یراق آلات تابلو برق

0
آشنایی با یراق آلات تابلو برق تابلو برق جعبه ای از فلزی یا غیر فلزی می­باشد که از دو قسمت بیرونی و درونی تشکیل و به منظور نصب وسایل الکتریکی و ارتباط آن ها به وسیله هادی ها مورد استفاده قرار می­گیرد. امکان دسترسی به برخی از این تابلو میسر، برخی از آن ها سلول بوده و گروهی دیگر محفظه کاملا بسته ای هستند که امکان ارتباط با درون آن ها برقرار نیست. به گزارش دکوکده : آشنایی با یراق آلات تابلو برق تابلو برق جعبه ای از فلزی یا غیر فلزی می­باشد که از دو قسمت بیرونی و درونی تشکیل و به منظور نصب وسایل الکتریکی و ارتباط آن ها به وسیله هادی ها مورد استفاده قرار می­گیرد. امکان دسترسی به برخی از این تابلو میسر، برخی از آن ها سلول بوده و گروهی دیگر محفظه کاملا بسته ای هستند که امکان ارتباط با درون آن ها برقرار نیست. گروه آخر خود به سه دسته اصلی، نیمه اصلی و فرعی یراق آلات تابلو برق تقسیم بندی می­شوند. تابلوهای اصلی مربوط به پست برق بوده و تابلوهای نیمه اصلی از آن ها تغذیه می­کنند. گروه سوم نیز در موتور خانه ها و روشنایی ها مورد استفاده قرار گرفته و ضمن تغذیه از تابلوهای اصلی، به منظور توزیع و کنترل سیستم های برق استفاده می­شوند. این وسایل که با استفاده از تکمیل و مورد استفاده قرار می­گیرند، از وارد شدن شوک های الکتریکی به کاربران و کارکنان پیشگیری کرده و تجهیزات موجود در آن موجب حفاظت این تابلوها در مقابل عوامل محیطی همچون باد، باران، برف و … می­شود. این تابلوها همچنین به منظور تقسیم مساوی نیروی برق بین تجهیزات گوناگون استفاده می­شوند. از دیگر وظایف این دسته از تابلوها اصلاح ضریب توان می­باشد. فیوزها و قطع کننده های موجود در این دسته از تابلوها، موجب پیشگیری از نشتی جریان شده و آن را به طور مساوی در سر تا سر مدار توزیع می­کند. منابع انرژی متعددی در تابلوهای برق موجود و مورد استفاده می­باشند که از پر اهمیت ترین مراکز تولید نیرو بوده و نقش مهمی در تولید و توزیع برق ایفا می­کنند. ساخت این تابلو ها نیازمند نیروهای تخصصی و فنی بسیاری بوده و با توجه به اولویت بندی ها، مراحل مختلفی دارد.

یراق آلات تابلو برق

تابلوهای برق از وسایل گوناگونی تحت عنوان یراق آلات تابلو برق ساخته شده است. تابلوهای برق به سه قسمت کلی دسته بندی می­شوند. قسمت درونی که تجهیزات در آن قرار گرفته، قسمت بیرونی شامل بدنه تابلو برق است و نیز قسمت ارتباطات که سیم ها در آن قرار دارند.
  • مثال هایی از یراق آلات تابلو برق
تابلوهای برق از یراق آلات تابلو برق بسیار متنوعی ساخته می­شوند که در ادامه برخی از آن ها را مورد بررسی قرار می­دهیم:
  • کلید زیمنس
دسته ای از یراق آلات تابلو برق، تحت عنوان کلید زیمنس در بسیاری از تابلوهای برق با هدف حفاظت و کنترل برق ورودی در کارخانه های گوناگون، مورد استفاده قرار می­گیرند. کلیدهای زیمنس در مقابل اضافه بار و نیز جریان اتصال کوتاه از تجهیزات صنعتی موجود در کارخانجات مراقبت به عمل می آورد. فیوز های موجود در تابلوهای برق توانایی انجام مداوم و عاری از خطای عمل حفاظت موضعی را نخواهند داشت. به همین دلیل استفاده از کلیدهای زیمنس در این دسته از تابلوها ضروری می­باشد. این دسته از یراق آلات تابلو برق، بلافاصله پس از قطع مدار در اثر جریان بالا، می­توانند مجددا مورد بهره برداری قرار گیرند.
  • لولا
لولا وسیله ای مفصل مانند می­باشد که به منظور اتصال دو قطعه به یکدیگر با زاویه چرخش معینی حور محور لولا، مورد استفاده قرار می­گیرد. این دسته از محصولات، در انواع مختلفی موجود و در وسایل متفاوتی مورد استفاده قرار می­گیرند. رایج ترین لولاهای مورد استفاده در تابلوهای برق لولا سه تکه، لولا مخفی فلزی، لولا تخت، لولا سیواکن و لولا تابلو می­باشد.
  • بدنه تابلو برق
این دسته از یراق آلات تابلو برق، با هدف نگه داری از تجهیزات نصب شده در این دسته از تابلوها و همچنین محفوظ نگه داشتن آن ها در مقابل برخورد های ناخواسته طراحی شده اند. این بدنه ها از موادی نظیر کامپوزیت، پلاستیک و یا آهن ساخته می­شوند. ضخامت ورق های تابلوهای آهنی به مواردی مانند محل استقرار تابلو، محل ورود و خروج هادی ها، شکل بدنه، شکل ساخت بلوک و … بستگی دارد. این دسته از محصولات، به صورت قطعه ای ساخته شده و بعد از جوشکاری و رنگ آمیزی در محل مورد نظر نصب می­شوند.
  • نوار دور درب آب بندی
این دسته از یراق آلات تابلو برق تحت عنوان نوارهای لاستیکی و اسفنجی، به دلیل اهمیتی که در درزگیری درب تابلوهای برق در مقابل عواملی همچون رطوبت و گرد و غبار دارند، در ساخت این تابلوها نقش بسیار مهمی را ایفا می­کنند. این دسته از نوارهای اسفنجی لاستیکی بسیار سبک و نرم بوده و به سبب ارتجاعی بودن آن به منظور آب بندی، هوابند، درزگیر، گردگیر و نیز لرزش گیر در صنایع گوناگون و نیز در صنعت برق مورد استفاده قرار می­گیرند.
  • مهره کف گلند پید
این دسته از محصولات، به منظور اتصال لوله های خرطومی فلزی به جعبه تقسیم های پلاستیکی و یا فلزی مورد استفاده قرار می­گیرند. گلند دو پیچ بعد از برداشتن مهره ای که به همراه دارد، آماده نصب به رزوه محل مورد نظر می­باشد. این دسته از یراق آلات تابلو برق به همراه مهره موجود، به حفره موجود متصل می­شود.  این گروه از محصولات در محیط هایی نظیر سیستم های روشنایی، سیم کشی و کابل کشی های صنعتی … مورد استفاده قرار می­گیرند. اگر یراق آلات تابلو برق انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد