یراق آلات پنجره

0

پنجره

به گزارش دکوکده :یراق آلات پنجره بر گرفته از دو واژه پن به معنای بستن و جره به معنای دارای قرینه و متقارن می­باشد. پنجره نوعی ورودی است که به منظور عبور نور در دیوار، در و یا وسایل نقلیه جایگذاری می­شود. این وسایل که غالبا شیشه های شفاف و یا مات دارند، با استفاده از فریم یا همان چهارچوب در جای خود مستقر می­شوند. برخی از پنجره های شیشه دار، با استفاده از باز کردن شیشه ها امکان تهویه هوای درون فضای بسته ای همچون منزل را فراهم می­کنند. برخی دیگر نیز با بسته نگه داشتن شیشه ها، مانع ورود آلودگی هوا و نیز سر و صدا می­گردند. از جمله یراق آلات پنجره که برای بسته نگه داشتن این وسیله مورد استفاده قرار می­گیرد، قفل و یا دستگیره می­باشد. امروزه پنجره ها تنها منفذی برای ورود نور و تهویه هوا نیستند. گذشت زمان زمینه پیشرفت این وسایل را فراهم نموده و آنان را به یکی از عواملی که موجب زیبایی هنر معماری و ساختمان سازی می­شود، بدل کرده است.

انواع پنجره

پنجره ها با توجه به نوع باز شدن آن ها در دسته های مختلفی تقسیم بندی شده و موجود می­باشند:
  • پنجره لولایی
از جمله پرکاربردترین پنجره های مورد استفاده در منازل، پنجره های لولایی می­باشند. پنجره های لولایی از بخش های ثابت و متحرک و بازشویی تشکیل شده است که بخش های متحرک با استفاده از لولا باز و بسته می­شود.
  • پنجره کشویی
این پنجره ها بیشتر در منازلی که فضای بسیار کوچکی دارند، مورد استفاده قرار می­گیرند. در این نوع پنجره نیز چند قسمت ثابت و چند قسمت متحرک و بازشو در کنار هم قرار دارند. قسمت های متحرک پنجره های کشویی، هنگام باز شدن بر روی یک ریل به طرف چپ یا راست حرکت می­کنند.
  • پنجره دوجداره ثابت
این پنجره ها همان گونه که از نامشان پیداست، فاقد قابلیت باز شدن هستند. این وسایل صرفا به منظور فراهم کردن نور فضا مورد استفاده قرار می­گیرند.

یراق آلات پنجره

در ساخت پنجره ها وسایل گوناگونی تحت عنوان یراق آلات پنجره مورد استفاده قرار می­گیرند. این دسته از یراق آلات پنجره به پنجره این امکان را می­دهند که کارایی لازم را داشته و زیبایی مورد نیاز را نیز به محیط ببخشد.

انواع یراق آلات پنجره

در ادامه به بررسی چند مورد از یراق آلات پنجره خواهیم پرداخت:
  • دستگیره پنجره
دستگیره پنجره، درست همانند دستگیره درب یکی از کاربردی ترین یراق آلات پنجره می­باشد. این وسیله با هدف باز و بسته نمودن پنجره مورد استفاده قرار گرفته و کارایی بسیار زیادی دارد. دستگیره ها از دو قسمت مجزا که اولی به عنوان پایه بر روی قسمت ثابت پنجره نصب و دومی نیز بخش متحرک دستگیره است که بر روی قسمت بازشوی پنجره قرار گرفته و با قرار دادن زبانه دستگیره در جای خود، زمینه قفل شدن آن را فراهم می­کند.
  • حفاظ پنجره
این دسته از یراق آلات پنجره، که با استفاده از آهن، آلومینیوم و در مواردی نیز استل ساخته می­شود، انواع گوناگونی نظیر فرفورژه، ثابت و متحرک دارد. حفاظ پنجره سازه ای سازمانی جهت جلوگیری از ورود سارقین به منزل می­باشد. در گذشته حفاظ ها را در قسمت داخل پنجره تعبیه می­کردند، اما امروزه حفاظ های تولید شده را بیرون از پنجره ها نصب می­کنند! این گروه از یراق آلات پنجره، علاوه بر خاصیت زیبایی بخشی، باید محکم بوده و مقاومت بالایی نیز داشته باشند تا بتوانند مانع ورود عومل خارجی به منزل شوند.
  • لولای پنجره
دسته ای از یراق آلات پنجره، تحت عنوان لولا، در انواع گوناگونی نظیر چوبی، آهنی و کابینتی ساخته می­شود. لولا ها بر اساس جنس چهارچوب پنجره تولید شده و گفتنی است که علاوه بر جنس آن ها، نحوه آبکاریشان نیز متفاوت می­باشد. انتخاب نوع این دسته از یراق آلات پنجره، بر مبنای سلیقه مشتری و یا توصیه نجار و آهنگر می­باشد.
  • شیشه پنجره
اولین شیشه های تولید شده، شیشه تخت یا همان شیشه معمولی بودند. این در حالی است که امروزه بسیاری از کارخانه ها، شیشه را به شیوه فلوت می­سازند که در آن ضخامت شیشه های تولیدی یکسان بوده و پس از انجام مراحل برش کاری، می­تواند مورد استفاده قرار بگیرد. شیشه های تخت دسته ای از یراق آلات پنجره هستند که پس از شکستن به تکه هایی با لبه برنده تبدیل می­شوند.این شیشه ها در دو نوع رنگی و یا کاملا شفاف در بازار موجود بوده و میزان شفافیت آن ها قابل کنترل می­باشد. شیشه های تخت قابلیت تبدیل به آینه، شیشه سکوریت، شیشه لمینت و انواع دیگر شیشه را نیز دارند.
  • فریم پنجره
یکی از انواع یراق آلات پنجره فریم آهنی می­باشد. این فریم ها دهانه دقیقی به منظور نصب شیشه داشته و همین امر موجب کیپ بودن پنجره می­گردد. برای ساخت فریم های آهن پروفیل های با ابعاد ۶۰*۳۰ و یا ۵۰*۳۰ را مورد استفاده قرار می­دهند. از نکات دیگر استفاده از این فریم ها، ضد زنگ و رنگ کاری آن ها به منظور پیشگیری از زنگ زدگی و خوردگی آن ها می­باشد. عدم قرارگیری مناسب فریم ها در زمان نصب پنجره، موجب باز و بسته شدن پنجره خواهد شد.
  • لاستیک درزگیر پنجره
این دسته از یراق آلات پنجره، نقش بسیار مهمی در عایق بندی صوتی و حرارتی پنجره ایفا می­کنند. از جمله مهم ترین عواملی که باید در عایق بندی پنجره ها مد نظر قرار بگیرد، انتخاب درست نوع لاستیک از نظر منعطف بودن آن، دوام در برابر عوامل جغرافیایی و نیز عدم ترک برداشتن است. لاستیک های زیر به ترتیب، جزء بهترین لاستیک ها از لحاظ کیفیت می­باشند اگر یراق آلات انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد