طراحی سایت کودکان

0

طراحی سایت کودکان

طراحی سایت کودکان : طراحی سایت کودکان، یک طراحی کاملاً متفاوت نسبت به طراحی وب‌سایت برای بزرگ‌سالان است. برخلاف بزرگ‌سالان، کودکان به دنبال اطلاعات در وب‌سایت نیستند. آن‌ها به دنبال تفریح یادگیری هستند، مثل، سرگرمی و آموزش، بازی، فیلم، پازل، داستان یا رنگ‌آمیزی.

طراحی سایت کودکان

از آنجا که اگر درک آن، ساده و استفاده از آن راحت و جالب نباشد، کودکان از سایت شما خارج می‌شوند و به وب‌سایت بعدی مراجعه می‌کنند تا سرگرمی یا بازی که می‌تواند توجه آن‌ها را به خود جلب کند، پیدا کنند. بنابراین وقتی نوبت به طراحی سایت کودکان می‌رسد، باید کودک درون خود را رها کنید، از نظر سنی متناسب باشید و بهترین نوع کارها را در نظر بگیرید.

طراحی سایت کودکان برای گروه‌های سنی مختلف

هدف قرار دادن گروه سنی خاص کودکان، بسیار مهم است. به ویژه هنگامی که کودکان به طور روزافزون در وب مهارت پیدا می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که کودکان کاملاً از تفاوت‌های سنی آگاه هستند و با چیزی که از نظر آن‌ها بسیار کودکانه است، درگیر نخواهند شد و در تعامل با چیزی که بسیار پیر است، مشکل دارند. بنابراین، طراحی سایت کودکان نیاز به رویکردهای قابل استفاده مجزا و محتوایی با هدف محدود دارد.

۳ تا ۵ سالگی

رنگ‌ها و صداهای روشن، توجه کودکان ۳ تا ۵ ساله را به خود جلب می‌کند. کودکان معمولاً با شخصیت‌های زیبا که برایشان جذاب هستند و مضامین طبیعت، آشنا هستند. از آنجا که این کودکان هنوز مهارت خواندن را نیاموخته‌اند، متن باید محدود شود و فقط در محدوده کلمات کوتاه صرف شود.

 ۶ تا ۸ سالگی

کودکان ۶-۸ ساله، کمی چالش‌پذیرتر هستند. آن‌ها می‌خواهند این واقعیت را بدانند که آن‌ها نسبت به کودکان خردسال فراتر از وب‌سایت‌ها حرکت کرده‌اند. رنگ‌ها روشن، اما با عمق اضافه باقی می‌مانند. گرافیک و تصاویر، متراکم‌تر یا لایه‌تر می‌شوند و شخصیت‌ها شبیه به انسان هستند. تایپوگرافی هنوز باید بسیار ساده و آسان، اما با چالش بیشتر کلمات باشد.

۹ تا ۱۲ سالگی

کودکان ۹ تا ۱۲ ساله به طور فزاینده‌ای با اینترنت مهارت دارند و به دنبال وب‌سایت‌هایی هستند که احساس رشد بزرگ‌تری می‌کنند. در حالی که تایپوگرافی اشباع ساده و رنگی باقی می‌ماند، پالت‌ها پیچیده‌تر می‌شوند و ساختار کلمات سنتی‌تر می‌شوند.

جهانی جسورانه و روشن ایجاد کنید

رنگ‌های مخصوص بچه‌ها: از رنگ‌های روشن استفاده کنید

در طراحی سایت کودکان ، موارد بیشتر در مورد رنگ بیشتر است، بنابراین از بسیاری از رنگ‌های واضح و پرجنب‌وجوش برای جلب توجه استفاده کنید. رنگ‌های اولیه و ثانویه مثل قرمز، آبی، زرد، سبز، بنفش و نارنجی، همه رنگ‌های شاد هستند و گزینه‌های محبوب و طرح‌های رنگی می‌توانند شامل همه آن‌ها به علاوه بیشتر باشد. رعایت این نکات بسیار مهم هستند، زیرا همه این‌ها در جلب توجه کودکان است.

خلق‌وخوی شاد ایجاد کنید

کودکان از یک وب‌سایت، تجربه خوشبختی می‌خواهند، بنابراین دقیقاً مانند رنگ‌هایی که روشن و «خوشحال» هستند، کلیت وب‌سایت نیز باید شاد باشد. چهره‌های خندان، شخصیت‌های شاد، حرکات پرانرژی و حرف‌های مثبت، همه به تجربه‌ای سرشار از تفریح و دوستانه کمک می‌کنند.

عناصر آشنا را درج کنید

استفاده از اشکال قابل تشخیص برای کودکان، خصوصاً جوان‌ترها جذابیت دارد. زیرا این امر، روند یادگیری را ترغیب و تقویت می‌کند. حیوانات، اشکال طبیعت و اشیاء اطراف خانه، همه برای کودکان آشنا و قابل‌شناسایی هستند، زیرا بخش اعظمی از جهان بینایی و لمسی آن‌ها را تشکیل می‌دهد.

شکستن با ساختار سنتی

طراحی سایت کودکان، شانس شما برای شکستن قوانین، هنگام ورود به شبکه است، بنابراین یک طرح بدون ساختار را امتحان کنید که دارای نقاط کانونی زیادی در سراسر و بالا و پایین صفحه باشد. اصولاً برای اینکه مشغول نگه‌داشتن چشم و مغز خود باشند، به کودکان، زیادی توجه می‌کنند.

جهانی با عمق ایجاد کنید

ایجاد یک وب‌سایت با عمق بصری باعث می‌شود که دنیای روی صفحه نمایش، واقعی‌تر به نظر برسد و احساس واقعی‌تر داشته باشد و به ویژه در کودکان، بزرگ‌تر می‌شود و با نحوه ظاهر یک وب‌سایت معمولی بیشتر آشنا می‌شود. سایه‌ها، جلوه‌های باریک، شیب‌ها و غیره برای شکل دادن به یک دید واقع‌بینانه‌تر استفاده می‌شود.

ویژگی‌های عملکردی

پیمایش، نمادها و فراخوانی برای اقدام باید واضح باشد

یک وب‌سایت برای کودکان باید کاربرپسند باشد. بنابراین مطمئن شوید که آیکون‌ها، دکمه‌های ناوبری و تماس با ما، همه به خوبی مورد توجه قرار گرفته‌اند. به جای متن از دکمه‎ها و گرافیک‌های بزرگ استفاده کنید و آن‌ها را به وضوح و بیش از حد ساده‌تر کنید تا کاملاً مشخص باشد. همچنین برای انجام یک آزمون قابل استفاده و تماشای نحوه حرکت کودکان در سایت، ایده بسیار خوبی است.

به خاطر داشته باشید که کودکان هنگام جابجایی ماوس یا با استفاده از صفحه لمسی با مشکل بیشتری مواجه هستند، بنابراین، به خصوص برای افراد جوان‌تر، فاصله‌های بافر و مناطق قابل کلیک را بزرگ‌تر نگه دارید تا به حداقل رساندن اشتباهات آن‌ها کمک کنید.

تایپوگرافی را ساده نگه دارید

تایپوگرافی باید تا حد امکان ساده نگه داشته شود، بنابراین چند دستورالعمل کلیدی اعمال می‌شود:

۱. همیشه از فونت‌های sans serif استفاده کنید تا خواندن متن به ساده‌ترین شکل ممکن باشد.

۲. تایپوگرافی باید فقط از یک نوع تشکیل شده باشد، در بعضی موارد دو نوع آن هم برای کودکان بزرگ‌تر استفاده می‌شود.

۳. از جلوه‌های تایپ جلوگیری کنید.

۴. مطمئن شوید که کلمات دشوار نیستند.

۵. از رنگی استفاده کنید که در مقابل پس‌زمینه جلوه کند.

۶. برای کودکان کوچک‌تر از قلم ۱۴ و برای کودکان بزرگ‌تر از قلم ۱۲ استفاده کنید.

ویژگی‌های تعاملی

داستانی را توسعه دهید

یک خط داستانی، به مشارکت کودکان و ایجاد ارتباط بین آن‌ها و وب‌سایت کمک خواهد کرد. این داستان می‌تواند کانون طراحی وب‌سایت از جمله تنظیمات و کاراکترها باشد و می‌تواند در صفحات مختلف، قسمت‌ها و عناصر تعاملی سایت ادامه یابد.

شخصیت‌ها را توسعه دهید

کودکان عاشق شخصیت‌های متحرک، به خصوص شخصیت‌های شاد، دوستانه و دوست‌داشتنی هستند.

از انیمیشن و صدا استفاده کنید

حواس کودکان را با صداهای تعاملی، موسیقی و صدا، تعامل و تحریک کنید. هرچه سریع‌تر و پر سر و صدا‌تر باشند بهتر است. (اگرچه والدین ممکن است بعد از مدتی اختلاف نظر در این زمینه پیدا کنند) اما صداهای آشنا، راهی مناسب برای کودکان است تا آنچه را که از دنیای واقعی می‌دانند به یاد بیاورند و تقویت کنند.

فیلم‌ها، بازی‌ها و فعالیت‌ها را در طراحی سایت کودکان بگنجانید

ویژگی‌های تعاملی باید برای هدف اصلی سرگرمی و  یا آموزش کودکان باشد. از فیلم‌ها، بازی‌ها و فعالیت‌ها می‌توان برای غنی‌سازی گوش دادن، خواندن و حساب کردن استفاده کرد و فعالیت‌های قابل چاپ مانند رنگ‌آمیزی ورق‌ها باعث افزایش خلاقیت، هماهنگی و تخیل می‌شوند.

مسئول باشید

آموزش را تشویق کنید

ذهن جوان، عاشق یادگیری است و یک وب‌سایت فرصتی عالی برای ایجاد سرگرمی و جذاب کردن یادگیری است. کودکان را با بازی‌ها و فعالیت‌هایی که شامل یادگیری، پازل‌ها و غیره است، بسازید و به پاداش‌هایی از قبیل نشان‌ها و سطوح بپیوندید تا بتوانید موفقیت خود را ترغیب کنید.

به والدین اطلاع دهید

دلایل زیادی برای خسته شدن والدین از وب‌سایت‌ها وجود دارد، بنابراین مهم است که اطمینان خاطر آن‌ها را نسبت به وب‌سایتی خاص، ایمن و مناسب از نظر سنی جلب کنید. بخشی را برای والدین در نظر بگیرید که اهداف وب‌سایت را تشریح می‌کند و اطلاعات لازم را در مورد کودکان را در اختیار والدین قرار می‌دهد.

تبلیغات

به این نکته توجه داشته باشید که کودکان، به ویژه خردسالان، نمی‌توانند تبلیغات را از محتوای واقعی متمایز کنند. اینکه آیا تبلیغات در سایت‌تان باشد یا نه به سایت بستگی دارد، اما هدف از وب‌سایت را در نظر بگیرید و اینکه آیا مناسب است یا خیر را بررسی کنید.

نتیجه‌گیری

یک طراح وب که در طراحی سایت کودکان کار کرده است، به احتمال زیاد می‌گوید که این یکی از جالب‌ترین پروژه‌هایی است که تا به حال کار کرده است. اگر شغل شما به کودکان مربوط باشد، حتماً طراحی سایت آن را انجام داده و در روند کار، برخی از روش‌های اثبات‌شده که در این مقاله به آن اشاره کردیم را دنبال کنید و وب‌سایت شما شانس خوبی برای داشتن یک تعامل بزرگ با کودکان خواهد داشت.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد