طراحی سایت آموزشی

0

طراحی سایت آموزشی

طراحی سایت آموزشی : ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که قبل از انتخاب یک مرکز آموزشی، سعی در چک کردن وب‌سایت‌های مختلف داشته باشید و مطمئناً قبول دارید که طراحی سایت تأثیر زیادی در جذب کاربران دارد و اولین جنبه هر سایت است که توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند. ما قصد داریم در این مقاله تعدادی از ویژگی‌ها، نکات و روش‌های مهم را در طراحی سایت آموزشی به شما معرفی کنیم پس اگر می‌خواهید یک وب‌سایت آموزشی خوب داشته باشید پیشنهاد می‌کنیم در ادامه با ما همراه باشید.

طراحی سایت آموزشی

چکیده

طراحی وب‌سایت از زمان ابداع آن تا به امروز پیشرفت‌های بسیاری داشته است. اگرچه ممکن است طراحی برخی از سایت‌های آموزشی اندکی قدیمی به نظر برسد اما تمام وب‌سایت‌های دانشگاهی این مشکل را ندارند. در عین حال فقط تعداد کمی از مدارس، موسسه‌ها و دانشگاه‌ها وجود دارند که از وب‌سایت‌هایی با جلوه بصری زیبا و مفید برخوردارند. یک وب‌سایت آموزشی خوب باید بتواند انتظار کاربران که بیشتر دانشجویان و دانش آموزان هستند را برآورده کند و از انواع محتواهای آموزشی و اطلاعات مفید درباره موسسه مورد نظر برخوردار باشد.

هدف از طراحی سایت آموزشی

در طول چند سال اخیر آموزش آنلاین با سرعت بسیار زیادی در حال ترویج و گسترش است و بسیاری از دانشجویان به‌جای مراجعه و آموزش حضوری ترجیح می‌دهند که ابتدا وب‌سایت موسسه‌های مختلف را بررسی و تا حد امکان آموزش‌های خود را از این طریق دریافت کنند یا این که پیش از مراجعه حضوری از شرایط و کیفیت کار آن موسسه باخبر شوند؛ به همین دلیل در اینجا است که طراحی سایت آموزشی به صورت حرفه‌ای و با هدف جذب مخاطب اهمیت پیدا می‌کند.

یک سایت آموزشی خوب طراحی‌شده می‌تواند اطلاعات لازم و کافی را در اختیار کاربران قرار دهد، دوره‌های آموزشی آنلاین مفیدی داشته باشد، نیاز به حضور در موسسه‌ها را کاهش دهد و برای کاربران از جذابیت برخوردار باشد. از سوی دیگر وب‌سایتی که به خوبی طراحی شده باشد می‌تواند با به دست آوردن رتبه مناسب در گوگل برای کسب‌وکار آموزشی شما مشتری جذب کند و این به معنی دست‌یابی به سود بیشتر است.

نقش طراحی وب در تصمیم دانشجو

در تحقیقی که در زمینه نقش طراحی وب در انتخاب یک موسسه آموزشی انجام شد همه دانشجویان به این مسئله اشاره کردند که طراحی وب‌سایت دانشگاه نقش مهمی در فرآیند انتخاب آن‌ها داشته است. اگر در یک وب‌سایت آموزشی به اندازه کافی از مقالات، عکس، فیلم، مطالب به روز و متن‌های جذاب استفاده شده باشد دانشجو نسبت به کیفیت آموزش تا حدود زیادی مطمئن‌تر می‌شود.

نکات مهم در طراحی سایت آموزشی

طراحی سایت آموزشی به خاطر وظیفه خاصی که این نوع سایت‌ها بر عهده دارند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. یک سایت آموزشی خوب باید بتواند مخاطبان را به هدفی که به دنبال آن هستند برساند به همین دلیل رعایت نکات زیر در طراحی چنین وب‌سایت‌هایی لازم است:

۱.     استفاده از تصاویر جذاب و به‌جا (مخصوصاً در صفحه اصلی)

تصاویر، نقشی اساسی در جذابیت سایت‌های آموزشی دارند. این دقیقاً همان سیاستی است که دانشگاهی مانند مونتانا از آن پیروی می‌کند و سعی کرده با قرار دادن تعدادی تصویر زیبا در صفحه اصلی توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب کند در حالی که خود دانشگاه ممکن است به آن زیبایی که می‌نماید نباشد.

  1. استفاده کمتر از متن

جزئیات را کنار بگذارید و تنها به ارائه اطلاعات ضروری درباره موسسه خود و خدماتی که عرضه می‌کند بپردازید. در عین حال توجه کنید که در متن‌ها از فونت‌ها و رنگ‌های جذاب و مناسب استفاده کنید و اصول سئو در آن‌ها رعایت شده باشد.

  1. سرعت بالا

اگرچه استفاده از تصاویر و متن‌های خوب در جذابیت یک سایت موثر است اما سرعت پایین می‌تواند اثربخشی این موارد را تا حد زیادی کاهش دهد. سرعت بالا یکی از نیازهای اصلی گوگل برای تجربه بهتر کاربر است؛ بنابراین وب‌سایتی که بارگذاری آن بیش از ۱۰ ثانیه طول بکشد می‌تواند در رسیدن به اهداف سایت آموزشی شما فاجعه‌بار باشد.

  1. بخش‌بندی مناسب

تحقیقات نشان داده است که ۴۸ درصد از دانشجویان تنها به این دلیل یک وب‌سایت آموزشی را ترک می‌کنند که نمی‌توانند در آن به مطلب مورد نظر خود دست پیدا کنند. بنابراین توجه کنید که با استفاده از رنگ‌بندی مناسب و راهنمایی‌های مفید، دسترسی کاربران را به مطالب مختلف راحت‌تر کنید.

  1. ویدیوهای باکیفیت

انتقال مفهوم از طریق ویدیو یکی از بهترین شیوه‌ها برای جذب مخاطب است. سعی کنید علاوه بر ویدیوهای آموزشی آنلاین باکیفیت، برای معرفی موسسه خود نیز از ویدیوهای باکیفیت استفاده کنید. این ویدیوها می‌تواند شامل معرفی اساتید و پرسنل، نشان دادن زندگی دانشجویی و کمک به کاربران برای تصور خود به عنوان دانشجو باشد.

  1. بهره‌گیری از افراد کارآزموده

طراحی سایت در هر زمینه‌ای که باشد مستلزم آگاهی و تجربه کافی است؛ به همین دلیل سعی کنید حتماً طراحی سایت آموزشی خود را به افراد کاردان بسپارید زیرا در غیر این صورت نه تنها یک وب‌سایت موفق نخواهید داشت بلکه قطعاً با شکست سختی مواجه خواهید شد.

هدف خود را مشخص کنید

علاوه بر نکاتی که در قسمت قبل به آن‌ها اشاره شد، در طراحی سایت اولین نکته‌ای که باید پیش از انتخاب قالب، مورد توجه قرار گیرد هدفی است که دنبال می‌کنید. به عنوان مثال در نظر بگیرید که هدف شما از آموزش کدام رده سنی است و با توجه به آن چیدمان مناسبی را برای سایت انتخاب کنید. مثلاً اگر هدف شما کودکان هستند باید وب‌سایت طراحی شده شما هم برای کودکان و هم والدین آن‌ها جذابیت داشته باشد اما در صورتی که جامعه هدف شما افرادی در رده سنی و مقاطع تحصیلی بالاتر هستند باید روی حرفه‌ای‌تر نشان دادن سایت تمرکز کنید.

نتایج طراحی حرفه‌ای سایت آموزشی

در قسمت زیر به برخی از مهم‌ترین نتایجی که طراحی حرفه‌ای سایت آموزشی به دنبال دارد اشاره شده است:

  • استفاده از تصاویر جذاب و جالب و طراحی خوب در ایجاد ارتباط عاطفی محکم دانشجو با موسسه تأثیرگذار است.
  • دانشجویان، بیشتر به وب‌سایت‌های حرفه‌ای اعتماد می‌کنند زیرا آن‌ها را معتبرتر می‌دانند و در نتیجه مدت زمان استفاده از محتوا و دوره‌های آموزشی آن‌ها طولانی‌تر خواهد شد.
  • بسیاری از دانشجویان اعتبار وب‌سایت را به مواردی مانند تایپوگرافی، رنگ بندی، چیدمان، اندازه فونت و طراحی کلی آن ربط می‌دهند و از این طریق آن‌ها را مورد قضاوت قرار می‌دهند.
  • طراحی سایت نقش بسیار مهمی روی جذب کاربران و افزایش تعداد ثبت‌نام‌ها دارد.
  • یک وب‌سایت حرفه‌ای می‌تواند رتبه سایت را در موتورهای جستجو بالا ببرد.

نتیجه‌گیری

طراحی سایت آموزشی به صورت حرفه‌ای تأثیر بسیار زیادی روی اثربخشی هر چه بیشتر آن دارد و می‌تواند در رونق کسب‌وکار آموزشی تأثیر بسزایی داشته باشد به همین دلیل باید برای انجام این کار از افراد متخصص بهره گرفته شود تا بتواند مخاطبان بیشتری را جذب کند.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد