجه به اینکه دارای طول کمی هستند، برای فضاهایی کوچک پیشنهاد می شود. انواع اتوماتیک این دستگاه ها و نسل های جدید تولیدی، ویژگی های منحصر به فردی دارند که کیفیت برش پانل ها را بالا برده است.

نقش تیغه ها در انواع پانل بر ها

یکی از مهمترین اجزایی که در انواع متفاوتی از پانل برها نقش بسیار پررنگی را ایفا می کند، تیغه ها هستند. در واقع بدون این اجزا دستگاه مورد نظر هیچ ارزشی نخواهد داشت. تیغه ها در انواع متفاوت کوچک و بزرگ با توجه به نوع پانل های چوبی و ابعاد و اندازه های آنها مورد استفاده قرار می گیرد. در ابتدا شیار زنی توسط تیغه های مخصوص صورت می گیرد. این تیغ ها از ظرافت بیشتر و قطر کمتری نسبت به تیغه های اصلی برخوردار هستند. به همین دلیل  برش های سطحی و کم عمقی را در ابتدا ایجاد می کنند. تیغه های اصلی بعد از شیارزنی عملیات برش پانل های چوبی و صفحات ام دی اف را انجام می دهند. بنابراین لازم است که این تیغ ها از جنس محکم و با دوامی باشند که دچار شکستگی یا کند شدن نشوند. بهترین نوع این تیغه ها از جنس فولاد ضد زنگ ساخته می شوند. با توجه به انواع پانل برهای گفته شده، کافی است تا بسته به نیاز خود نوع مناسبی را تهیه کنید. برای این منظور می توانید از سایت خوگر پلاس در این زمینه کمک بگیرید. اگر پانل بر انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد