ام دی اف هایگلاس

0

ام دی اف هایگلاس

به گزارش دکوکده : ام دی اف هایگلاس به نوعی تخته فیبر با تراکم خاص گفته می شود. موادی که در تولید ام دی اف به کار می رود شامل: تنه درختان، لیف های خرما و نیشکر همراه با نوعی مواد شیمیایی خاص می باشد در واقع ترکیبی از تکه های ریز چوب نرم و چوب سخت هستند این ترکیب با مقداری رزین و موم مخلوط شده و در معرض گرما به هم فشرده می شود تا تخته فیبر به دست آید.

ام دی اف در ابتدا از روش خشک تولید می شود سپس روکش  می شود. ام دی اف بسیار شبیه به چوب است اما مضرات چوب را ندارد. این فرآورده ی چوبی دارای گره ، رگه و شکاف نیست و ساختار صاف و یکنواخت و صیقلی دارد. ام دی اف بر گرفته شده از کلمه  Medium-density fibreboard و به معنای تخته فیبر، با چگالی متوسط است.

کاربرد ام دی اف

ام دی اف به صورت خام یا روکش شده امروزه در صنعت های مختلف،کاربرد های فراوانی دارد. ام دی اف را پس از تولید، روکشدار میکنند و در صنعت های مختلف بکار می گیرند.

از ام دی اف برای تولید مبلمان ، کمد ، سرویس خواب ، کابینت آشپزخانه ، جا کتابی ، کمد دیواری، میز و صندلی ، به عنوان دیوار پوش ، پوشش سقف ، انواع قفسه ، کف پوش ، به صورت پارکت و تایل و .. ، وایت برد ، بیل برد استفاده می شود.

انواع ام دی اف

ام دی اف به دو صورت خام و روکش‌دار تولید و به بازار عرضه می‌شود و روکش آن انواع مختلفی دارد که شامل روکش‌های چوبی که تنوع زیادی در طرح دارند، روکش‌های کاغذی، روکش‌های پی وی سی، روکش‌های ملامینه هستند. ام دی اف هایگلاس یکی از انواع روکش های ملامینه می باشد.

تعریف هایگلاس و کاربرد آن

 هایگلاس نوعی ام دی اف است که روی آن با پلکسی گلاس پوشانده می شود. پلکسی گلاس ظاهری شبیه شیشه دارد ولی نوعی پلاستیک می باشد که  از شیشه سبک تر و دارای مقاومت بیشتری است و ظاهری شفافی نسبت به ام دی اف دارد و یکی از انواع روکش های ملامینه است.  در ساخت اشیای چوبی مانند کابینت آشپزخانه، شلف و باکس دیواری، قفسه کتاب، میز و … استفاده می شود که البته مهم ترین کاربرد این محصول در ساخت کابینت آشپزخانه می باشد.

البته لازم به ذکر است که ام دی اف هایگلاس همیشه براق و سفید نیست و شامل طرح های مات با رنگ های تیره هم می شود که علاقمندان مخصوص به خود را دارد.

ویژگی های کابینت هایگلاس

کابینت های هایگلاس به جهت زیبایی و جنس مخصوص روکشی که دارند به مراقبت ویژه ای نیاز دارند، به این صورت که باید با دستمال های نرم و نخی و با شوینده های ملایم سطوح آن را تمیز کرد.

هایگلاس به دلیل UV که سطح صاف و صیقلی ایجاد کرده پاک کردن چربی و گرد و خاک از روی آن بسیار ساده و سریع است و انرژی زیادی صرف نمیکند.

اسیدهای آشپزخانه و موادی مثل سرکه یا الکل مخصوصاً اگر بطور مستقیم بر سطح ام دی اف ریخته شوند آسیب محسوسی به سطح کار وارد می کنند. از جمله تغییر رنگ و خط و خش زیاد که باعث می شود ام دی اف هایگلاس پس از مدت کوتاهی جذابیت و براق بودنش را از دست بدهد.

تخته‌های ‌هایگلاس معمولا دارای یک رو می‌باشند که توسط یک لایه سلفون محافظت شده و نمای طرف دیگر سفید ساده از ملامینه و یا کاغذ است.

شفافیت خیره کننده هایگلاس

از ویژگی های ممتاز ام دی اف هیگلاس میتوان به شفافیت و زیبایی آن اشاره داشت.

شفافیت و رنگ های مختلف هایگلاس در آشپزخانه و یا هرجای دیگر باعث نواختن چشم هر بیننده ای می شود و همینطور انعکاس نور در آن باعث زیبایی بی نظیری می شود.

هایگلاس این امکان را فراهم میکند که طرح ها و رنگ های متفاوت و جذابی را ایجاد کرد و به همه با هر سلیقه ای پاسخ مناسب می دهد. ام دی اف عایق خوبی در برابر رطوبت و حرارت و صدا می باشد به همین دلیل مناسب برای استفاده در آشپزخانه نیز هستند.

هایگلاس مانند چوب قابل برش و سنباده کاری می باشد و در برابر پوسیدگی و رشد قارچ ها نیز بسیار مقاوم است همچنین توسط چسب چوب براحتی چسبیده  می شود.

مزایای ام دی اف براق

  • باعث روشنایی و افزایش نور محیط می شوند
  • پویایی و زیبایی خاصی دارند
  • مدرن تر و جدیدتر هستند
  • در برابر خط و خش آسیب پذیرند
  • رد انگشت ها بر روی درب ها می ماند و به راحتی با دستمال مرطوب پاک می شود.

تفاوت کابینت مات و هایگلاس

تفاوت کابینت های مات و هایگلاس فقط در جنس درب های آن است. جنس درب کابینت های معمولی از ام دی اف مات است و کابینت های هایگلاس از ام دی اف هایگلاس. بدنه تمامی کابینت ها چه معمولی، چه براق از ام دی اف سفید ساده می باشد. تنها تفاوت این دو نوع، درب های آن است، البته نمای کابینت ها هم فقط به درب آن است.

علت تفاوت قیمت هایگلاس

۱- قیمت هر ورق هایگلاس بیشتر از قیمت ورق ام دی اف مات است.

۲- اندازه ورق های ام دی اف هایگلاس کوچک تر است.که این موضوع یکی از دلایل گران بودن آن نسبت به ام دی اف معمولی می باشد. ابعاد ورق هایگلاس ( ۱۲۲*۲۴۴ سانت ) است و ابعاد ام دی اف معمولی  ( ۱۸۳*۳۶۶ سانت ) است. این تفاوت ابعاد باعث میشه کابینت های براق به تعداد بیشتری ورق احتیاج داشته باشند و قیمت ساخت کابینت هم بیشتر شود.

۳- ساخت کابینت های هایگلاس سخت تر از کابینت های معمولی ست. چرا که ورق های براق خش پذیر و آسیب پذیرند و در مراحل ساخت کابینت و حمل و نصب به دقت و مهارت بیشتری نیاز دارند به همین دلیل نسبت به کابینت های مات از قیمت بیشتری برخوردار هستند.

در صورت خط و خش افتادن در این مراحل بر عهده سازنده هست تا بدون دریافت هزینه ای ورق ها را عوض کند. همه ی این موارد دلیلی هستند بر این موضوع که چرا قیمت صفحه های براق بیشتر از مات است.

ورق ام دی اف از جمله محصولاتی که به تفصیل در سایت خوگرپلاس به آن پرداخته ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ورق های هایگلاس به این سایت مراجعه کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد