لبه چسبان کارگاهی نوین چوب

0
دستگاه های لبه چسبان کارگاهی امروزه در بازار مشتریان زیادی را به خود جذب کرده و بسیاری از صنعتگران از این دستگاه برای چسباندن نوار لبه ها استفاده می کنند. در این مقاله به بررسی این دستگاه لبه چسبان کارگاهی نوین چوب خواهیم پرداخت.

لبه چسبان کارگاهی نوین چوب

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : در چند سال گذشته، پس از انجام عملیات برش روی قطعات چوبی، لبه های آن خشن و زمخت می شد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، جهت پوشاندن لبه های محصولات چوبی نوار هایی تحت عنوان نوار لبه اختراع شد. دستگاه لبه چسبان کارگاهی یکی از انواع دستگاه های لبه چسبان است که جهت چسباندن نوار روی لبه صفحات نئوپان و ام دی اف استفاده می شود. صنعت کاران و افراد متخصص در این زمینه شاهد بهترین خروجی از این ترفند بودند. دستگاه های لبه چسبان کارگاهی امروزه در بازار مشتریان زیادی را به خود جذب کرده و بسیاری از صنعتگران از این دستگاه برای چسباندن نوار لبه ها استفاده می کنند. در این مقاله به بررسی این دستگاه لبه چسبان کارگاهی نوین چوب خواهیم پرداخت. در صفحات چوبی صنعتی مانند ام دی اف و لمنیت پشت و روی این صفحات به واسطه محافظ های پلیمری روکش شده است. اما در نواحی برش خورده این محافظ ها از بین می روند و مقاومت خود را در برابر عوامل بیرونی و محیطی مانند حرارت و رطوبت از دست می دهند. دستگاه های لبه چسبان با چسباندن نوار لبه ها، در یک فرایند کاملاً کنترل شده و استاندارد از لبه های کار محافظت می کنند. همانطور که می دانید جهت ساخت کابینت و قطعات چوب پس از انجام امور برشکاری، قطعات دارای لبه های خشن می شوند. این قطعات با برجستگی هایی که روی خود دارند، زیبایی نداشته و هنگامی که به یکدیگر متصل می شوند، جلوه خوبی ندارند. در طرف دیگر تولید قطعاتی که جنس آن ها از ام دی اف است، نیاز به چسباندن نواری دارد تا قطعات به طور منظم و یکنواخت در کنار هم قرار بگیرند. به همین دلیل دستگاه هایی به نام لبه چسبان به واسطه انسان ها اختراع شد تا این نیاز را برطرف کرده و موجب زیبایی کابینت ها و محصولات چوبی شود.

نکات لازم هنگام استفاده از این دستگاه

پس از خریداری این دستگاه باید با ویژگی ها و نکاتی که هنگام کار باید رعایت کنید، آشنا بوده و سپس از آن استفاده کنید. در ادامه به بررسی ویژگی های این دستگاه خواهیم پرداخت. دستگاه لبه چسبان های دستی مجهز به دو المنت هستند. این وسیله مجهز به دو عدد غلتک بوده که جنس آن ها از سیلیکون است. این دستگاه دارای یک دمنده قوی جهت رساندن حرارت برای چسباندن نوار است. حداقل دمایی که در این دستگاه استفاده می شود، ۳۰۰ درجه سانتی گراد و حداکثر آن ۵۲۵ درجه سانتی گراد است. وزن حدودی دستگاه به میزان ۲.۸ کیلوگرم است. توان ورودی این دستگاه به میزان ۱۵۰۰ ولت است. بیشترین پهنای نواری که می توان به واسطه این دستگاه چسباند، ۵۰ میلی متر است.

روش کار با لبه چسبانی کارگاهی نوین چوب

مهم ترین نکته ای که در هنگام کار با این دستگاه مطرح می شود، قدرت بدنی است. نیروی بدنی فرد جهت چسباندن نوار پی وی سی روی ام دی اف، از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر می خواهید کیفیت کار شما بالا برود، ضروری است که به مخزن تنظیمات درجه حرارت توجه کنید. اگر درجه حرارت را زیاد بالا ببرید، دستگاه لبه چسبان شما با گذشت زمان قطعاً آسیب خواهد دید. چسب هایی که برای این کار مورد استفاده قرار می گیرد، عموماً به صورت قرص های دایره ای شکل است. در انتخاب این چسب ها باید وسواس زیادی به خرج داده و درصد چسبندگی و نوع رزین به کار رفته را در نظر داشته باشید. در قسمت ابتدایی ورود این دستگاه ها اغلب یک کاتر یا همان برش دهنده وجود دارد. در صورت لزوم می توانید اقدام به قطع کردن نوار به صورت دستی کنید. در این دستگاه اهرم های کمکی به منظور تنظیم ضخامت مورد نظر تعبیه گردیده است. این ضخامت با توجه به کارهایی که در بازار وجود دارد، تنظیم شده و نوار روی آن ها چسبانده می شود. به طور کلی در هنگام کار با دستگاه های لبه چسبان کارگاهی ضرروی است که تمامی امور به واسطه انسان انجام شود. دقت کار در دستگاه های لبه چسبان به صورت دستی بسیار پایین تر بوده و فرد باید در این زمینه دقت بالایی را به کار بگیرد.

انواع دستگاه های لبه چسبان کارگاهی نوین چوب

به طور کلی دستگاه های لبه چسبان به دو نوع پرتابل (قابل حمل) و ثابت تقسیم می شوند. در کارگاه ها معمولاً از نوع قابل حمل استفاده شده که نیاز به نیروی انسانی دارد.

لبه چسبان قابل حمل

این لبه چسبان ها معمولاً برای کارهایی با ابعاد کوچکتر و مصارف کارگاهی مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه ها با توجه به جنس نواری که استفاده می کنند به دو دسته پی وی سی و اتویی تقسیم می شوند. در ادامه به شرح کار با این دستگاه ها خواهیم پرداخت.

دستگاه لبه چسبان قابل حمل پی وی سی

در این مدل از از دستگاه های لبه چسبان یک مخزن چسب گرانول وجود دارد. در این مخزن چسب گرم و ذوب شده و سپس هنگام خروج، نوار پی وی سی به چسب آغشته شده و به لبه کار می چسبد. در ادامه سر و ته نوار را می توان به صورت دستی قطع نمود. همچنین اضافات پایین و بالا دستگاه را می توان با فرز دستی قطع نمود. این دستگاه جهت کار با نوار های پی وی سی به ضخامت ۱ و ۲ میلی متر مناسب است.

لبه چسبان قابل حمل اتویی

همان طور که گفته شد این دستگاه ها معمولاً برای مصارف کارگاهی استفاده می شوند. از نام این دستگاه پیدا است که از نوار های اتویی (پشت چسب دار) جهت لبه چسبانی استفاده می شود. نحوه کار با این دستگاه به این صورت است، دستگاه به واسطه سشوار باد گرم، چسب پشت نوار را گرم می کند. برای انجام این کار می توان به صورت دستی عملیات لبه چسبانی را آغاز کرد. پس از اتمام لبه چسبانی می توان به دو صورت دستی سر و ته نوار را قطع کرد؛ سپس به وسیله لیسه های مخصوص اضافات نوار را حذف می کنند. این مدل از دستگاه های لبه چسبان قابل حمل معمولاً برای نوار های با ضخامت ۰.۴ میلی متر استفاده می شود. لبه چسبان کارگاهی نوین چوب، از جمله دستگاه هایی است تا کنون توانسته باعث جذب مشتریان بسیاری به خود شود. در این مطلب تمامی ویژگی های لبه چسبان های کارگاهی برای شما ذکر شد. امیدواریم توانسته باشیم کمک کوچکی در راستای بهبود عملکرد شما کرده باشیم. اگر لبه چسبان انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد