دستگاه لبه چسبان کارگاهی

0
با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی دستگاه هایی برای چسباندن نوار لبه به سطوح ام دی اف اختراع شد که مورد استقبال بسیاری از صنعتگران قرار گرفت. این دستگاه به دو صورت دستی و اتومات وجود دارد که بر حسب نیاز خود می توانید یکی از آن ها را خریداری کنید. در این مقاله می خواهیم به بررسی دستگاه لبه چسبان کارگاهی بپردازیم.

دستگاه لبه چسبان کارگاهی

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : امروزه به منظور اینکه لبه های ام دی اف و پی وی سی نمای بهتری داشته باشند از دستگاه هایی به نام لبه چسبان استفاده می شود. در گذشته به دلیل عدم وجود دستگاه های لبه چسبان لبه های کار بسیار زشت و زمخت می شد. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی دستگاه هایی برای چسباندن نوار لبه به سطوح ام دی اف اختراع شد که مورد استقبال بسیاری از صنعتگران قرار گرفت. این دستگاه به دو صورت دستی و اتومات وجود دارد که بر حسب نیاز خود می توانید یکی از آن ها را خریداری کنید. در این مقاله می خواهیم به بررسی دستگاه لبه چسبان کارگاهی بپردازیم.

کاربرد دستگاه لبه چسبان کارگاهی

همانطور که می دانید جهت ساخت کابینت و قطعات چوب پس از انجام امور برشکاری، قطعات دارای لبه های خشن می شوند. این قطعات با برجستگی هایی که بر روی خود دارند، زیبایی نداشته و هنگامی هم که به یکدیگر متصل می شوند جلوه خوبی ندارند. از سوی دیگر تولید قطعات از جنس ام دی اف نیاز به چسباندن نواری دارد تا قطعات به طور منظم و یکنواخت در کنار هم قرار بگیرند. به همین دلیل دستگاه هایی به نام لبه چسبان اختراع شد تا این نیاز را برطرف کرده و موجب زیبایی کابینت ها و محصولات چوبی شوند. در صفحات چوبی صنعتی مانند ام دی اف و لمینت پشت و روی این صفحات به واسطه محافظ های پلیمری روکش شده است. اما در نواحی برش خورده این محافظ ها از بین می روند و مقاومت خود را در برابر عوامل بیرونی و محیطی مانند حرارت و رطوبت از دست می دهند. دستگاه های لبه چسبان با چسباندن نوار لبه ها، در یک فرایند کاملا کنترل شده و استاندارد از لبه های کار محافظت می کنند.

انواع دستگاه های لبه چسبان     

عملیات لبه چسبانی علاوه بر زیبایی کار مقاومت آن را در برابر حرارت، رطوبت و ضربه بالا می برد. به این صورت که یک نوار از جنس پی وی سی، زهوار چوبی، نوار چوبی، ای بی اس و نوار ملامینه بر روی نوار کار چسبانده می شود. به طور معمول دستگاه های لبه چسبان ام دی اف را می توان به دو دسته قابل حمل و ثابت تقسیم کرد. تفاوت اصلی در دستگاه های ثابت و قابل حمل این است که در لبه چسبان ثابت سطح کار به چسب آغشته می شود. این در حالی است که در دستگاه های قابل حمل چسب به سطح نوار چسبیده است.

لبه چسبان قابل حمل

این دسته از لبه چسبان ها معمولا برای کارهایی با ابعاد کوچکتر و مصارف کارگاهی مورد استفاده قرار می گیرند. این دستگاه ها با توجه به جنس نواری که استفاده می کنند به دو دسته اتویی و پی وی سی تقسیم می شوند. نحوه کار این دستگاه ها در ادامه شرح داده می شود.

لبه چسبان قابل حمل اتویی

همان طور که گفته شد این دستگاه ها معمولا برای مصارف کارگاهی استفاده می شوند. از نام این دستگاه پیدا است که از نوار های اتویی (پشت چسب دار) جهت لبه چسبانی استفاده می شود. نحوه کار با این دستگاه به این صورت است دستگاه به واسطه سشوار باد گرم، چسب پشت نوار را گرم می کند. برای انجام این کار می توان به صورت دستی عملیات لبه چسبانی را آغاز کرد. پس از اتمام لبه چسبانی می توان به دو صورت دستی سر و ته نوار را قطع کرد؛ سپس به وسیله لیسه های مخصوص اضافات نوار را حذف می کنند. این مدل از دستگاه های لبه چسبان قابل حمل معمولا برای نوار های با ضخامت ۰.۴ میلی متر استفاده می شود.

دستگاه لبه چسبان قابل حمل پی وی سی

در این مدل از دستگاه های لبه چسبان یک مخزن چسب گرانول وجود دارد. در این مخزن چسب گرم و ذوب شده و سپس هنگام خروج، نوار پی وی سی به چسب آغشته شده و به لبه کار می چسبد. همانند دستگاه لبه چسبان اتویی، سر و ته نوار را می توان به صورت دستی قطع نمود. همچنین اضافات پایین و بالا دستگاه را می توان با اور فرز دستی قطع نمود. این دستگاه جهت کار با نوار های پی وی سی به ضخامت ۱ و ۲ میلی متر مناسب است.

قیمت دستگاه لبه چسبان کارگاهی

با توجه به نوسانات موجود در بازار نمی توان قیمت دقیقی برای این دستگاه تعیین نمود. اما به طور کلی می توان گفت از آن جهت که این دستگاه به دو صورت اتومات و دستی وجود دارد، قیمت آن ها متفاوت می شود. قیمت لبه چسبان کارگاهی یا دستی این دستگاه ها به نسبت نوع اتومات آن کمتر است. همچنین عامل دیگری که در تعیین قیمت این دستگاه موثر است، نو بودن یا دست دوم بودن آن است. قیمت نمونه دست دوم از نوع تازه آن کمتر است.

لبه چسبان های کارگاهی را از کجا می توان تهیه کرد؟

جهت تهیه این دستگاه می توانید به دو روش حضوری و اینترنتی اقدام کنید. با مراجعه به فروشگاه های عرضه این دستگاه ها می توانید دستگاه مورد نظر خود را خریداری کنید. این روش کمی هزینه بر بوده و نیاز به زمان بالا دارد. اگر از لحاظ تامین مواردی که گفته شد، مشکلی ندارید می توانید اقدام به خریداری این دستگاه به صورت حضوری کنید. اما در روش دوم که روش اینترنتی است می توانید با مراجعه به سایت مورد نظر اقدام به ثبت سفارش محصول خود کنید. شما می توانید به وب سایت فروشگاه مورد نظر مراجعه کرده و در قسمت فیلتر مدل مد نظر خود را انتخاب کنید. پیش هر چیزی به نماد تجاری سایتی که قصد خریداری دستگاه لبه چسبان را از آن دارید، توجه کنید.

معایب دستگاه لبه چسبان کارگاهی

در لبه چسبان های کارگاهی عامل بسیار مهم در کیفیت کار، نیروی بدنی انسان است. اگر در هنگام کار با این دستگاه از نیروی بدنی و قدرت زیاد استفاده شود عملکرد بهتری را در هنگام کار با این دستگاه خواهید داشت. بنا بر آن چه در بالا گفته شد اگر از نیروی قدرتمند در این زمینه استفاده کنید، قطعا نتیجه کار بهتری خواهید داشت. اما اگر فاقد قدرت بدنی و نیروی قوی هستید بهتر است نمونه اتومات این دستگاه را خریداری کنید. در این مطلب تلاش کردیم که در مورد لبه چسبان های کارگاهی مطالبی را برای شما شرح دهیم. پس از مطالعه و آگاهی از ویژگی های این دستگاه اقدام به خریداری آن کنید. اگر لبه چسبان انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد