تاریخچه یراق آلات

0

تاریخچه یراق آلات

تاریخچه یراق آلات به زمان های بسیار دوری بر می­گردد که مردم با ذوب کردن فلزات و شکل دهی به آن ها به وسیله قالب های گوناگون، وسایل مورد نیازشان را می ­ساختند. در ابتدا یراق به وسایلی نظیر افسار و زین چهارپایان اطلاق می­شد. با گذشت زمان مردم هرگونه سلاح و ابزار فلزی مانند شمشیر و نیزه را یراق نامیدند. امروزه با پیشرفت های چشمگیر در زمینه های مختلف، واژه یراق کاربرد متفاوتی از آن چه که در گذشته به آن نسبت داده می­شد، دارد. به گزارش دکوکده : تاریخچه یراق آلات شاید بسیاری از شما واژه یراق آلات را نشنیده باشید و خیلی هایتان نیز این کلمه کمتر به گوشتان خورده باشد. اما این موضوع از اهمیت فوق العاده زیاد این قطعه های کوچک و بزرگ فلزی نخواهد کاست! اگر پس از خواندن این متن نگاهی کلی به اطرافتان بیندازید، متوجه خواهید شد که تا کنون از یراق آلات متنوع  بیشماری در زندگیتان استفاده کرده اید، بدون آن که نامشان را بدانید و یا اشتیاقی به شناخت آن ها داشته باشید. تاریخچه پیدایش یراق آلات به زمان های بسیار دوری بر می­گردد که مردم با ذوب کردن فلزات و شکل دهی به آن ها به وسیله قالب های گوناگون، وسایل مورد نیازشان را می­ساختند. در ابتدا یراق به وسایلی نظیر افسار و زین چهارپایان اطلاق می­شد. با گذشت زمان مردم هرگونه سلاح و ابزار فلزی مانند شمشیر و نیزه را یراق نامیدند. امروزه با پیشرفت های چشمگیر در زمینه های مختلف، واژه یراق کاربرد متفاوتی از آن چه که در گذشته به آن نسبت داده می­شد، دارد. امروزه تمام وسایل فلزی آبکاری شده با نام یراق آلات تولید و به بازار عرضه می­شوند. یراق آلات در زندگی های مدرن مصارف گوناگونی دارند. به عبارت دیگر ابزارهای فلزی که اجزای تشکیل دهنده آن ها از طریق آب کردن فلزات به دست آمده و توسط قالب های ویژه شکل داده شده اند، جزء یراق آلات هستند. زندگی امروزه همه ما، به شکل های گوناگونی به یراق آلات بستگی دارد. اگر کابینت های منزلتان کشوهای ریلی دارند، اگر کمد لباس هایتان لولا دارد، اگر درب اتاقتان دستگیره دارد و هزاران امای دیگر مشابه این اما ها، باید بدانید که شما هم با یراق آلات مختلفی در ارتباط هستید! پیشرفت یراق آلات و حضور آن ها در زندگی ما به همین جا ختم نشده و بی شک ما در سال های آتی شاهد پیشرفت های چشمگیری در این زمینه خواهیم بود. تصور کنید که جکی برای کابینت های آشپزخانه شما ساخته نمی­شد و یا درب منزلتان دستگیره نداشت! آنگاه خواهید فهمید که بدون استفاده از یراق آلات محصولات نهایی نقص های غیر قابل جبرانی داشته و قابل استفاده نخواهند بود.

انواع یراق آلات

اکنون که با معنای یراق آلات آشنا شدیم و به اهمیت حضور آن ها در زندگی روزمره خود پی بردیم، لازم است که انواع مختلف یراق آلات را نیز بشناسیم. در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.
  • یراق آلات بادی
این دسته از یراق آلات دارای قدرت بسیار زیادی که از طریق فشرده سازی و یا هوا ایجاد می­شود، می­باشند. از جمله یراق آلات بادی که در بازار موجود ست و در زندگی بسیاری از ما نیز نقش پراهمیتی بازی می­کند، دمنده، مکنده بادی، جک بادی، آچار ضربه ای و تفنگ بادی می­باشد. خیلی از ما روزانه با این دسته از وسایل سر و کار داشته ایم، بدون آن که بدانیم با نوعی یراق بادی کار کرده ایم!
  • یراق آلات دستی
یراق آلات دستی از جمله ساده ترین و در عین حال پر کاربرد ترین یراق آلات هستند که به طور وسیعی در زندگی روزمره مورد استفاده قرار می­گیرند. از مهم ترین یراق آلات بادی که در بازار موجود می­باشد، پیچ گوشتی، آچار، انبردست و سوهان است که بدون شک همه شما بارها با آن کار کرده اید.
  • یراق آلات رنگ آمیزی
یراق آلات رنگ آمیزی شامل وسایلی نظیر غلطک های برقی، قلم مو، رنگ پاش برقی و ابزارهایی از این قبیل می­باشند که برای کاربردهای هنری و نقاشی مورد استفاده خیل وسیعی از مردم قرار می­گیرند.
  • هیدرولیک
یراق آلات پالایشگاهی از جمله مهم ترین یراق آلات هیدرولیکی می­باشند. این دسته از یراق آلات به دلیل اهمیت بسیار زیادی که در زمینه های گوناگون دارند، در شکل ها و انواع مختلفی، طراحی، تولید و به بازار عرضه می­شوند.
  • یراق آلات برقی
استفاده از انواع مختلف موجود در این دسته، نیازمند دقت زیاد و مهارت بالایی می­باشد. اگرچه استفاده از این وسایل راحتی زیادی را برای شما به ارمغان می­آورد، اما کار کردن با آن ها احتیاط زیادی را می­طلبد. چکش هیدرولیک و دریل واگن هیدرولیک نمونه هایی از انواع گوناگون یراق آلات برقی می­باشد.
  • ساختمانی
یراق آلات ساختمانی از مهم ترین و پر کاربرد ترین یراق آلاتی هستند که در ساختمان سازی کاربرد داشته و بی شک همه ما با آن ها آشنایی داریم. آجر بر، کفساب، شیشه بر، ماله و دوربین نقشه برداری از جمله یراق آلاتی هستند که نقش بسیار موثری در پیشرفت کارهای ساختمانی دارند.
  • یراق آلات دیزلی و بنزینی
وسایلی نظیر الکترو پمپ و موتور ژنراتور که کاربردهای دیزلی دارند، از جمله یراق آلات دیزلی می­باشند. این دسته از وسایل نیز بسیار کاربردی و مهم هستند.

مثال هایی از این محصولات در وسایل گوناگون

از جمله مهم ترین یراق آلات در پنجره دوجدارهمی­توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • اسپانیولت
  • دستگیره
  • لولا
  • جلوقفلی
  • سیلندر
این وسایل همچنین در ساخت درب نیز بسیار پر اهمیت هستند. در زیر به برخی از آن ها اشاره مختصری می­کنیم:
  • دستگیره
  • قفل
  • سیلندر و مغزی
  • آرام بند
  • چشمی
  • شب بند
اگر یراق آلات انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد