ام دی اف ملامینه چیست؟

0

ام دی اف ملامینه چیست؟

ام دی اف ملامینه چیست؟ فراورده های چوبی با یکدیگر متفاوت بوده و هر یک جهت مصارف گوناگونی به کار برده می شوند. یکی از فراورده های چوب که در بسیاری از سازه های چوبی به کار گرفته می شود، ام دی اف ملامینه است. در هنگام خرید محصولاتی که از چوب ساخته شده اند باید دقت داشته باشید که چه نوع چوبی در ساخت آن به کار برده شده است.

ام دی اف ملامینه چیست؟

سازه و ساختار محصولاتی که مورد نظر شماست، می تواند بر عمر و کیفیت محصولات شما تاثیرگذار باشد. اغلب محصولاتی که در بازار به فروش می رسند از ام دی اف ساخته شده اند. تخته چوب ام دی اف به تنهایی نما و کیفیتی خوبی ندارد. به همین علت، جهت ساختاری زیبا و با کیفیت از روکش هایی مانند ملامینه استفاده می شود که در نهایت ام دی اف های ملامینه تولید می شوند.

نحوه تولید ام دی اف ملامینه چگونه است؟

ام دی اف ملامینه چیست؟ در ابتدا به جهت ساخت ام دی اف های ملامینه، تخته چوب ام دی اف را تولید می کنند. جهت تولید ام دی اف ابتدا الیاف چوب را با استفاده از چسب های مخصوص یا رزین مخلوط کرده و در درجه حرارت بالا قرار می دهند.

پس از مخلوط کلیه ترکیبات، این مواد را در صفحه پرس های مخصوصی قرار می دهند که تخته ام دی اف شکل نهایی خود را بدست آورد. در نهایت پس از خشک شدن تخته فیبر ها، جهت بکارگیری در محصولات چوبی مانند کابینت یا مبلمان از روکش هایی استفاده می کنند. این روکش ها سبب  زیبا و مقاوم تر شدن تخته چوب ام دی اف می شوند.

روکش ها از فراورده های چوبی کم ضخامت ساخته شده اند. روکش ملامینه یکی از روکش هایی است که در ساختار بسیاری از محصولات استفاده می شود که محصولات تولید شده دارای مقاومت بیشتری باشند. در یک طرف روکش های ملامینه چسب قرار داده شده که در هنگام روکش کردن ام دی اف به راحتی بر روی تخته چوب چسبیده شود.

تولید کنندگان پس از قرار دادن روکش بر تخته چوب ام دی اف آن را با دستگاه پرس های مخصوصی بر سطح ام دی اف می چسبانند. هنگام روکش کردن از دستگاه پرس جهت چسباندن روکش استفاده می کنند که هیچ فاصله ای بین ام دی اف و روکش ملامینه وجود نداشته باشد.

تخته چوب های ام دی اف بدون روکش، نمای زیبایی نداشته و الیاف چوبی که در آن به کار رفته کاملا قابل مشاهده است. به همین دلیل جهت زیباتر شدن محصولات تولیدی از روکش های ملامینه که با طرح و رنگ های زیبایی ساخته شده اند استفاده می شود.

مزایای استفاده از محصولات ام دی اف ملامینه

با این وجود که در هنگام تولید تخته چوب های ام دی اف از ترکیباتی استفاده می کنند که در برابر عوامل خارجی مانند آب مقاوم باشد، اما تخته چوب های ام دی اف به تنهایی مقاومت و زیبایی چندانی جهت ساخت محصولات نداشته و پس از مدتی استحکام خود را از دست می دهند.

به همین دلیل، جهت بالا بردن کیفیت و زیبایی محصولات از روکش های ملامینه برای تخته چوب استفاده کردند. این نوع ام دی اف به دلیل ساختار و مزایایی که دارد در بین بسیاری از مصرف کنندگان از محبوبیت بالایی برخوردار است.

در واقع می توان گفت مزایای این نوع ام دی اف مقاوم بودن در برابر عوامل خارجی مانند رطوبت، آب و حرارت است. همچنین این نوع تخته چوب ها از طرح و رنگ های متنوعی ساخته شده و در واقع با همه نوع سلیقه ای سازگاری دارد.

به دلیل این مزایای ذکر شده از تخته چوب های ام دی اف در ساخت بسیاری از محصولات به ویژه طراحی و تولید کابینت های آشپزخانه استفاده می شود.

کاربرد ام دی اف ملامینه

همانطور که گفته شد این نوع ام دی اف ها کیفیت و ساختار خوبی دارند. به همین جهت در ساخت بسیاری از محصولات چوبی به کار گرفته می شوند. کاربرد این نوع ام دی اف به شرح زیر است:

  • ساخت قفسه کتابخانه ها
  • میزهای ناهارخوری
  • ساخت دکور های فروشگاه ها
  • کابینت ها
  • مبلمان
  • سرویس خواب
  • دیوارپوش ها و روکوب های سقف

تمامی این موارد نام برده در اغلب مواقع از چوب های ام دی اف های ملامینه ساخته شده که در برابر عوامل مخرب مقاومت داشته باشند.

معایب استفاده از این محصول

این نوع فراورده های چوبی مانند محصولات چوبی علاوه بر مزایای زیادی که برای مصرف کنندگان دارند دارای معایب اندکی نیز هستند. معایب این نوع ام دی اف به شرح زیر است:

  • این نوع محصولات به دلیل روکش ملامینه ای که دارند شفافیت ندارند. بنابراین برای افرادی که علاقمند به تخته چوب های براق هستند، این نوع ام دی اف نمی تواند گزینه مناسبی جهت ساخت محصولات باشد. هرچند که نوع براق در تخته چوب های ملامینه وجود دارد، اما به براقی ام دی اف های هایگلاس نیست. در واقع می توان گفت این نوع تخته چوب ها کاملا مات هستند.
  • محصولاتی که از این نوع تخته چوب ساخته می شوند مقاومتی در برابر مواد قلیایی و اسیدی ندارند. در صورت برخورد این مواد با محصولات شما که از این نوع چوب ساخته شده اند پس از مدتی خراب خواهند شد.
  • محصولاتی که از ام دی اف های ملامینه ساخته شده اند به طور یکنواخت از تخته چوب ام دی اف ملامینه تولید نمی شوند. لبه محصولاتی مانند کابینت گاهی اوقات از جنس دیگر ساخته شده است.

معایب ذکر شده، سبب شده که بسیاری از افراد جهت ساخت محصولات چوبی خود از این نوع تخته چوب استفاده نکنند.

در نتیجه، هنگام خرید محصولات چوبی مانند کابینت یا مبلمان دقت داشته باشید که از چه نوع متریالی ساخته شده اند. نوع مواد اولیه ای که در ساخت محصولات به کار می روند می تواند نقش پررنگی در طول عمر محصولات شما داشته باشد.

تخته چوب  ملامینه یکی از انواع سازه های چوبی است که به دلیل کیفیت بالا و مقاومت در ساخت بسیاری از محصولات به کار می رود. این نوع تخته چوب با روکش ملامینه ای که دارد سبب شده که افراد زیادی علاقمند به تهیه محصولاتی باشند که از ام دی اف با روکش ملامینه ساخته شده باشد.

برای بررسی های بیش تر در خصوص این محصولات و کسب اطلاعات دقیق تر و بیش تر اگر که قصد تصمیم گیری و انتخاب خرید دارید، می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد